Sida 1 av 3

Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 12:11
av TheJonas
Åkte in till SC efter att de varit helt omöjliga
att få tag på. Fick svar på mina frågor jag hade osv. Men de berättade där att de blivit fråntagna telefoni och e-post konton för att Tesla beslutat att kundservice ska skäras ner på och fokus
ska ligga på sales. All kundservice ska skötas via app och webbformulär - ett ägarbyte just nu hos tesla ligger på 7 veckor så först då kan nya begagnadsbil ägare räkna med app åtkomst.

Samtidigt hörde jag på Werkstad som är certifierad Tesla skadereparatör att de är frustrerade hos sig för kunder ringer med diverse frågor direkt till dem om sina bilar. Så de vet inte hur de ska hantera teslas uteblivna kundservice.

Antar att antalet andra hands ägare ökat lavinartat sen Model S? Så kundservice ärenden bör ju öka - så förstår inte tanken med att skära ner!

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 12:56
av chaffis75
Känns som tesla är en I häftig förändrings fas och tyvärr inte mot de bättre.. Men de är kanske inte konstigt, tidigare såld man bara bilar för strax under 1 miljon och nu finns de från strax under en halv miljon. Men oavsett är detta tråkigt och jag undrar hur de kommer uppfatta av kunderna på sikt.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 13:17
av flows_swe
Det är väl ganska logiskt.

1. sales hell
2. production hell
3. deliviery hell

och ja, nästa logiska steg:

4. service hell

som alltid kommer det ta tid att få ordning på respektive hell

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 13:31
av EnTraktor
Jag har precis gjort ägarbyte och det tog ca 3 veckor.

Om kundservice inte fungerar så kommer Tesla tappa kunder och det kommer kosta mycket mer i tappad försäljning. Konstigt att dom inte fattar det. Det är inga billiga bilar dom säljer och då måste kundservice fungera.

Om 10 dagar har jag bokat in tid för att fixa min gula skärm. Om Tesla inte kommer fixa det, vilket dom redan flaggat för, kommer jag i alla fall börja agera juridiskt.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 13:49
av Herr X
EnTraktor skrev:
Jag har precis gjort ägarbyte och det tog ca 3 veckor.

Om kundservice inte fungerar så kommer Tesla tappa kunder och det kommer kosta mycket mer i tappad försäljning. Konstigt att dom inte fattar det. Det är inga billiga bilar dom säljer och då måste kundservice fungera.

Om 10 dagar har jag bokat in tid för att fixa min gula skärm. Om Tesla inte kommer fixa det, vilket dom redan flaggat för, kommer jag i alla fall börja agera juridiskt.
Jag har full respekt för att förändringen är till det sämre för några, medan jag så här långt upplever en förbättring efter ändringarna. Tidigare var det jättesvårt att få kontakt med Tesla för att få tid för service eller för att få dem att se på bilen, men nu bokar jag besök själv lätt i appen. Dessutom upplever jag att kundservice för akuta ärenden (de enda man får lov att kontakta dem med för numera) har blivit bättre och att de anstränger sig mer för att lösa ärenden på plats. Fick stor hjälp av dem igår när en stol på mellersta raden hade fastnat - en mekaniker kopplades in och jag lyckades lösa problemet efter instruktioner via telefon. Det är naturligtvis mycket bättre att lösa problem på det sättet, när det är möjligt, än att man i alla lägen behöver köra bilen till en verkstad, med all tidsspillan och andra problem som det medför.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 14:56
av HelectriC
att boka i appen är ju ok, men det som kommer efteråt fram till att bilen är färdig är ju helt kass. Jag har bilen på SC, men har ingen aning om de är färdiga eller inte och imorgon ska vi åka på semester. Ska jag behöva åka upp dit några timmar innan stängning för att förvissa mig om att bilen blir färdig eller ska jag åka dit precis innan stängning och hoppas att allt är ok? Egentligen skulle bilen varit färdig igår, en jag fick aldrig någon återkoppling, så jag åkte dit strax innan stängning bara för att finna bilen i bock utan hjul på. Blir lite halvjobbigt att köra frekvent pendling till SC flera gånger om dagen bara för att få status.
Hade man haft nån slags chatfunktion kopplat till pågående servicejobb, så hade ju det varit väldigt bra!

