Sida 11 av 62

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2017 12:00
av HerrNilsson
vigge50 skrev:
HerrNilsson skrev:
Efter sommarens dipp är man tillbaka på runt 100 bilar/månad med andra ord. Kul att se.
Skulle jag inte påstå, Tesla levererar alltid mest bilar sista månaden varje kvartal så vi kommer antagligen se lägre siffror i oktober och november för att sen se hög siffror i december. För att vara sista månaden under ett kvartal så var detta en dålig månad för Tesla.
Ah okej. Man lever och lär :)

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2017 12:32
av Hyted
vigge50 skrev:
Under september så levererades det 75 Model S och 38 Model X, totalt blev det 479 elbilar och 1254 plug-in hybrider.
Var är det du hittar dessa siffror?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2017 12:38
av Wilson
Hyted skrev:
vigge50 skrev:
Under september så levererades det 75 Model S och 38 Model X, totalt blev det 479 elbilar och 1254 plug-in hybrider.
Var är det du hittar dessa siffror?
http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... ember-2017

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2017 12:54
av Hyted
Wilson skrev:
Hyted skrev:
vigge50 skrev:
Under september så levererades det 75 Model S och 38 Model X, totalt blev det 479 elbilar och 1254 plug-in hybrider.
Var är det du hittar dessa siffror?
http://www.bilsweden.se/statistik/arkiv ... ember-2017
Tack!

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 05 okt 2017 18:31
av vigge50
Power cirkel som driver elbilsstatistik.se för statistik över hur antalet registrerade elbilar ökar istället för försäljning vilket gör att de även tar med import och räknar bort export men även mer omfattande statistik för elbilar. Enligt dem så ökade antalet registrerade laddbara bilar i Sverige med 1825 under september vilket slog det förra rekordet som sattes i augusti. Detta drar upp det totala antalet laddbara fordon till 39 656 stycken och av dessa är 69% plug-in hybrider. Elbilar sprider sig även över landet då det idag bara finns en kommun som inte har en laddbar bil registrerad och över 100 kommuner har mer än 50 laddbara bilar. Dock så är det bara 6 kommuner som har passerat 1000 stycken än så länge. Enligt databasen laddinfra.se så fattas det dock publika laddare i hela 85 kommuner så här finns det lite att jobba på.

Tre milstolpar passerades i september.
- 10 000 laddbara fordon i Stockholms kommun
- 10 000 laddfordon än så länge i år.
- 10 000 rena elbilar registrerade i Sverige.

Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 05 okt 2017 19:24
av bylund
I vilken kommun har man chans att bli först?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 05 okt 2017 19:47
av Nicke Nyfiken
vigge50 skrev:
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 05 okt 2017 20:20
av vigge50
bylund skrev:
I vilken kommun har man chans att bli först?
Står ej men jag frågade på twitter, här är annars artikeln.

http://powercircle.org/nyhet/laddbara-b ... ekordtakt/

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 okt 2017 07:58
av Svenssons
Mörbylånga kommun är en av de 85 kommuner som saknar publik laddare i alla fall. Kommunen har några schuko vid kommunhuset men dessa kan inte räknas som laddplats. Kommunen ska sedan även fått ett antal laddare men dessa används till de egna elbilarna för hemtjänsten och är inte publika, tror det är Zoe som köptes in för detta.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 okt 2017 12:24
av Nima
Mörbylånga kommun har åtminstone 2st offentliga laddplatser typ2, har själv sett dem i verkligheten. Detta sedan den 25/9.
De finns numer även med på laddkartan. En i S.möckleby och en vid torget i Mörbylånga alldeles utanför restaurang Kajutan.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 okt 2017 14:14
av vigge50
bylund skrev:
I vilken kommun har man chans att bli först?
Fick nu svar, det är Malå kommun som ligger mellan Storuman och Piteå och har ungefär 3200 invånare. Är någon av dessa invånare medlem på forumet och vill bli först i sin kommun?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 okt 2017 14:39
av Vasp
Malå kommun är riktigt liten i invånarantalet och inte speciellt rik. Så inte förvånad att den kommunen inte har några elbilar än.

Fast "snart" kommer det en laddstation till Malå tätort. Skellefteå kraft ska sätta upp en.

Har varit prat om nån plats vid kommunhuset.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2017 09:54
av vigge50
Under oktober månad så levererades det hela 2135 supermiljöbilsbilar vilket borde vara ytterligare ett rekord och en ökning med 82% jämfört med oktober förra året, tyvärr var fördelningen dock 358 elbilar och 1672 plug-in hybrider. Detta gav en andel på 6,6% under oktober och 4,8% än så länge i år. För Tesla var det dock tråkigare siffror, 27 Model S och 26 Model X.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2017 10:32
av Swede1

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 nov 2017 12:03
av joel80
Hur kommer det sig att Power Circle får det till andra siffror? Dom skriver 1901 laddbara bilar under oktober. Vilka siffror räknar dom med?
http://powercircle.org/nyhet/40-000-lad ... verige-nu/

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 nov 2017 12:08
av vigge50
joel80 skrev:
Hur kommer det sig att Power Circle får det till andra siffror? Dom skriver 1901 laddbara bilar under oktober. Vilka siffror räknar dom med?
http://powercircle.org/nyhet/40-000-lad ... verige-nu/
De kollar på hur antalet registrerade laddbara fordon varierar till skillnad från BilSweden som kollar på antal sålda. Detta betyder att Powercirkle även tar med privatimport men även räknar bort export vilket är anledningen till att antal Nissan Leaf minskade i oktober precis som september.

http://elbilsstatistik.se

Sen så finns det även några laddbara fordon som inte räknas som supermiljöbilar vilket också påverkar något.

