Sida 1 av 3

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 19:14
av TheJonas
Oktavos skrev:
TheJonas skrev:
Herr X skrev:
EnTraktor skrev:
Jag har precis gjort ägarbyte och det tog ca 3 veckor.

Om kundservice inte fungerar så kommer Tesla tappa kunder och det kommer kosta mycket mer i tappad försäljning. Konstigt att dom inte fattar det. Det är inga billiga bilar dom säljer och då måste kundservice fungera.

Om 10 dagar har jag bokat in tid för att fixa min gula skärm. Om Tesla inte kommer fixa det, vilket dom redan flaggat för, kommer jag i alla fall börja agera juridiskt.
Jag har full respekt för att förändringen är till det sämre för några, medan jag så här långt upplever en förbättring efter ändringarna. Tidigare var det jättesvårt att få kontakt med Tesla för att få tid för service eller för att få dem att se på bilen, men nu bokar jag besök själv lätt i appen. Dessutom upplever jag att kundservice för akuta ärenden (de enda man får lov att kontakta dem med för numera) har blivit bättre och att de anstränger sig mer för att lösa ärenden på plats. Fick stor hjälp av dem igår när en stol på mellersta raden hade fastnat - en mekaniker kopplades in och jag lyckades lösa problemet efter instruktioner via telefon. Det är naturligtvis mycket bättre att lösa problem på det sättet, när det är möjligt, än att man i alla lägen behöver köra bilen till en verkstad, med all tidsspillan och andra problem som det medför.
Fodras dock att man då har tillgång till appen som just bu har en väntetid på upp till 7 veckor att få.
Appen ni pratar om är väl den vanliga man har i telefonen, som man styr bilen med, eller är där ytterligare en?
Ja Tesla appen där bilen är uppkopplad mot. Köper du en begagnad tesla så måste tesla göra en Owner Transfers som tar väldigt mycket längre tid än det behöver ta.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 21:32
av Herr X
HelectriC skrev:
att boka i appen är ju ok, men det som kommer efteråt fram till att bilen är färdig är ju helt kass. Jag har bilen på SC, men har ingen aning om de är färdiga eller inte och imorgon ska vi åka på semester. Ska jag behöva åka upp dit några timmar innan stängning för att förvissa mig om att bilen blir färdig eller ska jag åka dit precis innan stängning och hoppas att allt är ok?
Det har du rätt i. Historiskt sett har de varit helt värdelösa på uppföljning. Stressande att man inte kan ringa och kolla hur det går längre.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 21:52
av Franz
Bokade i appen. Fick ett sms om att de hade relevanta delar hemma och kunde komma ut dagen därpå (vilket dock inte passade mitt schema). De kom dock förbi vid första tillfället jag kunde och fixade bilen på min uppfart. I min bok är det bättre än någon annan tillverkare jag varit med om och även tidigare erfarenheter av Tesla...
Det bör väl dock påpekas att jag snurrat runt ett varv i telefonmenyn och försökt maila innan utan respons ;). På det hela byttes dock min frustration till att jag var riktigt imponerad och nog ändå är övertygad om att de har ett vinnande koncept på gång om än att både anställda och kunder kommer känna frustration under en ganska lång övergångsperiod. Statusuppdatering i appen borde ju helt klart vara på sin plats för bilar inlämnade hos SC. :)

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 22:04
av Surfaren
Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 12 jul 2019 22:09
av MarcusC
Surfaren skrev:
Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.
Vad paff man skulle bli om man gick ut till sin bil för att köra iväg den och under bilen ligger en kille och mekar :D

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 14:29
av HerrNilsson
Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?

Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 15:10
av Toja
Jag bokade service i appen. Byte till CCS + justering avfrunklucka.
Fick tid i början av augusti.
Dagen efter ringde en koilla och sa att det fixar vi på plats eller i segeltorp.
Vi hör av oss så fort vi fått reservdelarna.

Jag tror det blivit övermäktigt med alla som ringer och undrar om sin bil nu när volymen gått upp så mycket.
Vi är I delivery hell eller support hell.

