Sida 1 av 2

Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 28 nov 2019 11:21
av Daniel_S
Har en 3-fas UMC (norsk, gen1) och undrar om dessa bara funkar med Tesla-bilar eller om de även är kompatibla med bilar av andra fabrikat?
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.

//Daniel

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 28 nov 2019 11:34
av Verdi
Daniel_S skrev:
Har en 3-fas UMC (norsk, gen1) och undrar om dessa bara funkar med Tesla-bilar eller om de även är kompatibla med bilar av andra fabrikat?
Jag blir "nedgraderad" till i3-chaufför i helgen och behöver ladda den med 3-fas.

//Daniel

Jag köpte en norsk UMC med trefasadapter men den fungerade inte på i3:an. Har visserligen bara provat på ett uttag men det fungerade på Teslan vid samma tillfälle.

Jag kanske bara hade otur? Någon som VET?

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 29 nov 2019 07:36
av Leo
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 29 nov 2019 07:46
av Svenssons
De enda bilar som den fungerat med är där Tesla haft samarbete med och levererat delar biltillverkaren. Toyota Rav4 Hybrid kan laddas med UMC tror jag, har för mig sett TeslaBjörn testa detta.

Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 29 nov 2019 09:36
av e5m1r
Funkar på Kia Nioro Plugin bör funka på BEV kan man tycka också
Iofs ej norsk

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 29 nov 2019 09:53
av Daniel_S
Tack för svaren, låter som lite spridda skurar.
Jag skall försöka hitta ett 3-fas idag och testa :)

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 29 nov 2019 21:25
av Willerud
3-fas UMC funkar på Leaf 40kWh.

Fick det aldrig till att funka på Zoe, men den är känd för att ha märklig jordning.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 21 dec 2019 12:38
av thorenj
Jag kan meddela att den gamla UMCn (3-fas) fungerar även på Leaf e+ 62 kWh, laddar just nu.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 26 dec 2019 23:49
av topgun12
Nej, den är inte Tesla specifik. Köpt en teslaladdare, läst monteringsanvisningen.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 27 dec 2019 00:05
av Svenssons
topgun12 skrev:
Nej, den är inte Tesla specifik. Köpt en teslaladdare, läst monteringsanvisningen.
Tesla kan laddas med 3 faser utan nolla indragen, men för att ladda bilar som bara laddar på en fas som tex KIA e-niro så måste även nollan kopplas in. Är det gjort påverkas inte teslas laddning det är som förut, men även andra bilar kan laddas.
Jag är ingen yrkeselektriker, men tror jag fattar det här. Ska dock inte installera själv då det inte är tillåtet utan rätt utbildning.
Stämmer verkligen detta? Tesla laddar ju inte mellan faserna i 400V utan just mellan respektive fas och nollan i 230V. Det går även bra att ladda på en eller två faser om tex säkring gått på en eller två så länge fasen för styrelektroniken i boxen är aktiv.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 27 dec 2019 21:04
av peken
Lånar tråden då jag tycker att min fråga passar in. Jag vet att tesla WC kan ladda andra elbilar än tesla som har typ2.
Nu har jag skaffat en model 3 och min fru har en e-golf. Vi har en typ2 laddbox på 3*16A så jag kan ladda med 11kW och min fru med 7,4kW då egolfen bara laddar på två faser.

Nu funderar jag på att sätta upp ett sånt där blått uttag inne i garaget och säkra upp med 16A (laddboxen är ute), då kan jag köra med UMC 1*13A när jag har bilen inne i garaget. Men nu till frågan, kan min fru använda min tesla UMC (1-fas som följer med model 3) och ladda sin egolf?

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 16 maj 2020 16:33
av thorenj
Nya laborationer - för kännedom: Tesla 3-fas UMC fungerar utmärkt med Volvo C30 Electric gen2.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 19 sep 2020 11:14
av MarkusL
Någon som testat med id3?

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 19 sep 2020 17:12
av HelectriC
Leo skrev:
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 19 sep 2020 18:21
av HelectriC
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.
Provade nu och Tesla UMC funkar även till PS2. Dock så går den bara upp till 10A men Teslan klarade 13A.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 20 sep 2020 07:30
av Matthiaz
HelectriC skrev:
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Provat 3-fas UMC (svensk) på e-Golf för något år sedan, funkade inte trots flera försök.
Min Tesla-UMC som jag behöll när jag sålde Teslan funkar på vår eGolf. Ska ner och testa om den funkar på PS2 också.
Provade nu och Tesla UMC funkar även till PS2. Dock så går den bara upp till 10A men Teslan klarade 13A.
Jag provade med min 1-fas UMC (från min M3) och ladda en PS2. Det funkade att ladda med 13A.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 25 aug 2021 13:08
av HerrNilsson
Har skaffat en BMW i3 94Ah 2016 som extrabil. Vill ladda den från ett 3-fasuttag (CEE).
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.

Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna?
Skärmavbild 2021-08-25 kl. 13.07.15.png
Varför funkar det isf inte med UMC:n kan man ju undra då?

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 25 aug 2021 13:32
av Daniel_S
HerrNilsson skrev:
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.
Nja, det beror på. Har du CCS/DC-snabbladdning i bilen så har jag förstått att det sitter 3-fas ombordladdare också.
Saknar du CCS/DC-laddning så är det förmodligen 1-fas ja.

