Sida 1 av 1
Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 07:32
av Zalman3
Det sägs att Tesla tjänar bra på kinatillverkade Teslor.
Bra kvalitet har de dessutom.
We assume that depending on the progress of Tesla’s parts domestication, the cost of raw materials will fall by 10%-20%. In this case, gross profit margin of Model 3 produced by the Chinese factory will reach more than 35%, which is much higher than the American factory by about 20% gross profit level,” the report stated.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ality/amp/
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 11:08
av PoloPrinsen
Ja jag skulle ej bli förvånad om det skulle skilja såpas mycket mellan dessa fabriker.
Kommer bli ytterst intressant att få se vad de kommer att producera i kina om några år när S,X,3 och Y inte är så hett eftertraktade längre som nu/innan.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 11:24
av Verdi
PoloPrinsen skrev:Ja jag skulle ej bli förvånad om det skulle skilja såpas mycket mellan dessa fabriker.
Kommer bli ytterst intressant att få se vad de kommer att producera i kina om några år när S,X,3 och Y inte är så hett eftertraktade längre som nu/innan.
Om allt går som det ska kommer efterfrågan växa exponentiellt i många år till. Varför skulle efterfrågan dala?
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 11:31
av Zalman3
En mycket viktig anledning till att kina tillverkade Teslor kan få en bra vinst är att man använder lokala underleverantörer.
En övergång till att använda 100% kina underleverantörer förväntas ske redan detta år.
Saken är då om Tesla har 20% bättre teknik än sina konkurrenter, och får 30% lägre pris av sina kinesiska underleverantörer, blir väldigt kraftfullt!
Hur ska tex Bosch kunna konkurrera om de har, lägre volymer, 20% sämre teknik och 30% högre kostnad, än sina kinesiska konkurrenter?
Europeisk bilindustri kommer att få det svettigt de närmsta åren!
The plan is to also increase the percentage of locally manufactured components that go into these Chinese-built Teslas. Currently, around 30 percent of the supply chain is localized and the company’s (lofty) ambition is to increase that to 100 percent by the end of 2020.
https://insideevs.com/news/393024/mic-t ... ers-surge/
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 12:21
av dd88
Zalman3 skrev:En mycket viktig anledning till att kina tillverkade Teslor kan få en bra vinst är att man använder lokala underleverantörer.
En övergång till att använda 100% kina underleverantörer förväntas ske redan detta år.
Saken är då om Tesla har 20% bättre teknik än sina konkurrenter, och får 30% lägre pris av sina kinesiska underleverantörer, blir väldigt kraftfullt!
Hur ska tex Bosch kunna konkurrera om de har, lägre volymer, 20% sämre teknik och 30% högre kostnad, än sina kinesiska konkurrenter?
Europeisk bilindustri kommer att få det svettigt de närmsta åren!
The plan is to also increase the percentage of locally manufactured components that go into these Chinese-built Teslas. Currently, around 30 percent of the supply chain is localized and the company’s (lofty) ambition is to increase that to 100 percent by the end of 2020.
https://insideevs.com/news/393024/mic-t ... ers-surge/
Nu vet jag inte vad du syftar på med "20% bättre teknik", men är det något man lärt sig så är det att allt kan sälja så länge det är tillräckligt bra, man behöver inte vara bäst på allt.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 12:40
av Zalman3
dd88 skrev:Zalman3 skrev:En mycket viktig anledning till att kina tillverkade Teslor kan få en bra vinst är att man använder lokala underleverantörer.
En övergång till att använda 100% kina underleverantörer förväntas ske redan detta år.
Saken är då om Tesla har 20% bättre teknik än sina konkurrenter, och får 30% lägre pris av sina kinesiska underleverantörer, blir väldigt kraftfullt!
Hur ska tex Bosch kunna konkurrera om de har, lägre volymer, 20% sämre teknik och 30% högre kostnad, än sina kinesiska konkurrenter?
Europeisk bilindustri kommer att få det svettigt de närmsta åren!
The plan is to also increase the percentage of locally manufactured components that go into these Chinese-built Teslas. Currently, around 30 percent of the supply chain is localized and the company’s (lofty) ambition is to increase that to 100 percent by the end of 2020.
https://insideevs.com/news/393024/mic-t ... ers-surge/
Nu vet jag inte vad du syftar på med "20% bättre teknik", men är det något man lärt sig så är det att allt kan sälja så länge det är tillräckligt bra, man behöver inte vara bäst på allt.
Problemet är ju om konkurrenterna måste ha 100kWh batteri, när man med Tesla teknik kan ha 80kWh, för att få samma räckvidd.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 13:20
av Zalman3
Från PS2 tråden:
Polestar 2 (78 kWh): 470 km (WLTP) = snitt 166 wh/km
Tesla Model 3 LR AWD (75 kWh): 560 km (WLTP) = snitt 134 wh/km
Det vill säga att Polestar 2 drar i snitt enligt WLTP 23.8 % mer än motsvarande Model 3.
