Sida 1 av 3
Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 15:58
av Herr X
Ber om ursäkt på förväg för ett långt inlägg, men jag har suttit och tänkt en del..
Hur man ska ta betalt för energi har diskuterats i omgångar, och det nådde sin kulmen när Fortum och Vattenfall aviserade att deras pris är 3kr per minuts laddning, oavsett hur mycket energi man laddar. Många menade att det hade varit mer rättvist med betalning för den faktiska förbrukningen genom betalning per laddad kWh, eftersom minutbetalning missgynnar de som av olika anledningar inte kan ladda lika snabbt som andra. Ett annat argument är att det är kilowatt-timmar som man faktiskt köper, och att det är i kilowatt-timmar som leverantören har sin kostnad - för bägge parter skulle då kWh-pris vara mer rättvist än minutpris.
Jag har gått och tänkt mycket på detta och menar nu bestämt att minutpris, som Fortum och Vattenfall nu valt, är det bästa. Anledningen är följande:
Det finns två huvudsakliga "råvaror" för den som säljer tjänsten elbilsladdning: energi (kWh) och minuter. Eftersom den specifika laddplatsen bara kan användas av en bil åt gången, så vill laddnings-leverantören få ut så mycket pengar som möjligt för de minuterna som finns tillgängliga under ett dygn. Med betalning per laddad kWh tar leverantören en stor risk, då intäkten per minut kommer variera beroende på vilken bil som står och laddar - leverantören tjänar betydligt mindre för en tom Leaf än en tom Tesla när båda laddar lika länge. Båda blockerar laddaren och gör att ingen annan kan ladda samtidigt.
Om vi tar orättviseargumentet först: så länge förutsättningarna är kända när folk köper sin bil så kan man inte hänvisa till någon form av orättvis behandling. Det är inte Fortum eller Vattenfalls fel att en individ väljer att köpa en elbil med långsam laddning istället för en med snabb. Det är inte Vattenfalls eller Fortums fel att några köper Teslas enkelladdare och några köper dubbelladdare.
När laddleverantören bygger och driftar sin laddstation, köper denne in en mängd produkter och tjänster, som exempel: mark, kablage & kabeldragning, laddare, installation, underhåll och ström. Av denna samling kostnader är strömmen bara en del, som dessutom är ganska liten eftersom strömmen är billig i Sverige. För leverantörens del är det ingen logik i att en av deras minsta kostnader, elektriciteten, på ett signifikant sätt ska påverka deras förtjänst. Lika lite som att pizzarestaurangen har lust att ta betalt beroende på hur många kilo du äter - de har investerat i att baka pizzan, om du inte orkar käka upp den så är inte det pizzabagarens fel.
Som laddleverantör är det därför helt naturligt att man säljer sin produkt per minut snarare än något annat.
Ett tredje alternativ är att man säljer strömmen genom en hybridmodell, där minutpriset är högre om effekten är lägre - om folk står utan att ladda någonting blir minutpriset väldigt högt och om folk laddar med max kapacitet blir minutpriset väldigt lågt. Den stora nackdelen med en hybridmodell är att det är en lokal algoritm som styr prisfördelningen mellan minutkostnad och effektpris, vilket gör det väldigt svårt för konsumenten i förväg att jämföra priset mellan olika leverantörer.
Om du vet laddarens effekt och minutpris, samt din egen bils kapacitet så kan du lätt som konsument i förväg räkna ut hur mycket laddningen kommer att kosta dig - det är inte nödvändigt med kWh-pris för att du ska kunna veta kostnaden eller att det ska bli rättvist; du kan helt enkelt välja en annan typ av laddare med annan effekt och annat minutpris eftersom dessa kanske blir mer kostnadseffektiva för just den bil du har.
Vad tänker ni andra, håller ni med mig?
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 16:12
av danni
Jag håller helt och hållet med om att minutdebitering är vettigast, och jag har argumenterat för det tidigare här på forumet. Den viktigaste aspekten för mig är att det är det bästa sättet att få maximalt ur en begränsad resurs, och undvika att folk står och tar upp platsen i onödan genom att till exempel ladda fullt trots att de inte behöver det därför att det ändå inte kostar mer.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 16:20
av lator
Detta har dryftats fram och tillbaka ett antal gånger nu och det finns ett antal aspekter att ta hänsyn till.
