Sida 1 av 3

Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 10:49
av detay
Hej,
Tidigare i år så märkte jag vid långresa att bilen inte kommer upp i laddhastigheter över 85kwh trots att alla parametrar är uppfyllda för maximal laddhastighet (varmt batteri, suc under 40% etc). Tidigare 2017 och 2018 så kom den ofta upp i 118kwh. Detta hända i samband med att Tesla började släppa på högre laddhastigheter på samtliga bilar och ökade krutet i laddstationerna. Jag har en 2017 års 75d med btx8 batteri. (För er som inte vet vad btx85 är så är det ett 89kwh batteri mjukvarulåst till 75kwh, vilket i princip borde innebära 0 degradering även efter lång användning då det aldrig laddas fullt)

Efter ett par vändor hos Tesla i Rotebro så berättade dom att bilen blivit mjukvarubegränsad för att skydda batteriet. Detta sker enligt dom av sig självt.

Bilen har gått 2200mil och har laddats på suc ca 25-30gånger (ca 500kwh) resterande laddning har gjorts på trefas 7-11kwh.
En bekant har en en X 60 och kommer upp i hastigheter på 130kwh. Så min bil har alltså begränsats med 35% vilket låter helt orimligt i mina öron efter så få mil och få laddningar. Pratade med Rotebro som sa att den begränsats för mycket och att dom skulle släppa upp den lite (verkar alltså som att bilen inte riktigt kan hantera detta själv ändå). Vet tyvärr ej vad det innebär ännu (inte testat sedan dess). Men gissar att den maxar runt 100kwh.

Ville kolla om något råkat ut för något liknade och om ni tycker det låter rimligt? Själv tycker jag det är sjukt dåligt och tänker gå vidare med detta. :|

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:01
av Henkens
Intressant. Detta kommer att följas upp.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:02
av Jojo
Du är nog inte ensam om detta och vi andra som upplever samma fenomen är lika irriterade, minst sagt. Jag har tyvärr inte orkat driva detta vidare, då jag också har ett jobb och liv att sköta, men det känns på tiden att man tar tag i saken och sätter press på Tesla. Läste någonstans här på forumet att besvikna ägare i USA har lämnat stämningsansökan, men det måste väl göras något liknande i Sveariket också? Själv saknar jag dock alla juridiska kunskaper i ett sådant ärende.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:30
av eVazer
Nu har jag smygläst nog på forumet för att regga och kliva in i diskussionen .. ;)

Sitter sedan ett par veckor själv med en begagnad S och funderar på detta med "chargegate".
Har dessutom tidigare (andra) erfarenhet av Lipo-batterier och tyckte att det var hisnande strömmar de där SuC'arna sköt ut.

Men till ämnet ... är det någon som har koll på vilken effekt SuC hade när respektive bil såldes? T.ex. min är byggd 2016 och även om SuC uppgraderas till 300kW skulle inte jag förvänta mig att det funkar på min bil. Jag skulle rent av vara tacksam om det styrdes mjukvarumässigt (för att skona batteriet) då jag själv inte får ställa laddströmmen.

Men helt klart - ställer dom ner den till 22kW om några år blir jag rejält ledsen. Senast toppade den uppåt 110kW så min verkar inte strypt ännu (90D).

Någon som vet? Dvs vad gav SuC när respektive bil byggdes jämtemot vad de strupits till nu?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:45
av Remuz
X60D fick 98kW som max
X90D 118kW
Xp100DL 118kW

Siffror från mina bilar. Nu får dock min xp100dl 142kW i Max...

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:46
av tor-ake
Batteriet degraderar inte enbart av snabbladdning, utan också av kalendertid, i kombination med temperatur och SoC.

Har du räknat på hur mycket du förlorar i minuter på t.ex. en laddning 10-80% till följd av begränsningen? Är det ... 5 minuter? Värt att bråka om? Eller är det bättre att batteriet håller några (många) extra år?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:49
av BrooklynS
Andrahandsvärdet ökar rimligen om nästa ägare vet att batteriet inte är ”sönderladdat” med för höga strömmar när inte batteriet tålt det.

Jag tycker att det är en BRA funktion, det enda är att Tesla inte varit tydlig med det från början. Kanske för att de själva inte haft tillräckliga kunskaper förrän nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:54
av taliz
Känns som kemin i 85orna är känsligare än de andra.
2200 mil är ju inte många cykler. Inte hört om någon som blivit begränsad så tidigt.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 11:54
av frippe
eVazer skrev:
Nu har jag smygläst nog på forumet för att regga och kliva in i diskussionen .. ;)

Sitter sedan ett par veckor själv med en begagnad S och funderar på detta med "chargegate".
Har dessutom tidigare (andra) erfarenhet av Lipo-batterier och tyckte att det var hisnande strömmar de där SuC'arna sköt ut.

