Sida 1 av 1

Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 17:12
av Walker
Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 17:55
av Teslaspolen
Grønn Kontakt samt Fortum Charge&Drive taggar är rekommenderat! Just i Geiranger själv är det Fortum som gäller men bra att ha båda.

UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga. :)

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 18:05
av Walker
Teslaspolen skrev:
Grønn Kontakt samt Fortum Charge&Drive taggar är rekommenderat! Just i Geiranger själv är det Fortum som gäller men bra att ha båda.

UMCn bråkar där ute vad jag märkt av, så EVSE av annat märke kan vara bra. Själv har jag en Elements of Norway, men även andra fungerar bra. E.x JuiceBooster2, Mennekes egna, osv. Då kan man ladda med schuko om man bor i stuga. :)
Funkar en svensk Fortum-tagg?

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 18:11
av Teslaspolen
Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.

Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.

Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 18:30
av erbo73
Walker skrev:
Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
Tycker tvärtom att laddning till Geiranger med SuC inte verkar vara något problem alls. Planerar just nu en sån tripp på tisdag.
SuC står ju mkt tätare i Norge än i Sverige.

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 19:23
av Walker
erbo73 skrev:
Walker skrev:
Först vill jag be om ursäkt om jag missat någon liknande tråd (har lite navigeringsproblem), men jag hade tänkt mig en tur upp till Geiranger och ser att det inte är så tätt med SuC på min rutt. Kan någon beläst och vänlig själ tipsa mig om vad jag bör ha med mig för att kunna ladda hos andra aktörer?
Tycker tvärtom att laddning till Geiranger med SuC inte verkar vara något problem alls. Planerar just nu en sån tripp på tisdag.
SuC står ju mkt tätare i Norge än i Sverige.
Beror kanske på vilken väg man kör?

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 19:24
av Walker
Teslaspolen skrev:
Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.

Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.

Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 19:48
av Teslaspolen
Walker skrev:
Teslaspolen skrev:
Det ska den göra. Kan vara bra att ha apparna förberedda och registrerade på telefonen också. Stötte på problem med en Fortum laddare efter Trollstigen på väg emot Geiranger som vägrade starta med tagg, men via appen så gick det direkt.

Du körde Model 3 va? I så fall har du ju CCS direkt i bilen och slipper CHAdeMO adapter som vi körde.

Vissa av kampingarna har Typ-2 stolpar (Se Plugshare t.ex) men inte alla. Finns även en hel drös med Typ-2 stolpar nere i samhället, bredvid Fortums snabbladdare. Vi hade ingen EVSE som fungerade med norska IT nät den gången, så vi ställde bilen över en dag där (strömlöst på natten). Kostade ca 100 Kr (betalas i receptionen bredvid). Men som sagt, enklast är om man bor i hytte, då kan man håva ut EVSEn genom ett fönster om kontakt inte finns på utsidan och långsamladda. Men med Teslas svenska UMC går detta alltså ej.
Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)

Nix, vad jag vet har den samma problem med IT jord som trefas-UMCn.

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 21:01
av Gustafsson
Du har SuC på skjåk om du kommer öst/söderifrån ( evt Sandane om du kommer från kusthållet). Laddare i Dombås och numera kanske i åndalsnes ? Inga problem iaf. Grön kontakt funkar klockrent medan Fortums varit frustrerande emellanåt.
Många typ2 ställen också.

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 23:30
av Walker
Tack för alla svar. Nu kommer jag lösa det genom att låna en norsk umc av Tars. Då ”tankar” jag medan jag sover.

Re: Ladda i Norge

Postat: 21 jul 2019 23:57
av ulfhe
Teslaspolen skrev:
Walker skrev:
Teslaspolen skrev:
Det går alltså inte med UMC’n som levereras med 3’an (att schukoladda?)

Nix, vad jag vet har den samma problem med IT jord som trefas-UMCn.
Jodå, enfas UMCn som levereras med 3an fungerar i norska It-nät. Jag laddar just nu i Norge med den.

Re: Ladda i Norge

Postat: 22 jul 2019 00:13
av hanty
Ställde frågan här på forumet, utan att få svar, om inte den nya enfas UMCn fungerade i Norge. Sonen testade i veckan iNorge, har en 3a, det fungerade, vilket ju ulfhe redan vittnat om ovan Således en tröst att den nedgraderade nya UMCn nu fungerar i Norge.

Re: Ladda i Norge

Postat: 22 jul 2019 00:15
av Off Grid Byggaren
Det finns väl även områden i Norge med TN-nät lika som i
Sverige?

(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)

Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.

Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.

Re: Ladda i Norge

Postat: 22 jul 2019 00:20
av RagWal
Är detta testat i ett genuint norskt tvåfas med flytande jord- Schuko? Vore ju väldigt bra om det verkligen är så. Har Tesla bekräftat att det ska funka?

Re: Ladda i Norge

Postat: 22 jul 2019 07:57
av Teslaspolen
Off Grid Byggaren skrev:
Det finns väl även områden i Norge med TN-nät lika som i
Sverige?

(IT-nät på elspråk betyder icke direktjordat elnät)

Planerar också för Norgeresa, Audis UMC kan ställas om för IT-nät så den borde funka. Men på Norska marknaden leveraras 1-fas 32 A med blå stor kontakt till e-tron. I Sverige med röd 3-fas och schucko.

Får väl hoppas på CCS och nattliga schucko laddningar.
Stämmer bra det. I vår norska hytte är det TN jordat med vanlig 400v trefas. Där går den svenska UMCn hur bra som helst (så länge den är rättvänd...).

Re: Ladda i Norge

Postat: 22 jul 2019 09:08
av ulfhe
Vi har IT-nät i vår hytta och det går bra att ladda. Jag använder visserligen den blå enfas-CEE-kontakten, men det är ju elektriskt ingen skillnad mot Schucko.