Tesla säljer nästan 2ggr fler BEV 2025 än VW
Postat: 12 maj 2019 22:16
Absolut och Tesla säljer logaritmiskt fler bilar medan VW bara kommer att sälja linjärt. Klart som korvspad. Tesla är ju ett mycket större märke än VW, som ju knappt har några fabriker att bygga sina bilar i.Svenssons skrev:Är det 2025 nu?
Precis, vilket framgår av det här diagramet jag har gjort.bylund skrev:Så det betyder att VW är på väg ikapp, då skillnaden väl är större nu?
Zalman3 skrev:Ark Invest pratar om en försäljning årligen av 26 miljoner BEV år 2023.
Jag tror ju givetvis på en snabb övergång till elbilar.Jeppe_E skrev:Zalman3 skrev:Ark Invest pratar om en försäljning årligen av 26 miljoner BEV år 2023.
Ark Invest sitter i TSLA. Eftersom vi ofta kritiserar negativ publicitet för att vara kopplat till blankare så får vi väl ifrågasätta positiv publicitet lika mycket, tänker jag.
Frustrerande att gång på gång prackas på dessa kalkyler som endast gäller en mindre del av befolkningen, de som har mer ekonomisk frihet än vi andra.Zalman3 skrev:Redan nu är det många gånger dyrare att köra fossilbil.
Förarkalkyl kr/månad
Alfa Romeo, 4070kr
BMW, 3838kr
Tesla 3, 912kr
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rrenterna/
Den där kalkylen är ju till stora delar rent skitsnack - eller åtminstone långt ifrån hela sanningen. Den bygger ju nämligen på att man har tjänstebil och att arbetsgivaren betalar leasingen oavsett vad den råkar kosta, och självklart är leasingen dyrare för en Tesla 3 som trots allt kostar i runda slängar det dubbla mot en BMW 3-serie. Eftersom det inte finns några gratisluncher utan pengarna alltid måste komma någonstans ifrån är det självklart så att kostnaden för leasingen måste ingå i totalkalkylen på ett eller annat sätt._TonyV skrev:Frustrerande att gång på gång prackas på dessa kalkyler som endast gäller en mindre del av befolkningen, de som har mer ekonomisk frihet än vi andra.Zalman3 skrev:Redan nu är det många gånger dyrare att köra fossilbil.
Förarkalkyl kr/månad
Alfa Romeo, 4070kr
BMW, 3838kr
Tesla 3, 912kr
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rrenterna/
Men ja resten får vänta lite till på begagnat markanden.
Förresten, finns inga bra prissatta beg. M3 till salu ännu?
Pga bonus lär begmarknaden för Model 3 vara i det närmaste tvärdöd i år._TonyV skrev:Frustrerande att gång på gång prackas på dessa kalkyler som endast gäller en mindre del av befolkningen, de som har mer ekonomisk frihet än vi andra.Zalman3 skrev:Redan nu är det många gånger dyrare att köra fossilbil.
Förarkalkyl kr/månad
Alfa Romeo, 4070kr
BMW, 3838kr
Tesla 3, 912kr
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rrenterna/
Men ja resten får vänta lite till på begagnat markanden.
Förresten, finns inga bra prissatta beg. M3 till salu ännu?
taliz skrev:Pga bonus lär begmarknaden för Model 3 vara i det närmaste tvärdöd i år._TonyV skrev:Frustrerande att gång på gång prackas på dessa kalkyler som endast gäller en mindre del av befolkningen, de som har mer ekonomisk frihet än vi andra.Zalman3 skrev:Redan nu är det många gånger dyrare att köra fossilbil.
Förarkalkyl kr/månad
Alfa Romeo, 4070kr
BMW, 3838kr
Tesla 3, 912kr
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rrenterna/
Men ja resten får vänta lite till på begagnat markanden.
Förresten, finns inga bra prissatta beg. M3 till salu ännu?
Nästa år kommer det kanske trilla ut några. Men först om 2-3 år när tidigare leasingbilar skall ut lär vi få se hur andrahandsvärdet faktiskt håller upp.
Har inget dramatiskt skett på batterifronten så lär de nog hålla värdet rätt bra. Och skulle FSD mot förmodan finnas redo...
Jo, men med tanke på att premierna lär trilla in först i sept/okt för de först levererade så lär inte många komma ut på marknaden i år.Tars skrev:taliz skrev:Pga bonus lär begmarknaden för Model 3 vara i det närmaste tvärdöd i år._TonyV skrev:Frustrerande att gång på gång prackas på dessa kalkyler som endast gäller en mindre del av befolkningen, de som har mer ekonomisk frihet än vi andra.Zalman3 skrev:Redan nu är det många gånger dyrare att köra fossilbil.
Förarkalkyl kr/månad
Alfa Romeo, 4070kr
BMW, 3838kr
Tesla 3, 912kr
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rrenterna/
Men ja resten får vänta lite till på begagnat markanden.
Förresten, finns inga bra prissatta beg. M3 till salu ännu?
Nästa år kommer det kanske trilla ut några. Men först om 2-3 år när tidigare leasingbilar skall ut lär vi få se hur andrahandsvärdet faktiskt håller upp.
Har inget dramatiskt skett på batterifronten så lär de nog hålla värdet rätt bra. Och skulle FSD mot förmodan finnas redo...
Nja.... en model 3 som fått sin miljöbilspremie utbetald med omgående leverans blir nog attraktiv efter att den har fyllt 6 månader.
Jag kommer göra mig av med min 1:a oktober.taliz skrev:Jo, men med tanke på att premierna lär trilla in först i sept/okt för de först levererade så lär inte många komma ut på marknaden i år.Tars skrev:taliz skrev:Pga bonus lär begmarknaden för Model 3 vara i det närmaste tvärdöd i år._TonyV skrev:Frustrerande att gång på gång prackas på dessa kalkyler som endast gäller en mindre del av befolkningen, de som har mer ekonomisk frihet än vi andra.Zalman3 skrev:Redan nu är det många gånger dyrare att köra fossilbil.
Förarkalkyl kr/månad
Alfa Romeo, 4070kr
BMW, 3838kr
Tesla 3, 912kr
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rrenterna/
Men ja resten får vänta lite till på begagnat markanden.
Förresten, finns inga bra prissatta beg. M3 till salu ännu?
Nästa år kommer det kanske trilla ut några. Men först om 2-3 år när tidigare leasingbilar skall ut lär vi få se hur andrahandsvärdet faktiskt håller upp.
Har inget dramatiskt skett på batterifronten så lär de nog hålla värdet rätt bra. Och skulle FSD mot förmodan finnas redo...
Nja.... en model 3 som fått sin miljöbilspremie utbetald med omgående leverans blir nog attraktiv efter att den har fyllt 6 månader.
Kanske en handfull om ens det.
Har du ägt någon Tesla så länge? Måste va rekord?Tars skrev:Jag kommer göra mig av med min 1:a oktober.
taliz skrev:Har du ägt någon Tesla så länge? Måste va rekord?Tars skrev:Jag kommer göra mig av med min 1:a oktober.