Har funderat lite på detta sedan P3D släpptes. Jag gissar att det är väl typ bara två månader kvar innan det lär dyka upp ett varv kört med en P3D och tänkte därför att det är bra att det finns en tråd för detta så inte jag själv missar det eftersom jag gissar det inte blir jag som lägger upp länken först.
Men vi kan ju börja gissa vilken tid den får. 8 min är väl fortfarande en gräns som anses väldigt bra om man kommer under? Det är inte många BMW M3 som kommer under den gränsen men å andra sidan är de flesta M4 under 8 min.
Jag gissar på 7:57:94
Första körda varv med trafik 9 min
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 06 jan 2019 20:44
av Legato
Tycker det låter som en rimlig gissning. Dock ganska stor skillnad om du menar fabriksspecad eller med fetare däck tex
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 06 jan 2019 21:06
av Jeppe_E
Legato skrev:
Tycker det låter som en rimlig gissning. Dock ganska stor skillnad om du menar fabriksspecad eller med fetare däck tex
Hur många fabriksspecade BMW M3 kör på ringen?
Sänkningssats och fetare sulor. Det finns ju en bil som ett företag i USA har byggt om. Hade varit intressant och se hur stor skillnad det är mellan en standard P3 och en upphottad.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 06 jan 2019 21:17
av Pontus
Legato skrev:
Tycker det låter som en rimlig gissning. Dock ganska stor skillnad om du menar fabriksspecad eller med fetare däck tex
Kanske inte annat än andra däck är vad jag tänkte på. Tiderna jag tittade på är gjorde av tredje part och med standard bilar. Sedan innebär ju tex en GTS version lite fetare saker än en mer ordinarie M4.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 06 jan 2019 23:04
av dd88
7:32 (Alfa Romeo Giulia QV) ska den klara om vi ska tro Elon
Sjukt sevärt varv btw:
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 00:55
av TeslaTissel
dd88 skrev:
7:32 (Alfa Romeo Giulia QV) ska den klara om vi ska tro Elon
Sjukt sevärt varv btw:
Kul! Vad fick han för varvtid?
Lite svårt se på mobben??
Tror ni en Performance Model 3 AWD klämmer den tiden?
Oskruvad?
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 01:07
av lator
7:32. Står först i inlägget...
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 01:17
av lator
Ingen blyg snubbe det där. Model 3 får nog problem att knäcka det där. 276 km/h som högst vad jag såg... Galet snabbt kört!
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 07:55
av dd88
Att sätta en rekordtid på ringen är väldigt speciellt då det är så sjukt mycket prestige kring det hela.
Dels så måste tiden sättas av antingen fabrikanten eller någon med högt förtroende (finns bla vissa magasin som har flera rekord).
Dels så måste bilen vara som den kom från fabrik, eventuella modifikationer kan vara ok men måste redovisas. Tex däck och bromsar (skivor och belägg, aldrig bromsok) kan vara ok men desto fler modifikationer desto svårare att få tiden accepterad. Sitter det inte r-däck från fabrik så ska det inte sitta r-däck på under rekordförsöket.
Ett problem som många fabrikanter har är säkerheten, som man ser i klippet ovan så är det väldigt höga hastigheter och i detta exemplet så häver han kast som annars hade kunnat resultera i dödsfall. Sportsedaner slår tider som tidigare enbart förknippades med sportbilar, utan att ha samma säkerhetstänk då de primärt är tänkta att användas till vardags och inte på bana.
Därför vill många sätta bur i bilarna, och för att bilen inte ska bli för tung så tar man bort inredning för att kompensera för den extra vikten. Detta är ett stort nej om man vill få tiden accepterad då en bur gör underverk för vridstyvheten. Så då gäller det att hitta någon som är korkad nog att riskera livet för att eventuellt slå ett rekord.
Sen är det en väldigt stor cirkus runtomkring, hela ringen ska hyras och det behövs ett team som bistår föraren. Jag har svårt att tro att Tesla har det idag, utan man ser allt utifrån en ingenjörs ögon. Att det inte funkar såg vi senast när Randy Pobst kunde kapa några sekunder med några mindre uppdateringar av mjukvaran. Förändringarna som gjordes påverkade dock räckvidden så blir intressant att se om Tesla släpper uppdateringen.
