Sida 1 av 2

Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 10:59
av LarsL
Så vad är skillnaden mellan reducerad premiuminteriör och premiuminteriör i den riktiga världen?

1. Ingen stolvärme i baksätet. Detta är ett litet avbräck då vi har det i Leafen.
2. Man verkar få en något sämre stereo. Inget som bekymrar mig personligen då jag mest lyssnar på podd och ljudböcker.
3. Grundläggande kartor med navigering emot satellitkartor med trafikinformation. Detta är lite förvirrande men jag tolkar det som i den reducerade interiören så får jag en vanlig navigator som jag har i vilken bil som helst medan jag i den fullt utrustade bilen får satellitbilder och trafikinformation som på googlemaps.
4. Det går inte att streama musik över den gratisnätverket. Men det går att göra som idag och streama från telefonen, vilket jag nog ändå vill göra eftersom jag lyssnar på podd eller ljudböcker.
5. Webbläsare... funkar den? En ner sida jag ser här är att det då inte går att använda abetterrouteplanner.
6. Garageportsöppnare, jag har inget som den skulle kunna öppna så det känns inte särskilt användbart för mig.

Jag ser inte något här som skulle kunna motivera 100 000kr extra i kostnad för bilen. Räckvidden för SR känns helt tillräcklig då vi klarar att göra resor med en Leaf.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 11:12
av drmonty
Jag resonerade precis som dig och i slutändan föll det på distans, inte på de funktioner som ingår i premium. Valet föll på LR AWD eftersom i mitt lilla hörn av verkligheten så är 90% av 560 km (504 km) i LR AWD betydligt bättre än 90% av 415 km (373.5 km) i SR+. Skillnaden på 130 km är kanske inte mycket om man håller sig till stadskörning, men det blir viktigt vid längre sträckor. En annan fördel är att du behöver inte ladda LR AWD lika ofta som SR+, vilket bidrar till att förlänga batteriet över åren. När jag pratade med Tesla i Malmö så hintade dem att satelitkartor, streaming av musik, etc. skulle vara gratis första året och därefter börja kosta runt $100 om året. Det är inte troligt att Tesla kommer erbjuda dessa tjänster som en over-the-air uppdatering till SR+, men det skulle definitivt vara en trevlig inkomst för dem.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 11:35
av Tellus
Jag skulle satsa på sr+ rwd
Skiljer som du skriver inte något viktigt(för de flesta) på utrustningen, allt det viktiga finns.
Med RWD får du också lägre förbrukning.
Räckvidden tror jag inte blir något problem för 95% av Svensson, ett extra laddstopp på semestern är väl bara kul :)

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 11:59
av Nicke Nyfiken
drmonty skrev:
Jag resonerade precis som dig och i slutändan föll det på distans, inte på de funktioner som ingår i premium. Valet föll på LR AWD eftersom i mitt lilla hörn av verkligheten så är 90% av 560 km (504 km) i LR AWD betydligt bättre än 90% av 415 km (373.5 km) i SR+. Skillnaden på 130 km är kanske inte mycket om man håller sig till stadskörning, men det blir viktigt vid längre sträckor. En annan fördel är att du behöver inte ladda LR AWD lika ofta som SR+, vilket bidrar till att förlänga batteriet över åren. När jag pratade med Tesla i Malmö så hintade dem att satelitkartor, streaming av musik, etc. skulle vara gratis första året och därefter börja kosta runt $100 om året. Det är inte troligt att Tesla kommer erbjuda dessa tjänster som en over-the-air uppdatering till SR+, men det skulle definitivt vara en trevlig inkomst för dem.
Om det nu var räckvidden i SR+ det föll på för din del, så undrar jag varför du beställde en LR AWD?
LR RWD är både billigare och har längre räckvidd.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 12:19
av drmonty
Nicke Nyfiken skrev:
drmonty skrev:
Jag resonerade precis som dig och i slutändan föll det på distans, inte på de funktioner som ingår i premium. Valet föll på LR AWD eftersom i mitt lilla hörn av verkligheten så är 90% av 560 km (504 km) i LR AWD betydligt bättre än 90% av 415 km (373.5 km) i SR+. Skillnaden på 130 km är kanske inte mycket om man håller sig till stadskörning, men det blir viktigt vid längre sträckor. En annan fördel är att du behöver inte ladda LR AWD lika ofta som SR+, vilket bidrar till att förlänga batteriet över åren. När jag pratade med Tesla i Malmö så hintade dem att satelitkartor, streaming av musik, etc. skulle vara gratis första året och därefter börja kosta runt $100 om året. Det är inte troligt att Tesla kommer erbjuda dessa tjänster som en over-the-air uppdatering till SR+, men det skulle definitivt vara en trevlig inkomst för dem.
Om det nu var räckvidden i SR+ det föll på för din del, så undrar jag varför du beställde en LR AWD?
LR RWD är både billigare och har längre räckvidd.
Gjorde en kalkyl i en annan tråd där skillnaden mellan LR RWD och LR AWD hamnade på runt 25K om man betalade för AP i LR RWD. 25K är ett bra pris för att få ytterligare en motor. Skulle ena motorn lägga av (inte högst troligt) så har man en backup.

