Teslakunnig bilprovning i Uppsala?
Postat: 29 jan 2020 15:01
Nu är det dax att för första gången besikta min modell S. Finns det någon som kan tipsa om ett bra ställe att göra detta i Uppsala, gärna i södra delen av stan.
Varför behövs en teslakunnig bilprovning?Frodo skrev:Nu är det dax att för första gången besikta min modell S. Finns det någon som kan tipsa om ett bra ställe att göra detta i Uppsala, gärna i södra delen av stan.
Varför behöver man använda Tow Mode vid besiktningen?Bod skrev:För säkerhetsskull, ta reda på hur Tow Mode ställs in innan du åker dit. Då fungerar resten utan problem.
Det beror på när den är tillverkad. Tesla har flyttat runt chassinumret.Frodo skrev:Tack för de olika tipsen. Var hittar man chassienumret på S?
Mer eller mindre rakt framför ratten, synligt utifrån i nederkant av framrutan. Lag på det i USA.Frodo skrev:Tack för de olika tipsen. Var hittar man chassienumret på S?
Så det ”chassinumret” är giltigt på en Tesla? Det är det inte på de flesta andra bilmodeller, utan där måste man titta på det riktiga chassinumret. Jag diskuterade just detta med en besiktningstekniker för 2 veckor sedan.12man skrev:Mer eller mindre rakt framför ratten, synligt utifrån i nederkant av framrutan. Lag på det i USA.Frodo skrev:Tack för de olika tipsen. Var hittar man chassienumret på S?
Finns ett internt memo på det hos bilprovningen, som de hittade efter att slitit runt i panelerna på min
Vaddå fake? är väl svårare att byta ut än det som vanligtvis används i avgasgeneratorutrymmet på antika fordon?Nicke Nyfiken skrev:Så det ”chassinumret” är giltigt på en Tesla? Det är det inte på de flesta andra bilmodeller, utan där måste man titta på det riktiga chassinumret. Jag diskuterade just detta med en besiktningstekniker för 2 veckor sedan.12man skrev:Mer eller mindre rakt framför ratten, synligt utifrån i nederkant av framrutan. Lag på det i USA.Frodo skrev:Tack för de olika tipsen. Var hittar man chassienumret på S?
Finns ett internt memo på det hos bilprovningen, som de hittade efter att slitit runt i panelerna på min
Är det bara Bilprovningen som godkänner Teslas fake-chassinummer eller gäller det alla bilbesiktningsföretag?
Vid regbesiktning av min S rev de av hela plasten för torkararmar för att nå torpedväggen, där sitter chassinummer som är instämplat i karossen. På nyare sitter den någon annan stans. Men jag tror du har rätt, han nämnde också något om att dekalen inte räcker.Nicke Nyfiken skrev:Så det ”chassinumret” är giltigt på en Tesla? Det är det inte på de flesta andra bilmodeller, utan där måste man titta på det riktiga chassinumret. Jag diskuterade just detta med en besiktningstekniker för 2 veckor sedan.12man skrev:Mer eller mindre rakt framför ratten, synligt utifrån i nederkant av framrutan. Lag på det i USA.Frodo skrev:Tack för de olika tipsen. Var hittar man chassienumret på S?
Finns ett internt memo på det hos bilprovningen, som de hittade efter att slitit runt i panelerna på min
Är det bara Bilprovningen som godkänner Teslas fake-chassinummer eller gäller det alla bilbesiktningsföretag?
Ja det sitter på alla moderna bilar men det betraktas inte som ett äkta chassinummer eftersom det är så enkelt att byta ut i samband med ett fönsterbyte utan att manipulationen syns efteråt.12man skrev:Vaddå fake? är väl svårare att byta ut än det som vanligtvis används i avgasgeneratorutrymmet på antika fordon?Nicke Nyfiken skrev:Så det ”chassinumret” är giltigt på en Tesla? Det är det inte på de flesta andra bilmodeller, utan där måste man titta på det riktiga chassinumret. Jag diskuterade just detta med en besiktningstekniker för 2 veckor sedan.12man skrev:Mer eller mindre rakt framför ratten, synligt utifrån i nederkant av framrutan. Lag på det i USA.Frodo skrev:Tack för de olika tipsen. Var hittar man chassienumret på S?
Finns ett internt memo på det hos bilprovningen, som de hittade efter att slitit runt i panelerna på min
Är det bara Bilprovningen som godkänner Teslas fake-chassinummer eller gäller det alla bilbesiktningsföretag?
Fick inte se dokumentet, men jag var på det statliga alternativet.
T.ex sitter det där på Volvos sen minst 20år, lägre sannolikhet att det skadas vid olycka än i utkanten.
När jag besiktiga min så sa de att de inte behöver riva allt för att få tag på nummret eftersom det kan göra skada och de accepterar det som står på rutan och i bilen.NEO skrev:
Vid regbesiktning av min S rev de av hela plasten för torkararmar för att nå torpedväggen, där sitter chassinummer som är instämplat i karossen. På nyare sitter den någon annan stans. Men jag tror du har rätt, han nämnde också något om att dekalen inte räcker.
Kanske skillnad på besiktning och regbesiktning vid import? DunnoSvenssons skrev:När jag besiktiga min så sa de att de inte behöver riva allt för att få tag på nummret eftersom det kan göra skada och de accepterar det som står på rutan och i bilen.NEO skrev:
Vid regbesiktning av min S rev de av hela plasten för torkararmar för att nå torpedväggen, där sitter chassinummer som är instämplat i karossen. På nyare sitter den någon annan stans. Men jag tror du har rätt, han nämnde också något om att dekalen inte räcker.
Ja det riktiga chassinumret sitter under plastkåpan nedanför vindrutan på min bil också. På nyare bilar sitter det under plastkåpan i nederkant på dörrkarmen på passagerarsidan, men jag tror Tesla har flyttat det till ett annat ställle ytterligare en gång.NEO skrev:Vid regbesiktning av min S rev de av hela plasten för torkararmar för att nå torpedväggen, där sitter chassinummer som är instämplat i karossen. På nyare sitter den någon annan stans. Men jag tror du har rätt, han nämnde också något om att dekalen inte räcker.
Det är lätt att komma åt chassinumret om det sitter fram som det gör på äldre bilar men jag tror det sitter i dörrkarmen på din bil och det lär vara svårt att komma åt utan att riskera att skada panelerna eller infästningarna.Svenssons skrev:När jag besiktiga min så sa de att de inte behöver riva allt för att få tag på nummret eftersom det kan göra skada och de accepterar det som står på rutan och i bilen.NEO skrev:
Vid regbesiktning av min S rev de av hela plasten för torkararmar för att nå torpedväggen, där sitter chassinummer som är instämplat i karossen. På nyare sitter den någon annan stans. Men jag tror du har rätt, han nämnde också något om att dekalen inte räcker.