Sida 1 av 1

Min upplevelse hos servicecenter (Upplands Väsby)

Postat: 10 aug 2019 09:19
av slugger75
Jag tänkte jag skulle berätta lite om min upplevelse när jag lämnade in bilen hos SC Upplands Väsby igår.

Jag hämtade ut min M3 18 juni och felanmälde via appen dagen efter ett par saker, bla gnissel från ratten då man svänger. Jag fick då tid 9 augusti (igår).

Så här gick det.

Jag dök upp ca 7:40. Passade på att ladda lite från superchargern utanför. Den laddade med ca 60 kW, då en annan också laddade samtidigt. Hann fylla upp batteriet från ca 40 till 65%. Prick klockan 8, när de öppnade, verkar det som att laddaren slog av. Jag antar att det är en timer kopplad till den.

Då det inte är så lätt att föra en dialog med Tesla innan man åker dit, visste jag inte om de skulle behöva ta in bilen över dagen, eller om jag skulle kunna vänta medan de fixade bilen. Jag hade med mig datorn för att kunna jobba på plats. De ville dock behålla bilen ett tag, så jag blev erbjuden lånebil. Vi tog också en liten provtur med min bil först så teknikern fick höra på rattljudet. Därefter tog jag lånebilen (Model S) och åkte hem.

Ca 3 timmar senare ringde Tesla och meddelade att allt var fixat med bilen. Jag hade under tiden sett i Tesla-appen att de laddat upp bilen till 100% under tiden. Jag körde dit och hämtade ut bilen.

Fram tills nu hade jag en väldigt positiv upplevelse. Jag blev väl omhändertagen, de hade tid att lyssna, jag blev erbjuden lånebil, de fixade felen och, utan att säga till om det så laddade de upp bilen åt mig.

Men. När jag hämtat min bil, trycker på min körprofil och börjar rulla så hör jag direkt att rattgnisslet inte alls försvunnit. Det är kvar, och låter lika illa som förr.

Jag får gå in igen och de ber så mycket om ursäkt, öppnar upp ärendet och ska titta på det igen (när teknikern är åter från lunch). Jag får hämta ut samma lånebil igen. De kan inte riktigt säga hur lång tid det ska ta den här gången. Jag säger att jag kan göra lite ärenden och sedan ringa servicekillen. Han meddelar då att det inte går att ringa till deras telefoner, det är bara de som kan ringa mig. :o Jag åker lite ärenden i närheten, men beger mig sedan hemåt. När jag precis är hemma ringer de och säger att det är klart igen. Eftersom det är 5-6 mil för mig att åka enkel väg så kommer vi överens om att jag ska komma åter på måndag och hämta ut bilen.

Så jag åkte till Tesla på morgonen, hem med lånebilen, till Tesla igen vid lunch, hem med lånebilen. Ca 22 mil hittills. Och på måndag får jag åka till Tesla igen, och hem med min bil (hoppas jag).

Så totalupplevelsen är väl... så där. Det var i alla fall kul att få prova en Model S. Det är ju helt klart skillnader. Model S känns gammal. Model 3 känns framtid. Däremot är det ju väldigt fina utrymmen i Model S.

Så här skrev Tesla om om felet med gnisslet från min ratt (fast tydligen var det nåt mer fel, eftersom detta inte löste något):

Problem: When turning there is a squeaking noise from the steering wheel, more noticeable in low speeds.
Inspected customer concern. Performed test drive and was able to confirm clear squeaking noise during turning. Further
diagnosis showed that the steering column shaft rubber boot was making contact with the steering shaft. Lubricated
rubber boot and performed successful validation test, the issue is no longer present.

Uppdatering 2019-08-13: Hämtade bilen igår och allt var åtgärdat. Slutet gott, allting gott.