Om man har ett kWh-pris så riskerar man att få laddplatserna upptagna av långsamtladdande hybrider och därmed låga inkomster och det kommer att krävas många laddpunkter.
Om man tar betalt per minut så fungerar det hyfsat på sommaren för de flesta bilar men hybrider kommer att köra på bensin/diesel då detta blir märkbart billigare. På vintern kommer det att bli löjligt dyrt att snabbladda med bristande beläggning som resultat.
Om man tänker sig att det inte bara är en laddplats utan också en parkeringsplats så kan man tänka sig att differentiera taxan i både plats och tid/kWh. Ett förslag är att lägga en initial kostnad för platsen och därefter ta betalt för tiden eller kWh. Den löpande debiteringen kan dessutom vara av stigande art för att förhindra onödig parkering på laddplatser av fullladdade elbilar.
Priset för laddning på snabbladdare kommer givetvis att avgöra huruvida man tar sin elbil på en långresa eller väljer att åka tex dieselbil. Vad vill vi ha på våra vägar?
Allt detta ovanstående är dock helt orelevant för de som har haft vett (och pengar) nog för att skaffa sig en Tesla...

Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 16:37
av pegs
+1 tidmätningen gör betalningen enkel. Ingen skillnad mot vilken betalparkering som helst.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 16:46
av chpaulin
Herr X skrev:Ett tredje alternativ är att man säljer strömmen genom en hybridmodell, där minutpriset är högre om effekten är lägre - om folk står utan att ladda någonting blir minutpriset väldigt högt och om folk laddar med max kapacitet blir minutpriset väldigt lågt. Den stora nackdelen med en hybridmodell är att det är en lokal algoritm som styr prisfördelningen mellan minutkostnad och effektpris, vilket gör det väldigt svårt för konsumenten i förväg att jämföra priset mellan olika leverantörer.
Jag tror på hybridmodellen då den förespråkar laddare med högre effekt, återkommer till detta. Modellen fungerar lite som Taxibilars taxameter där det är km-debitering överlag men om det går långsamt så är det tiden som styr kostnaden. Säg att en laddare levererar 11kW, då måste en Teslaägare stå längre för att ladda till 50% än om stationen hade erbjudit säg 50kW medan en Leaf-ägare laddar så snabbt bilen kan ta emot på båda. Tar vi tidsbaserade modellen så finns det inget incitament att erbjuda 50kW över 11 (om det saknas konkurrens iaf). Får man istället betala en kombinationstaxa med tid och kWh så får de snabbare ut Teslorna på vägen samtidigt som de får betalt för mödan att ha en kraftigare laddstolpe. Visst är det en krångligare modell men man kanske kan använda sig av målpris/fasttaxa.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 16:53
av Herr X
chpaulin skrev:Tar vi tidsbaserade modellen så finns det inget incitament att erbjuda 50kW över 11 (om det saknas konkurrens iaf). Får man istället betala en kombinationstaxa med tid och kWh så får de snabbare ut Teslorna på vägen samtidigt som de får betalt för mödan att ha en kraftigare laddstolpe. Visst är det en krångligare modell men man kanske kan använda sig av målpris/fasttaxa.
Det är ett helt hypotetiskt argument eftersom det självklart kommer bli konkurrens - om det finns en marknad så kommer flera aktörer vilja komma åt pengarna, det är lika säkert som att solen går upp i morgon. Om det är goda marginaler i att sälja elbilsladdning så kan man antingen konkurrera med lägre pris eller högre effekt (eller både och), konsumenterna kommer premiera de som levererar goda tjänster.
lator skrev:Om man tänker sig att det inte bara är en laddplats utan också en parkeringsplats så kan man tänka sig att differentiera taxan i både plats och tid/kWh. Ett förslag är att lägga en initial kostnad för platsen och därefter ta betalt för tiden eller kWh. Den löpande debiteringen kan dessutom vara av stigande art för att förhindra onödig parkering på laddplatser av fullladdade elbilar.
