Sida 1 av 4

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 20:25
av fredrikwt
Jag har tills igår endast suttit i M3 på mall of scandinavia. Känslan var inte helt imponerande när det gäller känsla, är van vid tyska bilar....
Hur som så provkörde jag igår en M3 performance som skulle vara mitt val vid köp... jag är helt såld, det var verkligen en helt ny upplevelse av bilkörning, helt plötsligt känns helheten väldigt premium även om inte alla detaljer o lösningar enskilt känns så... wow!
Så jag räknade lite för att jämföra mot min nuvarande Mercedes 2018 med begagnatvärde på ca 300k+. Kontentan blir att likviden ut per månad på en M3P skulle bli ganska lika utan hänsyn till vad det kostar att ladda hemma. De månader vi kör lite mer blir det mindre pengar ut o de månader vi kör lite blir det nån tusenlapp mer ut per månad på sin höjd.

Men frågan är:
Vad är ett rimligt begvärde efter 2 respektive 3 år? En bil som kostar ganska precis 700 ny.
Vad ska man sänka med för ungefärlig hemmakostnad för el som motsvarar 1500-2500 bensin (litern milen)?

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 20:28
av NEO
fredrikwt skrev:
Jag har tills igår endast suttit i M3 på mall of scandinavia. Känslan var inte helt imponerande när det gäller känsla, är van vid tyska bilar....
Hur som så provkörde jag igår en M3 performance som skulle vara mitt val vid köp... jag är helt såld, det var verkligen en helt ny upplevelse av bilkörning, helt plötsligt känns helheten väldigt premium även om inte alla detaljer o lösningar enskilt känns så... wow!
Så jag räknade lite för att jämföra mot min nuvarande Mercedes 2018 med begagnatvärde på ca 300k+. Kontentan blir att likviden ut per månad på en M3P skulle bli ganska lika utan hänsyn till vad det kostar att ladda hemma. De månader vi kör lite mer blir det mindre pengar ut o de månader vi kör lite blir det nån tusenlapp mer ut per månad på sin höjd.

Men frågan är:
Vad är ett rimligt begvärde efter 2 respektive 3 år? En bil som kostar ganska precis 700 ny.
Vad ska man sänka med för ungefärlig hemmakostnad för el som motsvarar 1500-2500 bensin (litern milen)?
Har du kört runt 40000-60000km på 2-3år kanske bilen är värd 470-550k.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 20:57
av Gasglad
1500-2500 mil = 3000-5000 kWh sen beror det ju på vad du betalar för elen, jag tycker att det är mest rättvist att bara räkna de rörliga kostnaderna eftersom man redan har de fasta oavsett elbil eller inte. Så i mitt fall skulle det kosta mellan 2900 kr - 4800 kr.

Jag åkte 400 mil i januari och elräkningen var ändå billigare i år än i fjol pga den milda vintern

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 21:16
av Fredrik j
Antagligen hänger det på vad en ny model3 kostar 2023 och vad man får för pengarna.
Det spås ju att elbilen blir billigare än fossilbil i inköpspris ungefär då.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 21:19
av Verdi
Fredrik j skrev:
Antagligen hänger det på vad en ny model3 kostar 2023 och vad man får för pengarna.
Det spås ju att elbilen blir billigare än fossilbil i inköpspris ungefär då.
Just M3P är faktiskt redan billigare än motsvarande fossilbil. ;)

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 21:24
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen hänger det på vad en ny model3 kostar 2023 och vad man får för pengarna.
Det spås ju att elbilen blir billigare än fossilbil i inköpspris ungefär då.
Just M3P är faktiskt redan billigare än motsvarande fossilbil. ;)
Det man menar är att elbilen kommer bli billigare i inköp, i kronor än en fossilbil redan innan någon av dom rullat en meter.
Att en model 3 kostar 700' ny 2023 är ju inte sannolikt.

Snabb googling:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... bensinaren

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 21:25
av Verdi
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen hänger det på vad en ny model3 kostar 2023 och vad man får för pengarna.
Det spås ju att elbilen blir billigare än fossilbil i inköpspris ungefär då.
Just M3P är faktiskt redan billigare än motsvarande fossilbil. ;)
Det man menar är att elbilen kommer bli billigare i inköp, i kronor än en fossilbil redan innan någon av dom rullat en meter.
Att en model 3 kostar 700' ny 2023 är ju inte sannolikt.

