SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Postat: 01 jul 2019 17:18
Standard Range Plus ägare, vad får ni för indikerad räckvidd vid olika laddnivåer?
Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.Raoulen skrev:Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.MDurante skrev:Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.Raoulen skrev:Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!Jeppe_E skrev:Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.MDurante skrev:Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.Raoulen skrev:Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
För en LR blir det ca 400 km.
iAkita skrev:Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!Jeppe_E skrev:Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.MDurante skrev:Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.Raoulen skrev:Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
För en LR blir det ca 400 km.
Jag tänker att man i normalfallet utnyttjar ca 70% av batterikapaciteten mellan laddningar vid långkörningar (laddning till 80% och sen kör man till 10-15% återstår). Det innebär ca 22,5 mil mellan laddstoppen om man räknar med ett batteri på 54 kWh och en konsumption på 167 Wh/km. För Model Y SR skulle det alltså i bästa fall skulle bli ca 20 mil (räknat på 10% högre konsumption) och vintertid neråt 15-16 mil mellan laddstopp vid motorvägskörning. Hmm, känns som det är dags att börja spara pengar till en LR och vässa argumenten jämtemot sambon om det ska bli en Model Y framöver. Tack till er som bidragit med siffror för en Model 3 SR+, det är mycket hjälpfullt!Jeppe_E skrev:iAkita skrev:Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!Jeppe_E skrev:Om 100% ger 377 km, så är 5% 18 km. Så 360 km rated. Om man bara kör motorväg, så ligger effektiviteten på ca 85% av rated. Detta ger således ca 300 km faktisk räckvidd.MDurante skrev:Markant skillnad från LR. Jag får 451km vid 90%.Raoulen skrev:Har inte varit uppe på 100% än men hade 333km vid senaste laddningen till 90%
Hur långt kommer ni på en 100-5% körning utan stopp motorväg?
För en LR blir det ca 400 km.
Räknade nog lite högt, kollade på en tur som jag gjorde mellan Ödeshög & Toftaholm, 152 km med en snitthastighet av 108 km/h. Då drog min LR AWD 167 Wh/km. SR+ är förmodligen ännu lite snålare.
En LR AWD bör således komma 426 km från fullt till 5% Men hur troligt är det att man kör så? Då ska det finnas en laddstation där
En SR+ har väl 54kWh. Således ca 51kWh från fullt till 5% och med 160 Wh/km kommer man 318 km.
Model Y kommer sannolikt med ca. 10% större batteri.iAkita skrev:Motorvägskörning ger alltså en förbrukning på 175 wh/km? Är det vid 110 km/h? Funderar på hur långt man skulle komma mellan laddstopp i en Modell Y SR i motorvägsfart om den får samma batteri. Med 10% högre konsumtion känns det som om det blir i kortaste laget. Attans!
70% av batterikapacitet vid långkörning? Det lät snålt. Ska jag på långtur är det 100% som gäller vid avfärd.iAkita skrev:Jag tänker att man i normalfallet utnyttjar ca 70% av batterikapaciteten mellan laddningar vid långkörningar (laddning till 80% och sen kör man till 10-15% återstår). Det innebär ca 22,5 mil mellan laddstoppen om man räknar med ett batteri på 54 kWh och en konsumption på 167 Wh/km. För Model Y SR skulle det alltså i bästa fall skulle bli ca 20 mil (räknat på 10% högre konsumption) och vintertid neråt 15-16 mil mellan laddstopp vid motorvägskörning. Hmm, känns som det är dags att börja spara pengar till en LR och vässa argumenten jämtemot sambon om det ska bli en Model Y framöver. Tack till er som bidragit med siffror för en Model 3 SR+, det är mycket hjälpfullt!
Ja, självklart, men jag skrev mellan laddningar. Jag menar såklart mellan laddningar längs vägen.MDurante skrev:70% av batterikapacitet vid långkörning? Det lät snålt. Ska jag på långtur är det 100% som gäller vid avfärd.iAkita skrev:Jag tänker att man i normalfallet utnyttjar ca 70% av batterikapaciteten mellan laddningar vid långkörningar (laddning till 80% och sen kör man till 10-15% återstår). Det innebär ca 22,5 mil mellan laddstoppen om man räknar med ett batteri på 54 kWh och en konsumption på 167 Wh/km. För Model Y SR skulle det alltså i bästa fall skulle bli ca 20 mil (räknat på 10% högre konsumption) och vintertid neråt 15-16 mil mellan laddstopp vid motorvägskörning. Hmm, känns som det är dags att börja spara pengar till en LR och vässa argumenten jämtemot sambon om det ska bli en Model Y framöver. Tack till er som bidragit med siffror för en Model 3 SR+, det är mycket hjälpfullt!
Det kommer ju upp en Supercharger emellan Luleå och Kiruna så då borde det problemet vara löst.Tjamotis skrev:Flikar in lite eftersom det är räckvidden jag funderar över, speciellt vintertid i höjd med polcirkeln. I jobbet kör jag i snitt 18 mil per dag när jag kör. Men kan även bli Luleå - Kiruna och då är det 344km. Det borde vara i det närmaste omöjligt med en SR+ i -30 grader? Frågan är om det ens går med en LR?
Tjamotis skrev:Flikar in lite eftersom det är räckvidden jag funderar över, speciellt vintertid i höjd med polcirkeln. I jobbet kör jag i snitt 18 mil per dag när jag kör. Men kan även bli Luleå - Kiruna och då är det 344km. Det borde vara i det närmaste omöjligt med en SR+ i -30 grader? Frågan är om det ens går med en LR?
Visst, men det är inte så sannolikt att Superchargern ligger på det ställe där du har 5% eller ännu mindre kvar. Snarare blir det väl att man inte kan hoppa över superchargers utan måste ladda på alla man passerar, om man vill hålla sig till enbart supercharging (och de ligger tätt nog).LarsL skrev:Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Då är det en SuC i Töre och en i Skaulo. Men är egentligen inte hjälpt av någon av dom eftersom jag måste ladda på bägge ställena och dessutom ligger ingen mitt mellan där jag kör.Jeppe_E skrev:Beror ju på hur fort du kör, men jag tror det pratades om SuC i Skaulo?
Kör du 18 mil i snitt om dagen ska du ju inte ens fundera över en SR+
Testa att lägga in rutterna i abetterrouteplanner.com och välj Model 3 SR+. Sedan kan du laborera med hastighet/temperatur/väglag och kolla om det funkar för dig.Tjamotis skrev:Då är det en SuC i Töre och en i Skaulo. Men är egentligen inte hjälpt av någon av dom eftersom jag måste ladda på bägge ställena och dessutom ligger ingen mitt mellan där jag kör.Jeppe_E skrev:Beror ju på hur fort du kör, men jag tror det pratades om SuC i Skaulo?
Kör du 18 mil i snitt om dagen ska du ju inte ens fundera över en SR+
Tycker SR+ ligger så bra i pris men kanske får tänka om.
Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?iAkita skrev:Visst, men det är inte så sannolikt att Superchargern ligger på det ställe där du har 5% eller ännu mindre kvar. Snarare blir det väl att man inte kan hoppa över superchargers utan måste ladda på alla man passerar, om man vill hålla sig till enbart supercharging (och de ligger tätt nog).LarsL skrev:Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Hur som helst, det funkar garanterat för många men för min del skulle det inte vara aktuellt med en Model Y SR, baserat på räckvidden för Model 3 SR plus 10% högre förbrukning.