Men till ämnet ... är det någon som har koll på vilken effekt SuC hade när respektive bil såldes? T.ex. min är byggd 2016 och även om SuC uppgraderas till 300kW skulle inte jag förvänta mig att det funkar på min bil. Jag skulle rent av vara tacksam om det styrdes mjukvarumässigt (för att skona batteriet) då jag själv inte får ställa laddströmmen.

Men helt klart - ställer dom ner den till 22kW om några år blir jag rejält ledsen. Senast toppade den uppåt 110kW så min verkar inte strypt ännu (90D).

Någon som vet? Dvs vad gav SuC när respektive bil byggdes jämtemot vad de strupits till nu?
Vet inte riktigt om jag förstår din fråga. Vad SuC gav när bilen byggdes.

Men, SuC har traditionellt före uppgraderingarna delat på laddeffekt från 12laddare, dvs. 130kw ungefär. Men vad bilen kan ta emot beror på väldigt många parametrar, temp, SoC m.m.
Min bil t.ex. en 2015 70d har vid låg soc, under 10% fått 114kw som mest, sedan avtar det i takt med att soc stiger.
Laddkurvor hittar du här:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/

Finns även en uppdaterad sida med nya laddkurvor efter sommaren 2019.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/

Att våra äldre bilar skulle kunna nyttja de snabbare SuC är nog en utopi. Då kräver det nyare batterier och av annan modell än vi har.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 12:38
av mans71
Kanske flera ägare kan gå samman och göra gemensam sak och kräva att dom skruvar på laddhastigheten igen? Skulle själv tom acceptera warranty void för ökad hastighet. Det är så sällan jag superladdar men när man gör det blir det segt som det är nu.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 13:03
av Daf
Som jag förstått det får vissa batteripack, ex 90-packet, en förutbestämd mjukvarubegränsning när ett visst antal snabbladdningar är uppnått. Chademo eller Supercharger spelar ingen roll. Sedan sänks max ladd för att minska risken för ”riktig” degradation. Efter tillräckligt många laddningar är man nere på ca 85-90 kW.

Vissa batteripack, ex 85 och 100, sägs inte beröras.

Då detta är mjukvarustyrt och bestämt pga bilflottans degradation kan det här förändras både till och från utifrån beslut av Tesla. Ser de ökad degradation kommer det att gälla fler, visar det sig att detta är överdrivet tas det bort alt gränsen ökar.

Parallellt finns ju den ”riktiga” minskningen, ett gammalt batteri klarar inte lika snabb laddning. Jag har ett 12 år gammalt skruvdragarbatteri som fortfarande laddar bra. Men det tar ett dygn, inte en timme som när det var nytt.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 13:39
av Monark1954
Min X 90 D som gått 11.000 mil har även fått begränsningen max ca 90 kW mot upp mot de 120 kW som fanns tidigare.
Jag har inställningen att det är för mitt eget bästa att bilen håller längre, inte för att Tesla jävlas.
90 batteriets laddgräns lär mycket riktigt komma efter X antal/kWh snabbladdning oavsett system.
Har delvis följt vad Tesla Björn lagt ut i ämnet och vad jag förstår är fler än 90 batteriet som är berört.

Tappar i realiteten inte så många minuter heller då det bara var under en del av laddningen jag låg över 90 kW när bilen var ny. Har kört till Kroatsien med max 90 kW och oftast väntade bilen på oss ändå med det mer avslappnande körsätt elbilskörningen lett till.
Har inget emot model 3:s snabbare laddning men där är det än mer sällan jag är klar före bilen på långresa.

Utgår från att framtidens batterier håller längre och längre och om någon typ av framtida Tesla batteri visar risk för förkortad livslängd så kanske de får minskad maxgräns men då relativt de högre nivåer de haft.

Är jag godtrogen och naiv?
Lever i övertygelsen att Teslas stora databas med kunskap om sina batterier leder till bättre och bättre batterier. En avvägning mellan max laddhastighet och livslängd.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 17:46
av detay
Monark1954 skrev:
Min X 90 D som gått 11.000 mil har även fått begränsningen max ca 90 kW mot upp mot de 120 kW som fanns tidigare.
Jag har inställningen att det är för mitt eget bästa att bilen håller längre, inte för att Tesla jävlas.
90 batteriets laddgräns lär mycket riktigt komma efter X antal/kWh snabbladdning oavsett system.
Har delvis följt vad Tesla Björn lagt ut i ämnet och vad jag förstår är fler än 90 batteriet som är berört.

