Sida 1 av 5

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 19 jun 2019 22:47
av JonasH
fth skrev:
JonasH skrev:
Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).

Vill man köra med AP (och det vill iaf jag) så är dessutom maxfart 150km/h, då är skillnaden inte så stor ens om det skulle råka vara öppna vägar i Tyskland.

/fth
Du måste ha väldigt mycket otur med vägarbeten.

Har själv bilat ner till Italien genom Tyskland fyra år i rad nu och skulle uppskatta att mellan 50 och 70 procent av Autobahn där jag kört är fri fart.

Vi brukar då ligga i 160-180 utan problem.
Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 19 jun 2019 22:53
av fth
JonasH skrev:
Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.
Vi brukar iofs bila ned till medelhavet typ juli-augusti, då får man väl skylla sig själv.

Min senaste resa var dock i oktober, Stockholm-Barcelona ToR, det var nog den värsta autobahn-upplevelsen någonsin, vägarbeten typ varannan km (kändes det som iaf) och då testade jag ändå en östligare väg på hemvägen, lika illa där, hemresan tog c:a 9h längre än planerat :(

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 19 jun 2019 23:01
av fth
Jag tittade på hemresan i oktober i Google Timeline: Luxemburg - Flensburg, snittfart 71km/h :(

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 05:46
av PhR34k
Har bilat till Spanien ca 10ggr, av erfarenhet är det bäst att vara i Tyskland mot kvällen och damma av denna skit motorväg på natten så att man är i Frankrike tidigt på morgonen. Bästa motorvägen att köra på är Spanska betalvägen, bred, mjuk asfalt och knappt några bilar.
Skulle man hamna i en sträcka där det går att köra frifart i Tyskland när det är lite trafikerat så är det nästan alltid någon kamikaze som ska byta fil när du börjar närma dig 200km/h.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 07:59
av MAnckarman
Vi bilade ner till Avignon i Provence för två veckor sedan. A 1 genom Tyskland massor av vägarbeten. Franska tull belagda motorvägar är värda pengarna fina vägar och rastplatser. Suc har varit bra i Frankrike dom vi besökt det finns både mat och logi på många ställen. Undvik dock Lyon på Fredags em. då ska alla ner till sina lantställen, resan mellan Lyon och Avignon är drygt 2 timmar vår resa tog 7 timmar. :o Massor av köer inga vägarbeten såg vi.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 09:17
av fth
Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 10:14
av PoloPrinsen
Väldigt vad några av er fått låga hastigheter genom tyskland! Jag har nästan bara åkt puttgarden hamburg berlin cottbus polska gränsen t o r till ukraina och rumänien.

På senkvällen och natten har det varit valfri fart överallt längs denna sträcka, men dagrid så är det i princip bara sträckningen in mot polen som varit enkelt att hålla lite högre hastigheter på OM man vill och kan, min ekonomi har oftast inbjudit till att ligga på 80-90 km/h cirka 50 m bakom en långtradare.

I ukraina på den för några år sen nybyggda stora motorvägen mellan Kiev och Odesa vågade jag prova min s60:s toppfart, 200. Var glesare trafikerat dagtid än på autobahn och tokslät väg. Deras trafikpoliser är vanligt förekommande så jag gjorde det bara som ett test, annars så hade man lätt kunnat hålla iaf 140 över krönen i backarna för att maxa om det ser bra ut på andra sidan kullen. (Dom hade lagt all asfalt men inte varken målat filer eller monterat mitträcke så det var bredd nog för iaf 7-8 bilar intill varandra, men man vet ju inte om alla som kör sakta håller sig åt höger hela tiden...
Mvh PP

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 10:16
av frippe
fth skrev:
Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth
Tycker det varierar väldigt mycket i Tyskland. Kan ha strax över 70km/h i snitt en sträcka för att senare kunna ha över 125km/h i snitt på nästa sträcka.

Men visst är tyska vägar inte alls lika fria som dess rykte. Men mycket beror mer på antalet fordon än på vägnätets utformning.

