Sida 1 av 3

Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 20:26
av Tellus
Vilken prisutveckling på Performance, var ska detta sluta :)

Maj18 78000 dollar lanseringspris som ingen behövde betala
Juni18 69000 var priset vid första leverans
Juli18 64000 performance paket tillval 5000
Okt18 64000 performance paket blir standard
Jan19 62000 pga minskade incentives kompensation
Feb19 60900 pga referral upphör
Mars19 58000
~~~~~~~?
Juni18 55000

Reservation för faktafel

Re: Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 20:55
av jpetters
Det måste vara ett oslagbart "pris för prestanda", oaktat drift och bränslekostnader.

Re: Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 22:11
av pefreli
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?

Re: Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 22:33
av jpetters
Självklart! P är alltid bättre!

Re: Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 22:51
av pefreli
Dessutom behöver man ju egentligen inte AP till P. Det är ju en bil som ska köras!! :twisted:

Fast nu när standard AP blivit billigare är det kanske inte så dumt att välja till den...

För en privatköpare med en budget på 700 k (inkl. miljöbilspremie) känns en svart P med AP som ett riktigt bra alternativ.

Re: Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 23:31
av Liibo
Velat länge mellan awd och performance men kunde inte hålla mig efter prissänkningen. Så avbokade min och bokade ny p ist.
Hoppas jag inte ångrar mig :)

Re: Performance prisutveckling

Postat: 01 mar 2019 23:32
av anna__
Liibo skrev:
Velat länge mellan awd och performance men kunde inte hålla mig efter prissänkningen. Så avbokade min och bokade ny p ist.
Hoppas jag inte ångrar mig :)
OH me 2!!! 8-)

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 01:39
av Johan84
Börjar nästan luta mot en p nu då om man får ihop övriga kostnader. Om man kör över 3000mil i egen firma som jag nog kan få till och bara tar ut lön upp till margiginalskatt (överskott i utdelning) så blir det väll bara 1188kr extra i skatt för mig och 1060 extra i sociala Avg för firman. Blir försäkringen någorlunda lik eftersom det är ganska lik reggae effekt så känns det ju som en P med trackmode hade varit roligt. Räknar jag rätt då?

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 11:38
av anna__
pefreli skrev:
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu? ;)

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 12:11
av Legato
Som privatköpare hade jag inte tvekat en sekund. På företag kände jag mig "tvungen" att ta en LR men det grämer mig en liten aning faktiskt.

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 12:33
av Johnalm
Legato skrev:
Som privatköpare hade jag inte tvekat en sekund. På företag kände jag mig "tvungen" att ta en LR men det grämer mig en liten aning faktiskt.
+1 på den :?

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 14:33
av Model3LR
Hoppas att det går att köpa Performance-mjukvara till LR awd senare ;) Dubbelt förmånsvärde nu är inte värt det. Då hade det blivit S Performance istället isåfall.

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 14:48
av Pontus
Johan84 skrev:
Börjar nästan luta mot en p nu då om man får ihop övriga kostnader. Om man kör över 3000mil i egen firma som jag nog kan få till och bara tar ut lön upp till margiginalskatt (överskott i utdelning) så blir det väll bara 1188kr extra i skatt för mig och 1060 extra i sociala Avg för firman. Blir försäkringen någorlunda lik eftersom det är ganska lik reggae effekt så känns det ju som en P med trackmode hade varit roligt. Räknar jag rätt då?
Ja kan få till de 3000 mil så är det ju en rimlig kostnad. Det blir drygt 60 mil i veckan.

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 17:12
av pefreli
anna__ skrev:
pefreli skrev:
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu? ;)
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...

Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.

Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k. ;)

700 k känns som ett klipp.

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 17:28
av anna__
pefreli skrev:
anna__ skrev:
pefreli skrev:
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu? ;)
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...

Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.

Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k. ;)

700 k känns som ett klipp.
Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 17:31
av anna__
anna__ skrev:
pefreli skrev:
anna__ skrev:
pefreli skrev:
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu? ;)
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...

Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.

Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k. ;)

700 k känns som ett klipp.
Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)
Tror du den kommer gå ner i pris ytterligare?

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 17:51
av Liibo
anna__ skrev:
pefreli skrev:
anna__ skrev:
pefreli skrev:
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu? ;)
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...

Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.

Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k. ;)

700 k känns som ett klipp.
Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)
Fick du exakt samma pris på P och Dual?

Vilket pris fick du för halv eller hel?

Trygg-Hansa gav samma uppgifter till mig idag också ungefär. Dom hade inte hundra färdigt med performance men skulle man ha hel så skulle det max skilja 900 kr :)

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 18:15
av anna__
Liibo skrev:
anna__ skrev:
pefreli skrev:
anna__ skrev:
pefreli skrev:
Ja, det börjar faktiskt bli svårt att motstå en P nu... :mrgreen: För privatköpare då.