Dessa uppgifter fick jag från Tesla i Malmö den 2 maj.

LR RWD (588 200) + AP (33 000) + 19" sport (16 600) + leverans- och destinationsavgiften (9180) = 646 980 kr
LR AWD (644 600) + 19" sport (16 600) + leverans- och destinationsavgiften (9180) = 670 380 kr

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 12:58
av Jeppe_E
drmonty skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
drmonty skrev:
Jag resonerade precis som dig och i slutändan föll det på distans, inte på de funktioner som ingår i premium. Valet föll på LR AWD eftersom i mitt lilla hörn av verkligheten så är 90% av 560 km (504 km) i LR AWD betydligt bättre än 90% av 415 km (373.5 km) i SR+. Skillnaden på 130 km är kanske inte mycket om man håller sig till stadskörning, men det blir viktigt vid längre sträckor. En annan fördel är att du behöver inte ladda LR AWD lika ofta som SR+, vilket bidrar till att förlänga batteriet över åren. När jag pratade med Tesla i Malmö så hintade dem att satelitkartor, streaming av musik, etc. skulle vara gratis första året och därefter börja kosta runt $100 om året. Det är inte troligt att Tesla kommer erbjuda dessa tjänster som en over-the-air uppdatering till SR+, men det skulle definitivt vara en trevlig inkomst för dem.
Om det nu var räckvidden i SR+ det föll på för din del, så undrar jag varför du beställde en LR AWD?
LR RWD är både billigare och har längre räckvidd.
Gjorde en kalkyl i en annan tråd där skillnaden mellan LR RWD och LR AWD hamnade på runt 25K om man betalade för AP i LR RWD. 25K är ett bra pris för att få ytterligare en motor. Skulle ena motorn lägga av (inte högst troligt) så har man en backup.

Dessa uppgifter fick jag från Tesla i Malmö den 2 maj.

LR RWD (588 200) + AP (33 000) + 19" sport (16 600) + leverans- och destinationsavgiften (9180) = 646 980 kr
LR AWD (644 600) + 19" sport (16 600) + leverans- och destinationsavgiften (9180) = 670 380 kr

Japp, efter Teslas psykbryt på LR RWD och att ta bort AP, så blev valet inte speciellt svårt.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 13:03
av Nicke Nyfiken
Jeppe_E skrev:
drmonty skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
drmonty skrev:
Jag resonerade precis som dig och i slutändan föll det på distans, inte på de funktioner som ingår i premium. Valet föll på LR AWD eftersom i mitt lilla hörn av verkligheten så är 90% av 560 km (504 km) i LR AWD betydligt bättre än 90% av 415 km (373.5 km) i SR+. Skillnaden på 130 km är kanske inte mycket om man håller sig till stadskörning, men det blir viktigt vid längre sträckor. En annan fördel är att du behöver inte ladda LR AWD lika ofta som SR+, vilket bidrar till att förlänga batteriet över åren. När jag pratade med Tesla i Malmö så hintade dem att satelitkartor, streaming av musik, etc. skulle vara gratis första året och därefter börja kosta runt $100 om året. Det är inte troligt att Tesla kommer erbjuda dessa tjänster som en over-the-air uppdatering till SR+, men det skulle definitivt vara en trevlig inkomst för dem.
Om det nu var räckvidden i SR+ det föll på för din del, så undrar jag varför du beställde en LR AWD?
LR RWD är både billigare och har längre räckvidd.
Gjorde en kalkyl i en annan tråd där skillnaden mellan LR RWD och LR AWD hamnade på runt 25K om man betalade för AP i LR RWD. 25K är ett bra pris för att få ytterligare en motor. Skulle ena motorn lägga av (inte högst troligt) så har man en backup.