Snabb googling:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... bensinaren
Är ju det jag menar. Model 3 Performance är billigare i inköp än fossilbilar med motsvarande storlek och prestanda.

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 21:31
av taliz
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Antagligen hänger det på vad en ny model3 kostar 2023 och vad man får för pengarna.
Det spås ju att elbilen blir billigare än fossilbil i inköpspris ungefär då.
Just M3P är faktiskt redan billigare än motsvarande fossilbil. ;)
Det man menar är att elbilen kommer bli billigare i inköp, i kronor än en fossilbil redan innan någon av dom rullat en meter.
Att en model 3 kostar 700' ny 2023 är ju inte sannolikt.

Snabb googling:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... bensinaren
Det som kommer ske är att det kommer mindre, enklare, billigare bilar från diverse tillverkare. Kanske t.o.m. en mindre Tesla.
Men de konkurrerar inte med premiumbilar som Model 3, Y, S och X. Lika lite som en VW Golf konkurrerar med BMW 3-serie idag.

Model 3 kommer inte plötsligt bli någon budgetbil för 2-300k. Kom ihåg att även billigaste modellen, SR+, har närmare 300hk. Dvs motsvarande BMW 330.
Kanske det kommer nån variant med 200hk för säg 400k, för att matcha bl.a. BMW 320. Kanske det kommer en ny Performance med 100kwh osv, men den kommer fortfarande kosta ~700k om inte mer.
Dom höjde tex nyligen priset på Model Y. Stor risk att samma sker för Model 3 iom att efterfrågan ökar(de har faktiskt redan höjt SR+).

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 21:53
av Fredrik j
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 22:02
av taliz
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 22:15
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.
Men jag säger inte att model 3 kommer bli en lågprisbil. Jag säger bara att värdet på en model av 2020 års modell kommer 2023 styras av vad motsvarande ny model 3 då kostar.
Kostnaderna för batterier spås ju sjunka så antagligen kommer man för ca 700' 2023 kunna köpa en med bättre specification än idag. Eller så sänker man priset.

Det, tillsammans med bilens förmåga att motstå tidens tand, avgör generellt beg-värdet på en bil. Troligtvis gäller samma sak för tesla.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 23:04
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
En elmotor på ca 300hk, transmission och kraftelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka i stora serier.

Det är därför Tesla är lite dyrare, mer vinst på 4wd bilar med många hk, än svinbilliga 2wd elbilar med få hk.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 15 feb 2020 23:51
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.
Men jag säger inte att model 3 kommer bli en lågprisbil. Jag säger bara att värdet på en model av 2020 års modell kommer 2023 styras av vad motsvarande ny model 3 då kostar.
Kostnaderna för batterier spås ju sjunka så antagligen kommer man för ca 700' 2023 kunna köpa en med bättre specification än idag. Eller så sänker man priset.

Det, tillsammans med bilens förmåga att motstå tidens tand, avgör generellt beg-värdet på en bil. Troligtvis gäller samma sak för tesla.
En ny Model 3 kommer kosta mer 2023 än idag pga inflation.
Den kommer troligen ha fått en "facelift" då det är standard i branschen. Vi kan återigen jämföra med en BMW 3-serie, efter ca 4 år får den också en facelift och blir lite bättre. Det betyder dock inte att den blir billigare.

Om en Tesla vore en traditionell avgasbil så ja, men det är den inte. Värdet kommer hålla sig bättre eftersom allt fler hellre vill ha en begagnad elbil än en begagnad avgasbil.
Dvs begvärdet kommer vara betydligt bättre än en BMW 3-serie.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 00:01
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.
Men jag säger inte att model 3 kommer bli en lågprisbil. Jag säger bara att värdet på en model av 2020 års modell kommer 2023 styras av vad motsvarande ny model 3 då kostar.
Kostnaderna för batterier spås ju sjunka så antagligen kommer man för ca 700' 2023 kunna köpa en med bättre specification än idag. Eller så sänker man priset.

