Re: Hur ser era laddrutiner ut?
Postat: 15 apr 2019 18:04
MangeT skrev:Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.HelectriC skrev:Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.
Jag tror de uppkorkade använder ganska mycket av potentialen som finns och är därför beroende av hög SoC. En 60a är ju så att säga korkad och kan således ge samma ”låsta” effekt över hela spektrat.