Allt detta går dock lösa, lär finnas duktiga förare som kan tänka sig att ställa upp. Att få fram en bil, ett team och hyra banan lär inte heller vara några problem. Jag tror snarare problemet kommer vara att få bilen ett helt varv under full attack, tidiga tester på andra banor ser inte lovande ut (överhettning). Med tanke på vad vi vet idag så skulle jag vara mäkta imponerad om en ej modifierad Model 3 kom runt på mindre än 8:00
M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 08:07
av taliz
Tror också det blir svårt att få riktigt bra tider.
Ringen är ju väldigt mycket hög hastighet, vilket är knepigt för elbilar utan växellåda.
100-300+ är betydligt viktigare där än 0-100.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 08:36
av Jeppe_E
taliz skrev:
Tror också det blir svårt att få riktigt bra tider.
Ringen är ju väldigt mycket hög hastighet, vilket är knepigt för elbilar utan växellåda.
100-300+ är betydligt viktigare där än 0-100.
Gissar att Roadstern är ett mer rimligt alternativ till att sätta en bra tid på ringen. Om inte någon annan hinner före.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 16:59
av Geni87
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Tror också det blir svårt att få riktigt bra tider.
Ringen är ju väldigt mycket hög hastighet, vilket är knepigt för elbilar utan växellåda.
100-300+ är betydligt viktigare där än 0-100.
Gissar att Roadstern är ett mer rimligt alternativ till att sätta en bra tid på ringen. Om inte någon annan hinner före.
Då får man dra av ~1/2 minut från Giulians tid om Roadstern ska jämföras mot sina konkurrenter, sinnessjukt snabbt! Imponerande om den skulle klara det, det känns som att den kan bli ganska tung med det batteriet.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 23:35
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Tror också det blir svårt att få riktigt bra tider.
Ringen är ju väldigt mycket hög hastighet, vilket är knepigt för elbilar utan växellåda.
100-300+ är betydligt viktigare där än 0-100.
Gissar att Roadstern är ett mer rimligt alternativ till att sätta en bra tid på ringen. Om inte någon annan hinner före.
Haha. Hinner före! Låter som ett bra Tesla Roadster-skämt.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 07 jan 2019 23:50
av Rennwagen
dd88 skrev:
Att sätta en rekordtid på ringen är väldigt speciellt då det är så sjukt mycket prestige kring det hela.
Dels så måste tiden sättas av antingen fabrikanten eller någon med högt förtroende (finns bla vissa magasin som har flera rekord).
Dels så måste bilen vara som den kom från fabrik, eventuella modifikationer kan vara ok men måste redovisas. Tex däck och bromsar (skivor och belägg, aldrig bromsok) kan vara ok men desto fler modifikationer desto svårare att få tiden accepterad. Sitter det inte r-däck från fabrik så ska det inte sitta r-däck på under rekordförsöket.
Ett problem som många fabrikanter har är säkerheten, som man ser i klippet ovan så är det väldigt höga hastigheter och i detta exemplet så häver han kast som annars hade kunnat resultera i dödsfall. Sportsedaner slår tider som tidigare enbart förknippades med sportbilar, utan att ha samma säkerhetstänk då de primärt är tänkta att användas till vardags och inte på bana.
Därför vill många sätta bur i bilarna, och för att bilen inte ska bli för tung så tar man bort inredning för att kompensera för den extra vikten. Detta är ett stort nej om man vill få tiden accepterad då en bur gör underverk för vridstyvheten. Så då gäller det att hitta någon som är korkad nog att riskera livet för att eventuellt slå ett rekord.
Sen är det en väldigt stor cirkus runtomkring, hela ringen ska hyras och det behövs ett team som bistår föraren. Jag har svårt att tro att Tesla har det idag, utan man ser allt utifrån en ingenjörs ögon. Att det inte funkar såg vi senast när Randy Pobst kunde kapa några sekunder med några mindre uppdateringar av mjukvaran. Förändringarna som gjordes påverkade dock räckvidden så blir intressant att se om Tesla släpper uppdateringen.
Allt detta går dock lösa, lär finnas duktiga förare som kan tänka sig att ställa upp. Att få fram en bil, ett team och hyra banan lär inte heller vara några problem. Jag tror snarare problemet kommer vara att få bilen ett helt varv under full attack, tidiga tester på andra banor ser inte lovande ut (överhettning). Med tanke på vad vi vet idag så skulle jag vara mäkta imponerad om en ej modifierad Model 3 kom runt på mindre än 8:00
Enig I det mesta men jag tror inte att en model 3 ens kommer runt utan att överhetta batteriet. Jag tror snarare på tider långt över 9 min för man blir tvungen att slå av på takten eller rättare sagt bilen gör det. Backarna efter bergwerk upp mot kesselchen är brutala fullgaspartier. Nej Tesla är bra på annat än ringen. Att köra under 8 min kräver dessutom att man kopplar ur riskcentrum i hjärnan till och med i en Porsche GT3RS. Tro mig jag har gjort det...