Volvos "Tesladödare" har drar 23,8% mer el än Teslan!
Inte undra på att Teslaaktien ligger på över 500 dollar.
Nu när "Tesladödarna" bekänner färg, så är de klart underlägsna!
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 13:35
av GreenMachine

Det var inte meningen att läsa den här tråden men min I-pad tål inte såhär mycket självgodhet på en gång och satte i halsen ...
Tror lätt att Tesla han tjäna - One million dollar ... . Muhhaaa

Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 13:40
av Spfere
Skulle vara kul att se efter några månaders tillverkning finishen på en Kina tillverkad M3 mot en USA tillverkad M3, se vad de missat att kolla över inför leverans, vore ju komiskt om kineserna gör bättre jobb än de amerikanska.
Men sitter som mest internt och suckar att jag sålde mina aktier för tidigt, hade ju räknat med att Elon skulle göra något tokigt igen och aktien gå ner något så man kunde köpa in sig igen.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 13:59
av pejvic
Spfere skrev:Skulle vara kul att se efter några månaders tillverkning finishen på en Kina tillverkad M3 mot en USA tillverkad M3, se vad de missat att kolla över inför leverans, vore ju komiskt om kineserna gör bättre jobb än de amerikanska.
Men sitter som mest internt och suckar att jag sålde mina aktier för tidigt, hade ju räknat med att Elon skulle göra något tokigt igen och aktien gå ner något så man kunde köpa in sig igen.
Bättre att alltid ha en liten bunt man aldrig rör, sen kan du trada med lite extra. Att ha en Tesla utan aktier är totalt otänkbart för mig. Aktien har redan betalat en tredjedel av 3an med dagens kurs. Fortsätter det mkt till då köper jag en Y också. Sålde också av lite på 417 som jag trodde mig kunna få in billigare, men det gick ju inte:(
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 14:04
av Zalman3
Spfere skrev:Skulle vara kul att se efter några månaders tillverkning finishen på en Kina tillverkad M3 mot en USA tillverkad M3, se vad de missat att kolla över inför leverans, vore ju komiskt om kineserna gör bättre jobb än de amerikanska.
Men sitter som mest internt och suckar att jag sålde mina aktier för tidigt, hade ju räknat med att Elon skulle göra något tokigt igen och aktien gå ner något så man kunde köpa in sig igen.
Kineserna skryter ju med att de har bättre kvalitet än USA tillverkade Teslor.
Last Nov, my friend, Tencent Auto chief editor, was the first one to review MIC M3,
which was better in build qualities than his own imported M3.
Now we have actual HD photos of a recently delivered MIC M3, showing perfect panel/trim alignment & flush to each other.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... d-quality/
Mest uppseendeväckande är att Volvo chefen säger att kinatillverkade Volvos har högre kvalitet än Europatillverkade.
Volvos designchef: Kineser bygger bättre bilar än svenskar
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-d ... ar-6914412
Munro hävdar ju också att Tesla fixar en del problem med modell 3 "body in white".
Så chassiet både håller högre kvalitet och blir billigare att bygga, än USA versionen.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 14:09
av HenrikC
Zalman3 skrev:En mycket viktig anledning till att kina tillverkade Teslor kan få en bra vinst är att man använder lokala underleverantörer.
En övergång till att använda 100% kina underleverantörer förväntas ske redan detta år.
Saken är då om Tesla har 20% bättre teknik än sina konkurrenter, och får 30% lägre pris av sina kinesiska underleverantörer, blir väldigt kraftfullt!
Hur ska tex Bosch kunna konkurrera om de har, lägre volymer, 20% sämre teknik och 30% högre kostnad, än sina kinesiska konkurrenter?
Europeisk bilindustri kommer att få det svettigt de närmsta åren!
Har du någonsin arbetat med att sälja till fordonsindustrin? Jag vet att du är säljare, men har du faktiskt varit hos Volvo, Scania etc. och sålt fordonskomponenter?
Fordonsindustrin har länge haft kraftigt pressade priser på komponter jämfört med andra branscher. Vitvaror och konsumentelektonik är två andra branscher med samma prispress. De bra europeiska leverantörerna kunde konkurrera på pris med kineserna som kunde leverera motsvarande kvalitet för tio år sedan. Fordonstillverkare köper inte billigt skräp. Man köper kvalitet billigt.
Idag är Kina världsledande på elektronik och kan ta betalt för kvalitet. Alla köper där och tillverkar där, så spelplanen är ganska lika för alla. Kina har länge haft önskemål på att en viss procent av delarna köps lokalt till fordon som tillverkas i Kina. Förr hade utländska tillverkare svårt att hitta delar med tillräcklig kvalitet, men knappast idag. Det finns inget som hindrar dem från att använda samma kinesiska komponenter i fordon som tillverkas utanför Kina. Det gör man där det är lönsamt, annars inte.