Att köra Berlin - München går oftast väldigt bra då det är nästan trefiligt hela vägen. Men efter München och söderut mot Österrike inget roligt alls. Så variationen är stor.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 11:26
av EnTraktor
Jag har kört Sverige - Malaga 6 gånger och gillar rutten över Antwerpen-Paris-Bordeaux-Madrid mer än Frankfurt-Strasbourg-Lyon-Barcelona, just för att Franska vägarna är så mycket bättre än dom tyska. Jag upplever antalet sträckor med fri fart väldigt begränsat och det är mycket vanligare med vägarbeten - vissa som dessutom pågår i 2-3-4 mil och att köra sådana sträckor i 60 km/h med supersmala körfält drar ner medelhastigheten ordentligt samtidigt som man måste köra på helspänn för att få plats i det smala körfältet.

Däremot är matutbudet på franska SuC ofta väldigt begränsat så att efter att ha kört så många gånger så har jag fått rutin för var man ska planera kortare och längre stopp.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 11:29
av fth
EnTraktor skrev:
Jag har kört Sverige - Malaga 6 gånger och gillar rutten över Antwerpen-Paris-Bordeaux-Madrid mer än Frankfurt-Strasbourg-Lyon-Barcelona, just för att Franska vägarna är så mycket bättre än dom tyska. Jag upplever antalet sträckor med fri fart väldigt begränsat och det är mycket vanligare med vägarbeten - vissa som dessutom pågår i 2-3-4 mil och att köra sådana sträckor i 60 km/h med supersmala körfält drar ner medelhastigheten ordentligt samtidigt som man måste köra på helspänn för att få plats i det smala körfältet.

Däremot är matutbudet på franska SuC ofta väldigt begränsat så att efter att ha kört så många gånger så har jag fått rutin för var man ska planera kortare och längre stopp.
Ja, de smala vägbanorna vid tyska vägarbeten är ju skitläskiga, det är ju ofta 2.0m i vänstra körfältet, och eftersom min X är 2089mm mellan backspeglarna så hamnar man oftast i högerfältet bakom långtradarna med ratten i ett svettigt, krampaktigt grepp... :)

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 13:25
av Foluke
fth skrev:
Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 14:22
av fth
Foluke skrev:
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodell :D

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 20 jun 2019 14:59
av Verdi
fth skrev:
Foluke skrev:
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodell :D

/fth

Den gör dock fel och visar en del ställen som jag aldrig varit till...

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 21 jun 2019 16:36
av Challe76a
Den SuC med mest kö jag stött på är den i lilla Luxemburg. Alltid fullt med lokala förmågor som laddar. Dock har jag lyckats passera där vid lunchtid varje gång och det kan ju spela roll då hotellet laddaren ligger vid verkar rätt trevligt. Annars instämmer jag med att man tar sig fram förträffligt i både Frankrike och Spanien medans Tyskland är en pina.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 21 jun 2019 16:43
av leiflodde
fth skrev:
Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
Just denna station är jag lite orolig för avsende köer har besökt den 10 ggr och 3-5 bilar varje gång (under sommaren) och i sommar blir det nog lite mer bilar.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 08:59
av EnTraktor
jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 10:12
av fth
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 10:27
av HelectriC
fth skrev:
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 10:49
av bonath
HelectriC skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.

Fråga Mati om när han bytte från första till andra Teslan........

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 10:50
av HelectriC
bonath skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.

Fråga Mati om när han bytte från första till andra Teslan........
Precis!

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 13:21
av frippe
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 13:46
av Pontus
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 16:57
av frippe
Pontus skrev:
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.
Men, man lär sig något varje dag, tack. :)

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 17:05
av Feddan
frippe skrev:
Pontus skrev:
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.
Men, man lär sig något varje dag, tack. :)
Bilen måste vara upplåst för att man ska kunna koppla loss.

Re: SuCs med kö i Europa

Postat: 10 jul 2019 18:37
av leiflodde
jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
I helgen har vi kört från Lödde till Kroatien via Gedser-Rostock, Berlin, Nurnberg, Saalbach/Hinterglem, Ljublijana.

Ända stället det var kö på var i Kitzbuhl (3 laddare) annars knappt halvfullt förutom Hersprungen 7 av 8 upptagna.

Ända kö problemet på vägen var runt Munchen och ner mot Salsburg men är alltid så. Galet många modell 3 men knappt några norsk reggade.

Så bara att åka :) :oops: