Sida 1 av 1

Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 13:39
av erikande02
Hej,

Jag väntar på att få min M3 LR AWD och i väntan har jag nu installerat Teslas Wall Charger. Läst och tittat på Youtube om laddning och till vilken nivå man bör ladda batteriet för att det ska hålla så länge som möjligt.
Min uppfattning har tidigare varit att helst ska batteriet hållas mellan 20-70% för längst livslängd.
Men nu läser jag att Tesla rekommenderar att batteriet ska laddas till 90% varje dag.

Hur gör ni som har Tesla idag?

https://cleantechnica.com/2018/12/07/ho ... y-healthy/

https://www.youtube.com/watch?v=NSw12ssAtJY&t=536s

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 13:45
av ChristerSjo
Laddar 80% till vardags varje dag. Tilll 95-100% strax innan jag skall iväg på längre resa som kräver det, dvs den står aldrig långa stunder med "fullt" batteri.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 13:49
av loftux
Ladda efter ditt körmönster. Om du inte behöver 90% varje dag (och då skall du köra mycket med en LR), så kan du ladda lite mindre så att det täcker ditt dagliga behov, + lite marginal. Själv laddar jag till 75%, sen 90+ när jag skall på längre resor.

Finns massor med teorier kring det optimala, men ser ingen nackdel att ligga under 80% istället för 90%, även om Elon sagt det skall fungera bra. Och vad jag vet är 90% varje dag ingen fördel, däremot kan det vara bra att då och då ladda till minst 90% för kalibrering av batteriet.

Igen, ladda efter körmönster, för det exakt rätta svaret om % kommer vara svårt att få.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 17:13
av EnTraktor
Tesla rekommenderar inte att ladda till 90%, Tesla rekommenderat att ladda max 90%.

Bäst är att hålla sig inom 70%-30% för då slits batteriet minst. 80%-20% är en bra kompromiss och 90%-10% är yttre gränsen.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 19:09
av konungen
Nu säger jag inte att en telefon är samma sak men med min app accubattery till telefonen så är en laddning från 0-100% en wear cycle ställer du istället in 0-73% så är det bara 0.2 wearcycle vilket innebär att du kan ladda telefonen 0-73% 5ggr och du har slitit lika mycket på batteriet som du laddat det en gång 0-100%. Sedan skall du ju inte ladda ur helt heller....

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 20:24
av Svenssons
Tesla rekommenderar att ladda till 50-90% dagligen. Själv laddar jag 90% dagligen och 100% när jag behöver det. Vid laddning på resa laddar jag så mycket som det behövs för att komma fram till nästa laddare eller destination med ca 5% vid min normala körning.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 20:50
av Credde
Går det att titta på hur bilen har laddats historisk? T.ex för jag som är nyfiken på begagnad.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 22:10
av Ossman
Forskning från Chalmers pekar väl mot att det optimala är att ladda upp till 40% för att maximera livslängden. Det krävs stora batterier för att komma nån vart om man följer detta...

https://research.chalmers.se/en/publication/512004

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 22:33
av Teslaspolen
Ossman skrev:
Forskning från Chalmers pekar väl mot att det optimala är att ladda upp till 40% för att maximera livslängden. Det krävs stora batterier för att komma nån vart om man följer detta...

https://research.chalmers.se/en/publication/512004
Och andra sidan, hur stor effekt ger det? Spontant känns det som att man för störst effekt att gå från 100 till 90 daglig laddning. Sedan 90 till 80, osv, med snabbt avtagande avkastning tills man når ca 50%.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 01 nov 2019 23:04
av Svenssons
Ossman skrev:
Forskning från Chalmers pekar väl mot att det optimala är att ladda upp till 40% för att maximera livslängden. Det krävs stora batterier för att komma nån vart om man följer detta...

https://research.chalmers.se/en/publication/512004
Kan inte se att det är Teslas batterier de har testat. Batterikemi och paketering påverkar direkt hur battericeller a kan laddas. Även hur cellerna laddas och hur temperaturen hanteras.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 00:27
av macksie
Hade samma fundering som du, därför skapade jag denna omröstning för ganska länge sen.
viewtopic.php?f=37&t=11752
De flesta verkar köra till 80% eller 90%
Personligen har jag den på 80%, men tvekar inte en sekund på att ställa upp den till 100% om jag behöver för långresa.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det, men har för mig att det senaste från herr Musk är att det inte spelar så stor roll, bara man håller sig ifrån de absoluta ytterligheterna

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 09:22
av erikande02
Tack för alla svar! Funderar på det här om kalibrering. Någon som delar Kims erfarenheter?