Jag bemötte detta redan i mitt initiala inlägg - problemet med en hybridlösning är att det blir väldigt svårt att jämföra priser mellan olika leverantörer. Teleoperatörerna har idag olika paket med olika minutpris, starttaxa, fastpris, datapris etc. för att du som konsument ska kunna hitta ett paket som i så stor grad som möjligt matchar din användning. Men jag är säker på att samtliga konsumenter känner att detta snarare gör prissättningen väldigt rörig och gör det svårt att jämföra de olika leverantörerna. Jag vill betydligt hellre att jag lätt ska kunna jämföra olika leverantörers prissättning, än att prissättningen ska vara 100% rättvis för alla konsumenter i alla situationer.
Jag fattade heller inte det där med sommar/vinter? Om hybridbilar blir dyra att köra på ström så är det ju knappast elbilsladdar-leverantörernas ansvar att få dessa att inte köra på bensin, det är politikerna som måste stimulera köp av den typen av bilar som i minst grad förstör den gemensamma miljön.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 17:26
av Stefan T
Om jag använder 43kw laddaren på roadstern så får jag bara 1/3 av antalet kw som en zoe med 43 kw kör man med en tesla med dubbeladaer så får man 22 kw
och enkelladare bara 11 kw
vilket det blir svin dyra kw om jag försöker ladda på en sådan laddare
och än värre för 11 kw laddaren
därför tycker jag det är mer rättvist med kw pris istället
hur skulle det vara om du som har personbli fick betala 3x mer för dieseln än lastbilen som har större hål och kan fylla fortare
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 19:16
av Herr X
Stefan T skrev:Om jag använder 43kw laddaren på roadstern så får jag bara 1/3 av antalet kw som en zoe med 43 kw kör man med en tesla med dubbeladaer så får man 22 kw
och enkelladare bara 11 kw
vilket det blir svin dyra kw om jag försöker ladda på en sådan laddare
och än värre för 11 kw laddaren
därför tycker jag det är mer rättvist med kw pris istället
hur skulle det vara om du som har personbli fick betala 3x mer för dieseln än lastbilen som har större hål och kan fylla fortare
1) Din liknelse med bensinbilars tankhål haltar kraftigt eftersom bensinbilsproducenterna omedelbart skulle börja tillverka bilar med större tankhål om det var på det sättet man tog betalt. En biltillverkare som fortfarande skulle envisas med små tankhål skulle snabbt gå i konkurs.
2) Jag sa inte att minutpriset skulle vara samma på alla typer av laddare - det är väl helt rimligt att det är ett lägre minutpris på en 11kW-laddare än en 43kW? Om du nödvändigtvis vill ladda på en 43kW-laddare får du naturligtvis göra det, men då får du betala vad det kostar att stå där.
Om du vill äta oxfilé till middag varje dag så får du göra det också, men det är lite magstarkt att kräva att leverantörerna ska sälja den till dig för priset av falukorv?
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 19:22
av joel80
Som tidigare föreslaget i tråden så är jag nog också för "taxi"-modellen.. Grundtaxa för platsen beroende på område/tillgänglighet och sen kw-pris.
Alternativet är att köra enbart kw-pris men ha tidsbegränade parkeringar.. Där vissa, med snabbladdning inte bör ligga på längre tillåten tid än 30 eller 45min medans andra med mindre kräm kan ha längre tid.
Tror att en och samma lösning inte passar på alla ställen utan att man får anpassa det till där man är. När laddstolpar blir mer vanliga är det kanske bara per kwh man betalar för laddningen.. Men att platsen (om inom parkeringszon) har vanlig p-taxa.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 19:35
av +46
Så här förklarade Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Vattenfall varför man tar betalt per minut:
”Vi förstår att det pågår diskussioner och är ödmjuka inför det då frågan är viktig både för oss och elbilsägare, men samtidigt är den komplex och kräver en kunskap om både el och elsystemet och olika bilmodellers tekniska förutsättningar. Vi vill givetvis försöka klargöra hur vi har resonerat i samband med prissättningen. Komplexiteten och utmaningen är att vi är med och sätter en infrastruktur för att främja marknadsutvecklingen samtidigt som vi agerar på kommersiella grunder i förlängningen om att vi ska kunna fortsätta utbyggnaden av ett snabbladdningsnätverk.”
