Sida 1 av 1

Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 16 jun 2015 00:27
av Tjell
Hej alla elbilsägare!

Funderar på hur jag ska räkna hem ett Tesla-inköp. Själv kör jag ca 5000 mil per år, mycket av det i tjänsten, får in ca 50 tusen den vägen/år. I dag kör jag en Subaru Legacy 3,0R som drar en liter milen, servar den själv (eftersom jag är serviceingenjör) och köper reservdelar då och då (naturligtvis).

Hur ska jag tänka? Jag är inte ekonom så jag skulle uppskatta lite hjälp härifrån forumet.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 16 jun 2015 08:55
av danni
Har du möjlighet att ta den som tjänste- eller personalbil?

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 16 jun 2015 09:30
av LarsL
Det är ju en stor fördel att ta en elbil som förmånsbil i och med att förmånsvärdet är så pass lågt plus att företaget får dra av halva momsen. Sen kan du fortfarande få samma ersättning per mil som för bensinbilen från företaget, trots att elen är billigare.
Borde finnas ett excelblad någonstanns där du kan knappa in dina värden, lön, skattetabell och antal körda mil.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 16 jun 2015 11:23
av Daoops
Det korta svaret är nog att det blir svårt att räkna hem det enbart ekonomiskt tills dom billigare elbilarna (med ok räckvidd) kommer ut runt 2017.

Om du inte menar "räkna hem" utan snarare "motivera dig själv och eventuella deltagare i ditt hushåll och ekonomi" så har du nog kommit till rätt grop av experter :). Men då måste vi nog få reda på om det är privatbil eller nån typ av företagsbil/tjänstebil och hur avtalet ser ut. Och ditt elpris och hur mycket du tror av dom 5k i tjänsten du kommer att supercharga. Och om det finns utrymme till självbedrägeri i form av att du tror att du kommer åka till Barcelona över helgen bara för att drivmedlet är gratis och sånt.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 19 jun 2015 06:55
av REIT
Instämmer att det är svårt att motivera ekonomiskt. Om du kan övertala din arbetsgivare om tjänstebil och ett bruttolöneavdrag på 8.000-10.000 kr/månad så måste du köra många tjänstemil a 9,50 kr/mil (skattefritt). Inkomstskatt på förmånsvärdet tillkommer.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 19 jun 2015 18:36
av apkungen
Du får ju svara tjell o va lite mer aktiv o berätta mer om vi ska kunna hjälpa dig...

Elbilar är väldigt ekonomiskt. T.ex kan man va medlem i elbilspoolar där elbilen kostar lika mycket som bensin. I Stockholm kan man hyra en nissan leaf för 500 kr per helg. Jag brukar åka till Ockelbo med den och ladda gratis hela resan vilket gör att det kompenseras av bränslekostnader för en fossilbil

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 19 jun 2015 21:08
av Kalle
Beror på hur man ser det.
Om man väger mällan en fosilbil av samma klass och prestanda e en model s jättelätt att räkna hem

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 21 jun 2015 10:14
av Herr X
Tjell skrev:
Hej alla elbilsägare!

Funderar på hur jag ska räkna hem ett Tesla-inköp. Själv kör jag ca 5000 mil per år, mycket av det i tjänsten, får in ca 50 tusen den vägen/år. I dag kör jag en Subaru Legacy 3,0R som drar en liter milen, servar den själv (eftersom jag är serviceingenjör) och köper reservdelar då och då (naturligtvis).

Hur ska jag tänka? Jag är inte ekonom så jag skulle uppskatta lite hjälp härifrån forumet.
Här kommer en klassisk kraftigt förenklad ekvation som ger dig det svar du vill höra:
På 10 år har du räknat hem Teslan jämfört med en ny Subaru enligt följande beräkning:
Bränslekostnad med Subaru: 5000 mil per år x 14 kr per mil x 10 år = 700 000kr
Bränslekostnad med Tesla: 5000 mil per år x 2 kr per mil x 10 år = 100 000kr
Inköp Tesla: 900 000
Inköp Subaru: 300 000
Totalpris Subaru efter 10 år: 1 000 000kr
Totalpris Tesla efter 10 år: 1 000 000kr

Eftersom du gör service själv har jag inte räknat med detta. Teslan vinner eftersom en del av laddningen görs på superladdare där du inte betalar något.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 21 jun 2015 10:34
av LarsL
Sen kan vi ju drömma om att bensinen kostar 14kr/liter om 10 år. Är nog snarare så att den kommer kosta 20-25kr/liter.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 21 jun 2015 12:20
av Elektrokungen
Det är nog oslagbart om du kan få den som personalbil. Du bör kunna få ut minst 20kr efter skatt per mil du kör i tjänsten. Ditt bruttolöneavdrag borde landa på ca 10kkr/månad. Tillkommer gör förmånsskatten.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 19:45
av Tjell
Hejsan alla snälla Tesla-fans!