Jag har testat min norska UMC och den funkar inte med BMW'n men har däremot laddat mycket med en sådan här och det funkar kalas:
https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-16a-11kw

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 25 aug 2021 13:48
av HerrNilsson
Ah okej! Tack för input. Jag har CSS på den så kanske är 3-fas ombord iaf då. Går liksom inte att utröna riktigt från instruktionsboken heller...

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 25 aug 2021 15:21
av Gustafsson
Nu blandas det väl ihop UMC och WC?
Min roadster kan inte ladda enfas från UMC för MS, men väl från WC ( bägge via typ2adapter) så WC är mer förlåtande.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 25 aug 2021 17:00
av martinot
HerrNilsson skrev:
Har skaffat en BMW i3 94Ah 2016 som extrabil. Vill ladda den från ett 3-fasuttag (CEE).
Ombordladdaren är 1-fas vad jag förstår.

Teslas UMC fungerar ej.
Men kommer det funka att köpa en 3-fasladdkabel för CEE-uttag och att bilen sen bara laddar på 1 av faserna? Typ denna?
Skärmavbild 2021-08-25 kl. 13.07.15.png

Jag hade hellre gått på en sådan här portabel EVSE, som inte har någon "klump" eller låda mitt på kabeln.

Finns dessutom varianter med en Tesla-knapp inbyggd i handtaget (precis som Teslas UMC, fast bättre). Vilket kan vara fint om ni vill använda till både er BMW och er Tesla (men är inte nödvändigt, och bara till nytta för Tesla).

Man kan på alla dessa Metron EVSE även ställa ner laddeffekten med en knapp på handtaget. Normalt enklare för Tesla att sätta detta i bilens skärm, men kanske bra för BMW (och andra elbilar) om den inte har funktion för detta. Är inte på alla ställen som man kan blåsa på med full effekt, och hemma vill man inte alltid riskera att blåsa huvudsäkringarna när man laddar andra bilar, eller har ett högt effektuttag i fastighetens övriga förbrukare.

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/


Bild

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 25 aug 2021 20:34
av HerrNilsson
Alltid bra tips och kunskap här på forumet. Man tackar. Då vet jag hur jag ska göra.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 26 aug 2021 10:33
av andersd
martinot skrev:

Jag hade hellre gått på en sådan här portabel EVSE, som inte har någon "klump" eller låda mitt på kabeln.

Finns dessutom varianter med en Tesla-knapp inbyggd i handtaget (precis som Teslas UMC, fast bättre). Vilket kan vara fint om ni vill använda till både er BMW och er Tesla (men är inte nödvändigt, och bara till nytta för Tesla).

Man kan på alla dessa Metron EVSE även ställa ner laddeffekten med en knapp på handtaget. Normalt enklare för Tesla att sätta detta i bilens skärm, men kanske bra för BMW (och andra elbilar) om den inte har funktion för detta. Är inte på alla ställen som man kan blåsa på med full effekt, och hemma vill man inte alltid riskera att blåsa huvudsäkringarna när man laddar andra bilar, eller har ett högt effektuttag i fastighetens övriga förbrukare.

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
OT för denna tråd...

Förstår att en sådan Mode2-kabel är smidigare, men tvivlar på att det kommer speciellt många fler sådana.
Tvivlar nämligen på att den skulle passare LVD-tester idag, mao den skulle inte kunna CE-märkas idag. Att de satte CE-märkning på den 2015 beror på att de kunde hänvisa till laddstandarden ifrån 2001 (och inte behövde använda den ifrån 2011). IEC61851-1:2011 och 2019 har krav på att styrelektroniken inte får vara för långt ifrån CE/Schuko-donet, detta fanns inte i 2001 års version.

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 26 aug 2021 10:54
av martinot
andersd skrev:
OT för denna tråd...

Förstår att en sådan Mode2-kabel är smidigare, men tvivlar på att det kommer speciellt många fler sådana.
Tvivlar nämligen på att den skulle passare LVD-tester idag, mao den skulle inte kunna CE-märkas idag. Att de satte CE-märkning på den 2015 beror på att de kunde hänvisa till laddstandarden ifrån 2001 (och inte behövde använda den ifrån 2011). IEC61851-1:2011 och 2019 har krav på att styrelektroniken inte får vara för långt ifrån CE/Schuko-donet, detta fanns inte i 2001 års version.
Nej, bra info!

Då kanske jag skall passa på att köpa en till innan de riskerar att sluta tillverkas. Är så grymt nöjd med min, men den som jag köpte tidigt 2019 har tyvärr inte någon Tesla-knapp, och beställde en på endast 7-8 meter.

Skönt att ha en i reserv om dessa skulle försvinna i framtiden. Vill verkligen inte ha en EVSE-kabel med klump på mitten (tynger ner kablar och kan orsaka stress på kabelinfästningen med påföljande slitage/glapp, eller alternativt riskerar att hamna i vattenpölar på marken när det regnar). Är verkligen supernöjd med denna Metron EVSE. Inte hittat någon i närheten lika bra på marknaden.

Kommer nog då under hösten passa på att beställa en ny med Tesla-knapp och kanske 11-12 meter kabel (har råkat ut för att den nuvarande på 7-8 meter ibland är lite för kort).

Re: Är UMC'n Tesla-specifik?

Postat: 26 aug 2021 11:32
av andersd
Alternativet är om någon lyckas bygga in allt i CEE-donet, men med tanke på att varje ny version ställer högre krav på säkerhet, så är det osäkert när/om det går.