Sida 1 av 2
Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 20:45
av pefreli
Dags att bestämma sig för laddbox för Model 3. Har varit inne på Teslas egna då den är bra i pris och har sladd med ”knapp” för öppning av laddlucka. Känns smidigt.
De laddboxar jag sett (t.ex chargestorm EVA) med elmätare är avsevärt mkt dyrare.
Ni som har erfarenhet, hur tänker ni?
Någon funktion ni saknar på Teslas laddbox?
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 20:47
av Jjonas
Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 20:59
av ippodrome
Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Här köpte jag min,
https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=71
JFB TypB, kWh-mätare (för att kunna separera min bils förbrukning från hushållets, eftersom jag har förmånsbil) och Tesla WC är min installation. Funkar prima!

Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 21:45
av pefreli
Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 21:50
av evilirish
pefreli skrev:Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
Jo, det är numera krav på jordfelsbrytare typ B när man installerar laddbox. Standard har varit typ A innan.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 21:52
av TiborBlomhall
Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 22:29
av perre
TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Precis så resonerade även jag när jag beställde en WC från Tesla.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 22:52
av pefreli
Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Då återstår bara att bestämma vilken längd man ska ha på kabeln...
Alla dessa beslut.
Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?

Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 22:54
av ippodrome
pefreli skrev:Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!

Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 22:55
av ippodrome
pefreli skrev:Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Då återstår bara att bestämma vilken längd man ska ha på kabeln...
Alla dessa beslut.
Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?

Jag valde 7,5m, bara att ha överflödet upplindat. Inte i vägen men tillgängligt ifall man behöver nån extra meter.
Samma pris oavsett.

Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 22:57
av Smutt
ippodrome skrev:pefreli skrev:Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!

Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en B
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 22:59
av perre
ippodrome skrev:pefreli skrev:Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Då återstår bara att bestämma vilken längd man ska ha på kabeln...
Alla dessa beslut.
Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?

Jag valde 7,5m, bara att ha överflödet upplindat. Inte i vägen men tillgängligt ifall man behöver nån extra meter.
Samma pris oavsett.

samma här. Insåg att den korta kabeln bara fungerar om man står på exakt samma plats varje dag. Tex i ett garage.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 23:00
av perre
Smutt skrev:ippodrome skrev:pefreli skrev:Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!

Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en B
Jag har för mig att en typ B brytare klarar av att hantera likström vilket en typ A inte gör.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 23:00
av ippodrome
Smutt skrev:ippodrome skrev:pefreli skrev:Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!

Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en B
Det vet jag inte, tänkte inte riskera att bli den första heller!
Sen kanske det kommer laddas andra el-bilar här hemma, antingen på besök eller ett inköp av en bil till. Då kändes det som en icke-fråga för min del.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 23:00
av pefreli
ippodrome skrev:pefreli skrev:Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Då återstår bara att bestämma vilken längd man ska ha på kabeln...
Alla dessa beslut.
Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?

Jag valde 7,5m, bara att ha överflödet upplindat. Inte i vägen men tillgängligt ifall man behöver nån extra meter.
Samma pris oavsett.

Yes, jag var ute med tumstocken. Det får bli 7,5 m. Ser kanske lite trevligare ut med en kort kabel men flexibilitet får gå före.

Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 23:01
av Smutt
Ja men frågan är om nån Tesla läkt likström?
Re: Vilken laddbox?
Postat: 01 maj 2019 23:02
av ippodrome
perre skrev:Smutt skrev:ippodrome skrev:pefreli skrev:Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?
En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!

Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en B
Jag har för mig att en typ B brytare klarar av att hantera likström vilket en typ A inte gör.
Precis, DC=likström.

Alltså TypB för bla elbilsladdare, solcellsanläggning.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 09:26
av Bjelke
pefreli skrev:
Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?

Haft ett normalt liv? Och mer tid *host host *...

Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 09:44
av chaffis75
TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Men detta byter ju att du inte bör ladda på köpcenter och andra ställen som har andra boxar.
Jag skulle inte köpa en tesla box av ett par anledningen.
1. Jag behöver last balansering för mitt hem, under vintern vill jag kunna laga mat få varme i huset och ladda bilen samtidigt utan att tänka, då är last balansering mot bilen bra så man helt enkelt bra ner effekten en kort stund medan man tex värmer upp ungnen.
2. Tesla boxen verkar gå sönder väldigt ofta. Ja man får absolut en ny på garanti dock blir de mycket strul då den ska installeras fast och enligt lag kräver elektriker.
3. Ingen elmätare vilket de flesta andra har. Detta kan vara bra inför försäljning av huset eller man ska energi deklarera huset av annan anledning, då kan man dra bort den energi som används för bilen.
Ja detta är såklart min syn på de och vi har alla lite olika behov.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 10:07
av Kronberg
Artikel om problemen med enbart typ-a jordfelsbrytare.
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 10:15
av flindmark
Har en Tesla box 7m och den funkar klockrent för mina behov. Lastbalansering sköter jag genom att dra ner till 9A och man kan enkelt sätta vilken tid laddningen ska börja. Kör normalt max 10 mil per dag så att ladda med lägre A på natten funkar utan problem.
Som sagt skönt att ha Tesla hela vägen om nåt skulle hända och dessutom är knappen för att öppna laddluckan värt en hel del.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 18:05
av MrStarhouse
Smutt skrev:Ja men frågan är om nån Tesla läkt likström?
Regeln med jorfelsbrytare typ b gäller inte bara Tesla, det gäller all elbilsladdning. Jag har dock aldrig hört om nån ’läckande’ Tesla.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 19:14
av Top12
Teslas laddbox är nog marknadens billigaste 5.200kr inkl moms.
Passar alla bilar med Typ2 kontakt.
Har haft min i snart 4 år och fungerar perfekt.
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 19:23
av Top12
chaffis75 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Men detta byter ju att du inte bör ladda på köpcenter och andra ställen som har andra boxar.
Jag skulle inte köpa en tesla box av ett par anledningen.
1. Jag behöver last balansering för mitt hem, under vintern vill jag kunna laga mat få varme i huset och ladda bilen samtidigt utan att tänka, då är last balansering mot bilen bra så man helt enkelt bra ner effekten en kort stund medan man tex värmer upp ungnen.
2. Tesla boxen verkar gå sönder väldigt ofta. Ja man får absolut en ny på garanti dock blir de mycket strul då den ska installeras fast och enligt lag kräver elektriker.
3. Ingen elmätare vilket de flesta andra har. Detta kan vara bra inför försäljning av huset eller man ska energi deklarera huset av annan anledning, då kan man dra bort den energi som används för bilen.
Ja detta är såklart min syn på de och vi har alla lite olika behov.
Har inte hört att Tesla WC går sönder ?
Du menar kanske att UMC laddaren som följer med bilen tog in lite fukt ibland om den förvarades liggande på marken långa tider?
Re: Vilken laddbox?
Postat: 02 maj 2019 22:16
av chaffis75
Top12 skrev:chaffis75 skrev:TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Men detta byter ju att du inte bör ladda på köpcenter och andra ställen som har andra boxar.
Jag skulle inte köpa en tesla box av ett par anledningen.
1. Jag behöver last balansering för mitt hem, under vintern vill jag kunna laga mat få varme i huset och ladda bilen samtidigt utan att tänka, då är last balansering mot bilen bra så man helt enkelt bra ner effekten en kort stund medan man tex värmer upp ungnen.
2. Tesla boxen verkar gå sönder väldigt ofta. Ja man får absolut en ny på garanti dock blir de mycket strul då den ska installeras fast och enligt lag kräver elektriker.
3. Ingen elmätare vilket de flesta andra har. Detta kan vara bra inför försäljning av huset eller man ska energi deklarera huset av annan anledning, då kan man dra bort den energi som används för bilen.
Ja detta är såklart min syn på de och vi har alla lite olika behov.
Har inte hört att Tesla WC går sönder ?
Du menar kanske att UMC laddaren som följer med bilen tog in lite fukt ibland om den förvarades liggande på marken långa tider?
Nu orkar jag inte leta men jag har för mig tex Matti har bytt någon och läste häromdagen om någon som var inne på sin fjärde. De sägs dock att de ska vara bättre nu, någon förbättring av kabeln.