Månadens leveransstatistik

Postat: 04 nov 2017 12:43
av joel80
Ok, så du menar att det är många Leaf som gått på export i Oktober? Vilka köper bilar i Sverige för export?? Och varför??

Edit: Ah... Är det alltså minus t.ex om begagnade bilar går på export? Så om en tre år gammal Leaf köps för export räknar dom såklart bort det från hur många laddande bilar som bilparken ökar..

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 nov 2017 13:00
av vigge50
joel80 skrev:
Ok, så du menar att det är många Leaf som gått på export i Oktober? Vilka köper bilar i Sverige för export?? Och varför?? Bild

Edit: Ah... Är det alltså minus t.ex om begagnade bilar går på export? Så om en tre år gammal Leaf köps för export räknar dom såklart bort det från hur många laddande bilar som bilparken ökar..
Precis, många Leaf som har som gått ut leasing skickas till Norge då de är lättare att sälja där.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 dec 2017 10:56
av vigge50
Nu har statistiken för November kommit och det såldes ytterligare en gång över 2000 laddbara bilar, hela 2248 stycken. Detta ger en andel på hela 6,9% av hela försäljningen. Nackdelen i November dock är att rena elbilar bara fick 261 vilket gjorde att de blev krossade av laddhybrider. För Tesla så såldes det 67 Model S och 28 Model X.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 dec 2017 16:22
av Legato
Nicke Nyfiken skrev:
vigge50 skrev:
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.
Sixt / Fleet Manager kör dock från Malmö, så Malmö får också en del extra i statistiken. Är väl dock bara operationellt leasade bilar som är registrerade på leasingbolaget, finansiellt leasade står väl på den som leasar? (Jag har op. leasing så vet bara vad som gäller där, ibland lite meck, kunde inte överklaga en P-bot nyligen tex...).

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 dec 2017 17:06
av joel80
Om ökningen totalt för supermiljöbilar kommer fortsätta i samma takt som senaste månaderna kommer siffrorna se ut så här:

Om ett år 12%
Om två år 22%
Om tre år 39%
om fyra år 69%
Den ökningen är väl kanske inte helt realistisk.. det kommer bromsa av när det ökat lite till tror jag... men om vi räknar på 50% ökning per år är vi på 35% om fyra år. och alltså över 50% år 2022.
Frågan är om biltillverkarna hinner med efterfrågan? Och om tillräckligt med offentliga laddare kommer upp för att det ska funka i städerna för alla som vill ha elbil och bor i lägenhet.

Sen tror jag skillnaden elbilar/hybrider till stor det beror på utbud. Så snart fler tillverkare får ut vettiga elbilar (med rimlig leveranstid!) kommer den siffran snabbt förändras.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 dec 2017 20:02
av e5m1r
Legato skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
vigge50 skrev:
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.
Sixt / Fleet Manager kör dock från Malmö, så Malmö får också en del extra i statistiken. Är väl dock bara operationellt leasade bilar som är registrerade på leasingbolaget, finansiellt leasade står väl på den som leasar? (Jag har op. leasing så vet bara vad som gäller där, ibland lite meck, kunde inte överklaga en P-bot nyligen tex...).
Har finansiell med sixt och bilen står på dem Bild

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 dec 2017 14:23
av vigge50
Nu har Powercykel som kollar på antal registrerade fordon och inte försäljningen vilket betyder att de räknar med import men räknar bort export lämnat deras statistik för november. Antalet laddbara fordon i Sverige ökade med 1981 stycken vilket gör att vi för fjärde månaden i rad slår nytt rekord.

De har också gjort en större uppdateringar av deras hemsida där de delar med sig av statistiken.

https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 dec 2017 14:34
av gellerstam
Legato skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
vigge50 skrev:
Tänk att mer än en fjärdedel av alla laddbara fordon i Sverige är registrerade i Stockholm kommun, antagligen populära plug-in hybrider som förmånsbilar i företag.
Precis, förmånsbilar som är leasade från något leasingbolag, varav de flesta råkar ligga i Stockholm.
Sixt / Fleet Manager kör dock från Malmö, så Malmö får också en del extra i statistiken. Är väl dock bara operationellt leasade bilar som är registrerade på leasingbolaget, finansiellt leasade står väl på den som leasar? (Jag har op. leasing så vet bara vad som gäller där, ibland lite meck, kunde inte överklaga en P-bot nyligen tex...).
Många större bolag har även huvudkontor i storstäderna som gör att bilarna blir registrerade där även fast brukarna bor på "landet".

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 06 dec 2017 17:44
av bylund
vigge50 skrev:
Nu har Powercykel som kollar på antal registrerade fordon och inte försäljningen vilket betyder att de räknar med import men räknar bort export lämnat deras statistik för november. Antalet laddbara fordon i Sverige ökade med 1981 stycken vilket gör att vi för fjärde månaden i rad slår nytt rekord.

De har också gjort en större uppdateringar av deras hemsida där de delar med sig av statistiken.

https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik
Gissar att skrotade bilar är en skillnad också.