Hur motiveras priset 3 kr/minut för snabbladdning?
”När vi investerar i en snabbladdningsstation innebär det stora kostnader för bland annat marken och själva hårdvaran. Sedan tillkommer elnätstariffen, som är ganska stor, mycket större än för till exempel en villa. Då blir det tre kronor per minut när man räknar med att det ska bli lönsamt också.”
Varför tas per minut och inte per KWh?
”Att man tar betalt per minut i stället för till exempel kilowattimme beror på att det ökar tillgängligheten för att snabbladda, dvs man laddar inte längre än vad man för stunden behöver. De flesta som har en elbil laddar den hemma eller på jobbet, man ska bara behöva ladda på snabbladdningsstationen vid särskilda tillfällen. Snabbladdning ska ses som ett komplement, som ska användas vid få undantagstillfällen. Alla är vana att man åker till en mack för att tanka, men det är inte samma sak. Här har du macken hemma. Men är det så att du bara snabbladdar innebär det en högre kostnad. När det kommer till hybridbilar, som har små batterier, så är dessa inte tänkta att snabbladda då förbränningsmotorn är till för att vara en räckviddsförsäkring.”
Varför bjuder man inte på elen så att man ”banar väg” för att köra på eldrift ska bli mer etablerat och attraktivt?
”Vi agerar på samma marknadsmässiga villkor som andra företag och säljer vår snabbladdningstjänst på kommersiella grunder och jag anser att det är av stor vikt, nu när marknaden etableras, att vara transparent om vilka kostnaderna är för en elbil. Man ska också ha klart för sig att snabbladdning är undantaget, om vi tittar på privatbilister. Dessa kommer i första hand att ladda hemma och på jobbet till ordinarie priser i elnätet. Snabbladdningen kanske står för fem procent på ett år, så totalekonomi är fortfarande mycket gynnsam.”
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 19:48
av Stefan T
Herr X skrev:Stefan T skrev:Om jag använder 43kw laddaren på roadstern så får jag bara 1/3 av antalet kw som en zoe med 43 kw kör man med en tesla med dubbeladaer så får man 22 kw
och enkelladare bara 11 kw
vilket det blir svin dyra kw om jag försöker ladda på en sådan laddare
och än värre för 11 kw laddaren
därför tycker jag det är mer rättvist med kw pris istället
hur skulle det vara om du som har personbli fick betala 3x mer för dieseln än lastbilen som har större hål och kan fylla fortare
1) Din liknelse med bensinbilars tankhål haltar kraftigt eftersom bensinbilsproducenterna omedelbart skulle börja tillverka bilar med större tankhål om det var på det sättet man tog betalt. En biltillverkare som fortfarande skulle envisas med små tankhål skulle snabbt gå i konkurs.
2) Jag sa inte att minutpriset skulle vara samma på alla typer av laddare - det är väl helt rimligt att det är ett lägre minutpris på en 11kW-laddare än en 43kW? Om du nödvändigtvis vill ladda på en 43kW-laddare får du naturligtvis göra det, men då får du betala vad det kostar att stå där.
Om du vill äta oxfilé till middag varje dag så får du göra det också, men det är lite magstarkt att kräva att leverantörerna ska sälja den till dig för priset av falukorv?
Du kan stoppa din bil i superchagern det kan inte jag det hade jag gärna betalt en stor hög pengar för att kunna göra detta
43 kw laddaren är det närmaste jag kan komma en superchager med 77 km/h
Dock kommer ingen som har 43kw laddare som tar betalt per tid få några kunder utom dom få Zoe som har den stora laddaren
Det är viss skillnad med Chardemo & CCS laddare då dom flesta laddar lika fort som laddaren orkar
med mitt exempel skulle kw kostnaden med 3kr/min bli ca 14 kr/kw
medas Zoe ägaren endast behöver betala 4.10 kr/kw och behöver ej häller vänta 3 gånger så lång tid på att få i sin ström
Du själv kommer rätt billigt undan om du använder den med 8.20 kr/kw med din dubbel laddare
Det för stackaren med enkel laddaren blir det 16.40 kr/kw
Och det med tid kan man rycka ut sladden låta bilen stå och blockera utan att betala ett skvatt
Jag antar att lapplisor inte är så vanliga ute på laddstationer ute vid dom stora vägarna
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 20:45
av LarsL
Om laddstationer var utformade som bensinstationer istället för som parkeringar så skulle det funka oavsett betalningsmodell. Dels så ställer sig ingen där för skoj skull och sen kommer du åt samma laddare från många olika håll. Nästa steg skulle kunna vara att göra som SC och koppla ihop flera laddare så de kan försörja flera bilar i olika laddningsgrad.
