Sida 1 av 1

Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 11:34
av ForestC
Precis hemma efter en sportlovsresa med familjen från Jönköping till Gastein-området med en MS Raven LR uthämtad i augusti 2019. Även om jag själv inte hade några som helst farhågor gällande långfärdsresa med en elbil så leder förhoppningsvis utfallet av resan till att eventuella skeptiker i närheten får en aha-upplevelse :).
Min fundering var mest kopplad till hur förbrukningen och vindljud skulle påverkas med takbox men det gick faktiskt över förväntan. Faktum är att vindljudet var jobbigare i lägre hastigheter än i högre - passande för Autobahn-besök i Tyskland.

Laddning i Österrikes Gastein var inte heller några problem. Vi hittade laddning både med betalning per kWh (runt EUR 0.15 per kWh), per laddtillfälle (runt EUR 9) och dessutom gratis laddning vid exempelvis Sportgastein.
Den Plugsurfing-bricka som införskaffades för resan använde vi några få gånger på plats i Gastein, men på vägen dit och därifrån var det bara SuC som gällde.

Sträckningen var Jönköping->Malmö->Färja till Travemunde->Gastein med övernattning på både färjan och i München på nervägen.
På hemvägen drog vi hela vägen från Gastein till Travemunde på samma dag - en resa som tog längre tid än beräknat pga gigantiska köer runt München och en 8-10 mil avstängd Autobahn längre norrut.
Köerna och omvägarna pga avstängda motorvägar gav att vi hade hela 9 minuters marginal innan incheckningen stängde för färjan.

Totalt blev det 300 mil med ett snitt på 222Wh/km med en hastighet på runt 130km/h på Autobahn. Sista vägen hem i Sverige i söndagsblåsten låg förbrukningen på uppåt 275Wh/km - ouch!
Då vi laddade i Lödde på vägen ner lämnade vi Travemünde med runt 85% SoC. För att ta oss ner till övernattningen i München tog det 3 laddningar på vägen, men då körtiden var 8:40 så passade de tre stoppen bra in med lunch och fika och vi upplevde aldrig att vi var tvungna att vänta på att laddningen skulle bli klar.
Hemvägen från Gastein och hela vägen upp till Travemünde var 113 mil. Total körtid 12h30min plus 2h laddning fördelat på 5 stopp.

Vi fick dela på ett laddpar på några ställen på vägen - något som påverkade laddtid lite, men som sagt inget som störde.

Sammantaget en helt fantastisk bil för långfärdsresa och de två baksätespassagerarna (10 och 12 år) trivdes också. Så gott om plats som vi hade på den här resan har vi aldrig haft tidigare!

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 13:11
av KnightRider
Härlig resa!

Vi åker nu på fredag med vår Tesla som är likadan som din och uttagen i oktober. Vi har takbox på vår men vi reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp. Här är vår planerade rutt.
22F5A830-1294-43C0-9124-8E8A5A011114.png

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 13:34
av Credde
ForestC skrev:

Laddning i Österrikes Gastein var inte heller några problem. Vi hittade laddning både med betalning per kWh (runt EUR 0.15 per kWh), per laddtillfälle (runt EUR 9) och dessutom gratis laddning vid exempelvis Sportgastein.
Den Plugsurfing-bricka som införskaffades för resan använde vi några få gånger på plats i Gastein, men på vägen dit och därifrån var det bara SuC som gällde
Vad var det för Plugsurfing-bricka ni införskaffades?

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 13:53
av ChristerSjo

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 14:02
av Hedman
Grymt låg förbrukning. Själv låg jag på 243kw/h i fjol med min uttagen nov 2027 utan takbox. Till bilens försvar så höll jag inte 130 på autobahn :twisted:
Trevligt att få höra att takbox funkar, hur mycket mer drar den med takboxen?

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 15:13
av frippe
KnightRider skrev:
Härlig resa!

Vi åker nu på fredag med vår Tesla som är likadan som din och uttagen i oktober. Vi har takbox på vår men vi reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp. Här är vår planerade rutt.
22F5A830-1294-43C0-9124-8E8A5A011114.png
Varför planerar du in stoppen med så hög SoC? Du borde spara en hel del i laddtid om du beräknar att anlända till SuC med 10-15 %.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 16:16
av fth
frippe skrev:
KnightRider skrev:
Härlig resa!

Vi åker nu på fredag med vår Tesla som är likadan som din och uttagen i oktober. Vi har takbox på vår men vi reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp. Här är vår planerade rutt.
22F5A830-1294-43C0-9124-8E8A5A011114.png
Varför planerar du in stoppen med så hög SoC? Du borde spara en hel del i laddtid om du beräknar att anlända till SuC med 10-15 %.
Jag gissar att det beror just på att dom "reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp" ;)

/fth

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 16:36
av KnightRider
fth skrev:
frippe skrev:
KnightRider skrev:
Härlig resa!

