Sida 1 av 1

Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 14:21
av vigge50
32769137-A61F-4266-8229-6928C09BE72F.png

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 14:29
av Verdi

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 14:31
av Magre
Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 14:35
av Verdi
Magre skrev:
Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....

Den reagerar inte på det utan på att det blev 112 tusen ist för 105 tusen i december. Q1-Q3 är vatten under broarna.

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 14:52
av Legato
Magre skrev:
Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.

Så förväntan var klart lägre än 112k.

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 16:21
av Magre
Legato skrev:
Magre skrev:
Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.

Så förväntan var klart lägre än 112k.
Fast aktien gick väl inte ner då heller när man var nöjda med 360k?
Tesla värderas till ca 80 miljarder dollar nu, då är man väl och tampas med VW om andraplatsen i värdering av alla biltillverkare (Toyota ohotad etta).
Aktiekursen känns lite Bitcoin 2017 kan jag tycka...
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 16:53
av taliz
Magre skrev:
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Bild du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 17:34
av Legato
Magre skrev:
Legato skrev:
Magre skrev:
Fast 'full year guidance' var ju 360.000 - 400.000. Vi hamnade då på ca 367.000 och aktien går upp +3% direkt....
I Q3 guidade man för att man kände sig trygga att man skulle nå 360k totalt.

Så förväntan var klart lägre än 112k.
Fast aktien gick väl inte ner då heller när man var nöjda med 360k?
Tesla värderas till ca 80 miljarder dollar nu, då är man väl och tampas med VW om andraplatsen i värdering av alla biltillverkare (Toyota ohotad etta).
Aktiekursen känns lite Bitcoin 2017 kan jag tycka...
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Nej men Q3 leveranserna var ju också bättre än marknaden förväntade sig.

Vad Tesla hoppas på och vad marknaden verkligen tror kommer hända är ju två helt olika saker. Det var nog inte särskilt många som trodde på prognosen om 400k bilar. De flesta är nog extremt nöjda med att man lyckades nå den stora tillväxt man faktiskt nådde.

Sen har det ju skett en otroligt stor förändring i att Tesla verkar börja leverera före plan med tex Shanghai och Model Y, istället för att som förut oftast vara försenade... Så sakta men säkert har nog marknaden fått avsevärt högre förtroende för Musk och bolaget Tesla.

Personligen håller jag med om att det ligger lite väl höga förväntningar i aktiekursen nu och jag har bara ett pyttelitet innehav kvar just nu. Att jämföra Tesla med "gammeltillverkare" är dock ganska meningslöst IMO. Volkswagen är kanske de som har bäst chans att klara omställningen iofs, men de har väldigt mycket investeringar kvar att ta. De har inte heller någon tillväxt att tala om i dagsläget. Sen har ju Tesla betydligt mer än bara biltillverkning som är väldigt svårt att kvantifiera värde på IMO.

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 19:38
av vigge50
Kollar man totalt så har Tesla nu passerat 900 000 bilar levererade enligt den statistiken jag för, det är dock precis. Med Gigafactory 3 nu igång så bör miljonen passeras i Mars.

Re: Leveranser Q4

Postat: 03 jan 2020 19:57
av Jerker
vigge50 skrev:
Kollar man totalt så har Tesla nu passerat 900 000 bilar levererade enligt den statistiken jag för, det är dock precis. Med Gigafactory 3 nu igång så bör miljonen passeras i Mars.
Med GF3 så kan de vara uppe i en årsproduktion på 700000-800000 bilar i slutet av året. När sen GF4 är klar i Tyskland så är Tesla en miljontillverkare och kan inte längre räknas som en liten biltillverkare.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 09:57
av Magre
taliz skrev:
Magre skrev:
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Bild du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Får jag gissa:

Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp

Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 10:38
av chaffis75
Magre skrev:
taliz skrev:
Magre skrev:
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Bild du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Får jag gissa:

Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp

Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Möjligt att roadster är en flipp men de lär inte vara stora volymer. Volym bilarna lär vara M3 och modell y. De jag skulle kunna tänka mig också händer under året är att modell s och x kommer I nya versioner, kanske helt omarbetade till lägre pris och då skulle dessa också kunna stå för en stor del av volymen också. S och x börjar bli riktigt gamla som modeller nu så något bör hända.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 10:40
av Gustafsson
En MS med dragkrok och interiör v 2.0 skulle nog sälja bra.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 11:08
av taliz
Magre skrev:
taliz skrev:
Magre skrev:
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Bild du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Får jag gissa:

Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp

Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Hur brukar det gå med dina gissningar?
Blivit mångmiljonär på börsen?

