Sida 1 av 3

Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 05 jan 2019 22:04
av Alx
Hej,

Är det någon som vet vilka kablar som medföljer köpet av model 3?

Med model S fick jag schuko och cee röd 16A för att ladda 3*16A 400V á 54km/h
Läste på teslas hemsida, står att det nu levereras med schuko och enfas blå adapter som ger ca 17.5km/h?

Någon som vet? Kan man använda en Model S kabel med röd handske för att ladda model 3?

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 05 jan 2019 22:13
av MartinH
Frågade SC i Upplands Väsby igår. De vet inte riktigt än. Sidan ändrades i december och de har nog helt enkelt inte sett några sådana än.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 05 jan 2019 22:15
av Bjelke
Många frågetecken just nu men den till S & X kommer iaf garanterat att funka...

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 05 jan 2019 22:16
av Alx
MartinH skrev:
Frågade SC i Upplands Väsby igår. De vet inte riktigt än. Sidan ändrades i december och de har nog helt enkelt inte sett några sådana än.
Jag såg att det finns en liknande tråd som denna http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=14152 som förvisso verkar styrka att model s kablar mm kan användas för att ladda model 3.

Kan det vara så att de insett att skicks med cee 16A och i teorin få 54km/h inverkar negativt på wallbox försäljningen och att de därför försämrsr medföljande kablage? Känns som att det skulle vara en anledning för i övrigt förstår jag inte varför man skulle skapa en egen typ av kabel till M3. Måste vara lättare att ha samma till alla bilar.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 05 jan 2019 23:04
av LarsL
Nä, de behöver väl knappast mer försäljning av Wallbox, du får ju inte ens köpa en om du inte har en Tesla.

Min värsta gissning är att det saknas 3-fas laddning till de första Model 3 som kommer hit nu. Därför får de inte med en 3-fas kontakt.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 01:32
av bjelkeman
LarsL skrev:
Nä, de behöver väl knappast mer försäljning av Wallbox, du får ju inte ens köpa en om du inte har en Tesla.

Min värsta gissning är att det saknas 3-fas laddning till de första Model 3 som kommer hit nu. Därför får de inte med en 3-fas kontakt.
Då är det väl bara och lämna tillbaka bilen. Var det inte öppet köp i tre dagar osett? :D

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 09:13
av Svenssons
LarsL skrev:
Min värsta gissning är att det saknas 3-fas laddning till de första Model 3 som kommer hit nu. Därför får de inte med en 3-fas kontakt.
I så fall ser det ut som att de byter ut laddaren i Model S/X också till att endast kunna ladda med enfas....

Det som här kommuniceras till alla både skriftligt på förfrågan och som kommuniceras via hemsidan är att det är trefas-laddning i Model 3. 11kW för att vara mer specifik.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 11:32
av dhogborg
Sladden till den där UMCn på bilden ser inte ut att vara 3-fas. Misstänkt likt dimension för 1-fas, och därmed kan den inte kopplas i röd handske.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 12:25
av Svenssons
dhogborg skrev:
Sladden till den där UMCn på bilden ser inte ut att vara 3-fas. Misstänkt likt dimension för 1-fas, och därmed kan den inte kopplas i röd handske.
Precis, den medföljande kabeln kan inte ladda mer än enfas och tror inte det kommer finnas någon trefasadapter liknande den till den gamla UMC:n. Model 3 kommer dock kunna laddas med trefas från andra laddboxar likt Destination Connector eller Wall Connector som Tesla rekommenderar att man skaffar (kräver dock att man har VIN/Chassinummer för bilen eftersom de antagligen inte gör någon större vinns på dessa).

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 14:12
av Tellus
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 17:43
av Alx
Vad kostar en UMC till Model S?

Verkar vara en elegant lösning med laddbox, dock så förstår jag inte riktigt poängen med den.
Är det inte så att den ger lika mycket laddning som teslas "gamla" UMC som medföljde model S?