Tappar i realiteten inte så många minuter heller då det bara var under en del av laddningen jag låg över 90 kW när bilen var ny. Har kört till Kroatsien med max 90 kW och oftast väntade bilen på oss ändå med det mer avslappnande körsätt elbilskörningen lett till.
Har inget emot model 3:s snabbare laddning men där är det än mer sällan jag är klar före bilen på långresa.

Utgår från att framtidens batterier håller längre och längre och om någon typ av framtida Tesla batteri visar risk för förkortad livslängd så kanske de får minskad maxgräns men då relativt de högre nivåer de haft.

Är jag godtrogen och naiv?
Lever i övertygelsen att Teslas stora databas med kunskap om sina batterier leder till bättre och bättre batterier. En avvägning mellan max laddhastighet och livslängd.
Det jag stör mig på är att bilen redan vid 2000mil får begränsad snabbladdning bla annat för att det lär påverka sndrahandspriset när nya bilar klarar 200+kwh. Att batteriet skyddar sig självt är så klart bra i sak, men efter så kort tid är lite oroväckande och ger mig signaler om att något är fel med batteriet. Det är ju inte så att en mobiltelefon med snabbladdning börjar ladda långsamt efter 25 laddningar.. o jag har vänner som SUCat och kört mer än mig som inte har mjukvarubegränsats.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 17:49
av e5m1r
detay skrev:
Monark1954 skrev:
Min X 90 D som gått 11.000 mil har även fått begränsningen max ca 90 kW mot upp mot de 120 kW som fanns tidigare.
Jag har inställningen att det är för mitt eget bästa att bilen håller längre, inte för att Tesla jävlas.
90 batteriets laddgräns lär mycket riktigt komma efter X antal/kWh snabbladdning oavsett system.
Har delvis följt vad Tesla Björn lagt ut i ämnet och vad jag förstår är fler än 90 batteriet som är berört.

Tappar i realiteten inte så många minuter heller då det bara var under en del av laddningen jag låg över 90 kW när bilen var ny. Har kört till Kroatsien med max 90 kW och oftast väntade bilen på oss ändå med det mer avslappnande körsätt elbilskörningen lett till.
Har inget emot model 3:s snabbare laddning men där är det än mer sällan jag är klar före bilen på långresa.

Utgår från att framtidens batterier håller längre och längre och om någon typ av framtida Tesla batteri visar risk för förkortad livslängd så kanske de får minskad maxgräns men då relativt de högre nivåer de haft.

Är jag godtrogen och naiv?
Lever i övertygelsen att Teslas stora databas med kunskap om sina batterier leder till bättre och bättre batterier. En avvägning mellan max laddhastighet och livslängd.
Det jag stör mig på är att bilen redan vid 2000mil får begränsad snabbladdning bla annat för att det lär påverka sndrahandspriset när nya bilar klarar 200+kwh. Att batteriet skyddar sig självt är så klart bra i sak, men efter så kort tid är lite oroväckande och ger mig signaler om att något är fel med batteriet. Det är ju inte så att en mobiltelefon med snabbladdning börjar ladda långsamt efter 25 laddningar.. o jag har vänner som SUCat och kört mer än mig som inte har mjukvarubegränsats.
Just 90 batteriet har visats sig vara den sämsta batteriet utifrån antal SuC innan begränsning
Kanske därför den blev så kortlivad och ersattes av 100 pack

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 17:54
av detay
Jag misstänker att min 75d har ett magiskt 90 batteri...bra med överkapacitet men börjar förstå varför dom skruvade in dom. Lär ha haft ett antal på lager..

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 18:04
av eVazer
detay skrev:
Jag misstänker att min 75d har ett magiskt 90 batteri...bra med överkapacitet men börjar förstå varför dom skruvade in dom. Lär ha haft ett antal på lager..
Är det någon skillnad på ditt 90-pack och mitt 90D tro? Kanske kunnat läsa mig till det förvisso.

Nu vill jag tycka att 80kW fortfarande är en sjukt hög effekt men det är det såklart inte för någon som står x antal minuter extra per dag. :(

Annars vore ju principen som du säger att batteriet får betydligt lägre degradering och än bättre laddprestanda tack vare överdimensioneringen. Märkligt ...

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 18:08
av detay
Enligt denna tråd så ska den börja nerfa efter 2625kwh på suc:

"2016 S75D from service center visit:
Confirmed low DC charging speeds in vehicle logs. Investigated cause and confirmed the battery management system has slowed the maximum charge speed due to high repeated use of DC charging.
This is a normal function of the battery to avoid loss of range caused by high DC charge use.
The DC charge limiting is set to start at 2625 kWh and reaches maximum derating at 13125 kWh. Your vehicle is at 15635 kWh as of the end of charge on the 17th.
The charge speed will not reduce further but continued DC charging will not cause a slow loss of range. This is a designed function to maintain the longest battery life possible. There is no defect."