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 07:09
av dstr
+1
En 9-minuterstid är rimligt. Iaf med original hjulupphängning och standardprogram som skyddar batteriet mot överhettning.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 08:25
av Pontus
Så det låter som 8:30 så har alla lika mycket rätt. Vi får se vilken sida tiden tippar över åt.
Jag inbillar mig dock att de som har mest erfarenheter (jag tillhör inte dom) från ringen gissar på 9 min.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 09:41
av PoloPrinsen
Kan det vara så att en 3a med enbart EN enda motor är snabbare runt ringen?
Lägre vikt bör ge mindre batteriuppvärmning om man kör på samma tid som en 4wd.
Bättre sidogrepp på ej drivande hjul.
Bättre acceleration när viss hastighet uppnåtts pga lägre vikt än 4wd OM samma efektuttag kan tas på en motor som annars delas på 2 på två.
Regen satt på minläge ändå pga uppvärmning av batteriet.
Mvh PP.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 11:48
av Rennwagen
PoloPrinsen skrev:
Kan det vara så att en 3a med enbart EN enda motor är snabbare runt ringen?
Lägre vikt bör ge mindre batteriuppvärmning om man kör på samma tid som en 4wd.
Bättre sidogrepp på ej drivande hjul.
Bättre acceleration när viss hastighet uppnåtts pga lägre vikt än 4wd OM samma efektuttag kan tas på en motor som annars delas på 2 på två.
Regen satt på minläge ändå pga uppvärmning av batteriet.
Mvh PP.
Inte omöjligt att 2wd går bättre. Ringen handlar om effekt, effekt, låg vikt, bra chassie, bra däck (slicks eller R-däck). Så den lägre vikten är ett plus genom att drivgrepp nog inte blir ett problem.
I första hand måste problemet ändå vara att undvika att batteriet överhettar. Det går ganska lätt att överhetta batteriet på en Model S med lite aggressiv motorvägskörning. Så jag kan för mitt liv inte förstå hur en Model 3 skall klara ett varv på ringen. Men jag kanske är för skeptisk...
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 11:56
av Legato
Rennwagen skrev:
PoloPrinsen skrev:
Kan det vara så att en 3a med enbart EN enda motor är snabbare runt ringen?
Lägre vikt bör ge mindre batteriuppvärmning om man kör på samma tid som en 4wd.
Bättre sidogrepp på ej drivande hjul.
Bättre acceleration när viss hastighet uppnåtts pga lägre vikt än 4wd OM samma efektuttag kan tas på en motor som annars delas på 2 på två.
Regen satt på minläge ändå pga uppvärmning av batteriet.
Mvh PP.
Inte omöjligt att 2wd går bättre. Ringen handlar om effekt, effekt, låg vikt, bra chassie, bra däck (slicks eller R-däck). Så den lägre vikten är ett plus genom att drivgrepp nog inte blir ett problem.
I första hand måste problemet ändå vara att undvika att batteriet överhettar. Det går ganska lätt att överhetta batteriet på en Model S med lite aggressiv motorvägskörning. Så jag kan för mitt liv inte förstå hur en Model 3 skall klara ett varv på ringen. Men jag kanske är för skeptisk...
Fast vi vet ju att Model 3 är helt annorlunda vs Model S och Model X i detta avseende. Om den är så mycket annorlunda att den klarar att maxa ett varv på ringen vågar jag inte spekulera i, men att Model 3 har helt annan banprestanda än övriga Teslor vet vi ju från riktigt bra varvtider på några banor i USA.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 12:50
av Pontus
Men RWD finns ju inte med Track mode så i så fall pratar vi om en icke seriebil.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 13:02
av Verdi
Legato skrev:
Rennwagen skrev:
PoloPrinsen skrev:
Kan det vara så att en 3a med enbart EN enda motor är snabbare runt ringen?
Lägre vikt bör ge mindre batteriuppvärmning om man kör på samma tid som en 4wd.
Bättre sidogrepp på ej drivande hjul.
