Sida 1 av 1

Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 16:04
av VillHaTesla
Dagen D är här, snart hoppas jag att få hoppa in i väntrumstråden efter att jag väl lagt en beställning!
Ikväll sker det stora samtalet, "övertalningen" med sambon. 20.00 går fighten igång..i ena ringhörnan står jag förväntansfull men förvirrad och i andra ringhörnan står hon som enbart ser ekonomiska siffror :lol: :roll:

Jag har nu tagit fram alternativ att jämföra med mot Teslan model 3 SR+, alternativ som sambon själv önskade.
Förutsättningarna är en pendlingsbil som kommer rulla ca. 3000mil om året dörr till dörr mellan hem och jobb och utöver det kanske ca. 700 privata mil.
Har på fossilbilarna räknat på en bränsleförbrukning på ca. 0,6 vilket blir ca. 3000:- i månaden på förhand (16,50 bensin * 0,60 = 9,9. 9,9*300mil = 3000:-)


Alternativen är följande:
- En ny LEAF -2019
- En begagnad LEAF -2018
- En begagnad Volvo V40 -2016
- En begagnad Kia Ceed -2016



Har räknat på finansieringen, försäkring (hel/halv beroende på om de är nybilsgaranti med vagnskada osv.) mindre summor för kommande service och reparationer m.m.
Det blir ju olika restvärden kvar vilka är sjukt svåra att förutse om nedan restvärden är rena glädjesiffror (Exempelvis vet jag ju att många finansbolag gärna räknar 50% över 36 månader istället för 48 mån som i detta exemplet). På ett sätt är väl Volvon "säkrast" då den är helt avbetald efter de 4 åren..å andra sidan kvarstår det efter år 4 en kostnad på ca. 3700:- samt en bil som då är drygt 7 år gammal med ca. 18 500km på mätaren. Och är rädd att bilar som LEAF som inte alls är så långt fram som Teslorna i tekniken tappar andrahands värdet efter några år fullständigt..


Skämt å sidor i inledningen av inlägget..
Såklart vill jag vara realistisk mot min sambo samtidigt som en Tesla är min dröm sedan måååånga år tillbaka och pendlingen kanske gör att den är mer motiverad?
Har jag bommat något fullständigt i nedan kalkyl? Eller vad hade ni utifrån den kört på för alternativ....om ni inte ska prata med hjärtat utan helt och hållet hjärnan med alla parametrar som bilarnas ålder, kommande servicar osv osv.
Är överlag nämligen inte särskilt bil kunnig sett till årsmodeller, service, milantal m.m.

Skulle vara er evigt tacksamma som skulle vilja ta några minuter och försöka kolla på kalkylen samt ge en reflektion!!! :?
Bil finansiering.PNG

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 16:15
av Hertsh
Jag är lekman o ser inga problem i kalkylen. Om du vill göra kalkylen på endast siffror måste du lägga in 400kr per månad på tråkkontot i dina Leafs. Du kan även lägga till 100kr på kiropraktor varje månad på Leaf, jag känner ingen som har suttit bra i de bilarna och med de avstånden/pendlingen du nämner är det superviktigt.

Simsalabim, Teslan billigast.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 16:20
av Ulrica R
Bara en reflektion, men måste ni köpa bilen gemensamt? Jättefina kalkyler dock. När jag köpte min SR+ gav jag blanka sjutton i vad min sambo tyckte. Jag sparade pengar i ca 3 år och sålde min fina VW CC strax innan Teslaköpet. Fick en rejäl slant från den också. Samma dag eller någon dag innan beställningen av min Tesla åkte jag runt och frågade om leveranstid för Kia e-niro och Nissan Leaf (med det större batteriet). Båda bilarna var det ett års väntetid på. Helt vansinnigt! Samma signaler kom från säljare av Hyundai när det gäller deras Kona och Ionic electric. Att det kom ut ett gäng demobilar veckorna av samtliga bilar därefter kunde ju inte jag veta.