Det, tillsammans med bilens förmåga att motstå tidens tand, avgör generellt beg-värdet på en bil. Troligtvis gäller samma sak för tesla.
En ny Model 3 kommer kosta mer 2023 än idag pga inflation.
Den kommer troligen ha fått en "facelift" då det är standard i branschen. Vi kan återigen jämföra med en BMW 3-serie, efter ca 4 år får den också en facelift och blir lite bättre. Det betyder dock inte att den blir billigare.

Om en Tesla vore en traditionell avgasbil så ja, men det är den inte. Värdet kommer hålla sig bättre eftersom allt fler hellre vill ha en begagnad elbil än en begagnad avgasbil.
Dvs begvärdet kommer vara betydligt bättre än en BMW 3-serie.
Säkert. Men beg-värdet på en 3-serie kommer ju vara lägre i procent av nyvärdet då än vad en begagnad 3-serie är värd idag. Så även om model3, relativt en 3-serie, kommer ha ett bättre värde kommer det, i procent, vara lägre än vad man normalt räknar med idag. Kanske?
Kalkyl baserat på 70% av värdet efter 3år tror jag är lite optimistiskt. Kanske 50% medans BMWn ligger på 30%?
Sen är det ju det där med att det ju egentligen är kronor och inte procent som betyder något i en kalkyl.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 00:08
av LasseTM
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.
Det stämmer inte riktigt i en ICE eftersom turbon är baserad på avgasflöde och den prestanda du eftersträvar.
Så en Turbo som är vald att ge säg 180 hk ger bättre bränsleekonomi på motorväg där du behöver runt 25hk för att ligga i 120km/h kontra en turbo som är vald för 300hk.
Det är snarare tvärt om för elbilar, en elmotor blir effektivare om den har mer kraft vid motorvägskörning inom rimliga gränser, hade en model 3 haft tex en Zoe motor hade den varit törstigare.
Det många inte vet och inser är att en turbo jobbar optimalt i ett VÄLDIGT snävt område så det handlar om 50rpm innan du tappar ganska mycket så en snålmotor är ju ofta mappad/optimerad för att ge bränsleekonomi på ett viss varvtal som är tänkt vid motorväg/landsväg medans en motor som sitter i en sportbil är designad för att ge hög toppeffekt på höga varvtal och då är turbon ofta ganska kass vid säg 2000rpm, den vill ofta ha ett avgasflöde du får vid 6000rpm.
Visst hjälper en VGT till här men även denna ger ju en förlust och ett motstånd.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 00:28
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.
Men jag säger inte att model 3 kommer bli en lågprisbil. Jag säger bara att värdet på en model av 2020 års modell kommer 2023 styras av vad motsvarande ny model 3 då kostar.
Kostnaderna för batterier spås ju sjunka så antagligen kommer man för ca 700' 2023 kunna köpa en med bättre specification än idag. Eller så sänker man priset.

Det, tillsammans med bilens förmåga att motstå tidens tand, avgör generellt beg-värdet på en bil. Troligtvis gäller samma sak för tesla.
En ny Model 3 kommer kosta mer 2023 än idag pga inflation.
Den kommer troligen ha fått en "facelift" då det är standard i branschen. Vi kan återigen jämföra med en BMW 3-serie, efter ca 4 år får den också en facelift och blir lite bättre. Det betyder dock inte att den blir billigare.

