Sida 1 av 2
TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 13:45
av xp2002
Ni som bytt till eftermarknadshjul nu till vintern, har ni haft problem med TPMS?
Bytte till 19 på min performance och har ställt in på 19” på hjulinställningen och försökt kalibrera tpms. Men det vill sig icke!
Hur lång tid tar det för bilen att fatta? Eller har jag fått kassa tpms?
Re: TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 14:12
av e5m1r
Det tar en stunds körning
Sen finns altid risk att ”däckgubben” inte programerade tpms rätt
Re: TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 15:49
av xp2002
e5m1r skrev:Det tar en stunds körning
Sen finns altid risk att ”däckgubben” inte programerade tpms rätt
Har kört typ 5-6 mil men får väl ge det en stund till då.
Re: TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 15:52
av tor-ake
5-6km räcker mer än väl
Har de nya hjulen ens tpms-sändare?
Re: TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 16:03
av xp2002
tor-ake skrev:5-6km räcker mer än väl
Har de nya hjulen ens tpms-sändare?
Haha ja de är sålda med det iaf.
Re: TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 18:10
av xp2002
Haha kan det vara så dumt att det inte funkade p.g.a att sommarhjulen låg i bilen på väg hem? Nu funkar det iaf efter jag lastade ur dem och gjorde en reset.
Re: TPMS problem
Postat: 26 okt 2019 18:17
av Legato
tor-ake skrev:5-6km räcker mer än väl
Har de nya hjulen ens tpms-sändare?
Nah, det är väldigt olika. Ibland bara några km, men nu sist tog det fyra resor på totalt ca 5 mil innan mina hoppade igång.
Re: TPMS problem
Postat: 27 okt 2019 12:00
av xp2002
Legato skrev:tor-ake skrev:5-6km räcker mer än väl
Har de nya hjulen ens tpms-sändare?
Nah, det är väldigt olika. Ibland bara några km, men nu sist tog det fyra resor på totalt ca 5 mil innan mina hoppade igång.
Ja det blev ungefär samma för mig. Nu när de väl är hittade fungerar de som de ska och lätt att byta inställt tryck. Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag

TPMS problem
Postat: 27 okt 2019 12:05
av taliz
xp2002 skrev: Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag

Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.
Re: TPMS problem
Postat: 27 okt 2019 12:10
av tor-ake
xp2002 skrev:Haha kan det vara så dumt att det inte funkade p.g.a att sommarhjulen låg i bilen på väg hem? Nu funkar det iaf efter jag lastade ur dem och gjorde en reset.
Så kan det mycket väl vara. Det finns ett (ganska klurigt dock tvivelaktigt) trick, att man plockar bort sensorerna från fälgarna, och bygger in dem i ett pvc-rör som man sätter en schräderventil på, och pumpar upp till ett par bar. Sedan ligger sensorerna därinne och sänder till bilen, och man behöver inte längre fippla med omprogrammering. Behövs dock inte på en Tesla, som lär sig sensorerna själv utan att man behöver betala någon med en diagnosdator för att fippla.
https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/
Re: TPMS problem
Postat: 27 okt 2019 12:15
av taliz
tor-ake skrev:xp2002 skrev:Haha kan det vara så dumt att det inte funkade p.g.a att sommarhjulen låg i bilen på väg hem? Nu funkar det iaf efter jag lastade ur dem och gjorde en reset.
Så kan det mycket väl vara. Det finns ett (ganska klurigt dock tvivelaktigt) trick, att man plockar bort sensorerna från fälgarna, och bygger in dem i ett pvc-rör som man sätter en schräderventil på, och pumpar upp till ett par bar. Sedan ligger sensorerna därinne och sänder till bilen, och man behöver inte längre fippla med omprogrammering. Behövs dock inte på en Tesla, som lär sig sensorerna själv utan att man behöver betala någon med en diagnosdator för att fippla.
https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/

maken till workaround.
Re: TPMS problem
Postat: 28 okt 2019 22:12
av xp2002
taliz skrev:xp2002 skrev: Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag

Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.
Ja men nu blir det ju inte -35 så ofta i Sthlm

TPMS problem
Postat: 28 okt 2019 23:15
av taliz
xp2002 skrev:taliz skrev:xp2002 skrev: Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag

Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.
Ja men nu blir det ju inte -35 så ofta i Sthlm

Jag tryckte i 3,3 i mina för 1 1/2 vecka sen. Sen sjönk tempen från 15-20 till 5-10 och vips var dom nere på 3,1.
Det behövs alltså inte några jätteskillnader.
Re: TPMS problem
Postat: 28 okt 2019 23:20
av xp2002
taliz skrev:xp2002 skrev:taliz skrev:xp2002 skrev: Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag

Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.
Ja men nu blir det ju inte -35 så ofta i Sthlm

Jag tryckte i 3,3 i mina för 1 1/2 vecka sen. Sen sjönk tempen från 15-20 till 5-10 och vips var dom nere på 3,1.
Det behövs alltså inte några jätteskillnader.
Sjunker 0,1 bar per 10 grader.
Re: TPMS problem
Postat: 04 nov 2019 19:22
av pefreli
Har fått på vinterdäcken från Megahjul nu och har också problem med TPMS. Har kört ca 4 mil nu, dock inte i sträck.
Bilen letar och letar utan lycka.
På tidigare bilar jag haft har det funkat efter ca 5 km.
Får väl ge det ytterligare 1-2 dagar.
Hur ser man att man har fått TPMS-ventiler installerade?
Re: TPMS problem
Postat: 04 nov 2019 21:20
av e5m1r
pefreli skrev:Har fått på vinterdäcken från Megahjul nu och har också problem med TPMS. Har kört ca 4 mil nu, dock inte i sträck.
Bilen letar och letar utan lycka.
På tidigare bilar jag haft har det funkat efter ca 5 km.
Får väl ge det ytterligare 1-2 dagar.
Hur ser man att man har fått TPMS-ventiler installerade?
De har en yttre hylsa av aluminium som håller ventilen på plats
Re: TPMS problem
Postat: 04 nov 2019 22:16
av pefreli
e5m1r skrev:pefreli skrev:Har fått på vinterdäcken från Megahjul nu och har också problem med TPMS. Har kört ca 4 mil nu, dock inte i sträck.
Bilen letar och letar utan lycka.
På tidigare bilar jag haft har det funkat efter ca 5 km.
Får väl ge det ytterligare 1-2 dagar.
Hur ser man att man har fått TPMS-ventiler installerade?
De har en yttre hylsa av aluminium som håller ventilen på plats
Tack!
Då verkar det iaf vara rätt ventiler installerade. Får hoppas de vaknar till liv inom de närmsta dagarna.

