Sida 1 av 2

Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 14 apr 2019 23:20
av johan0-100
Jag laddar så fort jag kan. Även om jag tar ut laddaren kör till affären fram och tillbaka (5km) stoppar jag i laddaren igen när jag kommer hem. Laddar för övrigt till 90% alltid. Ngn som vet om det är en bra "laddrutin"?
Eller hur ska man annars göra för att optimera sitt batteris livslängd? " "A plugged in tesla is a happy tesla"?

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 14 apr 2019 23:30
av bjelkeman
På vintern, 80%, startar laddning 00:30 varje natt så inte toppeffekten går så högt som mitt på dagen, och det är lite snällare mot kraftnätet. (De gör inte så stor skillnad då bilen och värmepunpen i huset är 2/3 av konsumtionen.)

På sommare, 70%. Laddar bara till 95-100% innan jag ska köra lite längre resor.

Enligt en forskare som jobbar med Tesla så är optimala området för batteriet om det hålls mellan 30-70%, om jag kommer ihåg rätt.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 14 apr 2019 23:30
av fth
En något lägre SoC rekommenderas, typ 70-80%, för maximal livslängd. Undvik ändlägen, dvs <=10% och >=90%, låt inte bilen stå längre perioder med låg eller hög SoC.

Skillnaden mot din nuvarande rutin är dock sannolikt marginell, om du behöver 90% på daglig basis så fortsätt för all del, annars ta ned något, förslagsvis till 80%.

/fth

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 14 apr 2019 23:39
av johan0-100
Ok tack, behöver bara 90% ngn gång i månaden ska sänka t 80

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 00:04
av kler
Bild


Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 01:03
av Svenssons
Kopplar oftast i bilen varje gång jag kommer hem, bara om jag vet att jag ska iväg igen som jag skippar det. Laddningen är schemalagd till midnatt och på morgonen är bilen laddad till 90%. Ska jag köra lite längre laddar jag alltid upp till 100%. Kommer annars inte fram till andra SuC än den i Kalmar som inte är till någon större nytta för mig.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 08:17
av Nikke
Laddar normalt till 70-80%, kopplar inte in bilen varje dag. Jag låter den stå utan att ladda någon dag i veckan även om den har lägre än 70%.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 08:58
av tomla
Laddar varje natt med start 04:00. (för att batteriet skall vara så varmt som möjligt när jag åker på morgonen)
Laddar till 75%.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 09:39
av HelectriC
Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 10:16
av Gustafsson
Kopplar alltid i nattetid, på så sätt slipper man onödig urladdning när man slår på värmen typ varje dag. Följer Teslas rekommendation helt enkelt. Oftast 80 %, men på min tid med 70D till 90%. Gav ingen degradering utöver vad andra rapporterat, vilket var en mycket liten degradering första året. Sedan väldigt stabilt.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:04
av TiborBlomhall
Laddar varje dag till 80%, börjar ladda så fort jag kommer hem och sticker i kontakten.

I förrgår glömde jag sticka i kontakten. Trodde när jag kom hem på em att jag skulle iväg på kvällen men gjorde sen inte det iaf.

Med gamla Leaf skulle det varit OMG!!! :shock: att glömma ladda en natt.

Med Teslan blev det bara "jaha och" :P

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:10
av dbar
Samma här som för tibor, kör till 80%. Har alltid laddaren inkopplad när jag är hemma.
Bryr mig aldrig om att ladda när jag handlar/är på jobbet etc. Enda gången jag tar en elbilsparkering är om den faktiskt skulle råka ligga på väldigt bra ställe.
Eftersom jag inte behöver ladda när jag är iväg, anstränger jag mig inget för det heller. Kör SuC om jag kör långt.

Har inte fått igång min riktiga laddare hemma, väntar på elektriken. UMC täcker mitt dagliga behov utmärkt, även om det är en tillfällig lösning.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:12
av A76
Kopplar in laddning direkt jag kommer hem. Alltid 90%, även inför långresor. Har än så länge inte fått WC:n inkopplad så jag behöver hela natten för att nå fulladdat på morgonen. Men funkar oftast väldigt bra.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:12
av TiborBlomhall
dbar skrev:
Har inte fått igång min riktiga laddare hemma, väntar på elektriken. UMC täcker mitt dagliga behov utmärkt, även om det är en tillfällig lösning.
dito

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:15
av EnTraktor
Laddar hemma från ca 60-70% till 80% med laddbox varje kväll. Precis som Tibor så blir det ingen laddning vissa kvällar av olika skäl och då har man fortfarande 30-35 mil batteri kvar i reserv till dagen efter.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:16
av Headline
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:27
av Seregon
Brukar koppla in den direkt när vi kommer hem, med fördröjd start till 01:00 (eller lite senare om Tibber tycker att det är mer fördelaktigt). Normal laddning på morgonen är 70%.
Ställer upp den under dagen om tjejen lyckas få laddplats de dagar hon är på arlanda och jobbar (90% så bilen kommer hem med hyfsat nära 70% på kvällen).

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 11:49
av gellerstam
Headline skrev:
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
Vill höja ett varningens finger för att köra med billiga timers på laddkablar. Jag påstår inte att du Headline har det! Men det kan vara dumt att ge andra idéer som lätt kan implementeras på farligt sätt.

