Sida 1 av 3

Ny, demo eller beg ?

Postat: 31 dec 2018 23:37
av Stevvee
Jag har som sagt länge varit intresserad utav Tesla men inte tyckt ekonomin har tillåtit det samt rädsla för att kostnader skall sticka iväg (ex hotet om km skatt)

Men nu börjar faktiskt suget på en model S bli riktigt stor. Och jag tror det kommer bli större när min hybrid landar in i slutet utav Januari.

Så min fråga till er alla! Vad tycker ni är bästa valet för en model S. Jag vill inte ha en extrem månadskostnad på 8-10 tusen utan max 5-6
Kontant kan jag lägga runt 200-300 tusen. Så en 75a ny skulle ju ha en okej månadskostnad men är det kanske bättre med en demo alternativt beg? Ja hjälp mig!

Gott nytt år till er alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 31 dec 2018 23:39
av Smutt
En ny 75a är ett väldigt bra alternativ, jag hade kört på det utan tvekan

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 31 dec 2018 23:42
av Legato
Angående kilometerskatt så skulle jag säga att det blivit lite av en onlinemyt. Det enda förslag som lagts gäller att lägga det på alla bilar, inte bara elbilar. Skillnaden (för eller emot) en fossilbil förändras alltså inte.

Jag själv stod bara ut 6 månader med min hybrid (330e)innan det fick bli en S75D. Jag gick i samma tankar ang. begagnad men om du ska ha den på bolag skulle jag återigen välja en ny S75D. Skulle jag köpa privat skulle jag ta en äldre P85+.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 31 dec 2018 23:50
av kangru
Kolla på en lager/demo så kan du hitta bra bilar till rätt pris. När du pratar om kostnaden vad vill du då räkna in? Samt hur många mil kör dimper år ungefär?

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 31 dec 2018 23:51
av Remuz
Behöver du en så stor bil så köp en ny S. Räcker det med en mindre så är ju en trea med LR riktigt bra.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 00:22
av Stevvee
kangru skrev:
Kolla på en lager/demo så kan du hitta bra bilar till rätt pris. När du pratar om kostnaden vad vill du då räkna in? Samt hur många mil kör dimper år ungefär?
Enbart lån kostnad är inräknad i pengen ovan (alltså den fasta utgiften varje månad) försäkringen är i samma prisklass som min nuvarande bil (som teslan isåfall skall ersätta)

Jag tror den skulle rulla ca 1500-2000 mil om året.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 00:23
av Stevvee
Remuz skrev:
Behöver du en så stor bil så köp en ny S. Räcker det med en mindre så är ju en trea med LR riktigt bra.
Nej en trea finns inte på världskartan, spana in den på MoS och var verkligen inget för mig. Så enda alternativet är en S.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 00:24
av OfarligTesla
Köper du en ny S lär kostnaden enkelt gå över 10 papp per månad, värdeminskning lär ligga runt där som minimum och sen tillkommer ju lite annat också.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 00:48
av kangru
Stevvee skrev:
kangru skrev:
Kolla på en lager/demo så kan du hitta bra bilar till rätt pris. När du pratar om kostnaden vad vill du då räkna in? Samt hur många mil kör dimper år ungefär?
Enbart lån kostnad är inräknad i pengen ovan (alltså den fasta utgiften varje månad) försäkringen är i samma prisklass som min nuvarande bil (som teslan isåfall skall ersätta)

Jag tror den skulle rulla ca 1500-2000 mil om året.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du menar alltså värdeminskningen och räntan på lånet? Värdeminskningen är svår att räkna på exakt och lättast är naturligtvis att ta en 3år som har sjunkit till 50-65% av nypriset. Jag räknar rakt på 120månaders avskrivning och då är det enkelt att se att en 85D kostar ungefär 10kkr/månad. Naturligtvis mer i början och mindre sen.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 00:49
av Bjelke
Jag skulle säga att gå på en par år gammal begagnad,
för bästa månadskostnad :)

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 01:09
av Stevvee
Är det något mer man bör tänka på när man isåfall kikar på olika årsmodeller. Jag tänker mig facelift är ju trevligt och äldre än så blir det inte. Vissa saker som var extra förut är ju standard i 75a. Förstå mig rätt jag är beredd att betala mer om jag får mer. Därav det tänket på både nytt,demo och beg.