Bättre acceleration när viss hastighet uppnåtts pga lägre vikt än 4wd OM samma efektuttag kan tas på en motor som annars delas på 2 på två.
Regen satt på minläge ändå pga uppvärmning av batteriet.
Mvh PP.
Inte omöjligt att 2wd går bättre. Ringen handlar om effekt, effekt, låg vikt, bra chassie, bra däck (slicks eller R-däck). Så den lägre vikten är ett plus genom att drivgrepp nog inte blir ett problem.
I första hand måste problemet ändå vara att undvika att batteriet överhettar. Det går ganska lätt att överhetta batteriet på en Model S med lite aggressiv motorvägskörning. Så jag kan för mitt liv inte förstå hur en Model 3 skall klara ett varv på ringen. Men jag kanske är för skeptisk...
Fast vi vet ju att Model 3 är helt annorlunda vs Model S och Model X i detta avseende. Om den är så mycket annorlunda att den klarar att maxa ett varv på ringen vågar jag inte spekulera i, men att Model 3 har helt annan banprestanda än övriga Teslor vet vi ju från riktigt bra varvtider på några banor i USA.
Det är visserligen sant att Model P3D är mycket bättre på bana än en Model S. Men kollar man i det där testet och googlar vad Lime Rock Park har för banlängd så ser det mindre lovande ut för en kanontid på nordslingan.
Heat buildup is inevitable. After three or four laps at absolute tire-torturing full speed, the car begins to reduce power output. It's a balanced, gradual event.
Så i bästa fall klarar P3D ca 10 km på full attack. Beror väl lite på hur banan ser ut också. Men där nånstans ligger begränsningen. Efter det kommer bilen gå ner till en lägre nivå som den kan hålla. Jag tror att det "stora" med P3D jämfört med Model S P100D inte är att den klarar sig så mycket längre utan överhettning utan att den faktiskt kan fortsätta hålla ett högt tempo _trots_ överhettningstendenser. En P100D tappar säkert enormt mycket mer än 1 sekund per kilometer.
The data predicted that, after roughly three full-speed, perfect laps, the car would gradually start pulling power, hitting equilibrium at a pace about two to three seconds off the absolute quickest lap times the car is capable of. To him, that's not a devastating loss of performance. "Two, three seconds, that's equivalent to driver error," he points out.
Nordslingan är 25 947 meter lång. Alltså kommer inte Teslan ens halvvägs utan begränsning av effekten. Sen kommer den alltså tappa ca 1 sekund per kilometer under resten av varvet. Eller ca 16 sekunder alltså. Det är inte så farligt ändå och den borde klara 8 minutersgränsen trots allt med tanke på hur kvick den är på kortare banor. Dock är den lite handikappad av däckvalet. Men en vanlig BMW M4 klarar det på 7:52 med 431 hästar så nog borde en P3D klara det på 7:44 om man tänker att den inte tappade effekt?
Man ska även komma ihåg att det är mycket bluff och båg kring de här tiderna. Bara genom att typa en modell med cup2:or istället för vanliga prestandadäck avsedda för gata så vinner man lätt 10 sekunder. Ett lätt och billigt sätt att göra specialversioner av en modell "snabbare". BMW gjorde så med t ex BMW M4 CS.
Alfa "fuskade" med däcken på Quadrifoglion också. http://www.rightfootdown.com/cars/thoug ... s-a-cheat/ De bad helt enkelt Pirelli göra ett specialdäck åt dem. Det är inget "gatdäck" utan ett racingdäck som är tillåtet på allmän väg.
The P Zero Corsa AR Asimmetrico comes with just 6/32nds of tread depth. This reduces squirm in the tread blocks for better response and heats up the tire quicker. Tire Rack labels it “Streetable Track and Competition tire” followed with a WARNING. “P Zero Corsa System radials meet DOT requirements, however they are not recommended for driving in wet conditions where standing water is present and there is the risk of hydroplaning; drivers should drive cautiously at reduced speeds if they encounter these conditions.”
Så det kommer slitas snabbt och det är farligt när det regnar. Men vad gör det när det får Alfan att se överlägsen ut jämfört mot konkurrenterna genom en bra tid på ringen? Ger mig fan på att BMW släppte CS-versionerna enbart för att möta upp Alfans tider.
Kollar man på listan över tiderna på ringen så ser man att äldre bilar är mycket långsammare trots hög effekt och fina chassin. Anledningen är återigen DÄCK DÄCK och åter DÄCK. Det är där utvecklingen sitter.
