Sida 1 av 1

Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 12:52
av Spooky
Nyligen glad ägare till en Model 3 LR. Att gå från en stortysk diesel till denna är såklart en utmaning men jag gillar verkligen bilen. Omställning gick väldigt fort och har inga direkta minus såhär långt.
Det jag slås av, vilket jag iofs hört talas om sedan tidigare, är den märkligt dåliga passningen i karossen. Sett flera exempelbilder här tidigare och i verkligheten men vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till dessa.
I mitt fall handlar det om dörr som hänger och griper lite, front alt. huv som är sned så det ser ut som en dåligt krocklagad bil o lite till annat.
Antingen så skrattar man åt det och säger att "det är ju en Tesla" eller så får man kontakta verkstaden med allt strul det innebär i logistik. Påverkar såklart inte bilen rent funktionsmässigt men det är ju ändå en bil för nästan 700.000:- så det känns lite konstigt. Aldrig sett ngt liknande på alla tidigare bilar jag haft. Inte heller lågprismärken som Dacia är i närheten av dessa avvikelser.
Hur förlåtande skall man vara? :roll: :roll: :roll:

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 13:08
av Elix747
Skriv en service request i appen med bilder.
Jag fick vissa detaljer justerade. Jag uppfattade det om att Tesla har vissa toleransmått så det borde vara möjligt att fixa.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 13:25
av LarsL
Påverkar det inte funktionen så skulle jag låta det bero, om nu inte Tesla väldigt gärna vill fixa till det.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 13:40
av Gustafsson
Tror ändå Tesla har som ambition att höja kvaliteten till premiumnivå. Det har ju Elon sagt att de ska vara ledande vad gäller kvalitet. Så är det snett å vint så skulle iaf jag reklamera detta.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 13:55
av Dream99
Om man inte reklamerar så får ju Tesla aldrig veta. Då blir de ju inte bättre. Jag ska in på service i morgon för repa på glasruta.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 13:56
av GreenMachine
Det finns vissa saker som inte förändras. Det är trotts allt en amerikansk bil och amerikanska bilar köper man för drivlinanan och inget annat. Oavsett om det är en V8 eller en elektrisk. För att vara en amerikansk bil, tillverkad i USA, får jag nog säga att Tesla sköter sig hyffsat bra ändå. Amerikansk "Premium" är rätt långt ifrån asiatisk och europeisk premium och om man tror annat så blir man nog tänligen besviken.

Tycker dock inte att man behöver acceptera fel och brister.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 14:05
av skoogs
Spooky skrev:
Nyligen glad ägare till en Model 3 LR.
Grattis och välkommen i klubben! ;)
Spooky skrev:
Att gå från en stortysk diesel till denna är såklart en utmaning men jag gillar verkligen bilen.
Jag har gjort samma resa precis, dock inte alls svår resa för mig som har kört en hel del elektrifierat däremellan.
Spooky skrev:
Det jag slås av, vilket jag iofs hört talas om sedan tidigare, är den märkligt dåliga passningen i karossen. Sett flera exempelbilder här tidigare och i verkligheten men vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till dessa.
Jag har några liknande smärre avvikelser. Jag har inte anmält det ännu dock för det stör mig inte speciellt mycket.
Spooky skrev:
(...) eller så får man kontakta verkstaden med allt strul det innebär i logistik. Påverkar såklart inte bilen rent funktionsmässigt men det är ju ändå en bil för nästan 700.000:- så det känns lite konstigt. Aldrig sett ngt liknande på alla tidigare bilar jag haft. Inte heller lågprismärken som Dacia är i närheten av dessa avvikelser. (...)
Klart du ska anmäla det! Lägg ett ärende via appen, jättesmidigt!
Själv är jag förlåtande, för jag tycker man får en bil med teknik värd 1.5 MSEK för halva priset. Sen är den inte Tesla utlovad eller känd för att ha ust den bästa karosspassningen eller för den delen färgkvalitet, jämfört med be bästa premiumbilarna från EU (BMW, Daimler, Porsche). Om man tycker att karossglapp är det viktigaste i världen så kan man ju köpa ett bilmärke som utlovar det istället.
Kan hända att du aldrig sett en annan bil med kvalitetsproblem, men gå in på vilket annat bilmärkesforum som helst så finns det gott om historier om kvalitetsmisstag vid nyleverans, speciellt på nya bilmodeller.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 14:32
av Pall
Hittade inga större fel på min. Dock justerade jag framskärmarna som låg för tajt mot a-stolpen, som många verkar ha. Med det var ju en enkel operation att klara själv.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 14:55
av PatrikS
Jag hade kanske tur men det enda som var att anmärka på min bil var att bakre passagerardörren på förarsidan var någon mm för låg, justerade snabbt hos SC med lånebil, inga konstigheter.
Frågade om min bil (eftersom jag inte kunde se själv) hade mycket ojämnheter på passformen till gubben på ditec-firman men han sa att det inte var värre än en valfri volvo. Han hade sett mycket värre på både svenska & tyska bilar.
Själv känns det lite som en självgående "sanning" idag som att opel trots helgalvade bilar fick svårt att tvätta bort stämpeln som ett bilmärke där bilarna rostar.
Lacken däremot tyckte han var tunn på sina platser, men han sa att det är typiskt amerikanskt.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 19:30
av Spooky
Tack för input!
Får se hur jag gör. Kan liksom inte riktigt bestämma mig vad jag tycker i ärendet.
Kanske det som ger bilen lite själ eller är det ngt som inte borde tolereras? ;) :?:
Verkar ju lite blandat här på forumet.
Måste ju på ngt vis ställas mot krånglet att åka till verkstan.

Re: Byggkvalitet

Postat: 06 okt 2019 20:12
av LarsL
Spooky skrev:
Måste ju på ngt vis ställas mot krånglet att åka till verkstan.
Exakt!

Re: Byggkvalitet

Postat: 07 okt 2019 10:22
av Leo
Tips:

kolla på FLERA andra Model 3. (På servicecentret, vid någon Supercharger osv) Är de ungefär som din? Bara att acceptera nivån.

Är din sämre? Lämna in så fixar de till det så det blir som på de flesta.

Förvänta dig dock inga underverk. Vissa saker går tyvärr inte att få till perfekt på alla sidor samtidigt tex.