Om en Tesla vore en traditionell avgasbil så ja, men det är den inte. Värdet kommer hålla sig bättre eftersom allt fler hellre vill ha en begagnad elbil än en begagnad avgasbil.
Dvs begvärdet kommer vara betydligt bättre än en BMW 3-serie.
Säkert. Men beg-värdet på en 3-serie kommer ju vara lägre i procent av nyvärdet då än vad en begagnad 3-serie är värd idag. Så även om model3, relativt en 3-serie, kommer ha ett bättre värde kommer det, i procent, vara lägre än vad man normalt räknar med idag. Kanske?
Kalkyl baserat på 70% av värdet efter 3år tror jag är lite optimistiskt. Kanske 50% medans BMWn ligger på 30%?
Sen är det ju det där med att det ju egentligen är kronor och inte procent som betyder något i en kalkyl.
50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 00:29
av taliz
LasseTM skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Färre hästktafter ger ingen stor besparing i elbilar som det gör i fossilbilar med liten motor.
Dagens model3-ägare har ju sällan valt mellan den och BMW M3 utan man har valt model3 istället för en mellanklassare för 350-400'. Man finansierar mellanskillnaden på 200' med minskade driftskostnader.
Om man kör lite är fossilbilen fortfarande billigare.
Färre hästkrafter ger ingen stor besparing för fossilbilar heller.
En BMW 330 har samma 2L grundmotor som en 320 numera. Alla Volvo har också samma 2L grundmotor numera. Trots det kostar en T6 betydligt mer än en T3.
Det handlar bara om att differentiera och kunna ta mer betalt, det gör man genom att erbjuda bättre prestanda.

Ja exakt, man har insett att TCO inte blir högre trots att bilen kostar mycket mer.
När det finns ännu billigare elbilar kanske en del av dessa kunder väljer dem istället. Det betyder inte att Tesla kommer pressa priserna och "klassa ner" Model 3, lika lite som BMW gör det med 3-serien. Istället har BMW introducerat 1 & 2-serien, kanske Tesla gör ngt motsvarande.
Återigen, Model 3 kommer inte plötsligt bli någon lågprisbil. Det är en BMW 3-serie konkurrent och kommer fortsätta vara det.
Det stämmer inte riktigt i en ICE eftersom turbon är baserad på avgasflöde och den prestanda du eftersträvar.
Så en Turbo som är vald att ge säg 180 hk ger bättre bränsleekonomi på motorväg där du behöver runt 25hk för att ligga i 120km/h kontra en turbo som är vald för 300hk.
Det är snarare tvärt om för elbilar, en elmotor blir effektivare om den har mer kraft vid motorvägskörning inom rimliga gränser, hade en model 3 haft tex en Zoe motor hade den varit törstigare.
Det många inte vet och inser är att en turbo jobbar optimalt i ett VÄLDIGT snävt område så det handlar om 50rpm innan du tappar ganska mycket så en snålmotor är ju ofta mappad/optimerad för att ge bränsleekonomi på ett viss varvtal som är tänkt vid motorväg/landsväg medans en motor som sitter i en sportbil är designad för att ge hög toppeffekt på höga varvtal och då är turbon ofta ganska kass vid säg 2000rpm, den vill ofta ha ett avgasflöde du får vid 6000rpm.
Visst hjälper en VGT till här men även denna ger ju en förlust och ett motstånd.
När jag skrev besparing syftade jag på tillverkningskostnad.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 01:06
av Mickep
Jag tror att kvalitetskänslan kommer gå upp på bilarna, men priset kommer inte ändras, dock kommer det bli en värdeminskning på bilarna pga skillnaden.
Det är också troligt att de kommer mindre elbilar i golfklassen som kommer vara överkomliga både från tesla och andra tillverkare. (vilket är normalt) så det kommer finnas mer alternativ på marknaden.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 01:13
av taliz
Mickep skrev:
Jag tror att kvalitetskänslan kommer gå upp på bilarna, men priset kommer inte ändras, dock kommer det bli en värdeminskning på bilarna pga skillnaden.
Det är också troligt att de kommer mindre elbilar i golfklassen som kommer vara överkomliga både från tesla och andra tillverkare. (vilket är normalt) så det kommer finnas mer alternativ på marknaden.
Har du ens suttit i en Tesla?
Om "kvalitetskänslan" var så dålig så borde gamla Model S rasat i värde. Det har dom inte.

Det var just det jag skrev ovan, det kommer billigare bilar. Men de tillhör andra klasser, dvs de är inte konkurrenter.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 01:29
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Men jag säger inte att model 3 kommer bli en lågprisbil. Jag säger bara att värdet på en model av 2020 års modell kommer 2023 styras av vad motsvarande ny model 3 då kostar.
Kostnaderna för batterier spås ju sjunka så antagligen kommer man för ca 700' 2023 kunna köpa en med bättre specification än idag. Eller så sänker man priset.