Re: TPMS problem
Postat: 07 nov 2019 16:02
av perre
Jag bytte mina hjul idag och kom på att fråga vilket tryck han fyllde på med. Tänkte jag skulle lära mig något, men där fick jag tji. Han fyllde med 2,6 sa han och då jag tyckte det lät väldigt lite så ökade han till 2,9. Vad jag förstått här på Forum är att jag gott kan trycka i kanske 3,1 när de är kalla.
Så lita inte alltför mycket på däckgubben. Det här var ändå Euromaster. Ja de letade en stund efter jack mode också till de kom på att jag inte hade nån luftfjädring på min model 3.
Re: TPMS problem
Postat: 07 nov 2019 16:23
av renes
Hos mig fyllde de på till 3.2 bar igår.
TPMS började funka idag, efter att jag i morse gjorde "factory reset" för TPMS och sen körde några km till. Just när TPMS började funka igen kom det upp en dialogbox med att jag tydligen har nya hjul och behöver konfigurera hjulen i service settings, vilket jag negerade eftersom storleken fortfarande är 18".
Förresten trevlig att se att de efterdrog alla muttrar med momentnyckel till 175 Nm. De här två killarna verkade veta vad de gjorde.
Re: TPMS problem
Postat: 07 nov 2019 23:47
av t3x
Hej
har samma bekymmer - visste inte att tpms satt i ventilhatten. Min är omstartad, "lärd på nytt" och har även gjort fabriksåterställning av datorn men den rapporterar fortfarande att TPMS sensorerna saknas eller är felaktiga. Kan däcken ha kommit utan dem? (köpte på bythjul)
kan man sätta på ventilhättorna från sommardäcken på vinterdäcken ist?
/jocke
Re: TPMS problem
Postat: 07 nov 2019 23:59
av Legato
t3x skrev:Hej
har samma bekymmer - visste inte att tpms satt i ventilhatten. Min är omstartad, "lärd på nytt" och har även gjort fabriksåterställning av datorn men den rapporterar fortfarande att TPMS sensorerna saknas eller är felaktiga. Kan däcken ha kommit utan dem? (köpte på bythjul)
kan man sätta på ventilhättorna från sommardäcken på vinterdäcken ist?
/jocke
Och du har kört 5-10 mil?
Re: TPMS problem
Postat: 08 nov 2019 00:02
av Legato
perre skrev:Jag bytte mina hjul idag och kom på att fråga vilket tryck han fyllde på med. Tänkte jag skulle lära mig något, men där fick jag tji. Han fyllde med 2,6 sa han och då jag tyckte det lät väldigt lite så ökade han till 2,9. Vad jag förstått här på Forum är att jag gott kan trycka i kanske 3,1 när de är kalla.
Så lita inte alltför mycket på däckgubben. Det här var ändå Euromaster. Ja de letade en stund efter jack mode också till de kom på att jag inte hade nån luftfjädring på min model 3.
Jag fick 3,1 i tre hjul och 2,6 i ett hjul igår.
Dessutom hade BytHjul lyckats montera de breda däcken som högerdäck och de smalare som vänsterdäck. Riktiga genier...
Men nu har jag 3,3 runt om precis som det ska vara

Re: TPMS problem
Postat: 08 nov 2019 05:48
av M455E
Legato skrev:t3x skrev:Hej
har samma bekymmer - visste inte att tpms satt i ventilhatten. Min är omstartad, "lärd på nytt" och har även gjort fabriksåterställning av datorn men den rapporterar fortfarande att TPMS sensorerna saknas eller är felaktiga. Kan däcken ha kommit utan dem? (köpte på bythjul)
kan man sätta på ventilhättorna från sommardäcken på vinterdäcken ist?
/jocke
Och du har kört 5-10 mil?
Är du säker på att du la till TPMS i din beställning?
Notera också att man på bythjul innan september (ungefär) inte kunde välja TPMS till Tesla M3. Mina vinterhjul beställde jag i mitten av september och kunde då lägga till TPMS. Har för mig att det då fanns 2 varianter att välja mellan.
Bilen hittade däcktrycket efter bara några kilometers körning.
Re: TPMS problem
Postat: 08 nov 2019 06:51
av Bjelke
t3x skrev:Hej
har samma bekymmer - visste inte att tpms satt i ventilhatten. Min är omstartad, "lärd på nytt" och har även gjort fabriksåterställning av datorn men den rapporterar fortfarande att TPMS sensorerna saknas eller är felaktiga. Kan däcken ha kommit utan dem? (köpte på bythjul)
kan man sätta på ventilhättorna från sommardäcken på vinterdäcken ist?
/jocke
Tesla (och alla originalmonterade på andra märken tror jag) kör med inbyggda dvs sensorn sitter på insidan av fälgen (nedre bilden).
"hattar" tror jag bara används för bilar som inte har systemet original, typ gamla bilar som man ändå vill kunna se tryck på (övre bilden).
Re: TPMS problem
Postat: 08 nov 2019 11:10
av jesper998
Bytte till vinterhjul på Euromaster Trosta. Åkte hem till Uppsala ca 3.5 mil utan att bilen hittade dom nya sensorerna, däremot hoppade det igång nästan direkt vi använde bilen nästa gång.