"Even more shocking, Kim’s Tesla had been babied from a charging standpoint, only being charged up to 70% every night, per Tesla guidance. Kim used her platform to make a video about her findings and took the car in to Tesla to figure out what was going on. Tesla shared some instructions, which Kim summarized in her video.

* Charge to 90% nightly. Leave vehicle plugged in after reaching 90%. Range should increase within several weeks.
*If unsuccessful, charge to 100%. Leave plugged in until charging stops.
*Drive down to under 10% and repeat 100% charge 2–3 times until full recalibration occurs.

What she learned was that the gauge that displays the mileage of the car essentially gets trained and that the new recommendation is to charge the car up to 90% overnight and to leave it plugged in after it is charged. This starts what is essentially a re-training process that reminds the car how much battery pack it has, resulting in the displayed range increasing over a few weeks."

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 09:31
av Max3
erikande02 skrev:
Tack för alla svar! Funderar på det här om kalibrering. Någon som delar Kims erfarenheter?

"Even more shocking, Kim’s Tesla had been babied from a charging standpoint, only being charged up to 70% every night, per Tesla guidance. Kim used her platform to make a video about her findings and took the car in to Tesla to figure out what was going on. Tesla shared some instructions, which Kim summarized in her video.

* Charge to 90% nightly. Leave vehicle plugged in after reaching 90%. Range should increase within several weeks.
*If unsuccessful, charge to 100%. Leave plugged in until charging stops.
*Drive down to under 10% and repeat 100% charge 2–3 times until full recalibration occurs.

What she learned was that the gauge that displays the mileage of the car essentially gets trained and that the new recommendation is to charge the car up to 90% overnight and to leave it plugged in after it is charged. This starts what is essentially a re-training process that reminds the car how much battery pack it has, resulting in the displayed range increasing over a few weeks."
Jag har laddat till 90% varje dag ändå har mitt batteri blivit så okalibrerat att det tappat 70 km på en full laddning precis som henne. Så känns inte som om det hjälper.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 10:07
av Leo
Tror mycket man läser egentligen gäller "generella tester/teorier" om celltypen som används. Där man i olika enklare försök laddat och övervakat enskilda celler "helt tomt-helt fullt" (Lätt att hålla exakt koll på laddnivån i enstaka celler men betydligt svårare på elbilars batteripaket som ofta består av 1000-tals celler). Dvs försök på EN cell blir det helt utan inbyggda marginaler och utan avancerad övervakning via BMS, kylning på batterierna osv. Så därför är nog inte allt man "hört/läst" fullt ut aktuellt/applicerbart på ett batteripaket (100-8000st celler) i en elbil/PHEV med avancerad BMS, kylning, räckviddsmätare där också 0-100% INTE är exakt det samma som "helt tomt-helt fullt" osv. Fram för allt är det ganska stor skillnad mot hur liknande liknande batterier i tex telefoner/datorer hanteras/övervakas. Vilket många spontant gärna gör kopplingar till.

Tror också mycket "teorier" man läser om just Tesla egentligen kommer från då Roadstern kom 2008 och Tesla då skrev/kommenterade väldigt mycket om olika sätt att sköta dess specifika batteri. Gör man "standard Charge" på en Roadster ligger den på 87% om jag minns rätt och inte förrän nivån är över 80% påbörjas cellbalanseringen på den osv. De nya Teslabilarna har ju en annan cellkemi och uppbyggnad som jag förstår det. Därför är det inte alls säkert att logaritmerna/programmeringen till de nya bilarna är samma osv. Där tesla numera inte pratar/anger lika mycket i detalj på hur det är programmerat och hur man ska göra numera. Sen har ju utvecklingen garanterat gått framåt på 15 år (sen Roadstern började utvecklas) då Tesla säkerligen läst sig en hel del under resans gång också.