Min motivering är alltså: Hellre en Tesla SR+ med 2-6 veckors leveranstid än en Nissan Leaf med minst 52 veckors leveranstid. Nu kanske situationen är annorlunda än i början av Maj 2019. Det kanske finns sprillans nya icke-demo Nissan Leaf att få levererade inom 2-6 veckor. Har ni tid att vänta ett år anser jag personligen att en Kia e-niro det klokaste köpet även om Nissan Leaf var väldigt trevlig att köra. Detta gäller om ni bara är ute efter en bil att köra med. Är ni ute efter något mer så välj en Tesla. ;)

Snälla, bråka inte ikväll. Love, peace and understanding är så mycket bättre.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 16:26
av VillHaTesla
Ulrica R skrev:
Bara en reflektion, men måste ni köpa bilen gemensamt? Jättefina kalkyler dock. När jag köpte min SR+ gav jag blanka sjutton i vad min sambo tyckte. Jag sparade pengar i ca 3 år och sålde min fina VW CC strax innan Teslaköpet. Fick en rejäl slant från den också. Samma dag eller någon dag innan beställningen av min Tesla åkte jag runt och frågade om leveranstid för Kia e-niro och Nissan Leaf (med det större batteriet). Båda bilarna var det ett års väntetid på. Helt vansinnigt! Samma signaler kom från säljare av Hyundai när det gäller deras Kona och Ionic electric. Att det kom ut ett gäng demobilar veckorna av samtliga bilar därefter kunde ju inte jag veta.

Min motivering är alltså: Hellre en Tesla SR+ med 2-6 veckors leveranstid än en Nissan Leaf med minst 52 veckors leveranstid. Nu kanske situationen är annorlunda än i början av Maj 2019. Det kanske finns sprillans nya icke-demo Nissan Leaf att få levererade inom 2-6 veckor. Har ni tid att vänta ett år anser jag personligen att en Kia e-niro det klokaste köpet även om Nissan Leaf var väldigt trevlig att köra. Detta gäller om ni bara är ute efter en bil att köra med. Är ni ute efter något mer så välj en Tesla. ;)

Snälla, bråka inte ikväll. Love, peace and understanding är så mycket bättre.
Tack för ditt underbara svar Ulrica! :D
Det är faktiskt så att det är jag själv som ska köpa bilen då det är jag som fått nytt jobb och ska börja pendla 12 mil om dagen men gemensamt boende så blir det ändå en gemensam diskussion kring vad som är rimligast :)
När hon bara fick höra inköpskostnaden för SR+ så slog hon bakut och därför lovade jag henne en kalkyl som vi kan kika igenom! Svårigheten i den är ju dock vad restvärderna kommer betyga om 4 år, det är de ju egentligen ingen som vet!

Angående leveransen av andra bilar så kan man nu få LEAF omgående medan Kona & E-niro är vår/sommar 2020 och Ionic har för kort körsträcka!

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 16:32
av VillHaTesla
Hertsh skrev:
Jag är lekman o ser inga problem i kalkylen. Om du vill göra kalkylen på endast siffror måste du lägga in 400kr per månad på tråkkontot i dina Leafs. Du kan även lägga till 100kr på kiropraktor varje månad på Leaf, jag känner ingen som har suttit bra i de bilarna och med de avstånden/pendlingen du nämner är det superviktigt.

Simsalabim, Teslan billigast.
Billigast per månad, då är vi i hamn i den biten!
Men då kommer frågan från henne...men efter 4 år äger vi ju Volvon! Är inte det bättre?
Det är sådana "scenarion" som jag själv inte kan reda ut vilket som faktiskt är de bästa i detta läget!

Har faktiskt svårt att se att Volvon eller Kian är ett så självklart val bara för att man mer eller mindre äger dom efter 4 år. Äldre bilar vilket innebär att de kan tillkomma en hel del reperationskostnader...men det kan mycket väl vara så att jag utför självbedrägeri på mig själv :lol:

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:00
av pefreli
Ge mig numret till din fruga så hjälper jag dig att övertala henne. :mrgreen:

Jag hade samma övning med min andra hälft.

Jag ställde upp en LR RWD mot en BMW 320d och en S60. Samt en begagnad 320d.

Kör jag mer än 2500 mil vinner Teslan mot de andra nya bilarna. Den begagnade bilen krävde dock såklart lite mer mil men Teslan hade vunnit lätt även mot den begagnade bilen om jag kört 3700 mil om året. Kör man så långt är det svårt att motivera en fossilbil.

Sen måste det såklart inte vara en Tesla men SR+ borde stå sig bra mot det mesta som jag ser det. ;)

Lycka till!

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:05
av Tars
YOLO

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:12
av Mr S
Om ni har barn så kör på säkerhetstricket. Model 3 är ju en av världens säkraste bilar.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:14
av OfarligTesla
Tars skrev:
YOLO
Var försiktig med det uttrycket, är farligt att övertala folk! Ibland önskar jag att frun inte sagt det till mig när jag frågade om vi skulle köpa vår S :p. Även om den är skoj så hade 1 mille extra på kontot suttit fint också!

