Sida 1 av 2

Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 14:40
av Pall
Jag har inte så lång erfarenhet av hur förbrukningen är då bilen endast är ett veckor. Det har blivit mest stadskörning och där är förbrukningen skyhög i början av turerna, ligger runt 500 wh/km. Är det kalla batterier som påverkar?
Åkte en tur på fem mil igår och låg mestadels i 100 km/tim och kortare sträckor 70 km/tim. Sol, 5 plus, svag vind, inga navkapslar på. Snittförbrukning 200 wh/km. Känns rätt mycket i förhållande till vad jag läst här. Vad kan det vara som påverkar? Försökte köra så snålt som möjligt och med AP.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 14:42
av Svenssons
Batterivärmning och eventuell förvärmning. Kör man korta turer så kommer förbrukningen vara mycket högre, längre turer kommer inte påverkas mycket.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 14:56
av PatrikS
I kallt väder och andra liknande förhållanden kan du nästan förvänta dig en hög förbrukning, fick själv en chock nu när tempen gled under nollan trots att jag har haft elbil sen 2016...

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 15:47
av ChristerSjo
Inte omöjligt att däcken måste köras in och ge lite mindre friktion också.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 15:50
av Remuz
En tur på fem mil är kort, massor av energi går till värme. Min upplevelse är att åker du som jag 2mil enkel resa 2 gånger per dag så är 500-600wh/km inte onormalt på en X. När jag sedan kör toll Göteborg i samma minusgrader så ligger jag istället på runt 300wh/km. Inget att oroa sig för med andra ord...

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 15:54
av ChristerSjo
I början låg jag och snittade på runt 200 kW per km. Nu har jag snart kör 100 mil och idag körde jag 5 mil med hastigheter på 70-80 större delen av tiden. Hamnade på runt 160 kW/km. Batteriet var inte förvärmt, 6 grader i luften.

På motorväg låg jag på cirka 180-190 kW i förra veckan då jag körde 30 mil (90% var motorväg). Kommer göra samma resa imorgon måndag och skall se vad förbrukningen blir.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 15:56
av ChristerSjo
För att mäta förbrukningen rent km mässgit bör man nog stänga av AC och sätersvärmanrna för att få ett så korrekt värde som möjligt.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 15:57
av LarsL
Öppna energi grafen så ser du hur mycket bilen drar och lär dig köra snålare.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 16:01
av Tellus
Man skulle vilja ha en funktion för att avaktivera batterivärmning vid korta turer. Är den aktiverad även om klimatanläggningen är avstängd?
Eller om man lägger in destination säg 5 km bort så kanske den fattar att det inte är någon ide att börja värma batteriet.

Re: Förbrukning

Postat: 06 okt 2019 16:03
av ChristerSjo
Förvärming av batteriet sker väll bara om man knappar in att man skall åke till en SC och ladda eller?

Vill man ha varmt batteri innan man åker hemmifrån kan man ju dra upp ladd% några procenenheter så den få laddar 20-30 minuter innan man åker.

EDIT. Eller är det kylning som gäller när man navigerar till en SC.

Re: Förbrukning

Postat: 07 okt 2019 20:26
av Snap02
En kompis har haft sin P3 i knappa två veckor. Han har svårt att komma under 200 kW. Visserligen 20 hjul på. Ni som har P3 o inte gasar kör normalt vad ligger ni på om temperaturen ute är mellan 10-20 grader?
Min LR 3 ligger på 160-175 när jag kör lugnt blandade vägar.
Vad kan det vara som skiljer så markant mellan P3 o min LR? Jag har haft min 4 månader.

Förbrukning

Postat: 07 okt 2019 20:29
av Tars
Snap02 skrev:
En kompis har haft sin P3 i knappa två veckor. Han har svårt att komma under 200 kW. Visserligen 20 hjul på. Ni som har P3 o inte gasar kör normalt vad ligger ni på om temperaturen ute är mellan 10-20 grader?
Min LR 3 ligger på 160-175 när jag kör lugnt blandade vägar.
Vad kan det vara som skiljer så markant mellan P3 o min LR? Jag har haft min 4 månader.
Jag kör rätt snabbt och ligger på ett snitt på 185

Re: Förbrukning

Postat: 07 okt 2019 20:41
av Snap02
Du kör P3 ? Trots han kör lugnt så kommer han inte ner under 200 kW. Hans är visserligen bara ett par veckor gammal, hade du högre siffror i början?

Kan förbrukningen skilja per bil trots exakt samma körning ?

Re: Förbrukning

Postat: 07 okt 2019 20:47
av Jeppe_E
Snap02 skrev:
Du kör P3 ? Trots han kör lugnt så kommer han inte ner under 200 kW. Hans är visserligen bara ett par veckor gammal, hade du högre siffror i början?

Kan förbrukningen skilja per bil trots exakt samma körning ?