Ska man ha parkeringsplatser med laddare är det ju vettigt att ta betalt per tid. Men det är klart det är ju en taxa för parkering inne i centrum och en annan ute på landet.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 21:15
av Martinen
erkänner att jag inte läst hela tråden. jag är till 100% emot att enbart ta betalt per minut när man laddar. Det är energi man köper och inget annat.
Jag anser att priset per kwh ska stå tydligt skyltat på varje laddplats. Om laddaren är installerad på en parkeringsplats som kostar pengar, så kan man såklart även ta betalt för detta. det kan ju vara ett annat bolag som har parkeringen.
det här med att vissa bilar laddar långsmmare är såklart tråkigt, men ska dom verkligen straffas med dyrare el bara för att dom kanske köpt en billigare bil.
kortsikigt kanske detta kan funka för att få folk att skynda på, men i längden är det en dålig lösning.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 23:12
av Herr X
Stefan T skrev:Du kan stoppa din bil i superchagern det kan inte jag det hade jag gärna betalt en stor hög pengar för att kunna göra detta
Det kan du - leveranstid ca. 3 månader om du beställer nu! (ber jättemycket om ursäkt för spydigheten

)
Martinen skrev:erkänner att jag inte läst hela tråden. jag är till 100% emot att enbart ta betalt per minut när man laddar. Det är energi man köper och inget annat.
Läs tråden då - argumenten för minuttaxa framförs tydligt.
Jag utgår ifrån att du också kräver att bara få betala för precis den pizza som du orkar äta på pizzarestauranten? Det är ingredienser du köper och inget annat!
Den som levererar en laddlösning har massor av omkostnader bortsett från själva energin - på samma sätt som att kostnaden för ingredienser bara är en liten del av pizzarestaurantens omkostnader.
Martinen skrev:det här med att vissa bilar laddar långsmmare är såklart tråkigt, men ska dom verkligen straffas med dyrare el bara för att dom kanske köpt en billigare bil.
Men det är ju verkligen helt ologiskt att laddleverantören ska straffas med utebliven intäkt bara för att någon köpt en bil med långsammare laddning.
Menar du att de som levererar en laddtjänst ska betala för att några valde att köpa en bil som laddar långsamt? Den som valde att köpa den långsamladdande bilen hade ju iallafall en möjlighet att göra något åt saken - Fortum har ju verkligen ingen skuld i att familjen Claesson i Eskilstuna valde just en Leaf framför en Zoe.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 08 aug 2015 23:51
av joel80
Men just för att man betalar för både leverantörens fasta kostander och en viss mängd kwh så borde taxi-modellen funka bra. Alltså en "lägstakostnad" per minut som grund, och sen antal kwh man laddar som en rörlig kostnad. vettigt och "rättvist". (Tar du fler tillbehör på pizzan får du betala mer även fast det tar ungefär "femton minuter en kvart" ändå.)
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 00:47
av Martinen
Har läst igenom argumenten som du hänvisat till och håller fortfarande inte med. Det finns lika många bra argument för att ta betalt per kWh.
Många har skrivit om detta tidigare och och tycker det finns många fler argument för kWh än för minuttaxa.