Att Tesla numera inte anger lika mycket rekommendationer/fakta/data om hur laddningen bör göras tolkar jag som att Tesla numera vill "undvika" onödiga "teoretiska diskussioner" om enstaka procents laddnings påverkan hit eller dit. Istället har man ju det enkla tydliga tumregeln som är lätt att förstå och kommunicera ="Daily" och "Trip" som vägledning.

Så är nog inget man egentligen behöver fundera så mycket över. Ställ den på lämpligt ställe inom "Daily" till vardags som passar din körning och ladda utan oro till "Trip" om du ska långt. Det är nog Teslas syn på det hela som vi nog lugnt och tryggt kan följa utan att behöva fundera så mycket mer på.

Min gamla Roadster har för övrigt 97% kapacitet kvar efter 10år. Alltid ansluten till el och alltid laddad till "standard charge" =87%.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 10:15
av Svenssons
Max3 skrev:

Jag har laddat till 90% varje dag ändå har mitt batteri blivit så okalibrerat att det tappat 70 km på en full laddning precis som henne. Så känns inte som om det hjälper.
Att enbart ladda till 90% hjälper inte att kalibrera battericellerna. Ibland behövs full laddning (ladda upp till 100% och låta den stå där med laddning på ett tag precis som Tesla rekommenderat) plus nära urladdning också så att BMS lär sig gränserna.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 10:21
av Max3
Svenssons skrev:
Max3 skrev:

Jag har laddat till 90% varje dag ändå har mitt batteri blivit så okalibrerat att det tappat 70 km på en full laddning precis som henne. Så känns inte som om det hjälper.
Att enbart ladda till 90% hjälper inte att kalibrera battericellerna. Ibland behövs full laddning (ladda upp till 100% och låta den stå där med laddning på ett tag precis som Tesla rekommenderat) plus nära urladdning också så att BMS lär sig gränserna.
Fast jag laddade en gång upp från 2% till 100% och lät den stå med hundra procent i ca 3 timmar. Hjälpte inte.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 02 nov 2019 10:38
av Svenssons
Max3 skrev:
Svenssons skrev:
Max3 skrev:

Jag har laddat till 90% varje dag ändå har mitt batteri blivit så okalibrerat att det tappat 70 km på en full laddning precis som henne. Så känns inte som om det hjälper.
Att enbart ladda till 90% hjälper inte att kalibrera battericellerna. Ibland behövs full laddning (ladda upp till 100% och låta den stå där med laddning på ett tag precis som Tesla rekommenderat) plus nära urladdning också så att BMS lär sig gränserna.
Fast jag laddade en gång upp från 2% till 100% och lät den stå med hundra procent i ca 3 timmar. Hjälpte inte.
Laddade du sedan ner till under 10%? Upp till 100% så lär sig BMS toppen och den måste kännas till innan botten.

Re: Laddning till vilken nivå?

Postat: 03 nov 2019 13:05
av macksie
Problemet tycker jag är att det finns inget officiellt i om batteriet överhuvudtaget behöver eller ska kalibreras. På sin höjd är det servicecentret sa... Eller nån som citerar nån som citerar nån annan. Eller i allra bästa fall Elon som skickar en tweet som svar på nån fråga som sen tolkas till döddagar. Det finns inget i servicemanualen, eller andra officiella instruktioner. Som jag har förstått det så ska det räcka med 90% eller tom ännu lägre. 90% kan ju teoretiskt innebära att ett "pack" är på 100% eller nära 100%, och nästa gång du laddar till 90% så laddas nästa delkomponent-pack till 100% pss kommer hela batteripacket att över tid ha kalibrerats. Men det är ju bara ytterligare killgissningar baserat på vad jag "läst"