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 14:58
av TheJonas
Herr X skrev:
EnTraktor skrev:
Jag har precis gjort ägarbyte och det tog ca 3 veckor.

Om kundservice inte fungerar så kommer Tesla tappa kunder och det kommer kosta mycket mer i tappad försäljning. Konstigt att dom inte fattar det. Det är inga billiga bilar dom säljer och då måste kundservice fungera.

Om 10 dagar har jag bokat in tid för att fixa min gula skärm. Om Tesla inte kommer fixa det, vilket dom redan flaggat för, kommer jag i alla fall börja agera juridiskt.
Jag har full respekt för att förändringen är till det sämre för några, medan jag så här långt upplever en förbättring efter ändringarna. Tidigare var det jättesvårt att få kontakt med Tesla för att få tid för service eller för att få dem att se på bilen, men nu bokar jag besök själv lätt i appen. Dessutom upplever jag att kundservice för akuta ärenden (de enda man får lov att kontakta dem med för numera) har blivit bättre och att de anstränger sig mer för att lösa ärenden på plats. Fick stor hjälp av dem igår när en stol på mellersta raden hade fastnat - en mekaniker kopplades in och jag lyckades lösa problemet efter instruktioner via telefon. Det är naturligtvis mycket bättre att lösa problem på det sättet, när det är möjligt, än att man i alla lägen behöver köra bilen till en verkstad, med all tidsspillan och andra problem som det medför.
Fodras dock att man då har tillgång till appen som just bu har en väntetid på upp till 7 veckor att få.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 16:43
av Verdi
Hmmm. Hoppas de får ordning på detta. Känns inte alls bra. Dessutom är jag mer eller mindre tvingad att ha kvar bilen leasingtiden ut pga kraftig prissänkningen och restvärdesgarantin...

Än så länge inga problem dock. Så man ska väl inte måla fan på väggen heller. Dock så minskar ju lusten att byta ut vår i3 mot en till Tesla.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 17:37
av HelectriC
Körde upp för att kolla vad som händer med min bil eftersom jag inte hört nåt. Kom dit 5min innan stängning. Nej, dom hade tänkt behålla bilen till nästa vecka eftersom dom inte var helt färdiga. Passar sådär sa jag eftersom vi kör imorgon bitti ca 5000km ner i Europa. Jaha, men då skruvar vi ihop din bil lite snabbt. 30min senare hade jag min bil igen och får boka en ny tid efter semestern för att komma till botten med problemet.
Oavsett, så sa jag att det var ju lite svårt att få kontakt med SC och ingen hade ju ringt mig. Nej, vi tar inte telefon längre för det blev så många muntliga överenskommelser som inte kunde styrkas efteråt :lol: Därför ska allt gå via mail. Yeah, right! Jag kanske ska sluta svara telefon på jobbet också och se vad som händer då :?
Betala för sig kan man inte heller längre på plats med kort, allt går via faktura och nätbank.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 18:09
av Oktavos
TheJonas skrev:
Herr X skrev:
EnTraktor skrev:
Jag har precis gjort ägarbyte och det tog ca 3 veckor.

Om kundservice inte fungerar så kommer Tesla tappa kunder och det kommer kosta mycket mer i tappad försäljning. Konstigt att dom inte fattar det. Det är inga billiga bilar dom säljer och då måste kundservice fungera.

Om 10 dagar har jag bokat in tid för att fixa min gula skärm. Om Tesla inte kommer fixa det, vilket dom redan flaggat för, kommer jag i alla fall börja agera juridiskt.
Jag har full respekt för att förändringen är till det sämre för några, medan jag så här långt upplever en förbättring efter ändringarna. Tidigare var det jättesvårt att få kontakt med Tesla för att få tid för service eller för att få dem att se på bilen, men nu bokar jag besök själv lätt i appen. Dessutom upplever jag att kundservice för akuta ärenden (de enda man får lov att kontakta dem med för numera) har blivit bättre och att de anstränger sig mer för att lösa ärenden på plats. Fick stor hjälp av dem igår när en stol på mellersta raden hade fastnat - en mekaniker kopplades in och jag lyckades lösa problemet efter instruktioner via telefon. Det är naturligtvis mycket bättre att lösa problem på det sättet, när det är möjligt, än att man i alla lägen behöver köra bilen till en verkstad, med all tidsspillan och andra problem som det medför.
Fodras dock att man då har tillgång till appen som just bu har en väntetid på upp till 7 veckor att få.
Appen ni pratar om är väl den vanliga man har i telefonen, som man styr bilen med, eller är där ytterligare en?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 19:14
av TheJonas
Oktavos skrev:
TheJonas skrev:
Herr X skrev:
EnTraktor skrev:
Jag har precis gjort ägarbyte och det tog ca 3 veckor.

Om kundservice inte fungerar så kommer Tesla tappa kunder och det kommer kosta mycket mer i tappad försäljning. Konstigt att dom inte fattar det. Det är inga billiga bilar dom säljer och då måste kundservice fungera.

Om 10 dagar har jag bokat in tid för att fixa min gula skärm. Om Tesla inte kommer fixa det, vilket dom redan flaggat för, kommer jag i alla fall börja agera juridiskt.
Jag har full respekt för att förändringen är till det sämre för några, medan jag så här långt upplever en förbättring efter ändringarna. Tidigare var det jättesvårt att få kontakt med Tesla för att få tid för service eller för att få dem att se på bilen, men nu bokar jag besök själv lätt i appen. Dessutom upplever jag att kundservice för akuta ärenden (de enda man får lov att kontakta dem med för numera) har blivit bättre och att de anstränger sig mer för att lösa ärenden på plats. Fick stor hjälp av dem igår när en stol på mellersta raden hade fastnat - en mekaniker kopplades in och jag lyckades lösa problemet efter instruktioner via telefon. Det är naturligtvis mycket bättre att lösa problem på det sättet, när det är möjligt, än att man i alla lägen behöver köra bilen till en verkstad, med all tidsspillan och andra problem som det medför.
Fodras dock att man då har tillgång till appen som just bu har en väntetid på upp till 7 veckor att få.
Appen ni pratar om är väl den vanliga man har i telefonen, som man styr bilen med, eller är där ytterligare en?
Ja Tesla appen där bilen är uppkopplad mot. Köper du en begagnad tesla så måste tesla göra en Owner Transfers som tar väldigt mycket längre tid än det behöver ta.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 21:32
av Herr X
HelectriC skrev:
att boka i appen är ju ok, men det som kommer efteråt fram till att bilen är färdig är ju helt kass. Jag har bilen på SC, men har ingen aning om de är färdiga eller inte och imorgon ska vi åka på semester. Ska jag behöva åka upp dit några timmar innan stängning för att förvissa mig om att bilen blir färdig eller ska jag åka dit precis innan stängning och hoppas att allt är ok?
Det har du rätt i. Historiskt sett har de varit helt värdelösa på uppföljning. Stressande att man inte kan ringa och kolla hur det går längre.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 21:52
av Franz
Bokade i appen. Fick ett sms om att de hade relevanta delar hemma och kunde komma ut dagen därpå (vilket dock inte passade mitt schema). De kom dock förbi vid första tillfället jag kunde och fixade bilen på min uppfart. I min bok är det bättre än någon annan tillverkare jag varit med om och även tidigare erfarenheter av Tesla...
Det bör väl dock påpekas att jag snurrat runt ett varv i telefonmenyn och försökt maila innan utan respons ;). På det hela byttes dock min frustration till att jag var riktigt imponerad och nog ändå är övertygad om att de har ett vinnande koncept på gång om än att både anställda och kunder kommer känna frustration under en ganska lång övergångsperiod. Statusuppdatering i appen borde ju helt klart vara på sin plats för bilar inlämnade hos SC. :)

