Sida 1 av 1

380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 28 sep 2019 16:02
av Zalman3
EV­-volumes kartläggning visar att de nu har planer för 380 olika nya elbilsmodeller som ska ut på marknaden världen över fram till andra halvan 2023.
http://www.elbilsverige.se/2019/09/26/s ... m-elbilar/

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 28 sep 2019 19:10
av Walker
Zalman3 skrev:
EV­-volumes kartläggning visar att de nu har planer för 380 olika nya elbilsmodeller som ska ut på marknaden världen över fram till andra halvan 2023.
http://www.elbilsverige.se/2019/09/26/s ... m-elbilar/
Vargen kommer!!!!

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 28 sep 2019 19:23
av nek0
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
EV­-volumes kartläggning visar att de nu har planer för 380 olika nya elbilsmodeller som ska ut på marknaden världen över fram till andra halvan 2023.
http://www.elbilsverige.se/2019/09/26/s ... m-elbilar/
Vargen kommer!!!!
Förr eller senare. Troligen mycket senare :lol:

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 28 sep 2019 19:38
av LarsL
Alla bilar skulle ju komma till 2020...

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 28 sep 2019 20:03
av Bjelke
Börjar kännas meningslöst att prata om modeller numera, det nästan enda som
är intressant nu är antal bilar.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 08:53
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Börjar kännas meningslöst att prata om modeller numera, det nästan enda som
är intressant nu är antal bilar.

Ca 10400 rena elbilar, eller 4,7% av de 221.000 bilar som blivit registrerade i år. 26,6% av alla elbilar i år är en Model 3.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 09:20
av Laban
Bjelke skrev:
Börjar kännas meningslöst att prata om modeller numera, det nästan enda som
är intressant nu är antal bilar.
Håller med, saknar någonting i V60/XC60 klassen men det kommer 2020/2021. Y, Q4 osv. Efter det handlar det om att bygga batterifabriker.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 09:48
av Walker
Laban skrev:
Bjelke skrev:
Börjar kännas meningslöst att prata om modeller numera, det nästan enda som
är intressant nu är antal bilar.
Håller med, saknar någonting i V60/XC60 klassen men det kommer 2020/2021. Y, Q4 osv. Efter det handlar det om att bygga batterifabriker.
Efter det?....
Behövs inte batterier till de bilar som kommer ”snart”? :roll:

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 14:42
av Laban
Skulle ha sagt bara.. Brist på batterier har vi väl redan.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 14:44
av nx00
Har en bekant som beställde en Passat GTE för över ett år sedan, dom får bilen kanske i November. Volkswagen har svårt och få tag i batterier...

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 15:02
av Stevvee
NilsL skrev:
Har en bekant som beställde en Passat GTE för över ett år sedan, dom får bilen kanske i November. Volkswagen har svårt och få tag i batterier...
Hur ? Passat GTE släpptes nyligen och modellen innan har ju inte gått att beställa på väldigt väldigt väldigt länge förutom dom som redan var byggda och glömda (reggade i våras men tillverkade förra året och beställda året innan)

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 17:39
av Walker
Stevvee skrev:
NilsL skrev:
Har en bekant som beställde en Passat GTE för över ett år sedan, dom får bilen kanske i November. Volkswagen har svårt och få tag i batterier...
Hur ? Passat GTE släpptes nyligen och modellen innan har ju inte gått att beställa på väldigt väldigt väldigt länge förutom dom som redan var byggda och glömda (reggade i våras men tillverkade förra året och beställda året innan)
Det står 4000 svenskar på kö för GTE.
Hela Sveriges tilldelning 2020 av Skoda Superb iV är 1800.
Lycka till!!

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 29 sep 2019 21:04
av Jerker
NilsL skrev:
Har en bekant som beställde en Passat GTE för över ett år sedan, dom får bilen kanske i November. Volkswagen har svårt och få tag i batterier...
Jag har en som bokade en Kona rätt tidigt efter att de hade lanserat den. Han har fortfarande inte fått den. Leveransen har skjutits upp flera gånger från att från början skulle ha varit "under våren".