Kyla... Min drog 194Wh/km i morse trots 25 minuters förvärmning. Det var -3 grader. När jag körde hem senare på em. Utan förvärmning så drog bilen 198Wh/km (8 grader)
Skärmavbild 2019-10-07 kl. 20.47.16.png

Re: Förbrukning

Postat: 09 okt 2019 12:14
av HerrNilsson
En snabb fråga i ämnet; har nån koll på vad man behöver ligga på i förbrukning för att nån WLTP-siffrorna?

Senaste långturen med min SR+ var Enköping<->Linköping ToR, dryga 40 mil. Väldigt blandad körning. På hela resan så drog bilen 153 Wh/km (temp. 12 grader) men insåg då att man behöver en bra bit under det för att nå WLTP-räckvidden.
Frågan kokar väl egentligen ner till hur mkt batteri man har tillgängligt, finns det säkra uppgifter på det nånstans för de olika Model 3-varianterna?

Re: Förbrukning

Postat: 09 okt 2019 21:55
av Ulfie2
HerrNilsson skrev:
En snabb fråga i ämnet; har nån koll på vad man behöver ligga på i förbrukning för att nån WLTP-siffrorna?

Senaste långturen med min SR+ var Enköping<->Linköping ToR, dryga 40 mil. Väldigt blandad körning. På hela resan så drog bilen 153 Wh/km (temp. 12 grader) men insåg då att man behöver en bra bit under det för att nå WLTP-räckvidden.
Frågan kokar väl egentligen ner till hur mkt batteri man har tillgängligt, finns det säkra uppgifter på det nånstans för de olika Model 3-varianterna?
49 kWh är tillgängligt i Model 3 SR+ efter vad jag har läst. Delar man det på WLTP räckvidden så får man ett snitt på ca 120 Wh/km. Det har jag varit nere i när jag körde på en 80-väg ett par mil. Annars ligger min bil på 168 Wh/km under 380 mils körning. Men kylan påverkar mycket märker jag nu på morgonen.

Björn Nyland på Youtube har räckviddstestat SR+ och då körde han konstant i 90km/h på stora vägar i sommartemperaturer. Då snittade bilen runt 120 wh/km och han kom fram till att det var fullt möjligt att uppnå WLTP på det sättet.

Re: Förbrukning

Postat: 10 okt 2019 00:50
av kenny
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:
Du kör P3 ? Trots han kör lugnt så kommer han inte ner under 200 kW. Hans är visserligen bara ett par veckor gammal, hade du högre siffror i början?

Kan förbrukningen skilja per bil trots exakt samma körning ?

Kyla... Min drog 194Wh/km i morse trots 25 minuters förvärmning. Det var -3 grader. När jag körde hem senare på em. Utan förvärmning så drog bilen 198Wh/km (8 grader)
Skärmavbild 2019-10-07 kl. 20.47.16.png
Vad syftas det på folk nämner förvärmning av batteriet i en model 3? Jag har uppfattat det som att det inte finns någon sådan funktion specifikt?

Re: Förbrukning

Postat: 10 okt 2019 07:51
av tor-ake
Från manualen till Model 3
Notera: Vid kallt väder är kanske en del av
den lagrade energin i batteriet inte
tillgänglig förrän batteriet är uppvärmt.
När detta inträffar är en del av
batterimätaren blå och en snöflinga visas
intill värdet för köravstånd. Om Model 3 är
ansluten kan du värma batteriet med
ström från vägguttaget genom att starta
klimatanläggningen från mobilappen.
När
batteriet har värmts upp visas inte den blå
delen på mätaren och snöflingan syns inte
längre.

Re: Förbrukning

Postat: 10 okt 2019 08:41
av HerrNilsson
Ulfie2 skrev:
HerrNilsson skrev:
En snabb fråga i ämnet; har nån koll på vad man behöver ligga på i förbrukning för att nån WLTP-siffrorna?
49 kWh är tillgängligt i Model 3 SR+ efter vad jag har läst. Delar man det på WLTP räckvidden så får man ett snitt på ca 120 Wh/km. Det har jag varit nere i när jag körde på en 80-väg ett par mil. Annars ligger min bil på 168 Wh/km under 380 mils körning. Men kylan påverkar mycket märker jag nu på morgonen.

Björn Nyland på Youtube har räckviddstestat SR+ och då körde han konstant i 90km/h på stora vägar i sommartemperaturer. Då snittade bilen runt 120 wh/km och han kom fram till att det var fullt möjligt att uppnå WLTP på det sättet.
Tack för svar. 120 Wh/km är ju ganska....lågt. Jag snittar också kring 165-170 långtidsförbrukning, iofs då med ganska inspirerad körning eftersom det är roligt att köra på nu när bilen är ny. Man kanske får ner den lite sen.