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:19
av VillHaTesla
pefreli skrev:
Ge mig numret till din fruga så hjälper jag dig att övertala henne. :mrgreen:

Jag hade samma övning med min andra hälft.

Jag ställde upp en LR RWD mot en BMW 320d och en S60. Samt en begagnad 320d.

Kör jag mer än 2500 mil vinner Teslan mot de andra nya bilarna. Den begagnade bilen krävde dock såklart lite mer mil men Teslan hade vunnit lätt även mot den begagnade bilen om jag kört 3700 mil om året. Kör man så långt är det svårt att motivera en fossilbil.

Sen måste det såklart inte vara en Tesla men SR+ borde stå sig bra mot det mesta som jag ser det. ;)

Lycka till!
Tack för ditt svar!
Men utifrån kalkylen jag har gjort så tycker du innerligt, trots att man t.ex. efter de fyra åren äger V40n exempelvis, att köpet av en SR+ är bra?
Det är första gången jag eventuellt ska köpa något såhär "stort" som inte har med husköp att köra :)

Samtidigt som jag såklart vill ha en Tesla (vem fan vill inte det?) så vill jag ändå med hyfsat gott samvete känna att i dagens läge med min kommande pendling så är det även en helt ok affär..trots att bil affärer aldrig är lönsamma!

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:26
av OfarligTesla
Jag tror du lurar dig själv rätt rejält om du tror att din SR+ kommer vara värd 50% efter 4 år och 14k mil och då åker du på en finansiell smäll om värdet understiger restskulden.

Kommer du kunna lösa restskulden om 4 år med pengar du sparar under dessa år? Och då utan att ta från pengar som du och sambon kan tänkas vilja ha till annat.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:31
av Hedman
En Tesla lär hålla längre än 4 år så räkna istället med 7 år och att bilen då är helt amorterad. Då har du rimligtvis ett värde kvar så du får en insats till en beg. Roadster 2 :D så gjorde jag upp min kalkyl när jag köpte min för två år sedan 8-)

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:32
av VillHaTesla
OfarligTesla skrev:
Jag tror du lurar dig själv rätt rejält om du tror att din SR+ kommer vara värd 50% efter 4 år och 14k mil och då åker du på en finansiell smäll om värdet understiger restskulden.

Kommer du kunna lösa restskulden om 4 år med pengar du sparar under dessa år? Och då utan att ta från pengar som du och sambon kan tänkas vilja ha till annat.

Ja, det kanske är så?
Det är precis den här typen av inputs som jag vill ha :)
Jag kanske bara lurar mig själv fullständigt och det inte ens är i närheten av det?

Det andra finansieringsförslaget jag fick på 3 år gör att månadskostnaden hoppar upp till 7 135:- /månaden inkl. försäkring, service & däck osv osv. Då är det räknat på 50% rest på 36 månader istället och hamnar då på drygt 10 500 mil.
Tror du det är mer rimligt eller tror du det är svårt att räkna hem med tanke på milantalet också?

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:34
av VillHaTesla
Hedman skrev:
En Tesla lär hålla längre än 4 år så räkna istället med 7 år och att bilen då är helt amorterad. Då har du rimligtvis ett värde kvar så du får en insats till en beg. Roadster 2 :D så gjorde jag upp min kalkyl när jag köpte min för två år sedan 8-)
På sätt och vis köper jag det du säger helt och hållet samtidigt som de känns som rejält självbedrägeri (?? :lol: ), frågan är dock bara vem som kommer vilja köpa en M3 SR+ som är drygt 7 år gammal med säkert upp mot 20 000 mil på mätaren.
Tror du verkligen de finns något värde i den då?

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:38
av OfarligTesla
VillHaTesla skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag tror du lurar dig själv rätt rejält om du tror att din SR+ kommer vara värd 50% efter 4 år och 14k mil och då åker du på en finansiell smäll om värdet understiger restskulden.

Kommer du kunna lösa restskulden om 4 år med pengar du sparar under dessa år? Och då utan att ta från pengar som du och sambon kan tänkas vilja ha till annat.

Ja, det kanske är så?
Det är precis den här typen av inputs som jag vill ha :)
Jag kanske bara lurar mig själv fullständigt och det inte ens är i närheten av det?