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 22:04
av Surfaren
Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 22:09
av MarcusC
Surfaren skrev:
Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.
Vad paff man skulle bli om man gick ut till sin bil för att köra iväg den och under bilen ligger en kille och mekar :D

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 14:29
av HerrNilsson
Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?

Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 15:10
av Toja
Jag bokade service i appen. Byte till CCS + justering avfrunklucka.
Fick tid i början av augusti.
Dagen efter ringde en koilla och sa att det fixar vi på plats eller i segeltorp.
Vi hör av oss så fort vi fått reservdelarna.

Jag tror det blivit övermäktigt med alla som ringer och undrar om sin bil nu när volymen gått upp så mycket.
Vi är I delivery hell eller support hell.

Det är jobbigt att växa fort.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 16:26
av TheJonas
HerrNilsson skrev:
Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?

Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.
Är de e-post adresserna som de lagt ner.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 16:55
av LarsL
Jag skyr telefon i alla sammanhang och tycker det är bra om de kan gå bort från det stenålders verktyget. Automatisera så långt som möjligt bokning och feedback under service.

Gissar att det är många som ringer och frågar om saker de kan få reda på lika lätt på nätet, forum eller Facebook.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 15 jul 2019 07:58
av kikat
Föredrar också att det går boka själv i appen, eftersom det är nästintill omöjligt att komma fram på tele.
Men vore bra om de förbättrade servicedelen i appen, t.ex. att man kan ladda upp bilder, att de kan bekräfta bokningen, lägga in ev. kommentarer och det fanns status exempelvis Pending, Confirmed, Cancelled, osv.

Själv bokade jag in ett ärende för 2 veckor sedan för att åtgärda lite småfix som jag upptäckt efter leverans, men har inte hört ett knyst.
Antar att det bara är att komma ner den tid jag bokat om jag inte hör något mera?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 15 jul 2019 08:41
av Henrik Torphammar
Surfaren skrev:
Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.
Det hjälper ju inte mot dom som skall ringa in och undra varför handtaget med V-power inte går att få in i tanklocket på deras nya P100D.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 15 jul 2019 08:58
av HerrNilsson
TheJonas skrev:
HerrNilsson skrev:
Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?

Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.
Är de e-post adresserna som de lagt ner.
Nej det tror jag inte. Man får ett autosvar direkt som säger att dom ska återkomma men...
Thank you for contacting Customer Support. We have received your email and we will respond as soon as possible.



If your inquiry is regarding any of the below categories, please ensure that correct email is used. All emails regarding roadside assistance will be answered from this email address.



Ownership or Tesla Account Inquiries: AccountSupportEMEA@tesla.com

Referral Inquiries: referralprogram@tesla.com

Charging Inquiries: charginginstallation-eur@tesla.com



If the category of your inquiry is not listed above, please visit our website for the correct contact details and our FAQ guide.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 10:17
av docf
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 10:52
av kikat
docf skrev:
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Skrev du inte i appen när du bokade service vad som behöver göras? Tesla kontaktar endast dig om det är något oklart med din beskrivning.
Egen erfarenhet säger att de avbokar först 1 dag före din bokning om det är någon del som behövs som de inte har hemma.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 10:52
av jpetters
docf skrev:
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Låter dåligt att inte höra av sig eller svara. Men du kan lägga in vad du vill ha åtgärdat under bokningen i appen, i fritext fältet. Då är det iaf inte en total överraskning, förhoppningsvis.