Det finns ingen magisk underleverantörsmarknad i Kina som kan leverera till 30% lägre pris med bibehållen kvalitet. Om så hade varit hade alla tillverkare redan köpt allt från dem och världsmarknadspriset hade varit lika med Kinapriset. Om det sitter svenska, tyska eller franska delar i bilen är det för att det var det bästa pris/prestandaförhållande som gått att uppbringa.
Det kan mycket väl vara lönsamt för Tesla att använda huvudsakligen kinesiska leverantörer i Kina men inte i Kalifornien. Jag skulle faktiskt kunna sätta en slant på att det är så. Transportkostnader, ledtider och tullar bidrar alla till att ge lokala leverantörer en fördel, var man än är i världen.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 14:19
av nek0
Zalman3 skrev:dd88 skrev:Zalman3 skrev:En mycket viktig anledning till att kina tillverkade Teslor kan få en bra vinst är att man använder lokala underleverantörer.
En övergång till att använda 100% kina underleverantörer förväntas ske redan detta år.
Saken är då om Tesla har 20% bättre teknik än sina konkurrenter, och får 30% lägre pris av sina kinesiska underleverantörer, blir väldigt kraftfullt!
Hur ska tex Bosch kunna konkurrera om de har, lägre volymer, 20% sämre teknik och 30% högre kostnad, än sina kinesiska konkurrenter?
Europeisk bilindustri kommer att få det svettigt de närmsta åren!
The plan is to also increase the percentage of locally manufactured components that go into these Chinese-built Teslas. Currently, around 30 percent of the supply chain is localized and the company’s (lofty) ambition is to increase that to 100 percent by the end of 2020.
https://insideevs.com/news/393024/mic-t ... ers-surge/
Nu vet jag inte vad du syftar på med "20% bättre teknik", men är det något man lärt sig så är det att allt kan sälja så länge det är tillräckligt bra, man behöver inte vara bäst på allt.
Problemet är ju om konkurrenterna måste ha 100kWh batteri, när man med Tesla teknik kan ha 80kWh, för att få samma räckvidd.
Ojj har e-Niro så mycket större batteri än Model 3?
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 15:12
av Zalman3
Det finns ingen magisk underleverantörsmarknad i Kina som kan leverera till 30% lägre pris med bibehållen kvalitet.
Om så hade varit hade alla tillverkare redan köpt allt från dem.
Tesla är världens största elbilstillverkare. Finns ju en tumregel vad gäller tillverkning, för varje gång man fördubblar volymer sjunker styckpriset med ca 25%.
Om nu en kinesisk underleverantör A, säjer 300.000 invertrar till Tesla i kina.
Då kan underleverantör A sälja den 25% billigare än en europeisk invertertillverkare som gör 150.000 invertrar per år.
Så bara för att Europeiska biltillverkare inte köper så mycket från kina idag, kan det snabbt ändras.
Hur stora är då Tesla?
2019 sålde man ca 367.000 elbilar.
Som referens sålde VW 80.000.
Volkswagen increased its passenger plug-in electric car sales in 2019 by about 60%, from around 50,000 to over 80,000.
Tesla modell 3 såldes mer än 4ggr så många bilar som Nissan Leaf under 2019.
https://cleantechnica.com/files/2020/01 ... chnica.png
Lite intressant är att Elon är prestigelös, att modell 3 får 100% kinesiska underleverantörer ser han inte som ett problem, vilket alla andra biltillverkare tycker att det är.
Vem vet, med Trump i styret så kanske Tesla lägger ner i USA och satsar det mesta krutet i kina, där man stöttar Tesla istället för att motarbeta, som man gör i USA.
Volvo säljer ju redan kinatillverkade bilar i Sverige.
Trots att den populära XC60 redan tillverkas i Sverige har man nu börjat importera Kina-byggda modeller till Europa via tåg.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... ill-europa
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 15:32
av Verdi
Byggs inte alla Volvo S90 i Kina?
Möjligt att Tesla kan tjäna lite pengar på inhemska underleverantörer eftersom de slipper tull och långa transporter på deras grejer. Men mycket mer än så lär det inte vara.
Kvaliteten borde bli bättre i Kina-fabriken. De har rimligtvis lärt sig något av sina erfarenheter och kan göra saker på bättre sätt nu.
Re: Kinatillverkade Teslor, en sedelpress?
Postat: 21 jan 2020 17:17
av HenrikC
Zalman3 skrev:
Tesla är världens största elbilstillverkare. Finns ju en tumregel vad gäller tillverkning, för varje gång man fördubblar volymer sjunker styckpriset med ca 25%.
Om nu en kinesisk underleverantör A, säjer 300.000 invertrar till Tesla i kina.
Så är volymen fortfarande mindre än om en leverantör levererat hela den globala volymen, vilket precis tvärtom mot vad du försöker få fram.
För övrigt så sjunker inte priserna så snabbt med volymen som du anger. Det blir ganska tydligt om man gör produktionskalkyler och offerter. Det krävs minst en faktor 10 för att priset ska halveras.