Dessa uppgifter fick jag från Tesla i Malmö den 2 maj.

LR RWD (588 200) + AP (33 000) + 19" sport (16 600) + leverans- och destinationsavgiften (9180) = 646 980 kr
LR AWD (644 600) + 19" sport (16 600) + leverans- och destinationsavgiften (9180) = 670 380 kr

Japp, efter Teslas psykbryt på LR RWD och att ta bort AP, så blev valet inte speciellt svårt.
Bryr man sig inte om fyrhjulsdrift så verkar det ändå dumt att betala 25.000kr extra för att få kortare räckvidd.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 13:09
av LarsL
Räckvidden är inte värd 100 000kr eller ens 75000kr. Jag har ingen räckviddsångest längre.
410km räcker och blir över. Även 160 km som det kanske blir med släp kommer funka, det är fortfarande mer än Leaf.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 13:18
av HelectriC
Lång räckvidd över 400km är för de som inte haft elbil tidigare och inte vet att det går hur bra som helst med 400km ELLER man reser många långa turer tex pga jobbet genom året. Om man enbart åker långa resor några få gånger per år, så funkar det hur bra som helst. Vi kör ca 500mil under sommarsemestern 1gång om året samt en skidresa på ca 100mil om året. Övriga turer klaras med max 1 laddstopp och då har jag ändå en MS med enbart 75-batteri och till råga på allt största hjulen med 275 bakdäck, som drar upp förbrukningen mycket. Inga problem ändå!

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 13:34
av drmonty
Jag skulle vilja tro att LR AWD inte bara är snabbare när man precis ska köra men även när man kommer upp i en högre hastighet, exempelvis runt 60-70 km. En annan sak är att AWD är stabilare i svängar och bor man i ett snöigt land så finns det fördelar med AWD framför RWD. Samtidigt finns det nackdelar med AWD om man jämför med RWD. Den fysiska hårdvaran för extra motorn ökar vikten för bilen i AWD som i sin tur ökar resistansen vid körning.

För Model 3 AWD (vs RWD) i det stora hela.

Fördelar:
- Bättre stabilitet
- Bättre acceleration
- Extra motor (om den ena lägger av)

Nackdelar:
- 10% mindre sträcka
- 25 000 kr dyrare

I slutändan är det många faktorer som kommer att påverka den faktiska distansen: hjul, uppvärmning, vädret, acceleration. Det finns dock en gemensam nämnare, vi har alla gjort ett rätt val att gå över till elbil men valet beror på olika förutsättningar och överväganden som i stor utsträckning är personliga.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 13:53
av LarsL
Nu handlar detta inte om räckvidd men bara för att visa att skillnaden är minimal mellan SR och LR så planerade jag en resa mellan Göteborg och Stockholm. Oavsett får jag ett stopp på vägen och då tar jag hellre ett 37 min stopp än ett på 15 min för då hinner jag äta och gå på toa.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 13:58
av LarsL
Det verkar ju som att det man missar i interiören inte har någon större betydelse så där ligger valet på SR+ kvar. Räckvidden är inte heller avgörande eftersom även SR+ har bra räckvidd.

Det jag missar i övrigt är då fyrhjulsdrift, vilket kan vara riktigt bra när man ska dra släp. Det skulle faktiskt kunna vara något som ÄR värt 100000kr, hade nog valt det om det handlade om 25 000kr som för LR.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 14:28
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Det verkar ju som att det man missar i interiören inte har någon större betydelse så där ligger valet på SR+ kvar. Räckvidden är inte heller avgörande eftersom även SR+ har bra räckvidd.

