Sida 1 av 6

Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:31
av Jeppe_E
Såja, precis som jag satt och funderade på om inte Tesla skulle öppna designstudion för Model 3 så.. :)
m3.png

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:33
av LarsL
Dags att ta tillbaka sina reservations pengar nu då?

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:39
av frta02
LarsL skrev:
Dags att ta tillbaka sina reservations pengar nu då?
Varför?

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:42
av Henrik Torphammar
Tesla har lånat mina pengar när dom behövde. Nu visade det sig att köplatsen inte var värd någonting och Tesla verkar klara sig utan mina pengar så jag avbokade.


Bild

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:45
av LarsL
Då är reservationen avbokad.
Ingen $35000 bil och ingen dragkrok är orsakerna. Dessutom går det ju nu att beställa en när jag vill eftersom designstudion är öppen för alla.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:45
av AndreasA
Står att leverans sker i mars. Så vi som reserverade dag 1 har i bästa fall fått någon veckas försprång på leverans. :)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:52
av SR-71-BlackBird
Den där berömda kön börjar man fundera på, igen.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:54
av vigge50
SR-71-BlackBird skrev:
Den där berömda kön börjar man fundera på, igen.
Hade Tesla valt att släppa SR så skulle de nog kunnat vänta ett bra tag till innan de öppnade design studion för alla.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:55
av pererikno
Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.

Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 10:57
av SR-71-BlackBird
pererikno skrev:
Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.

Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Håller med, jag är lite mer orolig hur försäljningen går när man känner sig tvungen att öppna samtliga marknader samtidigt inklusive LR, högerstyrda.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:01
av taliz
Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR. :)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:01
av LarsL
Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:03
av frippan
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:06
av taliz
LarsL skrev:
Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Bara det att du då antagligen hamnar efter alla som har kvar sina reservationer.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:08
av LarsL
taliz skrev:
LarsL skrev:
Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Bara det att du då antagligen hamnar efter alla som har kvar sina reservationer.
Jag tar den risken eftersom det förmodligen aldrig kommer hända, alltså det kommer nog aldrig någon dragkrok.

(Dessutom har jag andra planer, men dem får jag återkomma med.)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:09
av taliz
frippan skrev:
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Ja och marknaden är begränsad för sedaner med instegspris på över en halv mille. Det förstår nog de flesta. Att de skulle kunna sälja hur många somhelst är liksom inte logiskt.

SR däremot.... där går det nog åt en hel del..

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:13
av Jeppe_E
SR-71-BlackBird skrev:
pererikno skrev:
Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.

Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Håller med, jag är lite mer orolig hur försäljningen går när man känner sig tvungen att öppna samtliga marknader samtidigt inklusive LR.
Försäljningen går väl alldeles strålande. Det vart väl nytt rekord i USA för både november och december. Det är väl mer så att vissa här har trott att EU = USA och att det finns ett enormt uppdämnt behov av bilar, vilket nu visar sig att det inte alls finns (oj, vilken överaskning). Dels är väl tesla inte speciellt stora i många EU-länder och dessutom finns ju bara design-studio i 16 EU-länder (snart 15?).

Det hela speglar ju bara verkligheten att många som bokade gjorde det för att kunna köpa en Tesla för under 500.000 och inte för 700.000.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:14
av chaffis75
Har sagt de tidigare och säger de igen.. Tesla måste lansera SR batteriet snart för annars kommer in stå med lager av bilar snart eller ja överkapacitet I linan.

Med SR så lär de dock bli kö igen.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:22
av Jeppe_E
frippan skrev:
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.

Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.

När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.

Trodde faktiskt att Tesla skulle knipa en top 3 placering i December iom incitamentets halvering efter den 31/12. Men både Toyota Camry, Honda Accord och Honda Civic sålde fler antal bilar än Model 3 under December.

https://cleantechnica.com/2019/01/03/br ... r-company/

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:25
av pererikno
Jeppe_E skrev:
frippan skrev:
Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.

Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.

Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.

När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:26
av Legato
Lite märklig logik med de som väljer att avboka pga detta tycker jag.

Hade man kvar sin bokning igår så är det väl oftast för att man väntar på SR?

På SR kan man nog räkna med ordentlig kö och det är väl precis i det scenariot man vill ha sin reservation?

Personligen tror jag de iaf initialt enbart kommer producera små volymer av SR då de kommer ha tufft med marginalerna. Tråkigt med de indikationer vi har nu på att volymen för Europa är så pass låg. Egentligen är ju Model 3 ännu bättre i Europa än i USA pga mycket högre bränslepriser här.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:28
av Spyder
Köplatsen har för mig bara varit symbolisk, att jag stöttar bolaget, då jag hela tiden antagit att när de börjar leverera till EU är det så bra fart på produktionen att de ganska snabbt kan täcka beställningarna. Jag avvaktar dock pga avsaknad av drag. Sen som många säger att när SR kommer så kan det nog finnas en liten fördel att stå i kö.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:31
av jan_b
taliz skrev:
Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR. :)
Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarna

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:35
av Jeppe_E
pererikno skrev:

Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.

SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 11:36
av taliz
jan_b skrev:
taliz skrev:
Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR. :)
Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarna
Betydligt större risk med den knappa miljonen jag har i tsla-aktier. :)
Skulle inte förvåna mig alls om de trillar ner till 250, eller tom under 200, inom kort.