Det andra finansieringsförslaget jag fick på 3 år gör att månadskostnaden hoppar upp till 7 135:- /månaden inkl. försäkring, service & däck osv osv. Då är det räknat på 50% rest på 36 månader istället och hamnar då på drygt 10 500 mil.
Tror du det är mer rimligt eller tror du det är svårt att räkna hem med tanke på milantalet också?
Det låter mer rimligt men ingen kan ju säga exakt, man kan nog med stor säkerhet säga att värdet ligger mellan 40 och 60 procent om inget stort händer med Sverige ekonomi eller kronkursen.

Det viktiga tycker jag är att man har rum för ett bra sparande vid sidan av så man inte hamnar i problem sen. Sist och slutligen är det bara en bil och inget man skall offra sin ekonomiska trygghet för.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 17:45
av Tars
OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
YOLO
Var försiktig med det uttrycket, är farligt att övertala folk! Ibland önskar jag att frun inte sagt det till mig när jag frågade om vi skulle köpa vår S :p. Även om den är skoj så hade 1 mille extra på kontot suttit fint också!
Ok. Sorry. Gå och provkör en tesla. Bild
Sen är det kört oavsett.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 19:07
av OfarligTesla
Tars skrev:
OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
YOLO
Var försiktig med det uttrycket, är farligt att övertala folk! Ibland önskar jag att frun inte sagt det till mig när jag frågade om vi skulle köpa vår S :p. Även om den är skoj så hade 1 mille extra på kontot suttit fint också!
Ok. Sorry. Gå och provkör en tesla. Bild
Sen är det kört oavsett.
Haha, tror det var provkörningen som sålde frun på idén :p. Jag har en fru som sällan backar för mina galna idéer, kan bli farligt ibland.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 19:44
av Ulrica R
VillHa Tesla: Nyfiken på vilken konfig du har valt till Leafen? Pris från 397 000 enligt försäljare. Vad landar slutpriset på?

Du pendlar rätt mycket. 12 mil per dag kräver bra stolar att sitta i. Näst efter utseende och prestanda går jag efter om stolen är bra att sitta i. Jo, det är en viktig faktor. Leafens stolar var ok, men inte sköna för varken långresor eller färder över en timme. Dock en smaksak.

Lycka till med diskussionen nu. Bara 16 minuter kvar.... :)

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 20:02
av Matthiaz
På elbilarna har du 0kr i bränsle? Något kostar väl elen med? Eller räknar du med att ladda allt gratis på jobbet?

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 20:50
av Surfaren
Tars skrev:
YOLO
Jasså? Hur många liv har du då? ;)

Jag vill mana till återhållsamhet och sunt tänkande. Visst är detta en klubb för mer eller mindre erfarna självbedragare, men det är ibland lite för lätt att ryckas med. Du får försöka göra en grundlig avvägning mellan vad du får betala och vad du får för pengarna. Sätt inte för högt restvärde bara, som någon redan nämnt. Risken är att du då får en artificiellt låg månadskostnad. Visar det sig i slutändan att du hade satt restvärdet "för lågt" så kommer du knappast gråta den dagen.

Re: Dagen D är här

Postat: 11 jul 2019 21:28
av Tars
Surfaren skrev:
Tars skrev:
YOLO
Jasså? Hur många liv har du då? ;)

Jag vill mana till återhållsamhet och sunt tänkande. Visst är detta en klubb för mer eller mindre erfarna självbedragare, men det är ibland lite för lätt att ryckas med. Du får försöka göra en grundlig avvägning mellan vad du får betala och vad du får för pengarna. Sätt inte för högt restvärde bara, som någon redan nämnt. Risken är att du då får en artificiellt låg månadskostnad. Visar det sig i slutändan att du hade satt restvärdet "för lågt" så kommer du knappast gråta den dagen.
Hehe!
Jo, det du säger stämmer självklart, och man ska inte leva över sina tillgångar för en bil.

Dagen D är här

Postat: 12 jul 2019 10:34
av LarsL
Med 3700mil känns det svårt att motivera en avgasbil. Så valet borde vara mellan de olika elbilarna. Nissan Leaf är ju helt skottsäker och kommer inte att behöva stå på verkstaden. Men Tesla Model 3 är ju betydligt roligare, men det hamnar ju på nöjeskonto.

Jag skulle lägga undan en bra slant, typ 10000kr, för reparationer på en gammal fossilbil. Min erfarenhet är att det mesta måste bytas efter 3-4 år och 10-20000mil. Och det kostar alltid skjortan.