Jag är på hälften och är redan max-nerfad. Om ovan stämmer så skulle bilen ha gått minst 7000mil.

Källa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ly.152322/

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 19:17
av metchristian
Blir inte det en väldig påfrestning på batteriet när man ”laddar” med väldigt hög hastighet?

Kan det beror på att dagens batterier inte riktigt klarar av dem höga hastigheterna som nyare batterierna som tesla kommer att tillverka lite längre fram? Och då är det väl rimligt att se till att gynna hållbarhet istället för snabbhet? Hur många minuter skulle man man spara? Dock ny inom tesla världen men jag har hellre att hållbart batteri me bra räckvidd som tar 10-15min längre tid att ladda än ett snabb men kanske ej lika hållbart, potentiellt större risk för fel, bränder etc...

Självklart går utveckligen framåt och således lär det komma batterier som kommer klara högre värmeutveckling och nerkylningen bättre.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 20:26
av Bjelke
detay skrev:
Enligt denna tråd så ska den börja nerfa efter 2625kwh på suc:

"2016 S75D from service center visit:
Confirmed low DC charging speeds in vehicle logs. Investigated cause and confirmed the battery management system has slowed the maximum charge speed due to high repeated use of DC charging.
This is a normal function of the battery to avoid loss of range caused by high DC charge use.
The DC charge limiting is set to start at 2625 kWh and reaches maximum derating at 13125 kWh. Your vehicle is at 15635 kWh as of the end of charge on the 17th.
The charge speed will not reduce further but continued DC charging will not cause a slow loss of range. This is a designed function to maintain the longest battery life possible. There is no defect."

Jag är på hälften och är redan max-nerfad. Om ovan stämmer så skulle bilen ha gått minst 7000mil.

Källa:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ly.152322/
Jag tror definitivt att något är knas med ditt batteri, det har gått orimligt och misstänkt snabbt...

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 29 dec 2019 23:34
av Generalbogge
Har själv en 90D, men har ännu inte märkt någon begränsning i laddeffekt på SuC. Fick senast, eller om det var gången innan, över 120+ som toppeffekt.

Bilen är en tidig 2017, med över 11000 mil körda. Har laddat på SuC en bra bit över 100 ggr vid detta laget. Så troligen över 5000 kWh. Borde ju blivit strypt enligt vad man hört. Intressant vad som ligger bakom att vissa blir strypta tidigt medans andra aldrig verkar bli det.

Men gör mig en tjänst, och berätta inget för Tesla är ni snälla :D

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 31 dec 2019 20:20
av Remuz
Min laddkruva från Norrköping igår. 9 grader plus, kom in med 13% och välvärmt batteri. Mätpunkter var 22e sekund.

Brant ras ner till 98kW vid 40%. Sedan ganska linjär avtrappning (extremt linjär ett tag eftersom skärmen på mobilen släcktes så min php-sida laddade inte om sig).

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 02 jan 2020 11:55
av Delta1
Utan att ha bevis, i form av en lika föredömlig graf, skulle jag nog påstå att precis sådär ser min laddkurva ut nuförtiden också. Det går fort uppför men hastigheten upprätthålls bara under en kort(are) period. Vad det gör för total res-/laddtid under en längre resa (typ alperna) har jag svårt att ha en uppfattning om .....

//T

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 02 jan 2020 12:54
av Gustafsson
Remuz skrev:
Min laddkruva från Norrköping igår. 9 grader plus, kom in med 13% och välvärmt batteri. Mätpunkter var 22e sekund.

Brant ras ner till 98kW vid 40%. Sedan ganska linjär avtrappning (extremt linjär ett tag eftersom skärmen på mobilen släcktes så min php-sida laddade inte om sig).
Den inledande platån verkar ju lovande. V3 laddarna kanske kan skrämma upp den nivån iaf i början när de kommer.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 02 jan 2020 14:34
av Kilowatt
Jag har just suttit i 45 minuter och superchargat i Upplands Väsby utan att komma över 34kW... start iofs på ca 70% men detta är ju helt osannolikt långsamt mot hur det var förr. Ca 50% av laddkurvan som föreslås av APRP...

Startade bilen kall och körde ca 20 minuter fram till supercharger. 8 grader varmt.

Kort sagt - från 70 till 86% på 45 minuter.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 02 jan 2020 14:45
av Remuz
Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...