Vi åker nu på fredag med vår Tesla som är likadan som din och uttagen i oktober. Vi har takbox på vår men vi reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp. Här är vår planerade rutt.
22F5A830-1294-43C0-9124-8E8A5A011114.png
Varför planerar du in stoppen med så hög SoC? Du borde spara en hel del i laddtid om du beräknar att anlända till SuC med 10-15 %.
Jag gissar att det beror just på att dom "reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp" ;)

/fth
Exakt! Våra reskamrater kommer in med 10% SOC. Och jag passar på att ladda lika länge när vi ändå väntar på dem.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 16:57
av Verdi
KnightRider skrev:
fth skrev:
frippe skrev:
KnightRider skrev:
Härlig resa!

Vi åker nu på fredag med vår Tesla som är likadan som din och uttagen i oktober. Vi har takbox på vår men vi reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp. Här är vår planerade rutt.
22F5A830-1294-43C0-9124-8E8A5A011114.png
Varför planerar du in stoppen med så hög SoC? Du borde spara en hel del i laddtid om du beräknar att anlända till SuC med 10-15 %.
Jag gissar att det beror just på att dom "reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp" ;)

/fth
Exakt! Våra reskamrater kommer in med 10% SOC. Och jag passar på att ladda lika länge när vi ändå väntar på dem.

Kommer nog inte skilja så mycket i praktiken i och med att ni har takbox och inte dom. Takbox i motorvägsfart slår rejält på förbrukningen.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 17:11
av frippe
fth skrev:
frippe skrev:
KnightRider skrev:
Härlig resa!

Vi åker nu på fredag med vår Tesla som är likadan som din och uttagen i oktober. Vi har takbox på vår men vi reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp. Här är vår planerade rutt.
22F5A830-1294-43C0-9124-8E8A5A011114.png
Varför planerar du in stoppen med så hög SoC? Du borde spara en hel del i laddtid om du beräknar att anlända till SuC med 10-15 %.
Jag gissar att det beror just på att dom "reser tillsammans med en familj som har en S75D så vi anpassar resan efter deras stopp" ;)

/fth
Aha, gäller att läsa nog, tyckte mig se att de hade en 75D, det förklarar det hela. Men oavsett, bättre att börja på lite lägre SoC så behöver man inte utnyttja översta delen, över 80 % alls.

Men det kanske ordnar till sig när förbrukningen för takbox kommer in i ekvationen.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 17:24
av fth
frippe skrev:
Men oavsett, bättre att börja på lite lägre SoC så behöver man inte utnyttja översta delen, över 80 % alls.
Det har du alldeles rätt i, om man ändå tänker ladda ofta så är det bättre att rulla in med typ 10% och ladda till lägsta möjligt SopC som man når nästa mål med.

Problemet i detta fall är väl att planen kommer att skilja sig mellan bilarna och det enda sättet att få ABRP att välja samma laddare är att sätta "Charger Arrival" högt.

Själv skulle jag nog strunta i att synka med kompisen och vänta i baren med en öl eller två vid dagsmålet :D

/fth

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 17:37
av frippe
fth skrev:
frippe skrev:
Men oavsett, bättre att börja på lite lägre SoC så behöver man inte utnyttja översta delen, över 80 % alls.
Det har du alldeles rätt i, om man ändå tänker ladda ofta så är det bättre att rulla in med typ 10% och ladda till lägsta möjligt SopC som man når nästa mål med.

Problemet i detta fall är väl att planen kommer att skilja sig mellan bilarna och det enda sättet att få ABRP att välja samma laddare är att sätta "Charger Arrival" högt.

Själv skulle jag nog strunta i att synka med kompisen och vänta i baren med en öl eller två vid dagsmålet :D

/fth
Precis, sisten dit bjuder på öl. :D
Eller valfri alkoholhaltigt alternativ.... :roll:

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 17:56
av KnightRider
fth skrev:
frippe skrev:
Men oavsett, bättre att börja på lite lägre SoC så behöver man inte utnyttja översta delen, över 80 % alls.
Det har du alldeles rätt i, om man ändå tänker ladda ofta så är det bättre att rulla in med typ 10% och ladda till lägsta möjligt SopC som man når nästa mål med.

Problemet i detta fall är väl att planen kommer att skilja sig mellan bilarna och det enda sättet att få ABRP att välja samma laddare är att sätta "Charger Arrival" högt.

