Sida 1 av 1

Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 12 apr 2019 20:53
av thedude
Är det bättre att ladda DC (t.ex. Chademo) eller AC (t.ex. typ2) givet att båda levererar lika mycket, exempelvis 40kw? DC går väl "förbi" bilens inbyggda laddare och därmed mindre förlust än AC?

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 12 apr 2019 21:19
av Bjelke
Den totala verkningsgraden kan bli ungefär lika beroende på hur bra/fin DC-laddare man använder, och med totala menar
jag såklart även in DC-laddarens förluster, men om man bara tittar på strömmen när den passerar kontakten in i bilen så blir
ju DC-laddning effektivast såklart.
Så det beror ju lite på vad du menar med "bättre", om man tex betalar per kWh på en Clever-station eller liknande så
borde det bli bäst med DC eftersom dom (vad jag vet iaf) mäter levererad ström och alltså inte DC-laddarens interna förluster.
Levererar då DC-laddaren ex 10kWh så får man ju snudd på 10kWh i batteriet medans AC-laddaren i bilen kommer att "stjäla"
en del av motsvarande 10kWh i det fallet.
Verkningsgraden varierar en hel del mellan olika bilars inbyggda laddare och olika DC-laddare, men principen blir lika överallt.

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 12 apr 2019 21:47
av thedude
Ja det är så jag resonerar också. Med "bättre" menade jag snabbare. Om det står 50kw på en allmän DC laddare så tolkar jag det som att den levererar 50kw till bilen och om det är 50kw AC så måste den passera bilens laddare och därmed förlusten pga laddarens verkningsgrad.

Om det är samma pris för AC o DC då blir DC laddning, iaf för Teslan då de flesta Chademo erbjuder 50kw...eller finns det mer än 43kw allmänna AC type 2 laddare? Jag laddar nästan uteslutande hemma eller på SuC vid resor.

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 12 apr 2019 22:10
av jeppe_sthlm
Har aldrig sett mer än 43kW AC, men du kan ändå inte nyttja så mycket i bilen. 22, 16.5 eller 11kW är max på AC beroende på vilken ombordladdare du har i bilen.

För det mesta är DC-laddning dyrare, men det finns undantag. GBG energi tar samma kWh-pris för DC och AC

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 12 apr 2019 22:12
av bylund
Teslan kan dock inte ta emot mer än 11 kW, 16,5 kW eller 22 kW växelström, beroende på vilken ombordladdare den har. Så en likströmsladdare slår nästan alltid ett växelströmsuttag när det gäller laddhastighet för en Tesla

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 12 apr 2019 22:30
av thedude
Ja juste glömde att min bil bara har 16,5 kw :)

När vi ändå pratar laddning, vad ger en wc för max kw? Min är 11kw då jag har 3-fas 16A men om jag hade högre ampere? Är max då 22kw med 3-fas 32A? Oavsätt vad ombordladdaren kan ta emot

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 13 apr 2019 07:58
av vigge50
thedude skrev:
Ja juste glömde att min bil bara har 16,5 kw :)

När vi ändå pratar laddning, vad ger en wc för max kw? Min är 11kw då jag har 3-fas 16A men om jag hade högre ampere? Är max då 22kw med 3-fas 32A? Oavsätt vad ombordladdaren kan ta emot
Då den ger AC så kan bilen max ta emot vad din ombordsaladdare har för effekt. Så en WC kan ge 22 kW men den kommer begränsas till 16,5A i din bil.

Re: Förluster i bilens inbyggda laddaren?

Postat: 13 apr 2019 08:15
av MaLund13
thedude skrev:
Ja juste glömde att min bil bara har 16,5 kw :)

När vi ändå pratar laddning, vad ger en wc för max kw? Min är 11kw då jag har 3-fas 16A men om jag hade högre ampere? Är max då 22kw med 3-fas 32A? Oavsätt vad ombordladdaren kan ta emot
WC klarar max 32A trefas, dvs 32A.