Sida 1 av 1

CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 26 feb 2019 08:36
av snoken
Jag har en X90D och har gjort flera långresor i Europa. Därav har jag stor erfarenhet och bra känsla för hur Superchargers beter sig och vad som påverkar hastigheten. För närvarande är vi i Frankrike på sportlovsresa och på vägen ner gjorde jag en spaning. Under de 10+ stopp vi gjorde laddade vi ca 50% på "gamla" Supercharger stalls och ca 50% på CCS-konverterade. Normalt får jag ca 110 kW som maxhastighet, det var också vad jag fick på alla de gamla laddarna. På de CCS-konverterade kom jag däremot aldrig över 100, som bäst fick jag 95-99 kW.

Har någon mer gjort en liknande spaning? Kan denna slump vara mer än en slump så att konverteringen faktiskt medfört något mer än bara en till kontakt?

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 08 mar 2019 14:42
av rasssta
Jag kan nästan svära på att jag sett något om 200A resp 260A på de CCS-konverterade stallsen samtidigt som jag har bild på att det är 330A vid ett "gammalt" stall. Någon som är vid en SuC idag som kan jämföra vad el-info-lappen säger på respektive stall? Det skulle ju förklara varför det går långsammare på CCS-varianten om man har en S/X.

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 08 mar 2019 15:49
av HenrikC
Rassta har rätt!

Som en katt bland hermelinerna smög jag nyss in med min Leaf på Superchargern i Enköping och kollade vad som står på den. Det sitter en märkskylt på laddaren där CCS-kabeln och Typ 2-kabeln gå in i laddaren. Den är märkt 270 A på CCS sidan och 210 A på Typ 2-sidan.

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 08 mar 2019 16:29
av rasssta
Spännande. Verkar som att man, verkligen, ska hålla sig borta från CCS-stallsen med S/X då gissar jag...

Här är en bild på icke-CCS-stall i Uppsala:
2019-03-08 16.24.28.jpg

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 08 mar 2019 16:39
av HenrikC
Undrar om de använde två ledare från den gamla kabeln till CCS och två ledare till den nya Typ 2-kontakten?

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 08 mar 2019 16:46
av Tenk
Hur går det ihop med att S/X ska få högre laddhastighet med ny programvara, bilen bättre men SuC sämre :roll:

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 mar 2019 22:21
av selfish
snoken skrev:
Jag har en X90D och har gjort flera långresor i Europa. Därav har jag stor erfarenhet och bra känsla för hur Superchargers beter sig och vad som påverkar hastigheten. För närvarande är vi i Frankrike på sportlovsresa och på vägen ner gjorde jag en spaning. Under de 10+ stopp vi gjorde laddade vi ca 50% på "gamla" Supercharger stalls och ca 50% på CCS-konverterade. Normalt får jag ca 110 kW som maxhastighet, det var också vad jag fick på alla de gamla laddarna. På de CCS-konverterade kom jag däremot aldrig över 100, som bäst fick jag 95-99 kW.

Har någon mer gjort en liknande spaning? Kan denna slump vara mer än en slump så att konverteringen faktiskt medfört något mer än bara en till kontakt?
Skulle vara mycket förvånad. När jag träffade elektrikern från Norrbotten som repade en av Sollentunas gamla kablar som pajade, visade han hur snabbt de bytte eller kompletterade med nya CCS-kablaget. Fick inte alls bilden att något annat än extrakabeln ändras hårdvarumässigt. Det skulle i sådant fall betyda att de på något sätt mjukvarubegränsar laddningen via Type 2/Tesla kabeln?

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 mar 2019 22:43
av fth
Det stämmer att de flesta (dock inte alla) konverterade stolpar för närvarande begränsar effekten till drygt 90kW för S/X. Tesla är medvetna om problemet och arbetar med att lösa det.

/fth

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 maj 2019 08:38
av Remuz
Laddar i Arboga nu. Samtliga 14 platser är CCSade och jag får max 98kW. Känns rätt trist när man brukar få 116kW.

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 maj 2019 08:49
av Gustafsson
Kan det vara nån muppgradering i bilarna som ställer till det ?
Märker ingen skillnad på de nya med CCS.
Är laddkurvan annars densamma ?

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 maj 2019 08:51
av Remuz
Gustafsson skrev:
Kan det vara nån muppgradering i bilarna som ställer till det ?
Märker ingen skillnad på de nya med CCS.
Är laddkurvan annars densamma ?
Samma kurva i övrigt skulle jag säga. Visst slår det bara några minuter, men det är rätt irriterande ändå. Allt är förlåtet om dom fixar en laddare i Laxå dock

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 maj 2019 11:33
av frippe
Upplever att det är väldigt olika mellan SuC. Har en S70D vilket tar rejäl laddeffekt på låg SoC.
Laddade på Tystberga förra söndagen, kom in med 8% och fick ganska direkt 114kw, helt enligt vad som varit tidigare.
Igår, stannade till på Ödeshög, kom visserligen in med 20% och då brukar jag få över 100kw, men fick max 80kw. Det var i övrigt relativt tomt och delade ingen stolpe med någon.

Så det verkar vara något skumt på något sätt. För dessa skillnader har jag inte upplevt före ccs kom in i bilden. Visst ok, någon trasig laddare men i så fall har de ökat sedan konverteringen.

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 18 maj 2019 17:47
av Remuz
Jung med 8% kvar blev max 88kW sett över hela sessionen till 62%

Re: CCS-konverterade laddare och hastighet

Postat: 19 maj 2019 09:08
av matsm
frippe skrev:
Upplever att det är väldigt olika mellan SuC. Har en S70D vilket tar rejäl laddeffekt på låg SoC.
Laddade på Tystberga förra söndagen, kom in med 8% och fick ganska direkt 114kw, helt enligt vad som varit tidigare.
Igår, stannade till på Ödeshög, kom visserligen in med 20% och då brukar jag få över 100kw, men fick max 80kw. Det var i övrigt relativt tomt och delade ingen stolpe med någon.

Så det verkar vara något skumt på något sätt. För dessa skillnader har jag inte upplevt före ccs kom in i bilden. Visst ok, någon trasig laddare men i så fall har de ökat sedan konverteringen.
Hmm har också en 70D och upplevde lägre hastighet förra fredagen då jag körde Halmstad-Huddinge ToR över dan. Fick max 80 kW i Ödeshög o Tystberga men hade då inte helt tomt batteri. På vägen tillbaka kom jag fram med 0% och då fick jag strax under ca 118 kW som vanligt...kopplade aldrig att det hade med ombyggnaden att göra. Alla borde väl vara ombyggda nu? Men nåt skumt är det. Fler bilar som laddade på vägen upp men jag hade alltid stolpe med egen siffra.