Bland annat så har det hänt mer än en gång att jag laddat vid en såkallad snabbladdare för 2 kr per minut och sen inte fått ut mer än 20 kW. Jag har ju koll på att detta är dåligt, men när fler har elbilar som inte förstår sig på, så är det väldigt lätt för oseriösa företag att sätta upp dåliga laddare och kalla detta för snabbladdare. Då kan dom lätt luta de som inte förstår att man måste ha koll.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 01:27
av Herr X
Martinen skrev:Bland annat så har det hänt mer än en gång att jag laddat vid en såkallad snabbladdare för 2 kr per minut och sen inte fått ut mer än 20 kW. Jag har ju koll på att detta är dåligt, men när fler har elbilar som inte förstår sig på, så är det väldigt lätt för oseriösa företag att sätta upp dåliga laddare och kalla detta för snabbladdare. Då kan dom lätt luta de som inte förstår att man måste ha koll.
Jag ser din poäng till 100%, men tror att du ska få gå och smälta detta ett tag. Jag menade nämligen exakt samma sak som du ända fram till idag då jag såg ljuset och bytte fot.
Argumentet att det är för svårt för konsumenten faller omedelbart - de som levererar snabbladdning kommer inte ta betalt bara i kWh eftersom folk då kommer att blockera snabbladdarna oavsett om folk behöver ladda eller inte. Det måste finnas en piska som gör att folk flyttar bilen när de är färdiga med laddningen, och att bara personer som verkligen behöver ladda ställer sig på dessa dyrbara platser, och står där bara så länge de faktiskt laddar.
Med din kWh-modell så måste man alltså kombinera tid med kWh på något sätt, och då måste ju konsumenten oavsett kunna räkna ut
antal kWh per krona genom att multiplicera kWh-pris med antalet laddade kWh och minutpris med antalet spenderade minuter. Sedan ska dessa värden adderas och divideras med antalet laddade kWh. Ser inte att din föreslagna modell blir särskilt upphetsande för Ursula Andersson, 72 år, när hon ska ladda sin lilla Nissan. Iallafall inte jämfört med om man helt tog bort kWh-priset ur ekvationen och bara räknade på tid - då hade det hela nämligen blivit
enklare.
Hur som helst så är det ju som upplagt för en app där du anger vad du har för bil, och appen räknar ut vilken laddplats som blir billigast åt dig.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 02:07
av Martinen
de som levererar snabbladdning kommer inte ta betalt bara i kWh eftersom folk då kommer att blockera snabbladdarna oavsett om folk behöver ladda eller inte.
Tror inte att folk kommer att blockera mer bara pga att de tar betalt per kWh.
Många av laddare kan man starta och stoppa via sms. Det innebär att du kan starta den, gå på lunch, stanna den efter 30 min, sen låta bilen stå kvar i 30 min utan att betala. Denna funktionalitet kan såklart byggas bort, men det hindrar ingen att ställa dig där utan att ladda. Du löser alltså inte problemet automatiskt med minuttaxa.
Köper hur du tänker, men menar mest att jag inte tror att det löser de problemen som du lyfter fram.
Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 03:17
av Herr X
Egen upplevelse av minut-taxa 1:
Jag laddade för en tid sedan hos Vattenfall på en av 43kW-laddarna på söder, eftersom jag inte hade tillräckligt med kräm för att ta mig till Arboga. Fick ut 22kW (har dubbelladdare) för 3kr i minuten och kände mig rejält skinnad. Stod i två timmar och betalade 360kr för 44kWh. Det blir en kostnad på 16 kr per mil (8,20 per kWh ~ 92% marginal) och jag lovade mig själv att aldrig sätta mig i situationen att jag måste ladda hos Vattenfall igen. Förutom rövarpriset, var laddaren under något form av träd som läckte sav, så bilen blev på de två timmarna täckt av en klibbig vätska och fågelbajs.
Egen upplevelse av minut-taxa 2:
Behövde ladda på Strömmen Storsenter utanför Oslo för en dryg vecka sedan, då de har en 22kW-laddare i sitt parkeringshus (hade inte tillräckligt med kräm för att ta mig till Solli SuC). Priset där var 1kr per minut.
Stannade en halvtimma och hade på den tiden fått 11kWh till priset av 30kr. Jag tyckte att detta var helt okej - jag behövde bara toppa upp lite och tyckte att 5,5 mil för 30kr var överkomligt. Det blir ca. 5,50kr per mil. Strömmen Storsenter har köpt denna elektriciteten för 11kr och sålt den till mig för 30kr - det är en fin marginal på 60%, och jag var ändå nöjd! Kommer definitivt att ladda där igen.
