Sida 1 av 1
När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 18:43
av TonkTonk
Hade en rolig upplevelse häromdagen när min Tesla beräknades ha 1% kvar vid ankomst till Supercharger i Torsby, 1,5 timma bort. Var lite optimistisk på min affärsresa till Dalarna...
Vad gjorde jag?
a) Slog av A/C
b) Stängde av stereo
c) Sänkte ljusstyrkan på skärmen till 20%
d) Höll mig kring 70 km/h
e) Låg tätt bakom bilar/lastbilar så gott det gick
f) Laddade inte mobilen via USB
När jag kom fram 1,5 timma senare hade jag 4%.
Det jag är lite intresserad av är om någon av er har koll på ungefär hur mycket varje bokstav ovanför gör för range. Ranka dem gärna och säg gärna till om någon av ovan är fullständigt meningslös.
Allt gott!
/Jacob
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 18:46
av sch123
Tror att stänga av AC/värme, låg hastighet och att lägga sig bakom lastbilar har störst effekt.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 18:53
av Svenssons
Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 18:56
av Verdi
Bcf gjorde nog näst intill ingenting. Hastighet, slipstreaming och AC i fallande ordning.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 18:59
av B99
Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 19:01
av Verdi
B99 skrev:Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
40 ska vara optimalt har jag hört. Men 70 är nog rätt ok också.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 19:10
av TiborBlomhall
Ska vi se. Jag tror ordningen är följande:
d) Höll mig kring 70 km/h
Enklaste sättet att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Att hålla 70 på 90 väg irriterar ihjäl dina medtrafikanter men ger flera mils extra räckvidd. Nästan så du borde fått ännu fler procent kvar vid ankomst.
e) Låg tätt bakom bilar/lastbilar så gott det gick
Att slipstreama bakom en långtradare, ligga och åka i dess lä från fartvinden kan också spara mycket batteri. Dels pga mindre luftmotstånd men även pga lastbilars lägre hastighet. Dock måste man ligga tätt i a*slet på lastbilen, vilket kan vara lite trafikfarligt. På motorväg skulle denna punkt hamnat högst men du åkte väl på 90-väg, och då håller långtradarna också 90.
a) Slog av A/C
På vintern kan det spara mycket batteri, men inget kul. Man kan dock spara en del genom att sänka temperaturen till säg 17 grader och slå på stol- och rattvärme.
Att slå av AC på sommaren och öppna fönstret istället sänker inte förbrukningen, snarare ökar pga ökad luftmotstånd.
b) Stängde av stereo
Stänga av stereon vinner runt 100 meter räckvidd på 10 mil?
c) Sänkte ljusstyrkan på skärmen till 20%
f) Laddade inte mobilen via USB
Lite osäker på vilka av dessa två var mest meningslösa, men båda är knappt mätbara. Mobilen är som en mygga på en elefant...
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 19:10
av Svenssons
B99 skrev:Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
110 km/h tycker jag är optimal om det är en sträcka på dryga 10 mil men det är inte optimalt för att få längst räckvidd. Själv brukar jag endast anpassa hastigheten för att komma fram till laddaren med 0-2% kvar.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 19:12
av TiborBlomhall
B99 skrev:Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
40 är den mest optimala för elbilar. De som sätter räckviddsrekord brukar hålla det. Avråds ifrån i verklig trafik.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 19:17
av Svenssons
Att ladda en Iphone X från 0% till 100% kostar ca 0,01 kWh. Det blir ca en tredjedels sekund på Superchargern...
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 19:56
av Remuz
Hastighet och luftmotståndet av det är ju nästan allt. I massa minus drar det mycket att värma batteriet i början. Hålla bilen varm utan folk i när det är svinkallt kostar runt 2kW så 3kWh drog nog a/c på 1.5h. Har du 75batteriet är det 4%, så inte helt försumbart, men nästan...
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 20:01
av Svenssons
Stereon kan påverka mer än man tror. Det är stor skillnad på att köra metal på hög volym mot lugn klassisk musik på lägre volym...
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 21:14
av TonkTonk
TiborBlomhall skrev:
d) Höll mig kring 70 km/h
Enklaste sättet att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Att hålla 70 på 90 väg irriterar ihjäl dina medtrafikanter men ger flera mils extra räckvidd. Nästan så du borde fått ännu fler procent kvar vid ankomst.
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 21:48
av bylund
Svenssons skrev:Stereon kan påverka mer än man tror. Det är stor skillnad på att köra metal på hög volym mot lugn klassisk musik på lägre volym...
I alla fall utan farthållare.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 21:49
av bylund
TonkTonk skrev:
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 21:55
av jpetters
bylund skrev:TonkTonk skrev:
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.
Fast nog påverkar det hur man kör också. Öka hastigheten så sjunker estimatet och kör man försiktigt så ökar det.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 22:05
av bylund
jpetters skrev:bylund skrev:TonkTonk skrev:
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.
Fast nog påverkar det hur man kör också. Öka hastigheten så sjunker estimatet och kör man försiktigt så ökar det.
Sant, men är det inte till största delen för att man får mer eller mindre kvar i batteriet, inte att förväntade förbrukningen under återstående sträcka ändras?
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 21 apr 2019 22:15
av Tellus
Angående att ligga bakom lastbil så får man lägre förbrukning även om man ligger 100 meter efter. Om man jämför 100 meter efter eller ingen lastbil så är det stor skillnad. Jag upplever 10-15% lägre förbrukning, mest vid rak motvind. Mest testat med Leaf och bmw i3, dom har sämre cw så kanske större vinst där.
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 22 apr 2019 08:11
av Schelin
Då luftmotstånd ökar förbrukningen mest så har jag kört på höjdinställningen på low men de ytterst små tester jag gjort verkar Normal dra mindre. Någon som tittat ordentligt på det?
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Postat: 22 apr 2019 08:18
av Teslaspolen
Svenssons skrev:Att ladda en Iphone X från 0% till 100% kostar ca 0,01 kWh. Det blir ca en tredjedels sekund på Superchargern...
Någon som vet om det kommer en CCS till USB-C adapter? USB-C gör ju nästan allt i dagsläget, så...