Det är jobbigt att växa fort.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 16:26
av TheJonas
HerrNilsson skrev:
Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?

Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.
Är de e-post adresserna som de lagt ner.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 14 jul 2019 16:55
av LarsL
Jag skyr telefon i alla sammanhang och tycker det är bra om de kan gå bort från det stenålders verktyget. Automatisera så långt som möjligt bokning och feedback under service.

Gissar att det är många som ringer och frågar om saker de kan få reda på lika lätt på nätet, forum eller Facebook.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 15 jul 2019 07:58
av kikat
Föredrar också att det går boka själv i appen, eftersom det är nästintill omöjligt att komma fram på tele.
Men vore bra om de förbättrade servicedelen i appen, t.ex. att man kan ladda upp bilder, att de kan bekräfta bokningen, lägga in ev. kommentarer och det fanns status exempelvis Pending, Confirmed, Cancelled, osv.

Själv bokade jag in ett ärende för 2 veckor sedan för att åtgärda lite småfix som jag upptäckt efter leverans, men har inte hört ett knyst.
Antar att det bara är att komma ner den tid jag bokat om jag inte hör något mera?

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 15 jul 2019 08:41
av Henrik Torphammar
Surfaren skrev:
Om Tesla vill slippa kontakten med kunderna så kan de väl låta bilarna själva rapportera in så många fel som möjligt, skicka ut mobilservice dit där bilen står och laga den utan att ägaren kanske ens hade hunnit märka att något var fel.
Det hjälper ju inte mot dom som skall ringa in och undra varför handtaget med V-power inte går att få in i tanklocket på deras nya P100D.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 15 jul 2019 08:58
av HerrNilsson
TheJonas skrev:
HerrNilsson skrev:
Apropå detta, är det nån som får nån respons från ServiceHelpEU@tesla.com?

Tidigare alltid fått snabb support från dom när man haft frågor kring nåt. Nu helt dött.
Är de e-post adresserna som de lagt ner.
Nej det tror jag inte. Man får ett autosvar direkt som säger att dom ska återkomma men...
Thank you for contacting Customer Support. We have received your email and we will respond as soon as possible.



If your inquiry is regarding any of the below categories, please ensure that correct email is used. All emails regarding roadside assistance will be answered from this email address.