Min poäng: Vattenfalls och Fortums minutpriser är helt åt skogen och detta får oss att dissa hela systemet med minutbetalning. Men det går finfint att ta betalt per minut och ändå få nöjda kunder - man måste inte bli missnöjd. Jag hade tveklöst laddat mycket oftare hos Fortum och Vattenfall om priset var 1kr/minut - nu meckar jag med förlängningssladdar genom fönster när jag är i Stockholm och jobbar (man kan acceptera att bli rånad av Vattenfall en gång, men jag gör det inte varje vecka).
Martinen skrev:Många av laddare kan man starta och stoppa via sms. Det innebär att du kan starta den, gå på lunch, stanna den efter 30 min, sen låta bilen stå kvar i 30 min utan att betala. Denna funktionalitet kan såklart byggas bort, men det hindrar ingen att ställa dig där utan att ladda.
Ang. att starta och stopps via SMS: laddstolpen vet om du laddar eller inte, hur luriga SMS du än skickar till den. Det är lätt att ta reda på om en bil står på parkeringsplatsen genom en sensor i marken, och om någon står där utan att ladda kan man hitta på något käckt (kalla på lapplisa, fälla upp bågar som låser inne bilen fram till att minuttaxan är betald eller liknande).
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 06:31
av Stefan T
Herr X skrev:Stefan T skrev:Du kan stoppa din bil i superchagern det kan inte jag det hade jag gärna betalt en stor hög pengar för att kunna göra detta
Det kan du - leveranstid ca. 3 månader om du beställer nu! (ber jättemycket om ursäkt för spydigheten

)
Har tyvärr inte plats med hur många bilar som helst
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 07:13
av Martinen
Ja det är klart att laddaren vet om man inte laddar eller inte. Jag menar bara att som det ser ut i dagsläget så kan man så där utsn att det är kostar. Menade att man kunde stoppa den via sms och då stoppar laddningen och debiterringen, men man kan ändå stå kvar.
Som du själv råkat ut för så kan man lätt bli blåst att betala väldigt mycket per kWh.
Även om man betalar per minut så måste det stå ett pris per kWh.
Många andra konsumentprodukter som man köper så finns det lag på att det ska finns jämförpris.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 08:33
av +46
Herr X skrev:Egen upplevelse av minut-taxa 1:
Jag laddade för en tid sedan hos Vattenfall på en av 43kW-laddarna på söder, eftersom jag inte hade tillräckligt med kräm för att ta mig till Arboga. Fick ut 22kW (har dubbelladdare) för 3kr i minuten och kände mig rejält skinnad. Stod i två timmar och betalade 360kr för 44kWh. Det blir en kostnad på 16 kr per mil (8,20 per kWh ~ 92% marginal) och jag lovade mig själv att aldrig sätta mig i situationen att jag måste ladda hos Vattenfall igen. Förutom rövarpriset, var laddaren under något form av träd som läckte sav, så bilen blev på de två timmarna täckt av en klibbig vätska och fågelbajs.
Egen upplevelse av minut-taxa 2:
Behövde ladda på Strömmen Storsenter utanför Oslo för en dryg vecka sedan, då de har en 22kW-laddare i sitt parkeringshus (hade inte tillräckligt med kräm för att ta mig till Solli SuC). Priset där var 1kr per kWh.
Stannade en halvtimma och hade på den tiden fått 11kWh till priset av 30kr. Jag tyckte att detta var helt okej - jag behövde bara toppa upp lite och tyckte att 5,5 mil för 30kr var överkomligt. Det blir ca. 5,50kr per mil. Strömmen Storsenter har köpt denna elektriciteten för 11kr och sålt den till mig för 30kr - det är en fin marginal på 60%, och jag var ändå nöjd! Kommer definitivt att ladda där igen.
Min poäng: Vattenfalls och Fortums minutpriser är helt åt skogen och detta får oss att dissa hela systemet med minutbetalning. Men det går finfint att ta betalt per minut och ändå få nöjda kunder - man måste inte bli missnöjd. Jag hade tveklöst laddat mycket oftare hos Fortum och Vattenfall om priset var 1kr/minut - nu meckar jag med förlängningssladdar genom fönster när jag är i Stockholm och jobbar (man kan acceptera att bli rånad av Vattenfall en gång, men jag gör det inte varje vecka).
