Sida 1 av 3
Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 15:20
av JuanGallardo
Jag ska installera en Tesla WC medans jag väntar på min M3.
3 elektriker har kommit för att kolla vad jag behöver göra. När jag säger att det skulle vara bra att ha en jordfelsbrytare typ B, 2 av 3 har en stor frågeteken på ansikten.
Varför ska man installera en typ B och inte en vanligt?
Också, den här med att förberedda för elmätning för att få bidrag från Naturvårdsverket, behöver man installera en elmätning?
Tack
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 15:42
av evilirish
Jfb typ B skyddar mot läckande likström (även i små mängder) som slår ut funktionaliteten hos en vanlig typ A.
Dvs börjar bilen läcka likström så slutar en typ A att funka, den kommer alltså inte att lösa ut alls vid jordfel.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 16:21
av Snubblaren
evilirish skrev:Jfb typ B skyddar mot läckande likström (även i små mängder) som slår ut funktionaliteten hos en vanlig typ A.
Dvs börjar bilen läcka likström så slutar en typ A att funka, den kommer alltså inte att lösa ut alls vid jordfel.
Hur ofta händer det?
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 16:23
av BrooklynS
Snubblaren skrev:evilirish skrev:Jfb typ B skyddar mot läckande likström (även i små mängder) som slår ut funktionaliteten hos en vanlig typ A.
Dvs börjar bilen läcka likström så slutar en typ A att funka, den kommer alltså inte att lösa ut alls vid jordfel.
Hur ofta händer det?
42
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 16:40
av Kirre
Kan man ersätta befintlig jordfelsbrytare med en Typ B för hela huset eller använder man bara Typ B till WCn och då kopplar den efter huvud-jordfelsbrytaren?
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 17:07
av Hedman
Kirre skrev:Kan man ersätta befintlig jordfelsbrytare med en Typ B för hela huset eller använder man bara Typ B till WCn och då kopplar den efter huvud-jordfelsbrytaren?
Som nämnt ovan så kan små läckströmmar svetsa blecken så jordfelsbrytaren tappar sin funktion, därför finns det nu en förbättrad typ, typ b.
Enligt elsäkerhetsverket ska jag det vara en ostörd lina från jordfelsbrytaren till wall connectorn. Så har du inget annat kopplat mellan den och centralen så kan du sätta den där, men du kan inte sätta den på inkommande för då skyddar du inte övriga huset eller bilen mot störningar.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 07 okt 2019 23:02
av evilirish
Laddboxen ska ha en egen Jfb typ B, skilt från husets som kan vara en typA.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 08 okt 2019 06:40
av LarsL
JuanGallardo skrev:
Också, den här med att förberedda för elmätning för att få bidrag från Naturvårdsverket, behöver man installera en elmätning?
Tack
Du behöver inte installera en elmätare för laddboxen för att få bidraget.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 08 okt 2019 07:24
av kikat
Kirre skrev:Kan man ersätta befintlig jordfelsbrytare med en Typ B för hela huset eller använder man bara Typ B till WCn och då kopplar den efter huvud-jordfelsbrytaren?
Det skulle gå att ersätta den befintliga men det rekommenderas inte då Typ B är känsligare än Typ A och riskerar att slå ut huset oftare än det behövs.
Risken att en Tesla skulle läcka likström är lika med 0.
Anledningen till att kravet kom var att en viss billig elbil (Zoe) hade en feldesignad laddning som visade sig kunna göra så att likström kom ut på nätet.
Behöver inte vara en "ostörd" kabel till laddboxen från husets central. Det är förmodligen en missuppfattning. Du bör dimensionera ledningen så att WC kan dra full effekt som den är inställd på utan att smälla säkringarna, för annars blir det lite opraktiskt att använda laddboxen. Behöver inte vara så komplicerat som många får det att låta.
