Leveranser Q4
Postat: 03 jan 2020 14:21
Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Fast aktien gick väl inte ner då heller när man var nöjda med 360k?Legato skrev:I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Så förväntan var klart lägre än 112k.
Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Nej men Q3 leveranserna var ju också bättre än marknaden förväntade sig.Magre skrev:Fast aktien gick väl inte ner då heller när man var nöjda med 360k?Legato skrev:I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.Magre skrev:Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
Så förväntan var klart lägre än 112k.
Tesla värderas till ca 80 miljarder dollar nu, då är man väl och tampas med VW om andraplatsen i värdering av alla biltillverkare (Toyota ohotad etta).
Aktiekursen känns lite Bitcoin 2017 kan jag tycka...
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Med GF3 så kan de vara uppe i en årsproduktion på 700000-800000 bilar i slutet av året. När sen GF4 är klar i Tyskland så är Tesla en miljontillverkare och kan inte längre räknas som en liten biltillverkare.vigge50 skrev:Kollar man totalt så har Tesla nu passerat 900 000 bilar levererade enligt den statistiken jag för, det är dock precis. Med Gigafactory 3 nu igång så bör miljonen passeras i Mars.
Får jag gissa:taliz skrev:Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Möjligt att roadster är en flipp men de lär inte vara stora volymer. Volym bilarna lär vara M3 och modell y. De jag skulle kunna tänka mig också händer under året är att modell s och x kommer I nya versioner, kanske helt omarbetade till lägre pris och då skulle dessa också kunna stå för en stor del av volymen också. S och x börjar bli riktigt gamla som modeller nu så något bör hända.Magre skrev:Får jag gissa:taliz skrev:Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Hur brukar det gå med dina gissningar?Magre skrev:Får jag gissa:taliz skrev:Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Detta var ju roligt. Så här är mina (mer optimistiska) gissningar:Magre skrev:Får jag gissa:taliz skrev:Magre skrev:2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Dessa är ju en kombogrej. De behöver inte ha billigast solceller. Det räcker att de levererar bästa helhetslösning, dvs inkl lagring, vilket jag tror de kommer göra.Legato skrev:Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.
Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Nja, hittills är ju nästan all försäljning av storage till kommersiella aktörer (som har noll intresse av Teslas solarlösningar). Jag tror fortsatt att Tesla kommer sälja väldigt mycket batterier till energibolag.taliz skrev:Dessa är ju en kombogrej. De behöver inte ha billigast solceller. Det räcker att de levererar bästa helhetslösning, dvs inkl lagring, vilket jag tror de kommer göra.Legato skrev:Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.
Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Förövrigt tycker jag Y är snygg. Oväntat va.
Mycket av det folk klagat på hos 3an är ju "bättre" där. Tex högre front ger bättre proportioner rakt framifrån. Kombilucka som gör samma sak bakifrån. Etc.
Tror tyvärr Tesla valt fel spår gällande autonomi. Gissar att man till slut kommer "krypa till korset" gällande LIDAR. Fördelen med att inte använda LIDAR var ju egentligen mest kostnadsmässig. LIDAR faller snabbt i pris precis som tex batterier (vars prisfall ju är en viktig nyckel till Teslas framgång). Tycker det är uppenbart att Musk kraftigt underskattat komplexiteten med FSD.Jonsson3 skrev:Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Hur man än vänder och vrider på det behöver Tesla(och alla andra) lösa computer vision. Gör dom det behövs inte LIDAR. Gör dom inte det behövs inte LIDAR heller...Legato skrev:Tror tyvärr Tesla valt fel spår gällande autonomi. Gissar att man till slut kommer "krypa till korset" gällande LIDAR. Fördelen med att inte använda LIDAR var ju egentligen mest kostnadsmässig. LIDAR faller snabbt i pris precis som tex batterier (vars prisfall ju är en viktig nyckel till Teslas framgång). Tycker det är uppenbart att Musk kraftigt underskattat komplexiteten med FSD.Jonsson3 skrev:Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Går ju inte så bra med den utlovade autonoma resan LA->NYC. 2017 var löftet från början... Inte bara det, det skulle ske med helautomatisk laddning också via robotladdare
Krävs inte pålitlighet och snabb service också? Det är dyrt att ha en bil stående.Legato skrev:Semin tror jag efterfrågan kommer vara massiv på. Lägre kostnader och bra prestanda är allt som krävs i en bransch med extremt pressade marginaler. Stora frågan där är om Tesla kommer ha nog med batterier för att täcka 3/Y/Cyber och
Semi.