Ber om ursäkt för dålig koll på forumet, först i dag som jag fått tid...

Som tjänstebil, min arbetsgivare går mer och mer ifrån tjänstebil, tyvärr, så det är nog privat som gäller.

Jo, det går ju att se på det ekonomiska på många olika sätt. Är man entusiast så finns inga gränser. Åt andra hållet ligger kalla beräkningar. Jag är nog mitt emellan, vill gärna ta mitt ansvar för miljön etc. Den enkla uträkningen, jmf med min Subaru, visar att det går att räkna hem bilen rätt OK. Fler faktorer är driftsäkerhet och livslängd. Som det ser ut i dag så blir det 50k mil på 10 år. Subarun klarar inte det, gör Teslan det? Om så är fallet så är valet givet!

Batteriet har en garantitid och -sträcka. Det måste troligen bytas ut nån gång. Kostnad? Andra kostnader, jmf med fossilbil?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 19:54
av Tjell
Min körning är uteslutande landsväg, många långa sträckor med SC, laddning på hotell (funkar det? Erfarenheter, någon?) och säkerligen hemma på gården.

Vi är med i LRF, jag har tidigare fått dem att utverka rabattavtal med just Subaru och nu jobbar jag för ett Tesla-avtal. Väntar mig ett svar i dagarna, hittills är de positiva till Tesla.

Jag ska också tillskriva alla politiska partier med förslag om rejäla tilltag för elbilsinköp, inte bara småbidrag. Kanske helt momsfritt och utan tull och accis eller vad det nu kan heta, alla dessa påslag...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 19:57
av LarsL
Om arbetsgivaren går med på att du har den som sk personalbil så finns det ju ganska mycket att vinna. Dels får de dra av halva momsen och sen kan du betala bilen med bruttolöneavdrag (alltså betala med oskattade pengar). För förmånen att betala bilen på det sättet får du ett förmånsvärde på din lön som du måste skatta på, det blir förmånligt eftersom värdet är satt lågt på elbilar.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 20:35
av bylund
Tjell skrev:
Batteriet har en garantitid och -sträcka. Det måste troligen bytas ut nån gång. Kostnad?
Åtta års garanti på batteri och drivlina, oavsett körsträcka. Dock gäller det inte normal degradering, och det är inte särskilt noga beskrivet vad normal degradering är.
Kostnaden är också oklar, och vad kostnaden är idag säger nog ändå inte så mycket vad den är om 10 år. Antagligen är det billigare att tillverka batterier, men antagligen är efterfrågan högre också.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 21:16
av LarsL
Frågan är om det inte är en bättre affär att sälja bilen till någon med behov av kortare körsträckor om 8-10 år. Då finns det säkert också bättre elbilar att välja på...

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 21:58
av Tjell
OK, det verkar finnas fördelar med att ha med mig min arbetsgivare (franskt företag,, Safran, bara två tekniker i Sverige). Gissar att det finns info på skatteverket? Målet skulle vara minimal insats för Safran och maximalt + för mig...

Så - en kontantinsats på 10% och en leasingplan på x år med ? kvar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 22:17
av Bjorn
Tjell skrev:
Så - en kontantinsats på 10% och en leasingplan på x år med ? kvar?
Tror 10% blir svårt att få. Teslas Leasing med 20% Första förhöjd hyra (Halv moms) och 50% restvärde efter 3 år är den bästa åt det hållet.
Det finns många som har en annan idé om att maxa alla leasingavgifter eftersom de är avdragsgilla med halv moms.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 22:19
av LarsL
Om du gör bruttolöneavdrag för kostnaden för leasing så kostar det ju inte företaget något, annat än administration. Kolla dagens inlägg på Tesla club sweden: http://teslaclubsweden.se/hyr-eller-leasa-en-tesla/

Och Skatteverket för förmånsvärdet
https://www.skatteverket.se/omoss/nyhet ... 12ff9.html

