Tesla Försäljning USA Jan 2019
Postat: 05 feb 2019 19:27
Hoppla, det blev ganska många bilar färre i Januari. Ska man skylla allt på det minskade incitamentet?
2018
2018
Nej, man ska skylla det på att produktionen till stor del varit fokuserad på bilar till Europa och Kina.Jeppe_E skrev:Ska man skylla allt på det minskade incitamentet?
Jag är inte riktigt lika säker. Tesla hade några tusen bilar i lager efter nyår som de inte lyckades sälja och går man in och konfigurerar en bil, så är det omgående leverans på den. Även MS och MX har droppat avsevärt i försäljningen.Surfaren skrev:Nej, man ska skylla det på att produktionen till stor del varit fokuserad på bilar till Europa och Kina.Jeppe_E skrev:Ska man skylla allt på det minskade incitamentet?
Du kan ju inte jämföra december mot januari, för S och X bör du helst jämföra mot januari 2018 och då har de ökat. Tillverkningen och försäljningen har ju legat stabil för S och X ett tag nu så det är en bra jämförelse.Jeppe_E skrev:Jag är inte riktigt lika säker. Tesla hade några tusen bilar i lager efter nyår som de inte lyckades sälja och går man in och konfigurerar en bil, så är det omgående leverans på den. Även MS och MX har droppat avsevärt i försäljningen.Surfaren skrev:Nej, man ska skylla det på att produktionen till stor del varit fokuserad på bilar till Europa och Kina.Jeppe_E skrev:Ska man skylla allt på det minskade incitamentet?
Sen ska man även se på hur elbilsincitamentet ser ut i USA, det är en skattereduktion som inte märks av för de flesta förrän början av nästkommande år. Finns en anledningen till att första kvartalet varje år är det sämsta när det kommer till elbilsförsäljning.TiborBlomhall skrev:Nej både S och X har ökat jämfört med januari i fjol.
Du kan inte jämföra mot december siffrorna för de var i slutet av en kvartal.
Tesla har traditionellt tillverkat S och X främst för utlandet de två första månaderna varje kvartal och främst USA den sista. För att undvika massor av bilar in transit vid kvartalsslut. Syns tydligt i månadssiffrorna 2018.
Naturligtvis är det som du säger kvartalsberoende, men trenden är ändå sjunkande.TiborBlomhall skrev:Nej både S och X har ökat jämfört med januari i fjol.
Du kan inte jämföra mot december siffrorna för de var i slutet av en kvartal.
Tesla har traditionellt tillverkat S och X främst för utlandet de två första månaderna varje kvartal och främst USA den sista. För att undvika massor av bilar in transit vid kvartalsslut. Syns tydligt i månadssiffrorna 2018.
Om den tesen stämmer så kan man ju inte härleda de minskade volymerna i Januari till att det nu produceras för Europa och Kina iaf...Olof Borjesson skrev:Jag besökte ett Tesla Service Center i Cincinnati, Ohio i början av december. Där var parkeringsplatserna helt fyllda med många hundra nya olevererade Model 3. Jag fick det till att det finns 78 Servic Centers i USA när jag räknade nu. Om alla SC i USA har 300 bilar så blir det 23400 bilar i lager, så jag är inte förvånad över att leveranstiderna är korta i USA.
Olof Borjesson skrev:Jag besökte ett Tesla Service Center i Cincinnati, Ohio i början av december. Där var parkeringsplatserna helt fyllda med många hundra nya olevererade Model 3. Jag fick det till att det finns 78 Servic Centers i USA när jag räknade nu. Om alla SC i USA har 300 bilar så blir det 23400 bilar i lager, så jag är inte förvånad över att leveranstiderna är korta i USA.
Ja , januari och februari kommer att vara på en lägre nivå än den långsiktigt stabila. I och med att Tax-crediten halverades vis årsskiftet, så försökte så många som möjligt att köpa innan årsskiftet. Därmed har många av januari/februarikunderna redan köpt en Tesla, och vi kommer därför att se än relativ låg efterfrågan dessa månader. Efterfrågan kommer sedan att krypa upp till den långsiktigt stabila nivån igen, för att sedan öka ytterligare inför halvårsskiftet.Geni87 skrev:Med andra ord, leveranspuckeln i USA har passerats och volymerna går nu mot en lägre men mer stabil och långsiktig nivå (tills SR dyker upp).
Frågan är bara vad den långsiktigt stabila nivån är.Hammar skrev:Ja , januari och februari kommer att vara på en lägre nivå än den långsiktigt stabila. I och med att Tax-crediten halverades vis årsskiftet, så försökte så många som möjligt att köpa innan årsskiftet. Därmed har många av januari/februarikunderna redan köpt en Tesla, och vi kommer därför att se än relativ låg efterfrågan dessa månader. Efterfrågan kommer sedan att krypa upp till den långsiktigt stabila nivån igen, för att sedan öka ytterligare inför halvårsskiftet.Geni87 skrev:Med andra ord, leveranspuckeln i USA har passerats och volymerna går nu mot en lägre men mer stabil och långsiktig nivå (tills SR dyker upp).