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 14:35
av Legato
Magre skrev:
taliz skrev:
Magre skrev:
2020 blir nog avgörande för flipp eller flopp tror jag.
Bild du vet att skeptiker sagt det om varje år sedan Tesla grundades va?
Får jag gissa:

Model Y: Flipp
Cybertruck: Flopp
Semi: Flopp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp

Så jag tror det blir kritiskt för dem att hålla model3 försäljning uppe samtidigt som man får fart på modelY. Lägg på en sviktande konjunktur 2020 (el 2021).
I övrigt tror jag på flopp.
Önskat att de satsat mer på service och att de istället för Cybertruck/Robottaxi satsat på en annan bil för massorna.
Detta var ju roligt. Så här är mina (mer optimistiska) gissningar:

Model Y: Flipp
Cybertruck: Flipp
Semi: Flipp
Roadster: Flipp
FSD/Robottaxis: Flopp
Solar: Flopp
Energy Storage: Flipp


Personligen tycker jag Y är hopplöst ful, men den kommer nog sälja bra trots allt.

Cybertrucken tror jag faktiskt mest av allt på. Inte i Europa men i USA. Hypen är gigantisk redan och den är ju helt överlägsen sett till "bang för the buck".

Semin tror jag efterfrågan kommer vara massiv på. Lägre kostnader och bra prestanda är allt som krävs i en bransch med extremt pressade marginaler. Stora frågan där är om Tesla kommer ha nog med batterier för att täcka 3/Y/Cyber och
Semi.

Roadster blir ju små volymer men kommer vara bra efterfrågan på.

FSD/Robo kommer bli väldigt, väldigt fördröjt och aldrig ge i närheten av de intäkter för bilägarna som Elon påstår.

Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.

Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.

Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 14:43
av taliz
Legato skrev:
Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.

Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Dessa är ju en kombogrej. De behöver inte ha billigast solceller. Det räcker att de levererar bästa helhetslösning, dvs inkl lagring, vilket jag tror de kommer göra.

Förövrigt tycker jag Y är snygg. Oväntat va. Bild
Mycket av det folk klagat på hos 3an är ju "bättre" där. Tex högre front ger bättre proportioner rakt framifrån. Kombilucka som gör samma sak bakifrån. Etc.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 17:48
av Jonsson3
Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 19:29
av Legato
taliz skrev:
Legato skrev:
Solar är svårgissat, men tror det blir för svårt att konkurrera med billiga och effektiva Kina-paneler.

Energy Storage la jag till. Tror detta kommer växa väldigt snabbt med stor framgång.
Dessa är ju en kombogrej. De behöver inte ha billigast solceller. Det räcker att de levererar bästa helhetslösning, dvs inkl lagring, vilket jag tror de kommer göra.

Förövrigt tycker jag Y är snygg. Oväntat va. Bild
Mycket av det folk klagat på hos 3an är ju "bättre" där. Tex högre front ger bättre proportioner rakt framifrån. Kombilucka som gör samma sak bakifrån. Etc.
Nja, hittills är ju nästan all försäljning av storage till kommersiella aktörer (som har noll intresse av Teslas solarlösningar). Jag tror fortsatt att Tesla kommer sälja väldigt mycket batterier till energibolag.

Tror det dröjer ganska länge innan det blir en vettig marknad för batterier för hembruk tyvärr, annat än på väldigt avlägsna platser off grid.

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 19:34
av Legato
Jonsson3 skrev:
Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Tror tyvärr Tesla valt fel spår gällande autonomi. Gissar att man till slut kommer "krypa till korset" gällande LIDAR. Fördelen med att inte använda LIDAR var ju egentligen mest kostnadsmässig. LIDAR faller snabbt i pris precis som tex batterier (vars prisfall ju är en viktig nyckel till Teslas framgång). Tycker det är uppenbart att Musk kraftigt underskattat komplexiteten med FSD.

Går ju inte så bra med den utlovade autonoma resan LA->NYC. 2017 var löftet från början... Inte bara det, det skulle ske med helautomatisk laddning också via robotladdare ;)

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 20:14
av taliz
Legato skrev:
Jonsson3 skrev:
Jag tror på alla Flipp. Allt Tesla gör behövs det mycket mycket mer av i världen snarare än vi tror. Och Tesla gör det bättre och mer disruptivt än andra.
Tror tyvärr Tesla valt fel spår gällande autonomi. Gissar att man till slut kommer "krypa till korset" gällande LIDAR. Fördelen med att inte använda LIDAR var ju egentligen mest kostnadsmässig. LIDAR faller snabbt i pris precis som tex batterier (vars prisfall ju är en viktig nyckel till Teslas framgång). Tycker det är uppenbart att Musk kraftigt underskattat komplexiteten med FSD.

Går ju inte så bra med den utlovade autonoma resan LA->NYC. 2017 var löftet från början... Inte bara det, det skulle ske med helautomatisk laddning också via robotladdare ;)
Hur man än vänder och vrider på det behöver Tesla(och alla andra) lösa computer vision. Gör dom det behövs inte LIDAR. Gör dom inte det behövs inte LIDAR heller...

Tips om relaterat podavsnitt:

Re: Leveranser Q4

Postat: 04 jan 2020 23:19
av bylund
Legato skrev:
Semin tror jag efterfrågan kommer vara massiv på. Lägre kostnader och bra prestanda är allt som krävs i en bransch med extremt pressade marginaler. Stora frågan där är om Tesla kommer ha nog med batterier för att täcka 3/Y/Cyber och
Semi.
Krävs inte pålitlighet och snabb service också? Det är dyrt att ha en bil stående.