Det jag missar i övrigt är då fyrhjulsdrift, vilket kan vara riktigt bra när man ska dra släp. Det skulle faktiskt kunna vara något som ÄR värt 100000kr, hade nog valt det om det handlade om 25 000kr som för LR.
Med bara 900 kg släpvagnsvikt klarar du dig utmärkt med bakhjulsdrift. En helt annan sak med Model X 2250 kg.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 14:45
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:
Med bara 900 kg släpvagnsvikt klarar du dig utmärkt med bakhjulsdrift. En helt annan sak med Model X 2250 kg.
Ja, precis vad jag skrev i dragkrokstråden :D

Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 14:46
av taliz
Att det är drivning på bakhjulen är ju det viktiga när man drar tunga släp. Alla lastbilar är ju bakhjulsdrivna.
Det man inte vill ha är alltså framhjulsdrivet.
Men inte ens det är nått större problem idag med antispinn, antisladd osv. Många som drar tex husvagn med framhjulsdrivna V70...

Förövrigt är rangen i SR+ nog knappast ett problem för ”Svensson”. Pendlar man till jobb, utflykter och någon enstaka långresa då och då, lär man i stort sett inte notera avsaknaden av ett större batteri.
Det är ju mest de som ofta kör väldigt långt det kan löna sig med LR. Kör man tex land och rike runt som resande säljare eller liknande, eller kör kors och tvärs i Europa titt som tätt, då kan nog LR vara värt pengarna.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 14:50
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Med bara 900 kg släpvagnsvikt klarar du dig utmärkt med bakhjulsdrift. En helt annan sak med Model X 2250 kg.
Ja, precis vad jag skrev i dragkrokstråden :D
Å ändå tyckte du nu att det skulle kunna vara värt 100.000 kr???

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 14:59
av LarsL
Snarare 25 000kr som det kostar på LR? Det vore ju rimligt om det fanns en SR AWD för 570kkr typ.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 15:09
av David D
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Med bara 900 kg släpvagnsvikt klarar du dig utmärkt med bakhjulsdrift. En helt annan sak med Model X 2250 kg.
Ja, precis vad jag skrev i dragkrokstråden :D
Å ändå tyckte du nu att det skulle kunna vara värt 100.000 kr???
Varför så många frågetecken? Folk gör olika värderingar. Själv skulle jag vilja köpa en SR AWD till min fru men den finns inte. Så det blev en LR AWD även om vi funderade på en SR+. För skillnaden i pris mot SR+får vi längre räckvidd, premiuminteriör och fyrhjulsdrift. Sen ska bilen säljas om några år och då kan det vara så att AWD och längre räckvidd håller värdet så mellanskillnaden är med största sannolikhet mycket mindre än 100 000 kr.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 16:36
av vigge50
drmonty skrev:
J En annan fördel är att du behöver inte ladda LR AWD lika ofta som SR+, vilket bidrar till att förlänga batteriet över åren. .
Om du syftar på att inte snabbladda lika ofta på längre resor så ja, det stämmer nog men om du syftar på att du inte behöver ladda lika ofta så skulle jag tipsa dig att tänka om. Batteriet mår bäst av att vara i närheten av 50% så det är bättre att sätta gränsen på 70% och ladda varje dag än att sätta gränsen på 90% och sen vänta tills du når 10% några dagar senare och då ladda.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 18:13
av Nicke Nyfiken
David D skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Å ändå tyckte du nu att det skulle kunna vara värt 100.000 kr???
Varför så många frågetecken? Folk gör olika värderingar. Själv skulle jag vilja köpa en SR AWD till min fru men den finns inte. Så det blev en LR AWD även om vi funderade på en SR+. För skillnaden i pris mot SR+får vi längre räckvidd, premiuminteriör och fyrhjulsdrift. Sen ska bilen säljas om några år och då kan det vara så att AWD och längre räckvidd håller värdet så mellanskillnaden är med största sannolikhet mycket mindre än 100 000 kr.
Tror du missade poängen här. Nu är du inne på något helt annat. Klart folk gör olika värderingar och motiverar AWD med olika anledningar.