Och nej, sätter du på klibbigare däck på en P3D så räknas inte tiden utan då är bilen "modifierad". Det är därför bilen måste komma med såna däck från fabrik. Och det är egentligen här nånstans som de där förbaskade ringen-tiderna förlorar all relevans.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 13:35
av Legato
Verdi skrev:
Så i bästa fall klarar P3D ca 10 km på full attack. Beror väl lite på hur banan ser ut också. Men där nånstans ligger begränsningen. Efter det kommer bilen gå ner till en lägre nivå som den kan hålla. Jag tror att det "stora" med P3D jämfört med Model S P100D inte är att den klarar sig så mycket längre utan överhettning utan att den faktiskt kan fortsätta hålla ett högt tempo _trots_ överhettningstendenser. En P100D tappar säkert enormt mycket mer än 1 sekund per kilometer.
Jag tror båda delarna är stora och viktiga skillnader. Har inte läst särskilt mycket om Model S på bana eftersom man redan vet att den presterar så uselt där, men jag tror en P100D är väldigt långt ifrån att klara 10 kilometer med bibehållen maxeffekt.
Oklart hur långt de kört innan de börjar klocka varvet, men man får väl förutsätta att det inte är så länge.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 14:30
av Rennwagen
Verdi - tack som tusan för att du inte kunde hålla dig utan utredde denna viktiga fråga. Nu är vi alla tillfreds med din fakta och research som bakgrund. Jag gissar dock (helt oscientific) att det blir större förluster av tid än 1 sek per varv då banan är så kuperad (jmf med Lime Rock). De gånger då jag fått effektbroms på S så har typ halva effekten försvunnit då den där triangeln blinkat ilsket gult. Men 3;an kanske är annorlunda och bättre kyld. Vi ser fram emot de verkliga testerna som trådskaparen säger.
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 14:51
av PoloPrinsen
Ja jag vill också passa på att tacka Verdi för ett finfint imlägg.
Hur är det med kupevärmen i m3? Är den annorlunda ordnad eller från ett elelement som i S och X (om jag fattat korrekt?), eller kan tex batteriets spillvärme tas omhand på flera sätt?
TRACK MODE Borde väl isåfall kunna inkludera att kupen tar upp batteriöverskottsvärme den med. Kanske kombinerat med friskluft utifrån för att inte koka upp föraren.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Appropå det där med att däcken och deras fäste är kanske det viktigaste för en bra bantid, kanske intressant att låta en oberoende part se till att alla rekordförsök (på proffs/företagsnivå) sker med samma däcksmodell?
Alltså typ bara michelin XXXmodel i låt säga 10 varianter tum mm och profilmässigt sett.
Mvh PP
Re: M3 på Ringen (varv kört finns ännu inte)
Postat: 08 jan 2019 15:25
av Verdi
Rennwagen skrev:
Verdi - tack som tusan för att du inte kunde hålla dig utan utredde denna viktiga fråga. Nu är vi alla tillfreds med din fakta och research som bakgrund. Jag gissar dock (helt oscientific) att det blir större förluster av tid än 1 sek per varv då banan är så kuperad (jmf med Lime Rock). De gånger då jag fått effektbroms på S så har typ halva effekten försvunnit då den där triangeln blinkat ilsket gult. Men 3;an kanske är annorlunda och bättre kyld. Vi ser fram emot de verkliga testerna som trådskaparen säger.
Model 3 har permanentmagnetmotor (iaf en?) och den blir inte alls lika lätt överhettad som en elektromagnetdito. Nackdelen är att du inte kan få den där extrema effekten lika lätt och det är väl därför som P3D:s accelerationssiffror inte är i närheten av P100DL. Det man gör i en P100D är väl att skicka på en jävla massa ström och överbelasta motorn rejält. Funkar ju under en kortare tid. Typ 2,7 sekunder (minst). Men sen blir det ganska snabbt väldigt varmt...
På sätt och vis får Tesla sin fina prestanda i Model S och X genom "fusk". Den låga reggade effekten på vissa P85D är en sån grej. Motorerna får bara ur sig den effekten i snitt över en längre period (halvtimme, timme eller vad det nu är?) men under kortare sekvenser kan den överbelastas till galna effekter. Funkar ju bra vid enstaka rödljus och omkörningar. Perfekt egentligen för vanlig trafik, mindre bra för bankörning.