Ny MX med eller utan AP och FSD
Postat: 03 apr 2019 22:17
Hej!
Det lutar åt beställning av en MX inom kort och tänkte få lite klarhet i vad AP och FSD egentligen bidrar med.
Först lite körprofil info:
Vi kör ca 1500 mil per år. Hälften är kortresor <5km och övrigt är långresor av typen Stockholm - Sälen/Åre eller Stockolm - Rom/Barcelona/Venedig.
Både frugan och jag har nära till jobbet och går, cyklar etc oftast. Dvs inget sittande på Essingeleden i kö varje dag.
Nu till frågorna:
AP och FSD lägger ju på 88ksek på priset men jag har lite svårt att se nyttan eller vad som faktiskt det olika delarna i AP och FSD bidrar med.
Om vi bortser från att det är ballt med självkörande bilar osv har jag lite svårt för att betala 55ksek för FSD som kanske blir tillåtet i framtiden....
(Hade en prototypbil på jobbet för 15 år sen som klarar det mesta bilarna idag lanseras med så imponatorfaktorn för egen del av AP är väl sådär)
Den funktion jag är mest orolig att tappa är typen "adaptiv cruise control" dvs att farthållaren sänker farten när man kommer ikapp en annan bil.
Funkar det bara om man håller föreskriven hastighet tex?
Är en MX "svårparkerad" pga sin storlek och man därför behöver assistans? Parkering är inget någon av oss känner är problematiskt idag på något sätt i en vanlig större kombi.
Panikbroms för fotgängare etc vid risk för olycka är det en del av AP? verkar så på beskrivningen. Känns ju lite lamt med tanke på att det är standard i de flesta bilar idag (i denna prisklass).
Nåt mer uppenbart jag missat? Vet nån om V3 av HW sitter i alla nya MX eller bara dom som beställt FSD kanske?
Mvh Jonas
Det lutar åt beställning av en MX inom kort och tänkte få lite klarhet i vad AP och FSD egentligen bidrar med.
Först lite körprofil info:
Vi kör ca 1500 mil per år. Hälften är kortresor <5km och övrigt är långresor av typen Stockholm - Sälen/Åre eller Stockolm - Rom/Barcelona/Venedig.
Både frugan och jag har nära till jobbet och går, cyklar etc oftast. Dvs inget sittande på Essingeleden i kö varje dag.
Nu till frågorna:
AP och FSD lägger ju på 88ksek på priset men jag har lite svårt att se nyttan eller vad som faktiskt det olika delarna i AP och FSD bidrar med.
Om vi bortser från att det är ballt med självkörande bilar osv har jag lite svårt för att betala 55ksek för FSD som kanske blir tillåtet i framtiden....
(Hade en prototypbil på jobbet för 15 år sen som klarar det mesta bilarna idag lanseras med så imponatorfaktorn för egen del av AP är väl sådär)
Den funktion jag är mest orolig att tappa är typen "adaptiv cruise control" dvs att farthållaren sänker farten när man kommer ikapp en annan bil.
Funkar det bara om man håller föreskriven hastighet tex?
Är en MX "svårparkerad" pga sin storlek och man därför behöver assistans? Parkering är inget någon av oss känner är problematiskt idag på något sätt i en vanlig större kombi.
Panikbroms för fotgängare etc vid risk för olycka är det en del av AP? verkar så på beskrivningen. Känns ju lite lamt med tanke på att det är standard i de flesta bilar idag (i denna prisklass).
Nåt mer uppenbart jag missat? Vet nån om V3 av HW sitter i alla nya MX eller bara dom som beställt FSD kanske?
Mvh Jonas