Det, tillsammans med bilens förmåga att motstå tidens tand, avgör generellt beg-värdet på en bil. Troligtvis gäller samma sak för tesla.
En ny Model 3 kommer kosta mer 2023 än idag pga inflation.
Den kommer troligen ha fått en "facelift" då det är standard i branschen. Vi kan återigen jämföra med en BMW 3-serie, efter ca 4 år får den också en facelift och blir lite bättre. Det betyder dock inte att den blir billigare.

Om en Tesla vore en traditionell avgasbil så ja, men det är den inte. Värdet kommer hålla sig bättre eftersom allt fler hellre vill ha en begagnad elbil än en begagnad avgasbil.
Dvs begvärdet kommer vara betydligt bättre än en BMW 3-serie.
Säkert. Men beg-värdet på en 3-serie kommer ju vara lägre i procent av nyvärdet då än vad en begagnad 3-serie är värd idag. Så även om model3, relativt en 3-serie, kommer ha ett bättre värde kommer det, i procent, vara lägre än vad man normalt räknar med idag. Kanske?
Kalkyl baserat på 70% av värdet efter 3år tror jag är lite optimistiskt. Kanske 50% medans BMWn ligger på 30%?
Sen är det ju det där med att det ju egentligen är kronor och inte procent som betyder något i en kalkyl.
50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.
Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.

Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 01:45
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Men jag säger inte att model 3 kommer bli en lågprisbil. Jag säger bara att värdet på en model av 2020 års modell kommer 2023 styras av vad motsvarande ny model 3 då kostar.
Kostnaderna för batterier spås ju sjunka så antagligen kommer man för ca 700' 2023 kunna köpa en med bättre specification än idag. Eller så sänker man priset.

Det, tillsammans med bilens förmåga att motstå tidens tand, avgör generellt beg-värdet på en bil. Troligtvis gäller samma sak för tesla.
En ny Model 3 kommer kosta mer 2023 än idag pga inflation.
Den kommer troligen ha fått en "facelift" då det är standard i branschen. Vi kan återigen jämföra med en BMW 3-serie, efter ca 4 år får den också en facelift och blir lite bättre. Det betyder dock inte att den blir billigare.

Om en Tesla vore en traditionell avgasbil så ja, men det är den inte. Värdet kommer hålla sig bättre eftersom allt fler hellre vill ha en begagnad elbil än en begagnad avgasbil.
Dvs begvärdet kommer vara betydligt bättre än en BMW 3-serie.
Säkert. Men beg-värdet på en 3-serie kommer ju vara lägre i procent av nyvärdet då än vad en begagnad 3-serie är värd idag. Så även om model3, relativt en 3-serie, kommer ha ett bättre värde kommer det, i procent, vara lägre än vad man normalt räknar med idag. Kanske?
Kalkyl baserat på 70% av värdet efter 3år tror jag är lite optimistiskt. Kanske 50% medans BMWn ligger på 30%?
Sen är det ju det där med att det ju egentligen är kronor och inte procent som betyder något i en kalkyl.
50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.
Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 03:01
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.
Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.
Nu var det ju trådskaparen som frågade vad en tesla model3 som idag kostar 700' skulle kunna vara värd om 3år. Antar att det är en performance då. I nästa inlägg var det någon som spekulerade i 470-550'.
Jag tror det är få av dom som bytt till model3 performance som valt bort en m3 utan man har valt bort en mellanklassare för 350-400' (nettopris), eller någonstans runt 420' listpris. Mellanskillnaden tänker man sig spara på driftskostnader och ett fantastiskt bra andrahandsvärde.
En 330e kostade 2016 ca 420' innan rabatter. Dessa kostar beg idag runt 300' hos en handlare och troligtvis går det väl att pressa ner den lite.
Den här t.ex:
https://www.wayke.se/objekt/8317dfdd-27 ... up-automat

