Ute ur väntrummet och första längre turen med bilen!
Postat: 01 jul 2019 12:07
Första längre åkturen avklarad.
Jag och frun tunerade Roslagen under två dagar i SR+:en som hämtades ut måndagen den 24, mycket trevligt! Hon är lika pepp på bilen som jag efter dessa två dagar.
Makalös bil, inte en chans att jag köper en bil med förbränningsmotor efter detta och de andra biltillverkarna har en hel del och bevisa innan jag ska se deras elbilar som ett seriöst alternativ.
Väntar fortfarande på en mjukvaruuppdatering, ligger kvar på 2019.20.2.1 trots en vecka på Wifi.
Kartuppdateringar fick jag hem samma dag som jag plockade ut den. (Prövat fler ombootningar)
Inte helt kompis med telefonintegrationen (eller avsaknaden av), skulle vilja kunna trigga Siri via knapparna i ratten men det går inte.
Laddning:
Besökte Uppsala Supercharger, satt i bilen vid laddningen, dumt.
Kändes som det tog "lång" tid, mycket bättre att uträtta något ärende istället.
Prövade en InCharge laddare vid Öregrund senare i samband med att vi skulle käka. Upplevdes som mycket snabbare men insåg sen när jag kikade på siffrorna i TeslaFi att de var lika snabba.
Den upplevda skillnaden satt i huvudet bara, försöker man göra något samtidigt inser man hur fort det egentligen går. Sitter man kvar i bilen och följer laddningen upplevs det som långsammare.
Camping:
Fungerade överraskande bra men finns lite att finslipa på. Vi testade att sova i bilen med fällda baksäten. Jag är 183 cm lång och sover raklång på rygg, min fru snodde längsta (mesta) platsen (som vanligt) och jag fick ett hörn över. Lärdom: Muta in din plats från början, jag fick i perioder sova på sidan och med böjda ben. Ett alternativ kan vara att förlänga utrymmet genom att lägga någonting mellan huvudstöden i baksätet så att man ha kudden högre upp.
SLÅ AV LARMET! Jag har kollat på flera Youtube klipp och läst om folk som sovit i sina bilar men på något sätt missat detta helt. Glöm inte att slå av larmet via menyn "Säkerhet" i bilen, vi lyckades dra igång det två gånger innan jag insåg misstaget. Att ha telefonen i bilen räcker inte.
Räckviddsångest:
Trodde inte det skulle drabba mig men jodå.
Är det befogat? Tror jag absolut inte, måste bara lära mig att koppla bort det mentalt.
Var aldrig någon fara. Måste inse att man kan ha under 60% utan att bli nervös.
Tvättade av bilen i söndags när vi kom hem och fick då möjlighet att gå igenom lacken lite ordentligare, ser överlag bra ut. Något märkligt märke under ena baklyset som bara syns och känns när bilen är blöt. Olja, lösningsmedel, limrester något sådant kanske? Inte sett det när den är torr. Ska påtala det mest bara för att ha det noterat hos Tesla. Ingenting som jag är orolig över.
Liten lackskada på bakre "stötfångaren" som jag såg redan vid utlämning och då fick noterad men i övrigt ingenting att anmärka på vad det gäller lacken.
När jag torkade bilen så såg jag nedre delen av dörrkanterna och blev i ärlighetens namn fundersam. Hur mycket fukt, salt och grus kommer det inte samlas i denna skåra (se bild) och hur kommer det stå sig framåt om en handfull år?
Frågor:
Hur låser jag upp en låstladdkabel om jag inte har appen?
T.ex. InCharge. Jag valde att avsluta laddningen på skärmen i bilen eller på laddstationen men fortfarande låste den inte upp kabeln i bilen. Bildörr öppen och bilen i övrigt olåst.
Var tvungen att låsa upp kabeln via appen. Gällde både vid InCharge laddning och laddning med Typ 2 kabel vid annan laddplats. T-loggon lyste blått men det hjälpte inte, är jag för stressad?
Med Teslas egna funkar det att låsa upp med knappen på handtaget.
Vad är bästa sättet att få bort insekter som fastnat mellan klarglaset (plast) och spoilern i fronten (se bild). Hade ett par som satt där nu som jag med nöd och näppe fick bort. Vill inte gärna in och peta med grejer emellan mer än nödvändigt.
