Sida 3 av 5

Re: 2019.12

Postat: 18 apr 2019 22:52
av jpetters
JonasH skrev:
Om jag fattat detta rätt så funkar NoA så att man kan aktivera den om man är i rätt land. Om men sedan missar att avaktivera den så ska den funka i andra länder.

Såg t.ex en tysk som åkte till Schweiz och avaktiverade NoA. Då kunde han inte slå på det igen förens han var tillbaka i Tyskland.

Såg även att TeslaBjörn hade NoA när han körde i Sverige.

Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Enligt Tesla SC, som rådfrågade någon på HQ, så är NoA aktiverat baserat på bilens hemland.

Re: 2019.12

Postat: 19 apr 2019 08:42
av andersm
Det var nån annan i tråden som hade problem med 2019.12 . Jag har råkat ut för att stora skärmen plötsligt blivit svart under körning. Hade inte hänt innan 2019.12, men nu har det hänt flera gånger. Kan vara en slump förstås.

Re: 2019.12

Postat: 19 apr 2019 09:14
av thedude
andersm skrev:
Kan vara en slump förstås.
Sällan my friend sällan. Om du läser release notes:en (om det nu står något) så kan det stå "bug fixes" men också "new bugs introduced" och det är för att du ska bli glad nästa gång du får en ny uppdatering, som med stor sannolikhet inte skiljer sig mycket från den du fått nu ;)

Minns inte vad han som sa det hette men han hade delvis rätt när han sa att Musk säljer inte bara bilar utan han är bra på att sälja löften :?

Re: 2019.12

Postat: 19 apr 2019 10:09
av sinvida
thedude skrev:
andersm skrev:
Kan vara en slump förstås.
Sällan my friend sällan. Om du läser release notes:en (om det nu står något) så kan det stå "bug fixes" men också "new bugs introduced" och det är för att du ska bli glad nästa gång du får en ny uppdatering, som med stor sannolikhet inte skiljer sig mycket från den du fått nu ;)

Minns inte vad han som sa det hette men han hade delvis rätt när han sa att Musk säljer inte bara bilar utan han är bra på att sälja löften :?
Det har jag fått cirka 3-4 gånger på olika versioner < 2019.12 så det kan säkert vara äldre buggar också. Det är svårt stt säga.

Re: 2019.12

Postat: 21 apr 2019 22:30
av termosen
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.

Re: 2019.12

Postat: 21 apr 2019 23:44
av JonasH
jpetters skrev:
JonasH skrev:
Om jag fattat detta rätt så funkar NoA så att man kan aktivera den om man är i rätt land. Om men sedan missar att avaktivera den så ska den funka i andra länder.

Såg t.ex en tysk som åkte till Schweiz och avaktiverade NoA. Då kunde han inte slå på det igen förens han var tillbaka i Tyskland.

Såg även att TeslaBjörn hade NoA när han körde i Sverige.

Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Enligt Tesla SC, som rådfrågade någon på HQ, så är NoA aktiverat baserat på bilens hemland.
:x :cry:

Re: 2019.12

Postat: 22 apr 2019 07:45
av Walker
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.

Re: 2019.12

Postat: 22 apr 2019 08:00
av Svenssons
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.

Re: 2019.12

Postat: 22 apr 2019 08:04
av Walker
Svenssons skrev:
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8A
Dessutom var det på samma plats

Re: 2019.12

Postat: 22 apr 2019 08:36
av ascii
Walker skrev:
Svenssons skrev:
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8A
Dessutom var det på samma plats
Jag laddar 13 A på min Model 3 UMC, och har gjort det sedan den dagen bilen levererades. Har 2019.8.5.

Re: 2019.12

Postat: 22 apr 2019 15:48
av Xeik
Walker skrev:
Svenssons skrev:
Walker skrev:
termosen skrev:
termosen skrev:
Fick precis 2019.12.

Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock :?
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8A
Dessutom var det på samma plats
Har haft 13A som max på UMC:n sedan vi fick bilen. Så den kan garanterat köra 13A.
Och ja, bilen sparar vilken A man har på olika platser.

Re: 2019.12

Postat: 22 apr 2019 20:18
av default
Har också hört/läst att den ska minnas vilken max strömstyrka som gäller på en viss geografisk plats men det är inte helt pålitligt. Dragit säkringen på sommarstugan även efter att jag ställt ner till max 10. Har som väl är automatsäkringar men man bör vara på sin vakt

Re: 2019.12

Postat: 23 apr 2019 21:26
av perre
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?

Re: 2019.12

Postat: 23 apr 2019 21:38
av shasselg
Själv har jag 2019.8.3 fortfarande....

Re: 2019.12

Postat: 23 apr 2019 23:03
av erkap
perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla rullar ut releaserna till mindre segment, tex. de kan börja med 10% av alla bilar och sedan verifiera att den nya versionen fungerar OK. Hittas allvarliga buggar så stoppas releasen och dessa fixas etc.

Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.

Ibland finns releaser som går ut till enbart en modell, tex. endast till modell 3 eller endast till bilar med AP2.5. Dock skiljer Tesla hittills inte på performance vs icke men kan så klart bli aktuellt.

Re: 2019.12

Postat: 24 apr 2019 18:39
av Eximos
erkap skrev:
perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla rullar ut releaserna till mindre segment, tex. de kan börja med 10% av alla bilar och sedan verifiera att den nya versionen fungerar OK. Hittas allvarliga buggar så stoppas releasen och dessa fixas etc.

Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.

Ibland finns releaser som går ut till enbart en modell, tex. endast till modell 3 eller endast till bilar med AP2.5. Dock skiljer Tesla hittills inte på performance vs icke men kan så klart bli aktuellt.
Dom verkar inte lyckas nå vidare med buggarna ändå, fast man kanske skulle råkat värre ut om de inte gjorde såhär. Det är dock rätt smart o sprida ut riskerna, fast kanske skulle de låta de intresserade få leta buggarna så de inte drabbar Agda 65 av en slump :)

Re: 2019.12

Postat: 24 apr 2019 19:15
av Legato
erkap skrev:
perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.
Vet ej om det "ska" ha börjat implementeras eller ej, men en belöning för referrals var ju "early access" till uppdateringar. Så helt slumpmässigt är eller kommer det inte vara framöver.

Re: 2019.12

Postat: 26 apr 2019 08:12
av dbar
Fick 2019.12 inatt, bara kört några km med den, men mycket större och tydligare hastighetsskyllt (för rådande hastighet) nu. Liten sak som är ganska mycket trevligare tycker jag.
Misstänker att även den cirkel som visar förarassistentens max-hastighet är större och tydligare, men kan inte svära på det.

Re: 2019.12

Postat: 26 apr 2019 10:42
av fredli74
Fick precis 2019.12.1, ser ut att vara exakt samma lista som 2019.12, så det är nog bara någon liten buggfix.

Jag hade 2019.8.3 och tror uppdateringen pushades remote av SC eftersom jag hade ett liggande serviceärende angående back-kamera (tog ibland 10s+ att starta efter man lagt i backen).

Re: 2019.12

Postat: 26 apr 2019 11:38
av Wahll
perre skrev:
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Gissningsvis slumpen. Möjligtvis prioriteras WIFI uppkopplade något.
Sannolikt behöver man 8.5 innan man kan gå upp på 8.12
Finns ju två olika spår som utvecklare väljer för uppdateringar. Incremental dvs man bygger vidare på tidigare versioner eller Cummulative dvs alla tidigare updates inkluderas.
Jag gissar att Tesla kör incremental för det spar tid vid nerladdningstillfället och lagringsytan blir mindre.
Internet Explorer/Edge är ett exempel på Cummulative uppdatering (numera) då de vill säkra att alla patchar är på och tid/bandbredd/lagring inte är direkta problem

Re: 2019.12

Postat: 26 apr 2019 12:40
av Lucidor
Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.

Re: 2019.12

Postat: 26 apr 2019 12:42
av erkap
Lucidor skrev:
Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Du ser bara releaser som är redo för din bil. Dvs din bil är just nu inte med i det segment av bilar som får 2019.12.1. När din bil är staged för 2019.12.1 så kommer du se den där.

Egentligen hjälper denna feature bara bilar som inte ständigt är uppkopplade med wi-fi. När man då ser en release som är redo kan man koppla upp sin bil på wi-fi och bilen bör då ladda ner den.

Re: 2019.12

Postat: 28 apr 2019 08:37
av Weirdoz
JonasH skrev:
Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Någon som har mer info om hur aktiverad NoA beter sig när man kommer tillbaka till sitt land? (tex från ngn tråd på TMC).

Vi ser fram emot ditt test @JonasH
Om man kan få behålla den aktiverad så är det helt klart värt en roadtrip. (Till nästa sw crash/reboot ...)

Re: 2019.12

Postat: 28 apr 2019 08:54
av erkap
Weirdoz skrev:
JonasH skrev:
Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...

Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Någon som har mer info om hur aktiverad NoA beter sig när man kommer tillbaka till sitt land? (tex från ngn tråd på TMC).

Vi ser fram emot ditt test @JonasH
Om man kan få behålla den aktiverad så är det helt klart värt en roadtrip. (Till nästa sw crash/reboot ...)
Såsom jag förstått det om NoA inte är aktiverat i bilens hemland så aktiveras inte NoA bara för att bilen kommer till ett land som har det aktiverat. Dvs @JonasH kommer inte få NoA när han kör in i Tyskland.

Re: 2019.12

Postat: 28 apr 2019 10:31
av JonasH
Lucidor skrev:
Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Så här ser det ut när du har en uppdatering som väntar på nedladdning.