Själv skulle jag nog strunta i att synka med kompisen och vänta i baren med en öl eller två vid dagsmålet :D

/fth
Tanken har slagit mig men vi gör det som en kul grej med familjerna och barnen kommer växla bilar lite. Det blir antagligen en gubbabil och en tantbil. Jag har haft boxen på sedan jul och ligger nu på 230 Wh/km efter ca 500 mil och har valt just 230 som referensförbrukning i ABRP för rutten.

Har kört den där rutten ett tiotal gånger med diesel så nu blir första gången med Tesla. Ska bli väldigt kul.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 17 feb 2020 22:52
av micke_r
Reseberättelser (de elektrifierande ) är så jäkla intressant att läsa!

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 03 mar 2020 10:32
av jsoderbe
Hej, intressant att läsa, då jag har en lite annan erfarenhet efter att ha försökt "samåka" med min kompis och hans X LR förra veckan. Jag kör fortfarande en Porsche Cayenne S Diesel men ska precis köpa mig en X, trots erfarenheten från sportlovsresan... :)

Det är i princip omöjligt att köra så långsamt i snitt med en förbränningsmotor som kompisen körde med sin X. Han höll sig runt 120 km/h på Autobahn, för att spara räckvidd. Sedan laddade han i snitt var 300:ade kilometer, och även om själva laddningen bara tar en halvtimme så ska man in och ut från SCn. Att fika och äta var 2-3 timme blir rätt ofta, sedan står inte alltid SCn på supermysiga ställen. Jag räknade ut hans snitt till 80 km/h när jag hade 125 km/h. Det låter inte som så stor skillnad, men de missade två middagar, kom försent till en Bundesliga-match och fick avbryta skidsemestern innan lunch sista åkdagen för att hinna hem i tid. Det var också lite strul för honom, tex kunde han inte ladda utanför Tesla-butiken i München eftersom de hade lämnat sina demobilar i laddaren när de åkte hem för kvällen! Måste också lägga till att vi åkte både ner och upp på andra tider än de flesta andra, så han slapp de långa köer vid SC som t ex nederländsk press skrivit om.

Min spaning efter resan är att det är svårt att samköra elbil/förbränningsbil, och kör man elbil så måste man planera med en helt annan snitthastighet. I princip innebär hastighetsskillnaden en extra resdag från Stockholms-området ner till Alperna. Jag tycker 8-9 timmar per dag i bil är i princip max om barnen ska vara halv-nöjda, och lite aktiviteter vill jag lägga in även på vägen ner/upp.

Jag tror också man ska vara lite av en entusiast för att köra sin Tesla 200 mil till ett specifikt mål, speciellt på ett sportlov när alla byter boende på lördagar. Det tar för lång tid och är för krångligt att planera om man är en praktiskt realist som jag. Däremot tycker jag en Tesla funkar perfekt om man åker på en Europaresa under flera veckor, med stopp lite här och var.

Visst, han sparade 4000 kr på gratis el där jag tankade diesel, men fick å andra sidan en extra övernattning. Egentligen borde han haft det på resan ner också, men då körde de mer tid per dag istället. Miljömässigt var dock hans resa självklart mycket bättre än min!

Jag ska precis lägga in en tråd för att få ärliga funderingar på det här i X-forumet, och det ska bli spännande att höra vad alla säger.

Mvh Johan

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 03 mar 2020 10:42
av Gustafsson
Just det scenariot du beskriver är ju fossilbilens enda styrka tycker jag. Själv måste jag eller någon annan i familjen gå på toa ungefär var tredje timme, vilket är den svagaste länken i ett snabbt resande. Där finns ju tillfälle till samordningsvinster om man säger.
Så visst kan man resa längre och snabbare fossilt. Ingen diskussion om det.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 03 mar 2020 11:06
av frippe
Jag kan nog tycka att 8-9 timmar i bil är kanske vad som är lagom, om du kör fossildriven bil. Men min känsla är att det vid körning med elbil med dess laddstopp så är det möjligt med mer än så i tid per dag. Eftersom att laddstoppen gör att du får tid att sträcka på benen.
Körtid i bil, kanske är lagom med 8-9 timmar, men till det kan du lägga laddtid utöver.

Och, kanske olika beroende på att han kör X och vi S, men att hålla högre hastighet när det går än 120, är egentligen inget problem alls. Enligt min erfarenhet.

Däremot kan jag hålla med om att det inte alltid är toppenställen att stanna på där laddarna är placerade.

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 03 mar 2020 11:32
av MSO
jsoderbe skrev:
...med sin X...
Mvh Johan
Det är enorm skillnad på S/3 och X här, det får man komma ihåg. X är inte den effektiva långfärdsmaskinen som de andra är. Givet förbrukning och laddkurva. Den skulle behövt betydligt högre laddeffekt för att matcha.

