Sida 1 av 1

Re: Ny typ av laddare

Postat: 28 dec 2018 19:19
av Bjelke
mati skrev:
Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
Bra fråga, vore intressant att veta faktiskt :)
Vet inte oddsen för att alla bilar är i rätt läge på SoC för att kunna maxa hela anläggningen, säkert sjukt
ovanligt men ändå intressant...

Re: Ny typ av laddare

Postat: 28 dec 2018 19:25
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Hur är det egentligen med så feta stationer som har 20+ laddplatser? Klarar de verkligen av att leverera max effekt ifall samtliga skulle vara upptagna? Eller har de bara en massa platser för att folk ska slippa slåss och stå i kö, men effekten räcker kanske ändå inte riktigt för alla? Jag har aldrig provat. Man är ju oftast ensam när man laddar.
Bra fråga, vore intressant att veta faktiskt :)
Vet inte oddsen för att alla bilar är i rätt läge på SoC för att kunna maxa hela anläggningen, säkert sjukt
ovanligt men ändå intressant...
Ja men säg att alla bilar har i snitt 40-50% SOC, då borde de maxa laddaren, oavsett vilka batterier de har. Inte så osannolikt kan man tycka. Det är bara att det måste vara hyfsat fullt, och det är ju inte så vanligt att det händer. 17 maj kanske. :lol:

Re: Ny typ av laddare

Postat: 28 dec 2018 22:38
av Remuz
Fullt i Ödeshög när jag laddade i torsdags vid lunch. Omöjligt att veta soc på bilarna. Var ensam på min när jag kopplade in men fick snart sällskap, men den bilen fick nog vänta på effekt. Gissar att alla 7 laddare gick på max minst en stund, när 14 bilar laddade, så 135x7 typ 945kW. Avrunda till 900kW utan att någon märker. Finns den matningen till Ödeshög? Bra fråga.

Som vanligt var min bil klar (behövde 20min) långt innan barnen hade ätit, varit på toa, spillt mjölk, lekt lekland, ålat i gegga, tappat bort en mössa, hittat samma mössa, glömt en vante, tjatat om glass och inte minst tagit 2 burger KI g kronor var...

Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.

Re: Ny typ av laddare

Postat: 29 dec 2018 07:28
av mati
Remuz skrev:
Jag tror batterilager vid laddstationer blir en stor grej. Toppen på många stationer lär vara runt mattider. På natten är det nog hyfsat tomt. Måste vara extremt mycket billigare att mata halv effekt.
Eller än mindre. Jag tänker mig ett något udda, men ändå fullt realistiskt scenario. En lågtrafikerad väg, säg nånstans i Norrland. Det kommer sällan en bil, men det är låååångt mellan städerna, och likt förbannat måste man ju ändå ladda. I dagsläget får man nöja sig med en typ2-stolpe i bästa fall. Eller ett vägguttag i värsta fall. En sån här laddare skulle teoretiskt kunna vara kopplad till ett trefasuttag nånstans i ödemarken. Det krävs inte mer. Det blir aldrig fråga om någon kö eller rusningtider, bara att man slipper övernatta för att ladda bilen.

Re: Ny typ av laddare

Postat: 29 dec 2018 08:20
av Bjelke
Perfekt användningsområde för begagnade batterier :)
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund! :)

Re: Ny typ av laddare

Postat: 29 dec 2018 08:23
av Leo
Eller som ”tillfällig utökning” i tex påskrusning, semestertider på västkusten (Norska Teslor) osv.

Re: Ny typ av laddare

Postat: 29 dec 2018 12:02
av Gustafsson
Bjelke skrev:
Perfekt användningsområde för begagnade batterier :)
Istället för att stoppa in renoverade batterier i bilar som fått problem
med batteriet så släng in nytt istället och få mer nöjd kund! :)
Nästan värt att starta ett företag för den idén ...

Re: Ny typ av laddare

Postat: 29 dec 2018 12:14
av Gustafsson
Finns ju en del möjligheter att mjukvarustrypa en sådan laddare för att undvika att den töms helt om trafiken är lite större. T.ex. att man bara kan snabbladda X kWh, därefter blir laddningen seeegare, så att man hellre kör vidare till nästa laddare. Eller att det blir dyrare ju mer man laddar eller nåt sånt...undrar hur stort ett batterilager bör vara för att optimera en sådan ?

Re: Ny typ av laddare

Postat: 01 jan 2019 23:33
av Adrian
LarsL skrev:
Är inte det här den ide som Elon pratat om i åratal nu med ”självförsörjande” Superchargers med batterier och solceller. Om någon kan fixa det så är det ju Tesla, men ännu har det tydligen inte riktigt varit värt det.
Tesla har superladere med batterier for balansering og backup, og de har i visse situasjoner vært i bruk ved strømbrudd i området: https://electrek.co/2017/10/30/tesla-su ... ck-system/