Har du redan en 3-fas kabel utdragen till garaget kan du självklart använda den. Om den är minst 4mm kan du säkra den på 20A, då kan du sätta du 16A i garagets säkringscentral till laddboxen så har du 3x6A till annat i garaget samtidigt som bilen laddas.
Är den 2.5mm kan du säkra den på 16A, då kan du begränsa laddboxen till 10A (knappt 7kW), så du har ström över till annat i garaget, eller så kör du 16A till laddbox ändå och var restriktiv med att endast ladda bilen när du inte använder någon annan strömkrävade apparat i garaget. Du laddar inte bilen dygnet runt och vet du att du behöver ström till en 16A högtryckstvätt samtidigt som Teslan behöver mat kan du ju koppla ur bilen då. Säkringarna och kabeln klarar en del överlast utan problem så belysning och dyl. är försumbara laster.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 08 okt 2019 08:14
av Leo
Inte helt enkel fråga. Men kort så är man rädd att elbilen läcker DC-ström bakåt in i ditt hus då det kan då ”störa/slå ut” din vanliga JFB typ A så den inte fungerar/skyddar som avsett.
Kopierar in nedan från ett längre inlägg som någon annan skrev efter han ringt Elsäkerhetsverket och bad de förklara.
Jordfelsbrytare Typ B - Hur det ligger till.
Jag har i dag pratat med en mycket kunnig person på elsäkerhetsverket, Mikael Karlsson. Så här ser min sammanfattning ut och lite tankar. Jag tänkte att det var något som inte riktigt gick ihop med alltihop och precis så var det faktiskt.
Så här fungerar det med jordfelsbrytare typ A och B samt elbilar
Den viktiga delen som förmodligen nästan ingen har koll på är att typ B jordfelsbrytare eller dc brytare i laddinstallationen bryter för för mycket dc ström in på fasen från bilen, >6mA, och är inte ett brand eller personskydd som skyddar mot jordfel. Det är en missuppfattning. Däremot ger detta faktum mycket intressanta konsekvenser.
Apparater ger en viss mängd ström dc tillbaka in på nätet, beroende på likriktning till största delen. När summan av alla dessa delströmmar från olika apparater överstiger 6mA så “mättas” kärnan magnetiskt i en typ A jordfelsbrytare för personskydd 30mA. Den kommer då att bli blind för jordfel som uppstår någonstans i huset. Osäkert om samma 6mA gräns gäller för 300mA brandskydds jfb, “det vet man inte.” Möjligen kan åldrande apparater ge något ökat dc återmatning. Detta är alltså inte “fel” som plötsligt uppstår. Det är en egenskap. En typ B eller dc brytare bryter för 6mA dc ström oavsett om det finns jordfel eller inte.
Elsäkerhetsverket specificerar typ A brytare i elcentralen, typ B är inte tillåtet i standard av tillgänglighetsskäl då man skulle riskera elavbrott för ofta. “Principen idiotsäkert men obrukbart.” Så vi kan inte byta till typ B i centralen. Vilket var min fråga och tanke i grunden.
En elbil ger ganska mycket dc ström tillbaka på nätet i förhållande till andra prylar, ingen vet hur mycket egentligen. Varför mäter man inte upp undrar jag? Vad jag förstod så kan det röra sig om 1 mA typiskt för en bil, men som sagt oklart.
jfb typ B krävs inte i anslutning till nyinstallerad el som vid en laddbox. Däremot krävs minst en dc brytare som bryter vid 6mA likström på fasen. Det är alltså inte jordfelen som man är ute efter egentligen utan att tillse att likströmmen är under 6mA vilket slår ut din vanliga jfb typ A. En typ B jfb för laddboxen gör dock båda jobben.
Problemet för ditt hus och dig är att om bilen ger 2 mA, en annan bil 2mA och all annan utrustning hemma 2mA, lika med 6mA, så kommer din vanliga jfb typ A i centralen ändå inte att fungera om ett jordfel uppstår. Din jfb vid bilen gör ingen skillnad.