Det går inte heller riktigt att generalisera och säga att det motsvarar att åka på långfärd med "elbil" tycker jag.
Jag menar, strax över 80kph i snitt kan man hålla med typ en Ioniq 28kWh... Jag tror att Model 3 LR och S Long Range utan problem kan snitta över 100kph på en sån resa.

125km/h snitt med en ICE är lite väl högt som referens också. Det ska fan mycket till om man ska snitta 125 ner till alperna totalt sett. Då har man pressat på rejält och det känns kanske inte helt vettigt i sig. Man ska ju komma fram skapligt levande osv, så för mig känns det onödigt ur den aspekten att typ tuffa i 150+ på autobahn. (Vilket ju definitivt krävs för det snittet.)

Re: Sverige-Österrike (med Takbox) - Check!

Postat: 03 mar 2020 16:42
av KnightRider
Jag skrev precis en reseberättelse på FB som jag lägger in här också för att visa hur bra det går att göra resan med en Tesla och vi tappade bara 1-2 timmar jämfört med när vi tidigare kört med vår Merca Diesel. Vi har en lägenhet i Zell am See och åker dit med bil ganska många gånger per år.

Första riktiga långresan genomförd med vår Tesla Model S Long Range. Resan var t.o.r. Karlstad till Zell am See i Österrike. Vi har gjort den resan med dieselbil 7-8 gånger tidigare så nu kändes det spännande att göra det med elbil. Vi var två familjer som reste tillsammans. Den andra familjen har en Model S 75D så för att inte få problem med räckvidd så hade vi takbox på vår bil och hade deras skidor i vår box. Vi hade alltså takbox på vår bil medans de kunde köra utan. I Sverige blev det tre stopp på vägen ner; Kungälv, Falkenberg samt Löddeköpinge. Vi startade fredag lunch men tyvärr var det storm som påverkade förbrukningen rejält så förbrukningen blev 244 Wh/km när vi nådde Trelleborg. Vi tog nattfärjan över till Rostock och kunde starta på morgonen kl 06:00. Vi laddade på följande platser: Herzsprung, Beelitz, Nempitz, Münchberg-Nord, Hilpoltstein samt Weyarn. Det var fortsatt väldigt blåsigt så det lät en del i bilen men vi kunde köra 130-140 utan problem. Flera av SuC hade bara 6 laddplatser så det blev kö i Münchberg men vi behövde inte vänta länge. Vi kunde handla i Weyarn så det gjorde att vi inte behövde göra något mer stopp innan slutdestinationen. Snittförbrukningen genom Tyskland blev 253 Wh/km. Före München slutade det blåsa och förbrukningen samt ljudnivån sjönk drastiskt till allas glädje. Vi var framme vid lägenheten ca 20:00 och tidigare har vi varit framme mellan 18:00 och 19:00 så lite extra tid tog det men alla tyckte det var skönt att stanna och sträcka på benen med jämna mellanrum. All packning för fem personer gick in i bagaget utan att hatthyllan behövde tas bort.

Väl på plats så kunde vi ladda vid lägenheten. Det fanns två uttag så vi delade på dem och valde att plocka ut 5 A var för att inte någon säkring skulle gå. Vi kunde ladda upp mer än vi förbrukade under veckan. Sista dagen innan avfärd så ställde vi bilarna vid Tennishallen i Zell am See där de bjuder på el. Massor av Schuko, två röda CEE samt två 22 kW typ 2. Vi laddade nästan fullt innan vi hämtade bilarna och slutförde laddningen vid lägenheten under natten.

Avfärd 06:30 för att slippa köer runt München men det blev ändå en del Stau. Färden blev nu Schweitenkirchen, Hilpoltstein, Münchberg-Nord, Nempitz, Beelitz samt Herzsprung innan Rostock. Ingen trängsel någonstans och förbrukningen blev nu 211 Wh/km trots högre marschfart än på nedresan. Vi låg ofta 140-150. I norra Tyskland började det blåsa igen. Middag inne i Rostock på Vapiano innan avfärd. Färjan anlände Trelleborg kl 06:00 så nu blev resan Löddeköpinge, Falkenberg samt Kungälv innan hemkomst. Blåst, snöblandad regn samt blöta vägbanor gjorde att förbrukningen genom Sverige blev 239 Wh/km. Totalt på resan blev förbrukningen enligt färddatorn 234 Wh/km vilket får anses ganska bra med tanke på takbox och blåsten som förföljde oss. Mycket trevlig resa som vi nu snart gör igen vid Påsk. Men då är det bara vi som kör så då blir det lite färre stopp.