Vad är fördelen med en laddbox från tesla kontra att sätta upp ett 16A 3FAS uttag (CEE) och koppla in en UMC? Känns som att man kan få större flexibilitet?
Jag har t.ex. relativt stort garage och parkeringsyta för bilar. Med en UMC och 16A 3FAS så kan jag flytta UMC till den plats jag tycker är lämplig för dagen så att säga.

Om den UMC som man har i bilen skulle sluta fungera, vilket har hänt mig, så kan man dra ut den som man har i garaget hemma och slänga i bilen om man ska åka iväg någonstans. Med en laddbox på väggen så försvinner den möjligheten.

Den enda fördelen som jag kan se med laddbox kontra UMC är stöldrisken, eller har jag missat något?

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 17:44
av Alx
Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Finns nog säkerligen ny också. Rullar en hel del Model S och X som använder den, du får i värsta fall be någon vänlig själ här på forumet med en S eller X köpa ut en sån åt dig :)

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 18:36
av Svenssons
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 19:00
av dhogborg
Svenssons skrev:
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
Lägg till säkrare el-anläggning tack vare krav på jfb-b och direktkontakt med gruppen. Dessutom inget potentiellt slitet uttag med dålig kontakt och risk för varmgång. Laddbox är skitbra helt enkelt.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 19:03
av Svenssons
dhogborg skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
Lägg till säkrare el-anläggning tack vare krav på jfb-b och direktkontakt med gruppen. Dessutom inget potentiellt slitet uttag med dålig kontakt och risk för varmgång. Laddbox är skitbra helt enkelt.
Krav på JFB-B gör inte anläggningen säkrare. Att faktiskt ha en JFB till laddboxen gör anläggningen säkrare men det spelar ingen roll ifall den är fast ansluten eller kopplad via CEE i det fallet.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 06 jan 2019 20:06
av dhogborg
Svenssons skrev:
dhogborg skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector kan även den kopplas till CEE, den så kallade Bjelkemetoden, även ifall det inte riktigt den säkraste inkopplingen. Fördelar med Wall Connector är bland annat att den kan lastbalansera, klarar av att ge 22 kW (32A) istället för 11 kW (16A) om bilen klarar av det, tål väder bättre och så kan man ha den mobila laddboxen alltid i bilen när man har fast inkoppling där hemma.
Lägg till säkrare el-anläggning tack vare krav på jfb-b och direktkontakt med gruppen. Dessutom inget potentiellt slitet uttag med dålig kontakt och risk för varmgång. Laddbox är skitbra helt enkelt.
Krav på JFB-B gör inte anläggningen säkrare. Att faktiskt ha en JFB till laddboxen gör anläggningen säkrare men det spelar ingen roll ifall den är fast ansluten eller kopplad via CEE i det fallet.
Lite osäker på exakt vad du menar, men jag kan förtydliga vad jag menar... jfb-a är säkrare än ingen jfb, och jfb-b är säkrare än jfb-a eftersom dc-krypström från bilen kan mätta spolen i jfb-a och hindra att den upptäcker jordfel, dvs slå ut dess funktion. Har man bara en jfb-a för huset så kan hela anläggningen stå utan skydd om det vill sig illa.

Därför är jfb-b krav vid alla nyinstallationer. Ett befintligt cee uttag lär inte ha jfb-b, så därav mitt påpekande att en fast box är säkrare, den kommer ha jfb-b om den installeras av en elektriker som följer regelverket. Dock vet jag inte vilka skydd mot dc-läckage som finns i UMCn, vissa boxar har det inbyggt men inte andra, TWC har det tex. inte.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 17:38
av Daoops
Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Fick min Model 3 idag och som ni konstaterat så finns det ingga röda pluggar att köpa till den. Och likt dig så har jag också gått all in på den röda trefaskontakten vi har på jobbet eftersom jag står på gatan på nattetid.. Hm, ligger man dåligt till nu då?