Ex vid köp utav min V90 som jag äger idag. Den blev dyrare än tänkt men jag fick betydligt mycket mer än om jag lagt 50 k mindre. Och det jag fick värderar jag högre än 50k i pengar. Hoppas ni kan förstå vad jag menar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 02:09
av Bjelke
Förstår helt :)
Då blir det till att kika på en facelift då ;)
Att tänka på... garanti kvar och bra skick framför allt...
Och såklart det vanliga, behov av 7 sits?
Takräcke? Osv...

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 09:13
av mati
Om du bara tittar på lånekostnaden lär 5000kr i månaden inte vara omöjligt. Men om du räknar även på värdeminskningen har jag svårt att se hur man skulle hamna på en totalkostnad under 10000kr. Jag förlorade ungefär 200-tusen på ett år med min P85 som jag hade köpt som 2 år gammal. Det är kanske lite i överkant för vad som är normalt, och det hade såklart blivit mindre om jag hade behållit bilen några år till. Men räkna med att det kan bli dyrare än du tror.
En tre år gammal Model S borde vara det mest ekonomiska.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 11:07
av binsell-gerdin
Stevvee skrev:
Jag har som sagt länge varit intresserad utav Tesla men inte tyckt ekonomin har tillåtit det samt rädsla för att kostnader skall sticka iväg (ex hotet om km skatt)

Men nu börjar faktiskt suget på en model S bli riktigt stor. Och jag tror det kommer bli större när min hybrid landar in i slutet utav Januari.

Så min fråga till er alla! Vad tycker ni är bästa valet för en model S. Jag vill inte ha en extrem månadskostnad på 8-10 tusen utan max 5-6
Kontant kan jag lägga runt 200-300 tusen. Så en 75a ny skulle ju ha en okej månadskostnad men är det kanske bättre med en demo alternativt beg? Ja hjälp mig!

Gott nytt år till er alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Slog till på en 75D som jag hämtade för några dagar sedan. Kan tipsa om att prata med säljarna i butik då de ser fler demobilar än vi gör på hemsidan. Vår var en demobil på ingång till Tillburg, rejäl rabatt, 0 mil på mätaren så full bonus, ofta kampanjränta i slutet av kvartalen så den blev låg och bra. Överkomlig månadskostnad och fantastik bil! Ingen räckviddsångest, bilen klar före mig på vägen hem till Östersund.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 11:46
av jeppe_sthlm
Att räkna på månadskostnad utan leasing/restvärdesgaranti en rätt så teoretisk övning.

Jag tänkte såhär: När bilen är 10 år gammal är den värd 0kr. Hade en del pengar i fickan, lånade resten på bostaden och amorterar av därefter.

Bilen kostade ca 600k, var 3 år gammal, så
värdeminskningen blev då ca 7100kr/månad.

Anledningen till att jag tog med den parametern var att kunna jämföra olika bilar.

Milen struntade jag i - det blev för komplext och verkar inte ha så stor inverkan på priserna, om de inte är extrema åt något håll så klart.

Sedan lade jag naturligtvis på kostnader för försäkring (som slår väldigt olika på individuella bilar och försäkringsbolag), reparationer, däck osv.

Rätt eller fel? Det har jag ingen aning om förrän den dag jag säljer bilen :-)

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 12:17
av Remuz
Bra rabatt. Enda färgen jag inte gillar dock

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E20JF252102

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 12:30
av Stefan
Stevvee skrev:
Jag har som sagt länge varit intresserad utav Tesla men inte tyckt ekonomin har tillåtit det samt rädsla för att kostnader skall sticka iväg (ex hotet om km skatt)

Men nu börjar faktiskt suget på en model S bli riktigt stor. Och jag tror det kommer bli större när min hybrid landar in i slutet utav Januari.

Så min fråga till er alla! Vad tycker ni är bästa valet för en model S. Jag vill inte ha en extrem månadskostnad på 8-10 tusen utan max 5-6
Kontant kan jag lägga runt 200-300 tusen. Så en 75a ny skulle ju ha en okej månadskostnad men är det kanske bättre med en demo alternativt beg? Ja hjälp mig!

