Sida 1 av 2
Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 10:26
av Ljuybos
Tjo
Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 10:28
av TechNerd
Ljuybos skrev:Tjo
Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
- 50-60% Laddning (ladda upp mer via appen dagen innan du kommer hem om det behövs)
- Slå på Sentry
- Poolhäng
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 10:50
av Ljuybos
Awesome, jag kör på det, ställer ner till 5A kanske..?
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 11:04
av Jeppe_E
Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 11:17
av taliz
Jeppe_E skrev:Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
vampiredrain.png
Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?
Jag röstar därför på technerds förslag.

Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 11:20
av Gurree
Problemet med att låta den stå inkopplad 3 veckor utan möjlighet att ta ut sladden är eventuella blixtnedslag. Såklart är risken minimal men tyvärr existerande.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 11:31
av Jeppe_E
taliz skrev:Jeppe_E skrev:Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
vampiredrain.png
Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?
Jag röstar därför på technerds förslag.

100% ja, men 90% (eller 80%)? Batterier tar ingen skada om de är laddade, däremot urladdade, så....
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 13:21
av taliz
Jeppe_E skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
vampiredrain.png
Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?
Jag röstar därför på technerds förslag.

100% ja, men 90% (eller 80%)? Batterier tar ingen skada om de är laddade, däremot urladdade, så....
90% är extremt mkt bättre än 100%, och 80% bättre än 90%.
Men ju närmare ca 55% desto bättre, på riktigt lång sikt dvs.
Jag har min satt på 60-70% normalt, för man vill ju kunna köra också...
Ska den stå en längre tid(med laddning) sätter jag den på 60%.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 13:21
av Toja
Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 13:41
av taliz
Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?
Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 13:55
av Toja
taliz skrev:Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?
MS100D, Sentry mode av, overheat av.
Inget som kan dra extra ström. Dvs ingen Tesla FI eller annan övervakning.
Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 14:37
av taliz
Toja skrev:taliz skrev:Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?
MS100D, Sentry mode av, overheat av.
Inget som kan dra extra ström. Dvs ingen Tesla FI eller annan övervakning.
Ok "gammal" S. Ja dom har väl generellt betydligt högre vampire drain än 3an. Kanske raven med HW3 är likvärdig med 3an, borde va.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 17:03
av pejvic
min trea drainar inget i mitt garage. 23grader utan Sentry.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 20:29
av SR-71-BlackBird
Har ALLTID kommunicerats att man ska ha inkopplat, dock tror jag på att dra ner till säg 50-60%, för att sedan stegvis höja tills man kommer hem. Drog upp min till 70% nu i kväll och tänkte ta dom sista procenten i morgon på hemresedagen.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 20:37
av Henrik Torphammar
Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 20:53
av hed
Vill väl inte låta den stå inkopplad nu i åsk- och blixtperioder?
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 21:04
av taliz
Henrik Torphammar skrev:Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.
Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 21:14
av pefreli
hed skrev:Vill väl inte låta den stå inkopplad nu i åsk- och blixtperioder?
Håller med om detta. Jag skulle inte koppla in om sannolikheten för åska är stor. Onödig oro på semestern...
Min 3:a har försumbar drain om man inte håller på att väcka eller koppla in Sentry.
Sentry verkar dra runt 1 km/timme (med relativt mkt aktivitet runt bilen)
3 veckor med Sentry riskerar då att dränera batteriet 1*24*7*3= ca 500 km
Står den på uppfarten med mindre aktivitet drar den kanske mindre. Men där ser jag mindre nytta av att använda Sentry. Huvudskälet att använda Sentry för mig är skadegörelse. Inbrott bryr jag mig mindre om då det är betydligt lägre självrisk.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 30 aug 2019 22:08
av TechNerd
Ljuybos skrev:Awesome, jag kör på det, ställer ner till 5A kanske..?
Det behöver du inte göra, bilen sköter laddningen och underhållet av batterierna själv när den nått den nivån du väljer.
Batteriet mår absolut bäst runt 50-60% om det inte används - men som de skriver, om du bor så du brukar ha ont av åskan så ladda upp den till en nivå så den inte går för lågt under de tre veckorna.
Jag personligen hade låtit bilen stå på 60% med sladden i, men bor inne i en stad där det extremt sällan blir åsknedslag i strömledningarna.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 31 aug 2019 00:40
av Henrik Torphammar
taliz skrev:Henrik Torphammar skrev:Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.
Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 31 aug 2019 01:55
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.
Du måste väl vrida om nyckeln innan förbränningsmotorn stängs av? Att lämna den räcker inte. Sedan stänger ju inte ens din V70 från 2007 av sig helt ens efter att förbränningsmotorn är avstängd. Den pysslar kanske inte med något fanzy men helt avstängd är den inte.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 31 aug 2019 06:40
av Snap02
Hur ofta har man bilen stående 5 veckor? Om msn har 50% batteri kvar när den varit urkopplad så är det hur bra som helst.
Har sett mängder med fossila bilar som måste ha hjälp efter bara 2 veckor på Arlanda flygplatsparkering. Det som verkligen överraskat mig med mitt köp av LR är hur snabbt o enkelt den laddar.
Kan ställa den vid typ vilket köpcenter som helst få i ca 7 mil i timmen. På långresor så kommer jag fram lika snabbt o enkelt som med fossil bil.
Ska man ställa den en längre tid så tror jag det är större chans att få igång den än om man jämför med en fossil som stått länge.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 31 aug 2019 12:07
av taliz
Henrik Torphammar skrev:taliz skrev:Henrik Torphammar skrev:Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.
Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.
Läste du vad jag skrev? Det är väl ganska logiskt att en kraftfull dator drar mer ström än en gammal miniräknare?
En Volvo V70 från 2007 kan du inte styra från din app, dvs den har ingen dator i sig som drar ström.
Min Volvo V60 från 2014 hade dock appstyrning, och när den stått nån vecka eller två poppade det ofta upp "låg batterinivå" på displayen. Smarta funktioner drar helt enkelt ström.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 31 aug 2019 12:15
av Oskobe
Dessutom måste den vara igång för att ha koll på batteritemperaturen så att den kan starta kylning. Då krävs fator och givare igång åtminstone då och då.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Postat: 31 aug 2019 12:23
av Henrik Torphammar
taliz skrev:Läste du vad jag skrev? Det är väl ganska logiskt att en kraftfull dator drar mer ström än en gammal miniräknare?
En Volvo V70 från 2007 kan du inte styra från din app, dvs den har ingen dator i sig som drar ström.
Min Volvo V60 från 2014 hade dock appstyrning, och när den stått nån vecka eller två poppade det ofta upp "låg batterinivå" på displayen. Smarta funktioner drar helt enkelt ström.
Det är bara dumt att försvara förbrukning när man inte använder bilen. Den borde inte dra mer än en mobiltelefon i stand by. Att behöva oroa sig över att ett batteri på många tiotals kWh skall ta slut på några veckor är ju inte speciellt bra.
Oskobe skrev:Dessutom måste den vara igång för att ha koll på batteritemperaturen så att den kan starta kylning. Då krävs fator och givare igång åtminstone då och då.
Jo, men den skall ju inte lösa meningen med livet samtidigt som den dubblar upp som host för youtubes servrar.