Designstudion för Model 3 - Öppen för alla
Postat: 04 jan 2019 10:31
Såja, precis som jag satt och funderade på om inte Tesla skulle öppna designstudion för Model 3 så..

Varför?LarsL skrev:Dags att ta tillbaka sina reservations pengar nu då?
Hade Tesla valt att släppa SR så skulle de nog kunnat vänta ett bra tag till innan de öppnade design studion för alla.SR-71-BlackBird skrev:Den där berömda kön börjar man fundera på, igen.
Håller med, jag är lite mer orolig hur försäljningen går när man känner sig tvungen att öppna samtliga marknader samtidigt inklusive LR, högerstyrda.pererikno skrev:Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.
Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Bara det att du då antagligen hamnar efter alla som har kvar sina reservationer.LarsL skrev:Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Jag tar den risken eftersom det förmodligen aldrig kommer hända, alltså det kommer nog aldrig någon dragkrok.taliz skrev:Bara det att du då antagligen hamnar efter alla som har kvar sina reservationer.LarsL skrev:Nä, det är ju svårt att motivera ett köp av en bil som är ungefär lika dyr som en Model S var då för tre år sedan när den är mindre och också saknar dragkrok. När Standard range kommer med dragkrok som får dra 1500kg så ska jag överväga inköp igen. Men då är det ju bara att gå in på Teslas sida och beställa så reservationen behövs inte längre.
Ja och marknaden är begränsad för sedaner med instegspris på över en halv mille. Det förstår nog de flesta. Att de skulle kunna sälja hur många somhelst är liksom inte logiskt.frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Försäljningen går väl alldeles strålande. Det vart väl nytt rekord i USA för både november och december. Det är väl mer så att vissa här har trott att EU = USA och att det finns ett enormt uppdämnt behov av bilar, vilket nu visar sig att det inte alls finns (oj, vilken överaskning). Dels är väl tesla inte speciellt stora i många EU-länder och dessutom finns ju bara design-studio i 16 EU-länder (snart 15?).SR-71-BlackBird skrev:Håller med, jag är lite mer orolig hur försäljningen går när man känner sig tvungen att öppna samtliga marknader samtidigt inklusive LR.pererikno skrev:Det var mer eller mindre samma sak i USA, efter ganska kort tid kunde folk lägga en reservation och beställa bil strax därefter. Värdet av själva köplatsen har alltid varit begränsat.
Jag behåller min beställning, jag tror starkt att detta är en fantastisk bil som jag verkligen vill ha. Att andra personer får sina bilar ett par veckor senare än mig gör absolut ingenting. Att fler svenskar börjar köra elbil är bra för hela världen, inte minst för Sverige.
Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.Jeppe_E skrev:Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.
När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarnataliz skrev:Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR.
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.pererikno skrev:
Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.
Betydligt större risk med den knappa miljonen jag har i tsla-aktier.jan_b skrev:Du tar ju en liten risk med pengarna dock. Jag beställde en LR nyligen men hade jag bestämt mig för att vänta istället skulle jag definitivt ta tillbaka pengarnataliz skrev:Jag har inget behov av de 10k, så jag behåller min köplats. Om inte annat så kan Tesla ha nytta av pengarna, dessutom kanske den kan vara bra att ha när SR lanseras.
Kanske kommer lite före i kön av alla som vill ha just SR.