Sida 1 av 1

Ta ut el från batteriet

Postat: 16 mar 2019 22:38
av kler
Finns det något vettigt sätt att ta ut el ut batteriet på en elbil?
Just i mitt fall gäller det MX och/eller Zoe.

Det retar mig så mycket att man har runt 100 användbara kWh som inte går att använda.

Jag tänker då främst på nödsituationer då det hade varit fint att kunna driva grundläggande saker i hemmet.

Jag har sett transport evolved på Youtube när hon kopplar en inverter till 12V-batteriet, men jag undrar hur mycket det tål att dra, och hur stor risken är att bilen inte matar på tillräckligt snabbt, vilket då skulle kunna sluta med att man står med tomt 12V och en obrukbar bil i stället.

Finns det något annat sätt - utan att mecka sönder bilen och voida garantin? :)

Re: Ta ut el från batteriet

Postat: 17 mar 2019 00:09
av bjelkeman
På en Tesla, nej inte vad jag vet. Följer inte Zoe tech, så det kan jag inte säga något om.

Re: Ta ut el från batteriet

Postat: 17 mar 2019 05:47
av Zalman3
kler skrev:
Finns det något vettigt sätt att ta ut el ut batteriet på en elbil?
Just i mitt fall gäller det MX och/eller Zoe.

Det retar mig så mycket att man har runt 100 användbara kWh som inte går att använda.

Jag tänker då främst på nödsituationer då det hade varit fint att kunna driva grundläggande saker i hemmet.

Jag har sett transport evolved på Youtube när hon kopplar en inverter till 12V-batteriet, men jag undrar hur mycket det tål att dra, och hur stor risken är att bilen inte matar på tillräckligt snabbt, vilket då skulle kunna sluta med att man står med tomt 12V och en obrukbar bil i stället.

Finns det något annat sätt - utan att mecka sönder bilen och voida garantin? :)
Köp en Nissan Leaf, den har V2G.


"Nissan och Kungsbacka kommun har inlett ett samarbete, tillsammans med E.ON, gällande installation och drift av 10 Vehicle-to-Grid (V2G) enheter. Med V2G-teknik kommer elbilar att spela en mycket viktig roll i det framtida energihanteringssystemet. V2G är Nissans mål om ett mer integrerat samhälle med kontor, skolor, bostäder, vägar och bilar, som alla är sammankopplade."
https://sweden.nissannews.com/sv-SE/rel ... o-grid-v2g#

Re: Ta ut el från batteriet

Postat: 17 mar 2019 06:02
av LarsL
Vet inte alls hur mycket man kan ta ut ur 12V batteriet. Men det enklaste sättet att hålla igång laddningen av det är ju att ha bilen ”på tomgång”.
Nu har jag hört att Tesla säger att man ska låta bli sånt här... så jag vet inte.

Re: Ta ut el från batteriet

Postat: 17 mar 2019 08:40
av Foluke
LarsL skrev:
Vet inte alls hur mycket man kan ta ut ur 12V batteriet. Men det enklaste sättet att hålla igång laddningen av det är ju att ha bilen ”på tomgång”.
Nu har jag hört att Tesla säger att man ska låta bli sånt här... så jag vet inte.
När gratis SuC blir mer ovanligt kanske Tesla öppnar för detta. Med gratis el från SuC kunde ju Teslaägare åka och fylla på batteriet och hjälpa till att driva bostaden med bilen. Eller.....?

Re: Ta ut el från batteriet

Postat: 17 mar 2019 08:46
av Bjelke
Foluke skrev:
LarsL skrev:
Vet inte alls hur mycket man kan ta ut ur 12V batteriet. Men det enklaste sättet att hålla igång laddningen av det är ju att ha bilen ”på tomgång”.
Nu har jag hört att Tesla säger att man ska låta bli sånt här... så jag vet inte.
När gratis SuC blir mer ovanligt kanske Tesla öppnar för detta. Med gratis el från SuC kunde ju Teslaägare åka och fylla på batteriet och hjälpa till att driva bostaden med bilen. Eller.....?
Korrekt.
En variant (och som förekommer) är att åka och ladda bilen (gratis) och sedan ställa den i sitt inbyggda garage i huset och värma garaget och lite av huset gratis...
Man måste då lämna bilen med öppna dörrar och full värme på osv.
Som nödlösning skulle jag nog kunna göra det men annars? Njaaa...