Se till att de är godkända och klassade för ändamålet! Det finns en anledning till "klonket" i laddboxarna. Det krävs rejäla kontaktorer för att bryta 10-13A upprepade gånger.
Vanliga hushållstimers är allt för oftast inte anpassade för att bryta höga strömmar. De är inte heller anpassade för hög ström under lång tid, dess små kontaktbleck blir lätt överhettade.

Det finns fall där hus brunnit ner där man konstaterat att just timern var boven i dramat. Tyvärr var det ändå elbilen som fick skulden i kvällspressen.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 12:49
av Headline
gellerstam skrev:
Headline skrev:
Har Leaf 40 kWh och eftersom den inte går att begränsa till någon satt procent så har jag satt timer så att den inte laddar fullt över natten. Snarare ungefär det jag förbrukar på pendling. Laddar nästa aldrig till 100%. Ska jag åka längre så behöver jag planera att frånkoppla timern.
Vill höja ett varningens finger för att köra med billiga timers på laddkablar. Jag påstår inte att du Headline har det! Men det kan vara dumt att ge andra idéer som lätt kan implementeras på farligt sätt.

Se till att de är godkända och klassade för ändamålet! Det finns en anledning till "klonket" i laddboxarna. Det krävs rejäla kontaktorer för att bryta 10-13A upprepade gånger.
Vanliga hushållstimers är allt för oftast inte anpassade för att bryta höga strömmar. De är inte heller anpassade för hög ström under lång tid, dess små kontaktbleck blir lätt överhettade.

Det finns fall där hus brunnit ner där man konstaterat att just timern var boven i dramat. Tyvärr var det ändå elbilen som fick skulden i kvällspressen.
Håller helt med om detta, använd inte timers i uttaget!

Timern är en funktion inbyggd i bilen. Använder alltså denna för att skona batteriet för annars hade den blivit 100% hela tiden.

Hade jag kunnat ställa på 80% så hade jag kopplat in och varit glad. Verkar som de flesta bilar har inställning på procent eller?

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 13:09
av TiborBlomhall
Till och med Leaf hade det förut!

Nu är det inte lika illa i Leaf, laddar du till "100%" enligt display så är batterierna egentligen bara laddade till ca 95%. De har en säkerhetsmarginal.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 13:27
av Melkin
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 14:11
av Lucidor
Till vardags laddar jag till 70% varannan dag. Inför långresor ökar jag till 90%. I väldigt sällsynta fall laddar jag 100% för att kunna göra ett extra långt hopp genom laddöken, men då ser jag alltid till att tima laddningen så att jag kan åka direkt när batteriet är fullt. Ner till 0% har jag bara kört en gång för att testa. Blev onödigt spännande när det var flera kilometer kvar till SuC i Ödeshög. Effektbegränsningen kröp allt längre ned och på slutet stängde bilen av HVAC för att minimera förbrukningen. MX100D.

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 15:31
av Elof
Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 15:40
av taliz
Elof skrev:
Melkin skrev:
Jag bor i bostadsrätt, så jag måste låsa upp laddningsskåpet, koppla in sladden och låsa skåpet igen så ingen drar ut sladden. Jag orkar inte med detta varje dag, så jag brukar ladda först när jag har 120-150 km kvar (Model 3 LR AWD). Då laddar jag upp till 90% eller så mycket den hinner på den långsamma laddare JM installerat (egentligen bara ett glorifierat schuko-uttag med 16 A). Bilen brukar dra konstant 13 A, 17-18 km/h.

Jag har lekt med tanken på att låta UMC:n sitta kvar i låst skåp ibland, men med tanke på att någon i föreningen tydligen blivit bestulen på sin motor (!?) nyligen vågar man ju inte lämna något av något som helst värde i garaget. :(
Rejält off topic, men jag kan inte låta bli: Stal någon motorn från grannens bil!? Vad kör grannen? Hade hen utombordare på den?
Gengas kanske? Det är det senaste har jag hört!

Re: Hur ser era laddrutiner ut?

Postat: 15 apr 2019 16:31
av MangeT
HelectriC skrev:
Laddar som oftast när bilen kommer ner på 50% eftersom effekten blir så reducerad på ett 75-batteri under 50%. Jag vill så ofta som möjligt ha maximal tillgänglig kraft även om jag inte använder det hela tiden och därför önskar jag ha SoC på över 50%. Sätter in kontakten när jag kommer från jobbet och då är den ofta på 90% när det är dags att dra på träning om kvällen.
Det är faktiskt en av nackdelarna med 75-batteriet att effekten reduceras så mycket under 50%. Ipacen hade nästan full effekt kändes det som ner till mycket låg SoC. Nu menar jag alltså inte att det kommer upp gula effektbegränsningslinjer i instrumenteringen, men jag känner tydligt att bilen inte är lika snabb från låg fart, tex påfart motorväg eller efter rött trafikljus.
Oj. Tycker min S60D är tvärtom. Väldigt jämn oavsett laddnivå. Märker ingen skillnad 100% till 7% som jag tror är det lägsta jag haft.
Dock har jag inte korkat upp den så kanske det blir större skillnad då.