Din bil ökar alltså risken för att tillräckligt mycket total dc skall uppstå i ditt hus för att åsidosätta jfb typ A i centralen, men bara statistiskt och beroende på annan utrustning hemma. Bilen måste alltså helt på egen hand generera 6mA för att den säkerhetsutrustningen skall fungera. Ditt hus är förmodligen säkrat men bilen oladdad. Detta gör en elbil själv förmodligen aldrig någonsin för då kan den inte heller laddas i en laddbox, någonsin, och blir en motsats till Toyotas självladdande bilar? Så det felfall som ett dc skydd eller jfb typ B häver monterat, med eller utan laddstation, är att din bil plötsligt får ett fel som ökar dc till över 6mA och samtidigt så uppstår ett jordfel i huset någonstans. Har din bil problem med för mycket dc och du någon gång laddar på stolpe kommer du att upptäcka det förr eller senare och ringa verkstaden. Om du inte har brytare hemma och bara laddar hemma så tar det längre tid att upptäcka och riskexponeringens tidkomponent ökar. Smältande kontakt med kortis mellan fas och nolla hanteras inte av jfb, vilket då säkringen i huset tar. Brandförebyggande i samhället genom tyb B jfb är alltså inte ett motiv. Personskydd är då lite mer relevant, men bara delvis. jfb Typ B eller dc brytare bör ändå installeras för alla uttag som bilar kan ansluta sig till även om det ger ganska lite faktisk riskminimering. Laddbox har en enda fördel jämfört mot schuko, vilket är själva anslutningen.
Om bilen själv ger 6mA på sin fas så går det alltså inte ladda den men resten av huset är säkert. Bilen oladdad dessvärre. Jordfel samtidigt med under 6mA total dc likström i huset upptäcks av husets jfb typ A. Även brand i schuko plugg då. Jordfel relaterat till bilens laddning är alltså inte ett relevant felfall, det hanteras någon annanstans, alltid. Fel på insidan EVSE hanteras full ut av bilen och laddaren och är inte något som elsäkerhetsverket väger in i sina rekommendationer.
Det finns då inget som skyddar från att summan av dc i huset slår ut din typ A jfb. Elsäkerhetsverket har ingen lösning på problemet utan konstaterar bara att detta inte är kommunicerbart med massorna p g a frågans komplexitet och att summan dc i ett hus extremt sällan kommer upp i 6mA. Man tänker sig att dc strömmar är så låga från annan utrustning och att detta inte är, eller åtminstone inte har varit ett praktiskt problem eller en viktig samhällsfara. Hanterat via en stilla bön óch statistik om man vill vara lite lustig. Lite som att Svalbardare inte vaccinerar sig mot fästingsmitta, tänker jag.
Frågan är då om inte 2 eller 3 mA skydd borde vara en bättre nivå för en laddstation? Om bilen ligger på 4 själv kan den inte vara väl konstruerad elektriskt i relation till de 6mA som är jfbns akilleshäl och gräns för produkter. Laddstationstillverkarna verkar ligga på 6mA brytning.
Har man två elbilar på var sin enfas så räcker 3mA per bil för att plocka bort person och brandskyddet helt i huset. Alltså borde man kanske använda samma dc skydd för båda bilar och på samma fas. Men det ger 2 x 10 = 20A exempelvis eller 32 A på en fas. Talar lite för 3 fas ac till dc till 1 fas ac med dubbla laddboxar bakom, eller hur? 3 + 3 är inte lika med 6 här.
I tillägg så rekommenderar elsäkerhetsverket helst max 8A för Schuko som tillfällig laddning. Man ser helst så lite förgreningar som möjligt, 2,5 mm2 kabel och om förgreningar finns så helst skruvade klämmor och inte snabbklämmor.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 08 okt 2019 10:17
av Kirre
Tack alla för svar och utläggningar. Nu har även jag börjat förstå skillnad mellan jordfelsbrytare A och B.