Kommande problempunkt för fukt och smuts? Insekter i fronten
Jag och frun tunerade Roslagen under två dagar i SR+:en som hämtades ut måndagen den 24, mycket trevligt! Hon är lika pepp på bilen som jag efter dessa två dagar.
Makalös bil, inte en chans att jag köper en bil med förbränningsmotor efter detta och de andra biltillverkarna har en hel del och bevisa innan jag ska se deras elbilar som ett seriöst alternativ.
Väntar fortfarande på en mjukvaruuppdatering, ligger kvar på 2019.20.2.1 trots en vecka på Wifi.
Kartuppdateringar fick jag hem samma dag som jag plockade ut den. (Prövat fler ombootningar)
Inte helt kompis med telefonintegrationen (eller avsaknaden av), skulle vilja kunna trigga Siri via knapparna i ratten men det går inte.
Laddning:
Besökte Uppsala Supercharger, satt i bilen vid laddningen, dumt.
Kändes som det tog "lång" tid, mycket bättre att uträtta något ärende istället.
Prövade en InCharge laddare vid Öregrund senare i samband med att vi skulle käka. Upplevdes som mycket snabbare men insåg sen när jag kikade på siffrorna i TeslaFi att de var lika snabba.
Den upplevda skillnaden satt i huvudet bara, försöker man göra något samtidigt inser man hur fort det egentligen går. Sitter man kvar i bilen och följer laddningen upplevs det som långsammare.
Camping:
Fungerade överraskande bra men finns lite att finslipa på. Vi testade att sova i bilen med fällda baksäten. Jag är 183 cm lång och sover raklång på rygg, min fru snodde längsta (mesta) platsen (som vanligt) och jag fick ett hörn över. Lärdom: Muta in din plats från början, jag fick i perioder sova på sidan och med böjda ben. Ett alternativ kan vara att förlänga utrymmet genom att lägga någonting mellan huvudstöden i baksätet så att man ha kudden högre upp.
SLÅ AV LARMET! Jag har kollat på flera Youtube klipp och läst om folk som sovit i sina bilar men på något sätt missat detta helt. Glöm inte att slå av larmet via menyn "Säkerhet" i bilen, vi lyckades dra igång det två gånger innan jag insåg misstaget. Att ha telefonen i bilen räcker inte.
Räckviddsångest:
Trodde inte det skulle drabba mig men jodå.
Är det befogat? Tror jag absolut inte, måste bara lära mig att koppla bort det mentalt.
Var aldrig någon fara. Måste inse att man kan ha under 60% utan att bli nervös.
Tvättade av bilen i söndags när vi kom hem och fick då möjlighet att gå igenom lacken lite ordentligare, ser överlag bra ut. Något märkligt märke under ena baklyset som bara syns och känns när bilen är blöt. Olja, lösningsmedel, limrester något sådant kanske? Inte sett det när den är torr. Ska påtala det mest bara för att ha det noterat hos Tesla. Ingenting som jag är orolig över.
Liten lackskada på bakre "stötfångaren" som jag såg redan vid utlämning och då fick noterad men i övrigt ingenting att anmärka på vad det gäller lacken.
När jag torkade bilen så såg jag nedre delen av dörrkanterna och blev i ärlighetens namn fundersam. Hur mycket fukt, salt och grus kommer det inte samlas i denna skåra (se bild) och hur kommer det stå sig framåt om en handfull år?
Frågor:
Hur låser jag upp en låstladdkabel om jag inte har appen?
T.ex. InCharge. Jag valde att avsluta laddningen på skärmen i bilen eller på laddstationen men fortfarande låste den inte upp kabeln i bilen. Bildörr öppen och bilen i övrigt olåst.
Var tvungen att låsa upp kabeln via appen. Gällde både vid InCharge laddning och laddning med Typ 2 kabel vid annan laddplats. T-loggon lyste blått men det hjälpte inte, är jag för stressad?
Med Teslas egna funkar det att låsa upp med knappen på handtaget.
Vad är bästa sättet att få bort insekter som fastnat mellan klarglaset (plast) och spoilern i fronten (se bild). Hade ett par som satt där nu som jag med nöd och näppe fick bort. Vill inte gärna in och peta med grejer emellan mer än nödvändigt.
Kommande problempunkt för fukt och smuts? Insekter i fronten