Ownership or Tesla Account Inquiries: AccountSupportEMEA@tesla.com

Referral Inquiries: referralprogram@tesla.com

Charging Inquiries: charginginstallation-eur@tesla.com



If the category of your inquiry is not listed above, please visit our website for the correct contact details and our FAQ guide.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 10:17
av docf
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 10:52
av kikat
docf skrev:
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Skrev du inte i appen när du bokade service vad som behöver göras? Tesla kontaktar endast dig om det är något oklart med din beskrivning.
Egen erfarenhet säger att de avbokar först 1 dag före din bokning om det är någon del som behövs som de inte har hemma.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 10:52
av jpetters
docf skrev:
Vad ÄR detta för något? Jag lovordade Tesla för deras fantastiska service men det är ju HELT omöjligt att få svar från dem. Jag har en tid om 4 d på SC som jag bokat via appen men ingen har hört av sig för att att höra VAD som behöver fixas så jag åker dit "i blindo" och överraskar dem med det som behöver göras... Har skickat 2 (!) mail med ett par dagars mellanrum - inget svar på något av dessa - svagt! Ska det vara såhär kommer jag redan efter 10 månaders förstagångsägande av denna i övrigt fantastiska MS 100D överväga andra bilmärken i framtiden. De måste värna om sina kunder spec om lagt över en mille på en bil?!
Låter dåligt att inte höra av sig eller svara. Men du kan lägga in vad du vill ha åtgärdat under bokningen i appen, i fritext fältet. Då är det iaf inte en total överraskning, förhoppningsvis.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 16:01
av hanty
Har haft Tesla i över 5 år och alltid varit nöjd med servicen, alltid fått en Tesla lånebil utom 1. Gången ( då fanns det nästan inga Teslor i Sv och leveranstiden var 6 mån). Nu övertygade jag sonen att Tesla var ett bra val och han skaffade en model 3. För 10 dagar sedan havererade driving unit (DU) på semester utanför Trondheim. Snabb respons från Tesla, norsk hyrbil (Skoda Superb) och fortsatt semesterresa inom några timmar! Sen blir det trist, väl hemma på Västkusten med besked om DU haveri och lång väntetid på reparation har bett om byte till Tesla lånebil under garantireparationen men utan framgång. Det är illa nog att DU går sönder efter 700 mil, att dessutom behöva tuffa runt med en fosilbil i månader när man samtidigt betalar leasingavgifter för en Tesla är surt. Är själv på väg att byta till en ny model S men avvaktar nu pga den uppenbart sämre servicen i Sverige. Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 16:05
av NEO
hanty skrev:
Har haft Tesla i över 5 år och alltid varit nöjd med servicen, alltid fått en Tesla lånebil utom 1. Gången ( då fanns det nästan inga Teslor i Sv och leveranstiden var 6 mån). Nu övertygade jag sonen att Tesla var ett bra val och han skaffade en model 3. För 10 dagar sedan havererade driving unit (DU) på semester utanför Trondheim. Snabb respons från Tesla, norsk hyrbil (Skoda Superb) och fortsatt semesterresa inom några timmar! Sen blir det trist, väl hemma på Västkusten med besked om DU haveri och lång väntetid på reparation har bett om byte till Tesla lånebil under garantireparationen men utan framgång. Det är illa nog att DU går sönder efter 700 mil, att dessutom behöva tuffa runt med en fosilbil i månader när man samtidigt betalar leasingavgifter för en Tesla är surt. Är själv på väg att byta till en ny model S men avvaktar nu pga den uppenbart sämre servicen i Sverige. Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Är faktiskt beredd att hålla med, jag är glad att jag lämnade tillbaka min nya 3a. Blir nog tyvärr ingen Tesla som andra bil i det närmaste.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 17:25
av mati
hanty skrev:
..... Kollade därför på Audi etron igår. Positiv erfarenhet på många sätt och med dragkrok! Den dåliga räckvidden i kombination med Ionitys änsålänge begränsade utbyggnad gör att jag tvekar. Blir ju nästan som utlandssemester med Teslan 2014, det var långt mellan superchargers då...
Jämfört med en ny Model S/3 har e-tron naturligtvis "dålig" räckvidd. Men inte när man jämför med en äldre Model S. Nu vet jag inte vilken modell du har. Jag hade en P85 och en 90D och min e-tron ligger ungefär i samma härad räckviddsmässigt. 90:an var bättre när den var helt ny, men den glädjen varade inte längre än en ett halvår. Jag upplever på inget sätt att jag har bytt ner mig räckviddsmässigt.
Laddnätverket är såklart än så länge inte på samma nivå som SuC.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 17:52
av hanty
mati skrev:
Jämfört med en ny Model S/3 har e-tron naturligtvis "dålig" räckvidd. Men inte när man jämför med en äldre Model S. Nu vet jag inte vilken modell du har. Jag hade en P85 och en 90D och min e-tron ligger ungefär i samma härad räckviddsmässigt. 90:an var bättre när den var helt ny, men den glädjen varade inte längre än en ett halvår. Jag upplever på inget sätt att jag har bytt ner mig räckviddsmässigt.
Laddnätverket är såklart än så länge inte på samma nivå som SuC.
Blir lite OT men jag har en drygt 4 år gammal S 85D. På 4 år tappat från 417-407 km i räckvidd. Tesla har för några veckor sedan ”snott” ca 10% räckvidd ( se annan tråd). Så räckvidden i etron är inte sämre men Ionity håller inte måttet än