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 22:28
av Martinen
Bjorn skrev:
Tjell skrev:
Så - en kontantinsats på 10% och en leasingplan på x år med ? kvar?
Tror 10% blir svårt att få. Teslas Leasing med 20% Första förhöjd hyra (Halv moms) och 50% restvärde efter 3 år är den bästa åt det hållet.
Det finns många som har en annan idé om att maxa alla leasingavgifter eftersom de är avdragsgilla med halv moms.
Man kan ibland få ner första förhöjda ända ner till noll. Det beror helt på hur bolagets siffror ser ut. Om leasingbolaget bedömer att det är väldigt starka siffror, så kan man ibland få dom att skippa denna. Restvärdet ska alltid läggas på den nivå som man tror att man kan få för bilen efter 3 år. Om man har restvärdesgarantin och inte kommer köra mer än 7500 mil, så är det lämpligt med 50%. om man inte har restvärdesgaranti, eller om man kommer köra mer än 7500 mil på 3 år, så bör man sänka restvärdet, annars riskerar man att betala mellanskillnaden när man ska lösa avtalet.
Det är en balansgång. Lägger man restvärdet för högt, så kan det bli dyrare än nödvändigt eftersom du inte kan dra någon moms när man löser ut bilen efter 3 år. Däremot om du lägger den alldeles för lågt, och skatteverket skulle göra en revision, så kan du åka på att betala tillbaka en del av momsen som du dragit. Ganska ovanligt, men jag har en bekant som råkat ut för detta. Jag fick också varning eftersom jag har ganska lågt restvärde på min. Jag lyckades dock motivera det eftersom jag förmodligen kört nästan 20 000 mil när det är dags att lösa ut denna.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 22:47
av danni
Ibland? Jag kör alltid med 0 i första förhöjd leasingavgift och det har aldrig någonsin varit ett problem, trots litet enmansbolag. Nu har jag inte riktigt handlat i Tesla-prisklassen, men ändå ett par bilar över halvmiljonen. Sen brukar jag avsiktligt sätta restvärdet för lågt så jag betalar av fort, dels därför att jag har en tendens att byta bil för ofta, men också för att, som noterats, det gör att man får dra av mer moms.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 24 jun 2015 23:19
av Martinen
danni skrev:
Ibland? Jag kör alltid med 0 i första förhöjd leasingavgift och det har aldrig någonsin varit ett problem, trots litet enmansbolag. Nu har jag inte riktigt handlat i Tesla-prisklassen, men ändå ett par bilar över halvmiljonen. Sen brukar jag avsiktligt sätta restvärdet för lågt så jag betalar av fort, dels därför att jag har en tendens att byta bil för ofta, men också för att, som noterats, det gör att man får dra av mer moms.
Beror väldigt mycket på vilket leasingbolag man brukar använda också. Min förra bank vägrade. Det spelar nog ingen roll om det är enmansbolag eller 1000 anställda. Har man stabil ekonomi brukar det inte vara några problem. Däremot om man har dåliga siffor och låg soliditet, så kanske det är mer problem. kan inte säga hur dom bedömer exakt.
Jag säljer en del prylar på leasing. kör oftast med 0, men trots det är under 100K, så är det ofta som dom kräver 10-20 % första förhöjd.

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 26 jun 2015 20:40
av Tjell
Tackar för goda tips. Nu har jag en hel del att gå vidare med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 26 jun 2015 21:44
av +46
Man kan räkna på många olika sätt. Att köpa en Tesla är nog den minst kostsamma bilaffär som jag gjort. Mitt bilkonto inför 2015 beräknade jag till 1,5 miljoner. Det skulle räcka till en ny Tesla (ett heligt löfte som jag spritt till alla) + ett samlarobjekt av årsmodell "67 (som jag hade gått och ruvat på en längre tid).
Idag står jag på + 0,5 miljoner eftersom jag har totalt tappat intresset av att köpa den häftiga brum, brum samlarbilen :-)

Re: Ekonomi, hur räkna hem inköp?

Postat: 04 sep 2015 18:44
av Tjell
Jag har kommit på hur jag ska räkna: det är SKILLNADEN mellan bensin och el som utgör bas för hur stort ekonomiskt utrymme jag har + det jag ändå tänker och kan lägga på inköp av ny bil. I vårt fall är det bensin för 70.000/år + ca 4000/mnd = 9800/mnd. Tillkommer lite mer utrymme pga ingen/reducerad fordonsskatt, fossilmotorservice etc. Utrymmet minskar också pga 20% handpenning. Vi kan troligen köpa oss en 70D.


Skickat från min iPhone med Tapatalk