Sida 1 av 1
Nya modell S
Postat: 06 aug 2019 20:03
av Kimera
Hej någon som kan svara på dessa frågor?
Nya modell S longrange förmånsbeskattning på denna om man kör över 3000mil i tjänst.
Nya Modell S performance förmånsbeskattning? Samma, 3000mil i tjänst?
Mvh Jani
Re: Nya modell S
Postat: 06 aug 2019 20:24
av TechNerd
Re: Nya modell S
Postat: 06 aug 2019 21:03
av Pontus
3534 kr resp 7357 kr
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 00:35
av GreenMachine
4723 samt 9800 (ca) för Model S va?
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 01:49
av Pontus
GreenMachine skrev:
4723 samt 9800 (ca) för Model S va?
Men det är utan att man kör 3000 mil i tjänsten och var väl vad det vart när man kör 3000 mil i tjänsten?
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 06:36
av Zalman3
Vad är det som gör att förmånsvärdet skiljer sig så mycket?
Antalet hk på P modellen?
Eller är förmånsberäkningen logaritmisk?
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 06:49
av Bjelke
Zalman3 skrev:Vad är det som gör att förmånsvärdet skiljer sig så mycket?
Antalet hk på P modellen?
Eller är förmånsberäkningen logaritmisk?
Dom utgår ju ifrån "jämförbar" fossilare, vilket leder till att P-modellen får en jäkla dyr "jämförbar bil" medans den vanliga
får en betydligt billigare "jämförbar bil".
Det är alltså inte HK i Teslan som avgör i sig direkt, utan indirekt via den jämförbara fossilaren (som även ska ha liknande utrustning som tex luftfjädring & 4-hjulsdrift osv).
Och eftersom Skatteverket inte visar helt öppet vilka dom tycker är "jämförbara" bilar så är det jäkligt svårt att veta hur dom kommer fram till dessa förmånsvärden

Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 09:05
av bobo
Bjelke skrev:Zalman3 skrev:Vad är det som gör att förmånsvärdet skiljer sig så mycket?
Antalet hk på P modellen?
Eller är förmånsberäkningen logaritmisk?
Dom utgår ju ifrån "jämförbar" fossilare, vilket leder till att P-modellen får en jäkla dyr "jämförbar bil" medans den vanliga
får en betydligt billigare "jämförbar bil".
Det är alltså inte HK i Teslan som avgör i sig direkt, utan indirekt via den jämförbara fossilaren (som även ska ha liknande utrustning som tex luftfjädring & 4-hjulsdrift osv).
Och eftersom Skatteverket inte visar helt öppet vilka dom tycker är "jämförbara" bilar så är det jäkligt svårt att veta hur dom kommer fram till dessa förmånsvärden

Jag tror de får jämförbar bil är bara om det finns en. Tesla får bara ett avdrag istället. se:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 1081786c83
Anledningen till att det skiljer så brutalt mycket är att efter 7.5 basbelopp betalar man 20% av värdet istället för 9%. (det gör även att byta färg och däck etc gör mycket för förmånsvärdet tyvärr)
Performance har dessutom fått mindre avdrag än vanliga, 273 400 istället för 439 500 av någon anledning.
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 09:24
av Xmag
Även om det är tråkigt så kan det också ha med att göra att man vill uppmuntra miljöbilar men tycker att det är onödigt att subventionera (dvs andra får betala) för extrem prestanda.
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 09:26
av Xmag
Vill även passa på att säga att jag tycker förmånsvärde är ett av de minst sexiga orden i Svenska språket. En riktig glädjedödare oavsett nivå.
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 09:27
av GreenMachine
Pontus skrev:GreenMachine skrev:
4723 samt 9800 (ca) för Model S va?
Men det är utan att man kör 3000 mil i tjänsten och var väl vad det vart när man kör 3000 mil i tjänsten?
Missade det så det har du ju rätt i.
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 09:37
av Akerstrom
Xmag skrev:Även om det är tråkigt så kan det också ha med att göra att man vill uppmuntra miljöbilar men tycker att det är onödigt att subventionera (dvs andra får betala) för extrem prestanda.
Jag blir lite förvirrad över det där med att ”andra får betala”. Ett lägre förmånsvärde innebär väl bara att just jag betalar lite mindre skatt, inte att någon annan får betala mer, eller?
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 10:27
av bobo
Akerstrom skrev:Xmag skrev:Även om det är tråkigt så kan det också ha med att göra att man vill uppmuntra miljöbilar men tycker att det är onödigt att subventionera (dvs andra får betala) för extrem prestanda.
Jag blir lite förvirrad över det där med att ”andra får betala”. Ett lägre förmånsvärde innebär väl bara att just jag betalar lite mindre skatt, inte att någon annan får betala mer, eller?
Det lägre förmånsvärdet är väll en del av bonus malus? Dvs det bekostas av skatten på fossilbilar. Jag kan förstå om det svider i ögat extra att betala förhöjd skatt på sin fossilbil för att någon ska köpa en bil med extra prestanda.
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 10:57
av Akerstrom
Tror inte det, bonus malus är väl den andra skatten (vägskatten).
Re: Nya modell S
Postat: 07 aug 2019 11:09
av Gustafsson
Som påpekats tidigare så får ju staten en avsevärd momspeng på Teslorna, betydligt mer än på en tjänstevolvo. Så det är nog ganska god butik ändå.