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 30 sep 2019 11:19
av HenrikC
Jerker skrev:
Jag har en som bokade en Kona rätt tidigt efter att de hade lanserat den. Han har fortfarande inte fått den. Leveransen har skjutits upp flera gånger från att från början skulle ha varit "under våren".
Det var ju närmare ett års kö på Ioniq när den kom. Måste vara rätt soft för försäljningschefen hemma i Korea att presentera att Hyundai är så eftertraktade i Europa att folk står månader i kö för att få köpa dem. :D Det är ett drömläge för Tesla som faktiskt kan leverera bilar snabbt idag. Man är nummer ett på det enda marknadssegmentet som växer snabbt.

Schumpeter hade älskat detta skolboksexempel på kreativ förstörelse. Elbilens genomslag kommer att bli föremål för många avhandlingar och böcker i framtiden, just för att övergången sker så perfekt enligt teorin.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 01 okt 2019 10:14
av Renmark
NilsL skrev:
Har en bekant som beställde en Passat GTE för över ett år sedan, dom får bilen kanske i November. Volkswagen har svårt och få tag i batterier...
Så här sa herr Diess tidigare:

"Vi har säkrat batterier för 50 miljoner elbilar, så det är ett enormt momentum och från ett volymperspektiv tycker jag vi har den bästa strategin för elbilar framöver", säger Herbert Diess.

Kanske menade 50 styckna batterier :D

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 01 okt 2019 10:55
av HenrikC
Allt handlar faktiskt inte om tillgång på batterier. En bil innehåller en väldig massa andra delar. Elbilar innehåller en mycket elektronik. Jag har hört muttranden från elektronikbranschen att elektrifierade fordon (hybrid/laddhybrid/elbilar) nu suger upp alla komponenter som finns av vissa typer. Det är inte att förundras över att det blir längre leveranstider på bilarna också om komponent X, Y och Z inte kan levereras i tillräcklig kvantitet.

Det skulle inte förvåna mig om underleverantörerna till bilindustrin sysselsätter FLER efter övergången till elbilar än innan.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 01 okt 2019 11:14
av Verdi
HenrikC skrev:
Allt handlar faktiskt inte om tillgång på batterier. En bil innehåller en väldig massa andra delar. Elbilar innehåller en mycket elektronik. Jag har hört muttranden från elektronikbranschen att elektrifierade fordon (hybrid/laddhybrid/elbilar) nu suger upp alla komponenter som finns av vissa typer. Det är inte att förundras över att det blir längre leveranstider på bilarna också om komponent X, Y och Z inte kan levereras i tillräcklig kvantitet.

Det skulle inte förvåna mig om underleverantörerna till bilindustrin sysselsätter FLER efter övergången till elbilar än innan.
Vilken elektronik är det? Hybrider kanske. Men rena elbilar, vad behöver de för mängder av elektronik? En fossilbil behöver ju ha elektronik till insprutningen, automatlådan, avgasrening osv osv.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 01 okt 2019 12:03
av HenrikC
Kraftelektronik till motorn. Elektronik till batteriet. Ombordladdaren. Snabbladdningssystemet. Kylsystemet för batteri, motor och elektronik. Elektriskt drivna styrservon. Luftkonditioneringen/värmepump som inte längre kan ta kraften/värmen från förbränningsmotorn.

En bil med förbränningsmotor använder mycket elektronik också, men delvis av annan typ. Mer sensorer och små saker som ska styras, som ventiler. Färra stora saker att driva.

Re: 380 olika nya elbilsmodeller på gång

Postat: 01 okt 2019 12:05
av Bjelke
Verdi skrev:
HenrikC skrev:
Allt handlar faktiskt inte om tillgång på batterier. En bil innehåller en väldig massa andra delar. Elbilar innehåller en mycket elektronik. Jag har hört muttranden från elektronikbranschen att elektrifierade fordon (hybrid/laddhybrid/elbilar) nu suger upp alla komponenter som finns av vissa typer. Det är inte att förundras över att det blir längre leveranstider på bilarna också om komponent X, Y och Z inte kan levereras i tillräcklig kvantitet.

Det skulle inte förvåna mig om underleverantörerna till bilindustrin sysselsätter FLER efter övergången till elbilar än innan.
Vilken elektronik är det? Hybrider kanske. Men rena elbilar, vad behöver de för mängder av elektronik? En fossilbil behöver ju ha elektronik till insprutningen, automatlådan, avgasrening osv osv.
Kan tänka mig att högspänningselektronik är ett område, typ transistorer/tyristorer för 4ooV eller mer, plus kondensatorer för samma spänningar och lite annat smått och gott, men
i övrigt så blir det som du säger en hel del som försvinner nu också...