Re: Förbrukning

Postat: 10 okt 2019 09:57
av Pontus
HerrNilsson skrev:
Ulfie2 skrev:
HerrNilsson skrev:
En snabb fråga i ämnet; har nån koll på vad man behöver ligga på i förbrukning för att nån WLTP-siffrorna?
49 kWh är tillgängligt i Model 3 SR+ efter vad jag har läst. Delar man det på WLTP räckvidden så får man ett snitt på ca 120 Wh/km. Det har jag varit nere i när jag körde på en 80-väg ett par mil. Annars ligger min bil på 168 Wh/km under 380 mils körning. Men kylan påverkar mycket märker jag nu på morgonen.

Björn Nyland på Youtube har räckviddstestat SR+ och då körde han konstant i 90km/h på stora vägar i sommartemperaturer. Då snittade bilen runt 120 wh/km och han kom fram till att det var fullt möjligt att uppnå WLTP på det sättet.
Tack för svar. 120 Wh/km är ju ganska....lågt. Jag snittar också kring 165-170 långtidsförbrukning, iofs då med ganska inspirerad körning eftersom det är roligt att köra på nu när bilen är ny. Man kanske får ner den lite sen.
120 Wh/km är väldigt lågt och inte troligt att man kommer ner till under normal användning (kan ju finnas undantag). Jag körde ca 3000mil med min förra LR RWD och då var det kanske bara 10% under den tiden som det var under 10 grader varmt. Blandat långa resor och dagligen korta resor, jag hamnade då på 155 Wh/km. Så 165-170 kanske är en rimlig årssnitt i Stockholmstrakten.

Re: Förbrukning

Postat: 10 okt 2019 13:16
av M3apan
Snap02 skrev:
En kompis har haft sin P3 i knappa två veckor. Han har svårt att komma under 200 kW. Visserligen 20 hjul på. Ni som har P3 o inte gasar kör normalt vad ligger ni på om temperaturen ute är mellan 10-20 grader?
Min LR 3 ligger på 160-175 när jag kör lugnt blandade vägar.
Vad kan det vara som skiljer så markant mellan P3 o min LR? Jag har haft min 4 månader.
Våran P har ett totalsnitt på 211kW efter nästan prick 1.800 mil. Då blev det en del autobahn den här sommaren. 20".

Re: Förbrukning

Postat: 11 okt 2019 20:32
av NiklasTesla
M3apan skrev:
Snap02 skrev:
En kompis har haft sin P3 i knappa två veckor. Han har svårt att komma under 200 kW. Visserligen 20 hjul på. Ni som har P3 o inte gasar kör normalt vad ligger ni på om temperaturen ute är mellan 10-20 grader?
Min LR 3 ligger på 160-175 när jag kör lugnt blandade vägar.
Vad kan det vara som skiljer så markant mellan P3 o min LR? Jag har haft min 4 månader.
Våran P har ett totalsnitt på 211kW efter nästan prick 1.800 mil. Då blev det en del autobahn den här sommaren. 20".
Precis det är mäta över tid som gäller för att få bra realistisk statistik.

Kört ca 2600mil (LR AWD 18" orginalfälg) och snittat ca 1,85kwh per mil

Re: Förbrukning

Postat: 11 okt 2019 20:33
av NiklasTesla
NiklasTesla skrev:
M3apan skrev:
Snap02 skrev:
En kompis har haft sin P3 i knappa två veckor. Han har svårt att komma under 200 kW. Visserligen 20 hjul på. Ni som har P3 o inte gasar kör normalt vad ligger ni på om temperaturen ute är mellan 10-20 grader?
Min LR 3 ligger på 160-175 när jag kör lugnt blandade vägar.
Vad kan det vara som skiljer så markant mellan P3 o min LR? Jag har haft min 4 månader.
Våran P har ett totalsnitt på 211kW efter nästan prick 1.800 mil. Då blev det en del autobahn den här sommaren. 20".
Precis det är mäta över tid som gäller för att få bra realistisk statistik.

Kört ca 2600mil (LR AWD 18" orginalfälg) och snittat ca 1,85kwh per mil (En hel del höghastighetskörning på Autobahn och skoj vid rödljusen)

Re: Förbrukning

Postat: 11 okt 2019 20:45
av MaxE
Kört ca 2500 mil LR AWD Aero. 1.64kwh/mil.

Re: Förbrukning

Postat: 06 nov 2019 17:56
av chevnanne
Hej alla Teslaägare. Idag körde jag till Vilhelmina fram och åter, ca 28 mil. Tesla M3 Lr Awd.
Jag laddade till 95% och körde 100 stordelen av vägen. Ca 22 mil 100.
När jag kom hem så hade jag 9% av laddningen kvar. Räknade ut att om jag haft fullt från start
så hade jag kommit max ca 34 mil på 100% laddning vilket jag tycker är i minsta laget.
Det är ca 13 mil enkel resa och det är 100 ca 10 mil. Temperatur ca 8 minusgrader men ingen
vinterväg ännu. Har 18" Hakka 9 som gått ca 300 mil nu. Bilen har gått 940 mil nu.
Kan det vara normal förbrukning? Hur blir det vid minus 25 grader då? 15 mil. :?