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?
Har du bestämt dig ännu? ;)
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...

Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.

Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k. ;)

700 k känns som ett klipp.
Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)
Fick du exakt samma pris på P och Dual?

Vilket pris fick du för halv eller hel?

Trygg-Hansa gav samma uppgifter till mig idag också ungefär. Dom hade inte hundra färdigt med performance men skulle man ha hel så skulle det max skilja 900 kr :)
Halvförsäkring runt 8800 kr 1500 mil för båda
Kollade också med trygg hansa men de var dyrare dock sa T H att den förmodligen är billigare att försäkra genom handlaren då man får 25% rabatt

Re: Performance prisutveckling

Postat: 02 mar 2019 18:31
av Legato
anna__ skrev:
Liibo skrev:
anna__ skrev:
pefreli skrev:
anna__ skrev:

Ska bli intressant att se hur försäkringskostnaden skiljer sig mellan P och LR.

Men om försäkringskostnaden är i princip densamma vilket verkar vara något många fått indikationer på (i andra trådar) då är det ju i princip ”bara” dyrare däck för P när det kommer till driften.

Eftersom LR är såpass förmånlig som företagsbil så kommer det finnas betydligt fler LR vilket talar för att andrahandsvärdet på P kommer stå sig bättre.

Eller vad tror ni på forumet?

Har du bestämt dig ännu? ;)
Nej, jag kan sitta still i båten några månader till. Även om det kliar i fingrarna...

Skulle vilja få koll på hur försäkringskostnaden skiljer sig.

Men att ta sig från 4,7 s till 3,4 s brukar ju normalt kosta BETYDLIGT mer än ca 100 k. ;)

700 k känns som ett klipp.
Jag ringde länsförsäkringar idag och fick samma prisuppgift:)
Fick du exakt samma pris på P och Dual?

Vilket pris fick du för halv eller hel?

Trygg-Hansa gav samma uppgifter till mig idag också ungefär. Dom hade inte hundra färdigt med performance men skulle man ha hel så skulle det max skilja 900 kr :)
Halvförsäkring runt 8800 kr 1500 mil för båda
Kollade också med trygg hansa men de var dyrare dock sa T H att den förmodligen är billigare att försäkra genom handlaren då man får 25% rabatt
8800? Holy smokes. Min S75D kostade 6k första året. På företag (vilket ofta är dyrare).

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 16 jul 2019 08:30
av Tellus
Performance nu 699900SEK! (709)
649000 SEK efter premie

Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000

Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000

Känns som lr awd är minst prisvärd nu?

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 16 jul 2019 10:22
av ippii
Tellus skrev:
Performance nu 699900SEK! (709)
649000 SEK efter premie

Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000

Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000

Känns som lr awd är minst prisvärd nu?
Ja, den kanske är på väg bort? Precis som i UK. Där finns bara SR+ och P nu.

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 16 jul 2019 13:18
av mck
ippii skrev:
Tellus skrev:
Performance nu 699900SEK! (709)
649000 SEK efter premie

Sr+ 39000 dollar
Lr awd 48000
Performance 55000

Sr+ 531700 (540880) -60000
Lr awd 644600 (653780) -60000

Känns som lr awd är minst prisvärd nu?
Ja, den kanske är på väg bort? Precis som i UK. Där finns bara SR+ och P nu.
Jag köpte en svart awd lagerbil för 622k för några veckor sen, dvs 32k rabbat, det kan antyda att det är så, att de ville rensa ut dem ur lagret på samma sätt som S/X med gamla motorerna utförsäljningen. Pärlvit P modell för 709k är ingen dum deal heller, hade nog kört på det ifall jag väntat tills nu.

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 16 jul 2019 13:24
av Waymoot
Jag köpte en svart awd lagerbil för 622k för några veckor sen, dvs 32k rabbat
Fråga: Jag kollade på precis de bilarna med men då de inte hade Autopilot med i beskrivningen och det fanns identiska bilar som kostade normalpriset med Autopilot nämnt i beskrivningen så vart jag övertygad att de saknade Autopilot.
Fick du med autopilot i din bil för det priset?

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 16 jul 2019 13:53
av taliz
mck skrev:
Pärlvit P modell för 709k är ingen dum deal heller, hade nog kört på det ifall jag väntat tills nu.
Sinnessjukt bra deal. Bild

Re: Model 3 Performance prisutveckling

Postat: 16 jul 2019 14:33
av Tellus
taliz skrev:
mck skrev:
Pärlvit P modell för 709k är ingen dum deal heller, hade nog kört på det ifall jag väntat tills nu.
Sinnessjukt bra deal. Bild
-60 :ugeek:

Tänk om dollarn stod i 6 SEK, då skulle alla åka model 3 8-)