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 17:42
av AndreasA
Daoops skrev:
Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Fick min Model 3 idag och som ni konstaterat så finns det ingga röda pluggar att köpa till den. Och likt dig så har jag också gått all in på den röda trefaskontakten vi har på jobbet eftersom jag står på gatan på nattetid.. Hm, ligger man dåligt till nu då?
Jag frågade om röd igår när jag hämtade ut min bil, fick till svar att det fanns röd, men att den var dyr. Men var man verkligen i behov av det så kunde man köpa till den.

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 17:55
av fth
AndreasA skrev:
Jag frågade om röd igår när jag hämtade ut min bil, fick till svar att det fanns röd, men att den var dyr. Men var man verkligen i behov av det så kunde man köpa till den.
Jag tycker detta är väldigt dåligt hanterat av Tesla, alla skulle givetvis ha erbjudits möjligheten att köpa den gamla typen av UMC (som alltså stödjer både en- och trefas) istället för den nya, till en rimlig extrakostnad.

Det finns ju ingen som helst anledning att ha båda sorter, och andrahandsvärdet för den nya typen av UMC bör väl vara nästan noll (jag skulle inte betala många kronor för den iaf).

/fth

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 19:48
av e5m1r
Daoops skrev:
Tellus skrev:
Jag har röd trefas kontakt på jobbet så skulle verkligen behöva den gamla UMC:n isåfall.
Hoppas den finns att köpa som tillbehör, annars får jag leta begagnad eller annan trefas portabel.
Fick min Model 3 idag och som ni konstaterat så finns det ingga röda pluggar att köpa till den. Och likt dig så har jag också gått all in på den röda trefaskontakten vi har på jobbet eftersom jag står på gatan på nattetid.. Hm, ligger man dåligt till nu då?
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 20:10
av fth
e5m1r skrev:
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Håller med, det är den bästa lösningen på kort sikt, då får du ju 20-25 km/h.

Inte helt lätt att hitta en sån adapter färdig dock, jag skulle nog köpa en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 159/#tab02

och klippa av schukon och sätta dit en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... pp-400701/

/fth

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 22:15
av bonath
fth skrev:
e5m1r skrev:
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Håller med, det är den bästa lösningen på kort sikt, då får du ju 20-25 km/h.

Inte helt lätt att hitta en sån adapter färdig dock, jag skulle nog köpa en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 159/#tab02

och klippa av schukon och sätta dit en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... pp-400701/

/fth
Blir två hankontakter... ingé bra... :cry:

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 27 mar 2019 22:20
av fth
bonath skrev:
fth skrev:
e5m1r skrev:
Jag hade satsat på en adapter trefas röd till en fas blå så står du och puttrar 16A i alla fall inte så illa om du står en hel arbetsdag
Håller med, det är den bästa lösningen på kort sikt, då får du ju 20-25 km/h.

Inte helt lätt att hitta en sån adapter färdig dock, jag skulle nog köpa en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... 159/#tab02

och klippa av schukon och sätta dit en sån här:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... pp-400701/

/fth
Blir två hankontakter... ingé bra... :cry:
Öh, näe?
1: köp Schuko hane till CEE enfas hona (första länken), klipp av schuko hane.
2: köp CEE trefas hane (andra länken), sätt dit denna på stumpen från 1.

Resultat: CEE enfas hona i ena änden, CEE trefas hane i andra.

Sätt i CEE-adaptern i UMC, sätt denna i CEE hona från din nya adapter, sätt CEE trefas hane på adaptern i vägguttaget = 16A rätt upp i mumindalen.

/fth

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 28 mar 2019 01:18
av marthinfreij
Tror du att den här skulle funka?

https://www.elbilgrossisten.no/products ... 16-6-232-6

/m

Re: Vilka laddkablae medföljer köpet?

Postat: 28 mar 2019 06:07
av fth
marthinfreij skrev:
Tror du att den här skulle funka?

https://www.elbilgrossisten.no/products ... 16-6-232-6

/m
Det är tyvärr fel sorts blå hona, 32A istf 16A.

Den där hade funkat med en norsk UMC med 32A adapter (finns det till nya UMC förresten?).

/fth