Sida 2 av 2

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 30 jun 2015 20:21
av Bow
:) jo så är det säkert har inte vågat utmana ännu 8-)

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 30 jun 2015 21:24
av FAJ
Bow skrev:
Är inte detta lite "overkill" om man inte är riktigt laddnödig, nu har jag bara haft bilen i några dagar så jag är inte särskilt erfaren. Men jag förstår inte... Hur mycket sparar man på att hålla på att trixa, kör och njut.

Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör :P

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 30 jun 2015 21:37
av Bow
Jo så blir det säkert 8-)

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 30 jun 2015 22:48
av bylund
FAJ skrev:

Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör :P
Även känt som att nörda in sig totalt :) och det tar ju det hela till en högre nivå.

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 02 jul 2015 09:18
av FAJ
bylund skrev:
FAJ skrev:

Absolut skall man ut och köra och njuta. Men Tesla är inte bara en fantastiks bil att köra, det är supercharger, uppdateringar och ny teknik. Kul att lära sig lite nya saker när man inte är ute och kör :P
Även känt som att nörda in sig totalt :) och det tar ju det hela till en högre nivå.
Check :D

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 17 feb 2018 21:32
av jacobe44
Det där med regeneration av energi har getts en alldeles för stor vikt. Om man kör i 50 km/timme behövs en effekt på cirka 5 kW och förbrukningen är cirka 1 kWh/mil. Men nästan all energi går åt att övervinna friktionsförluster samt luftmotståndet. Energin omsätts i värme och går inte att återvinna. Rörelseenergin av bilen vid denna hastighet är cirka 0,04 kWh, beroende på bilvikt förstås. Denna energi kan återvinnas vid fartminskning. men samma energi behövs igen vid fartökning, så nettovinsten är noll. Under en hel bilresa investerar man bara en gång i rörelseenergin, som man sedan återfår vid 100%-ig regeneration. Jag räknade lite på att rulla ut i neutralläge, och man sparar ungefär samma energi som att köra med högfart och sedan motorbromsa med regeneration. Vinsten beror hur länge man rullar, jag räknade med 30 sekunder. Efter man har stannat, oberoende på vilket sätt, krävs en extra 0,04 kWh (alltså utöver energin för att övervinna rullmotstand, fritkion i drivlinan och luftmotstånd) för att få upp farten i 50 km/timme igen.

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 17 feb 2018 21:57
av bullen
Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 18 feb 2018 01:38
av Svenssons
bullen skrev:
Detta har diskuterats flera gånger förut. I landsvägstrafik har du helt rätt. Dock är vinsten rätt stor i stadstrafik med frekventa inbromsningar och accelerationer
Ja, det är rätt jobbigt att slå på neutralen hela tiden samtidigt som man anpassar hastigheten så att man inte behöver bromsa. Där kan regen vara rätt behändigt. Vid långa nedförsbackar så är neutralen att föredra. Nyttjade detta påväg mot Ullricehamn då jag missat att starta laddningen i tid innan jag skulle till Götet.

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 18 feb 2018 09:25
av LarsL
Jag hade önskat ett större dödläge på gaspedalen där bilen frirullar.

Re: Regen vs neutralläge

Postat: 23 feb 2018 22:18
av improwise
Jag kör alltid i low, mest för att inte smälla direkt när jag kör en ”vanlig” bil