Men när samma människa först skriver att det inte spelat så stor roll med AWD för att drar släp eftersom maxvikten är så låg som 900 kg, och sedan i ett annat inlägg skriver att det kan vara värt 100.000 kr, eller i allafall 25.000 kr för honom med enda motiveringen att han ibland drar släp. Det är då det dyker upp många frågetecken.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 20:27
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:
David D skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Å ändå tyckte du nu att det skulle kunna vara värt 100.000 kr???
Varför så många frågetecken? Folk gör olika värderingar. Själv skulle jag vilja köpa en SR AWD till min fru men den finns inte. Så det blev en LR AWD även om vi funderade på en SR+. För skillnaden i pris mot SR+får vi längre räckvidd, premiuminteriör och fyrhjulsdrift. Sen ska bilen säljas om några år och då kan det vara så att AWD och längre räckvidd håller värdet så mellanskillnaden är med största sannolikhet mycket mindre än 100 000 kr.
Tror du missade poängen här. Nu är du inne på något helt annat. Klart folk gör olika värderingar och motiverar AWD med olika anledningar.

Men när samma människa först skriver att det inte spelat så stor roll med AWD för att drar släp eftersom maxvikten är så låg som 900 kg, och sedan i ett annat inlägg skriver att det kan vara värt 100.000 kr, eller i allafall 25.000 kr för honom med enda motiveringen att han ibland drar släp. Det är då det dyker upp många frågetecken.
Läs igen istället!

Det enda som kan vara värt något för mig i 100 000kr uppdateringen är fyrhjulsdrift. Men jag kommer inte välja det för jag tycker inte det är värt så mycket pengar. Däremot skulle jag kunna överväga att betala det tillägg man gör mellan LR RWD och AWD som är 25 000kr. Anledningen till att jag skulle vilja ha fyrhjulsdrift är för att jag kan dra släp med bilen. Men eftersom bilen bara får dra 910 kg så är det inte speciellt nödvändigt för mig.

Lustigt nog hade min Santa Fe just en dragvikt för B-körkort på 910 kg men jag hade ändå användning av dess fyrhjulsdrift några gånger. De gånger de var riktigt bra var i backar där det underlättade ordentligt när det drev på alla hjulen.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 21:06
av Pontus
Är det bara basen som saknas i ljudväg?
Någon som sett ljuduppgradering till model 3?

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 21:08
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Läs igen istället!

Det enda som kan vara värt något för mig i 100 000kr uppdateringen är fyrhjulsdrift. Men jag kommer inte välja det för jag tycker inte det är värt så mycket pengar. Däremot skulle jag kunna överväga att betala det tillägg man gör mellan LR RWD och AWD som är 25 000kr. Anledningen till att jag skulle vilja ha fyrhjulsdrift är för att jag kan dra släp med bilen. Men eftersom bilen bara får dra 910 kg så är det inte speciellt nödvändigt för mig.
Nä men va bra. Då är ju allt glasklart... :?

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 21:36
av LarsL
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Läs igen istället!

Det enda som kan vara värt något för mig i 100 000kr uppdateringen är fyrhjulsdrift. Men jag kommer inte välja det för jag tycker inte det är värt så mycket pengar. Däremot skulle jag kunna överväga att betala det tillägg man gör mellan LR RWD och AWD som är 25 000kr. Anledningen till att jag skulle vilja ha fyrhjulsdrift är för att jag kan dra släp med bilen. Men eftersom bilen bara får dra 910 kg så är det inte speciellt nödvändigt för mig.
Nä men va bra. Då är ju allt glasklart... :?
100000kr nej, tack inte för mig, kanske för andra. 25000kr kanske för mig om den fanns till SR.

Re: Reducerad premiuminteriör Vs premiuminteriör

Postat: 11 maj 2019 21:39
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Är det bara basen som saknas i ljudväg?
Någon som sett ljuduppgradering till model 3?

Nej, även högtalarna i A-stolpen är bortkopplade (mjukvarulåsta?), samt högtalarna bak (hatthyllan). Rapporter om att även högtalarna vid backspegeln skulle vara bortkopplade har också förekommit.

En del påstår att ljudet är riktigt dåligt. Men ljud är ju väldigt svårbedömt.