Det är den här typen av kompetens och viljan att dela med sig som gör att jag älskar detta forum!

Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 08 okt 2019 10:54
av renes
Leo skrev:
Den viktiga delen som förmodligen nästan ingen har koll på är att typ B jordfelsbrytare eller dc brytare i laddinstallationen bryter för för mycket dc ström in på fasen från bilen, >6mA, och är inte ett brand eller personskydd som skyddar mot jordfel. Det är en missuppfattning. Däremot ger detta faktum mycket intressanta konsekvenser.
...
jfb typ B krävs inte i anslutning till nyinstallerad el som vid en laddbox. Däremot krävs minst en dc brytare som bryter vid 6mA likström på fasen. Det är alltså inte jordfelen som man är ute efter egentligen utan att tillse att likströmmen är under 6mA vilket slår ut din vanliga jfb typ A. En typ B jfb för laddboxen gör dock båda jobben.
Lite motsägelsefullt. Så vitt jag förstått så innehåller en typisk typ B både en typ A och en likströmsdetektion, dvs den skyddar mot både jordfel (AC läckström) och DC läckströmmar. När jag tittar på datasheet för Chint NL210 som jag misstänker många här har, så anger man I delta n till 30, 100 eller 300 mA (i mitt fall 30 mA), vilket ju är AC läckström som i en jfb A.
Många installerar väl också jfb B direkt under huvudbrytaren, dvs inte efter den befintliga jfb A, vilket skulle vara lite iffy om jfb B inte skyddade mot AC läckströmmar också.
Datasheet:
https://chint.co.uk/wp-content/uploads/ ... L210-2.pdf
På schemat som finns på brytaren ser man de olika detektorerna (någon som kan symbolerna får gärna förklara vilken som är vilken, men jag tror den understa är likströmsdetektionen och den översta växelströmsdetektionen).
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 08 okt 2019 19:44
av andersd
Helt rätt, jfb typ B till din laddstation ska sitta parallellt med husets vanliga jfb. Inte i serie, iom att den isf inte skyddar husets vanliga jfb mot mättning.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 11 okt 2019 07:41
av hannes_e
Lite yr i huvudet av alla resonemang
Om jag drar följande slutsats, har jag förstått det rätt då?
Om man bara byter ut sin jfb typ A som skyddar hela huset, till en jfb B (alltså så man inte ska göra), så får man en försämring eftersom man riskerar elavbrott för ofta. I övrigt har man inte försämrat anläggningen och har samma skydd som tidigare mot "vanliga" jordfel.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 11 okt 2019 08:25
av kikat
hannes_e skrev:Lite yr i huvudet av alla resonemang
Om jag drar följande slutsats, har jag förstått det rätt då?
Om man bara byter ut sin jfb typ A som skyddar hela huset, till en jfb B (alltså så man inte ska göra), så får man en försämring eftersom man riskerar elavbrott för ofta. I övrigt har man inte försämrat anläggningen och har samma skydd som tidigare mot "vanliga" jordfel.
Ja, det stämmer. JFB TYP B är en JFB TYP A fast med ett tillägg som kan detektera likström kan man förenklat säga.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 11 okt 2019 10:00
av unumlapis
Tesla har även som krav på installation av JFB Typ B när detta görs av Tesla certifierade elfirmor. Så för göra en lång historia kort, installera en dedikerad JBF Typ B till din WC.

Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 11 okt 2019 10:37
av BrooklynS
Det är alltid krav på jfb typ B vid fast installation.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 11 okt 2019 14:23
av 0daytesla
Hittade just den där jfb på energibutiken.se vad det nu är men gillar engelskan dom dragit till med
Chint NL210 3-phase earth leakage circuit breaker TYPE B
Ground fault switch for charging station for electric cars, electric hybrids, charging hybrids. The ground fault circuit breaker of TYP B has since 2017 been a requirement for charging electric cars. We offer the right switch for a difficult price.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 11 okt 2019 15:12
av Off Grid Byggaren
Många tillverkare har nu slutat stoppa i en inbyggd typ B jordfelsbrytare i sina laddboxar. Istället blir den en typ A plus separat DC läckströmsdeketering. Den bryter bort all ström genom att slå ifrån kontaktorn i laddboxen. Det blir lite lägre kostnad och högre säkerhet då gränsen är låga 6mA för att stänga av strömmen.
Det är väldigt ovanligt att den löser ut på DC-läckage vad jag hört från flera anläggningar. Enstaka bilar och de har oftast försvunnit när teknikerna kommit ut.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 15 okt 2020 10:24
av holden
Skön extrautgift med jordfelsbrytare B vid installation av Tesla Wall Charger, det hade man ju önskat att någon (Tesla kanske) informerat om, blir nu dubbelt så dyrt som förväntat. För sent att skicka tillbaka TWC och köpa Easee-box med inbyggd brytare istället.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 15 okt 2020 10:39
av bonath
holden skrev:Skön extrautgift med jordfelsbrytare B vid installation av Tesla Wall Charger, det hade man ju önskat att någon (Tesla kanske) informerat om, blir nu dubbelt så dyrt som förväntat. För sent att skicka tillbaka TWC och köpa Easee-box med inbyggd brytare istället.
Pubbe här på forumet sålde typ B innan...
Vill minnas runt 1700:-
memberlist.php?mode=viewprofile&u=4044
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 15 okt 2020 10:52
av holden
bonath skrev:holden skrev:Skön extrautgift med jordfelsbrytare B vid installation av Tesla Wall Charger, det hade man ju önskat att någon (Tesla kanske) informerat om, blir nu dubbelt så dyrt som förväntat. För sent att skicka tillbaka TWC och köpa Easee-box med inbyggd brytare istället.
Pubbe här på forumet sålde typ B innan...
Vill minnas runt 1700:-
memberlist.php?mode=viewprofile&u=4044
Hittade på nätet för 1580, problemet är att jag inte hinner beställa hem en, elektrikern köper en hos sin lokala leverantör till 3-4 ggr högre pris..
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 15 okt 2020 10:54
av BrooklynS
holden skrev:Skön extrautgift med jordfelsbrytare B vid installation av Tesla Wall Charger, det hade man ju önskat att någon (Tesla kanske) informerat om, blir nu dubbelt så dyrt som förväntat. För sent att skicka tillbaka TWC och köpa Easee-box med inbyggd brytare istället.
Alla har informerat om detta... Du kommer ändå att bli glad av att du skaffade en Tesla WC och du får tillbaka hälften av JFB-kostnaden också.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 15 okt 2020 11:02
av holden
Varför bli jag glad att ha Teslas egen laddbox? Kan tycka att den är snyggare än konkurrenternas men den verkar ju inte ha några andra fördelar.
Re: Jordfelsbrytare typ B?
Postat: 15 okt 2020 11:05
av [JM]
Ny JFB typB kan du få för mindre än 2000kr.
Så det bli ändå billigare med en Tesla WC än andra boxar med inbygg JFB.
Sen kommer din elektriker å gnälla för han vill inte montera den eftersom han då inte kan sälja på dig en svindyr för 6000kr.
90% av liknande som kommer upp på forumet så säger elektrikern att det är något billigt kina-skräp som han inte vill ta ansvar för.
Här kan du läsa lite om företaget själv.
https://chintglobal.com/about-us-13
Kort sammanfattning:
Bildades 1984
30000 anställda
Top 500 ibland företag i Kina.
11,4 miljarder USD i omsättning.
Sen kan man roa sig att jämföra med schneider electric som omsätter 27,2 miljarder SEK.
Dvs ca en femtedel.
Så någon liten källarfirma är det inte....