Förhoppningsvis kommer vi ju alla få vara med och se hur det går.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 03:08
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
50% är ju vad avgasbilar haft. Elbilar kommer rimligen ha ett högre restvärde tills efterfrågan kan tillfredsställas. Det kommer ta många år tills dess, dvs Model 3 kommer troligen ha betydligt högre än 50% närmaste åren.
Visst är det kronor som räknas, och TCO blir samma eller lägre trots högre inköpspris - vilket de flesta på forumet konstaterat vid det här laget. Dvs även med 50% restvärde kostar bilen inte mer än en avsevärt billigare avgasbil. Blir restvärdet högre och/eller man kör mer, då blir TCO ännu lägre.
Jag tror du behöver ta till dig att alla som idag väljer bort tesla inte nödvändigtvis hatar elbilar eller älskar diesel. Dom vill bara av någon anledning inte köpa dagens modeller från tesla utan väljer istället en fossilbil. Trots att TCO blir dyrare. Trots att dom provkört tesla. Troligtvis är det för många den sista fossilbilen dom köper men fan vet när man ser vad som finns i pipeline när det gäller eldrivet. Begagnatköparen är en annan kundgrupp där det rimligen finns människor med ungefär samma inställning. Om 3 år ska dom alltså välja mellan en beg bmw för ca 100' eller en beg model3 för 500' med likvärdigt skick/mil?
Bilarnas för och nackdelar kommer ju troligtvis vara dom samma då som idag. För mig personligen är förresten BMW ett dåligt exempel.
Jag vill inte ha en BMW heller. Utom möjligen nya 8-serien som jag tycker är en mycket vacker bil. Men det går inte av flera orsaker.
Vad har det med saken att göra? Det vi diskuterade var Model 3s framtida pris. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig så mkt om den ekonomiska biten, eller överhuvudtaget förstår den.
Du verkar också räkna konstigt när du säger att BMWn skulle kosta 100k. En 3-serie med motsvarande utrustning som en SR+ kostar inte 300k idag. Snarare ca 500k. Dvs är den värd säg 40% om 3 år blir det 200k, inte helt orimligt. Teslan kanske är värd 60%, vilket med en kostnad på 500k(-60k bonus) blir 300k, inte helt orimligt det heller.
Vi får se hur det slår, tillgång och efterfrågan är det som alltid som styr.
BMW 3-serie är ett bra exempel eftersom det är Teslas uttalade konkurrent, den Model 3 är designad att slå.
Nu var det ju trådskaparen som frågade vad en tesla model3 som idag kostar 700' skulle kunna vara värd om 3år. Antar att det är en performance då. I nästa inlägg var det någon som spekulerade i 470-550'.
Jag tror det är få av dom som bytt till model3 performance som valt bort en m3 utan man har valt bort en mellanklassare för 350-400' (nettopris), eller någonstans runt 420' listpris. Mellanskillnaden tänker man sig spara på driftskostnader och ett fantastiskt bra andrahandsvärde.
En 330e kostade 2016 ca 420' innan rabatter. Dessa kostar beg idag runt 300' hos en handlare och troligtvis går det väl att pressa ner den lite.
Den här t.ex:
https://www.wayke.se/objekt/8317dfdd-27 ... up-automat

Förhoppningsvis kommer vi ju alla få vara med och se hur det går.
På vilket sätt är det relevant vad de valt bort?
De som är intresserade av både Tesla och en gammal BMW PHEV kan man nog räkna på ena handens fingrar. BMWn är gissningsvis för de flesta här en gammal relik, något som tillhör forntiden.
Det är alltså inte samma målgrupp.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 09:12
av BrooklynS
Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.

En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.

Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.

Re: Värdeminskning på en ny M3P (privatköp)

Postat: 16 feb 2020 09:14
av Verdi
BrooklynS skrev:
Rena fossilbilar är i princip redan döda iom länders skattesystem och EU-s avgaskrav kopplat till böter för tillverkaren per såld bil.

En fossilbil som du köper idag kommer att bli svår att bli av med om tre år, kanske export utanför EU då. Efterfrågan på begagnade elbilar kommer att fortsatt vara väldigt hög.

Det ger ändå en viss vägledning inför hur andrahandsvärden kommer att se ut för olika bilar.
Så pass? Tror tyvärr de blir begärliga som 3-åringar när Malus försvinner på dem.