Gott nytt år till er alla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag skall sälja min S75, du hittar info här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 21&t=14378
Om du tar över finansieringen så får du en kostnad på 6010kr i månaden och mellanskilnaden jag vill ha kontant blir under 200k.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 13:17
av Smutt
Klart du ska ha en ny! Bäst doft i dom 8-)

Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 15:54
av taliz
Remuz skrev:
Bra rabatt. Enda färgen jag inte gillar dock

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E20JF252102
Nästan gått 1000 mil, långt ifrån "ny" .
Det gick ju en 2017 60 som gått 3-4K för 650 på kvd för nån vecka sen. Lite mer rimligt IMO.
Men fortfarande är ju en ny M3 ett bättre val i mångt och mycket...

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 20:23
av abagewitz
Legato skrev:
Angående kilometerskatt så skulle jag säga att det blivit lite av en onlinemyt. Det enda förslag som lagts gäller att lägga det på alla bilar, inte bara elbilar. Skillnaden (för eller emot) en fossilbil förändras alltså inte.

Jag själv stod bara ut 6 månader med min hybrid (330e)innan det fick bli en S75D. Jag gick i samma tankar ang. begagnad men om du ska ha den på bolag skulle jag återigen välja en ny S75D. Skulle jag köpa privat skulle jag ta en äldre P85+.
Jag går i samma funderingar som trådskaparen. En fråga till Legato. Varför just begagnad P85? Är det på något sätt extra fördelaktigt med just en sån?

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 20:49
av Jika
Min rekommendation baserad på enbart 2 bilar en 75d -16 med ap1 och P100d -18 med ap2.

Förutom det uppenbara med att P100d har en bättre drivlina så var jag mycket mer nöjd med den gamla bilen!

Jämförelse hoppa in i den gamla och bilen var direkt redo att köra iväg, den nya ska starta upp rätt irriterande.
De funktioner som finns i AP 1 funkar hur bra som helst använde det hela tiden, AP 2 använder jag mest om jag kör själv med lite trafik. AP1 och hastighetsskyltar var mer än godkänt nya med gps bestämning är katastrofdåligt på sträckor jag kör ofta!
Fungerande regnsensor på gamla.
Bra helljusautomatik på gamla.
Fungerande webbläsare i nya

Så med nuvarande mjukvara skulle jag säga att den gamla är mycket bättre att äga och leva med!

Så en 75d med fri supercharging och Ap1 är min rekommendation.

För min del är faceliften värt mer än P.
Effekten och räckvidden på en 75d tycker jag var tillräcklig men kräver givetvis lite mer planering än 100 på långresor.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 20:57
av mati
abagewitz skrev:
Legato skrev:
Angående kilometerskatt så skulle jag säga att det blivit lite av en onlinemyt. Det enda förslag som lagts gäller att lägga det på alla bilar, inte bara elbilar. Skillnaden (för eller emot) en fossilbil förändras alltså inte.

Jag själv stod bara ut 6 månader med min hybrid (330e)innan det fick bli en S75D. Jag gick i samma tankar ang. begagnad men om du ska ha den på bolag skulle jag återigen välja en ny S75D. Skulle jag köpa privat skulle jag ta en äldre P85+.
Jag går i samma funderingar som trådskaparen. En fråga till Legato. Varför just begagnad P85? Är det på något sätt extra fördelaktigt med just en sån?
Låg försäkringskostnad pga låg registrerad effekt (69kW) och väldigt mycket skoj för pengarna. Jag tror att det är det Legato menar.
En P85 med eller utan + är nog en av de roligaste bilarna Tesla har byggt. Mycket underhållande körning. :)

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 21:10
av Remuz
P85+ med ap och stora frunken är ju lyxigt att hitta. Finns inte så många dock.

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 22:01
av jeppe_sthlm
Jag har en av dem - den är rolig :-)

Re: Ny, demo eller beg ?

Postat: 01 jan 2019 23:09
av SolnaGnagarn
Jag har tidigare haft en X men sålde den och köpte en Panamera turismo hybrid. Fin bil på alla sätt men drivlinan kan inte jämföras med en Tesla. Det blir ju lite klonk och ryck med en hybrid. Funkar inte för mig. Så det blev en Volvo V90 CC istället. Men suget efter Tesla blev för stort så jag köpte en ny 75D med ”endast” autopilot som tillval då jag ville ha ett lågt förmånsvärde. La in 10%, 36mån med 51% i restvärde ger en månads/leasingkostnad på 7100:-/mån efter månad 6 då miljöbilspremien betalas ut.