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 18:12
av taliz
Än så länge är det väl inget som säger att etron kommer vara mer driftsäker.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 19:08
av hanty
taliz skrev:
Än så länge är det väl inget som säger att etron kommer vara mer driftsäker.
Med tanke på deras begränsade erfarenhet av eldrift torde det rent logiskt vara större risk för problem.
Vi vet heller inget om vad batteridegradering kommer få för effekt.
Enig, har med detta i mina överväganden, har även skummat garantivillkoren, Teslas 4 år/8000 mil verkar bättre. Det var dock en större chansning när jag köpte en model S 2014, knappt 100 model S i Sv då och Ett servicecenter 50 mil bort. Men just nu surar jag över servicen och konfiskation av 10% räckvidd.
Reduktion av bra batterikapacitet via en uppdatering utan ngt meddelande, hade nog inte märkt det så snabbt om jag inte läst om det på forumet; räckvidden vid 90% är ungefär den samma (365km) men minskat snabbare vid körning, förbrukningen vid typical har sänkts från ca 189W/km till ca 170W/km för att ”kamouflera” räckviddsminskningen. Gillar inte när man inte spelar med öppna kort...

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 21:09
av mati
Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.

Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 21:18
av taliz
mati skrev:
Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Jag skulle inte våga vara så säker på att det kommer vara helt bekymmerslöst den dagen man får driftstopp. Alla verkstäder har garanterat inte fullständig kompetens på allt på en etron.
Avgasbilsmekaniker har de gott om. Elbilar? Not so much.
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...

Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 21:38
av chaffis75
taliz skrev:
mati skrev:
Stora fördelen med e-tron är närheten till service. Hur mycket bilen än krånglar (det har den hittills inte gjort tack och lov) så är det ett mindre problem när verkstaden finns i närheten. Man kan ringa dem, man kan mejla, man kan åka dit och får hjälp direkt. Det är underbart skönt att veta att hjälp alltid finns ett stenkast bort. Jag behöver inte ta ledigt och inte heller åka tiotals mil för att sedan upptäcka att bilen inte är klar.
Jag får ibland (för ett ögonblick i svaga stunder) lite tankar om att kanske en Model Y skulle kunna vara intressant för mig i framtiden om tre år eller så. Men då kommer jag ihåg det eländiga servicekrånglet och förståndet kickar in igen.
Jag skulle inte våga vara så säker på att det kommer vara helt bekymmerslöst den dagen man får driftstopp. Alla verkstäder har garanterat inte fullständig kompetens på allt på en etron.
Avgasbilsmekaniker har de gott om. Elbilar? Not so much.
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...

Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
Undrar var elbils mekaniker kommer från? Ja en retorisk fråga.. Alla måste vi lära oss nya saker efterhand som världen utvecklas.

Jag ser det som att de finns bra och dåliga verkstäder. Jag själv har mest erfarenhet av Volvo, där jag träffat på både bra och dåliga verkstäder, fördelen är att i Skåne finns de minst 5 olika Volvo kedjor av verkstäder att välja mellan. Tesla finns de bara en verkstad.

Obs. Jag har fått bilden av att Tesla Malmö gör ett väldigt bra jobb men vill bara peka på att med tex en Volvo så får man väldigt många val möjlighet men med Tesla så gäller de att den verksamt som finns är bra.

Jag är övertygad om att med rätt personer så kommer de bli hur duktiga som helst på elbilar men självklart har de en del att lära innan de är där men med rätt inställning så går de.

Re: Verkar som Tesla skär ner Kundservice

Postat: 26 jul 2019 21:41
av mati
taliz skrev:
Att dom inte ens kan fixa kroken på din bil liksom...
Fast det är ju Audi centralt som är hopplösa. Verkstaden/återförsäljaren är helt oskyldig i det sammanhanget.
Tre år är lång tid. Skulle bli väldigt förvånad om det inte blivit bättre då.
Ja fast nu har ju servicen först och främst blivit sämre. För tre år sedan när jag skaffade min första Tesla var servicen enastående, och trots avståndet till SC kände jag inte att det var ett verkligt problem. Det var då.