Martinen skrev:Många av laddare kan man starta och stoppa via sms. Det innebär att du kan starta den, gå på lunch, stanna den efter 30 min, sen låta bilen stå kvar i 30 min utan att betala. Denna funktionalitet kan såklart byggas bort, men det hindrar ingen att ställa dig där utan att ladda.
Ang. att starta och stopps via SMS: laddstolpen vet om du laddar eller inte, hur luriga SMS du än skickar till den. Det är lätt att ta reda på om en bil står på parkeringsplatsen genom en sensor i marken, och om någon står där utan att ladda kan man hitta på något käckt (kalla på lapplisa, fälla upp bågar som låser inne bilen fram till att minuttaxan är betald eller liknande).
Bortsett från att man kan ha synpunkter på att få bilen nedsmetad med kladd och fågelskit när man laddar så är det här inlägget totalt motsägelsefullt...
Du blir arg för att du får betala ett högt pris, ett minutpris som baseras på att du kan nyttja laddaren fullt ut (43 kW). Hade du haft en enkelladdare så hade det kostat dig ytterligare det dubbla.
Är det Vattenfalls fel? Om jag har en restaurang som enbart har en 3-rätters meny på matsedeln så är det väl inte mitt fel om någon kommer in och bara vill ta huvudrätten av olika skäl - all den stund som den är upplyst om att priset är detsamma oavsett om den äter en eller tre rätter?
Alternativet är att snabbladdningsstationen känner av hur mycket en bil kan ladda per minut och nekar att ta emot bilar som inte kan ladda med minst 43 kW...
Att jämföra priset med att ladda på en 22kW stolpe till ett fast pris per kWh i en annan stad och i ett annat land tycker jag är ännu mer motsägelsefullt till ditt tidigare resonemang...
Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 10:27
av Herr X
+46 skrev:Du blir arg för att du får betala ett högt pris, ett minutpris som baseras på att du kan nyttja laddaren fullt ut (43 kW). Hade du haft en enkelladdare så hade det kostat dig ytterligare det dubbla.
Är det Vattenfalls fel? Om jag har en restaurang som enbart har en 3-rätters meny på matsedeln så är det väl inte mitt fel om någon kommer in och bara vill ta huvudrätten av olika skäl - all den stund som den är upplyst om att priset är detsamma oavsett om den äter en eller tre rätter?
Nej, det har varit min poäng hela tiden.
Jag har använt restaurang-exemplet flera gånger i den här tråden.
Det är inte Vattenfalls fel att jag bara kan ladda på halva effekten som laddaren ger och därmed får dubbelt så hög kostnad som Vattenfall avsett.
Jag förklarade hur jag reagerade när jag laddade hos Vattenfall och varför jag blev så irriterad, men om Vattenfall istället hade haft en 22kW-laddare som kostade halva minutpriset (1,50kr), så hade man varit nära det pris som jag tyckte var acceptabelt i min andra upplevelse med minuttaxa.
+46 skrev:Att jämföra priset med att ladda på en 22kW stolpe till ett fast pris per kWh i en annan stad och i ett annat land tycker jag är ännu mer motsägelsefullt till ditt tidigare resonemang...
Exempel två var också minutpris. Olyckligtvis skrev jag fel - det skulle ha varit 1kr/minut och inte kWh. Förstår att det blev svårt att hänga med, sorry
Det handlade bara om två olika upplevelser av minutprissättning och att det inte måste vara kasst om förutsättningarna är de rätta. Klart att folk blir sura över Vattenfalls och Fortums 3kr/minut-laddare när de flesta bilarna på vägarna inte är avsedda för deras effekt. Men med fler laddalternativ så kan det fungera helt fint med minutprissättning.
Jag upplevde att hela modellen med minutprissättning blev nedskjuten på grund av Vattenfall och Fortums prissättning som ger ett väldigt högt km-pris. Men detta är ju bara ett problem när det inte finns några alternativ - i framtiden kommer det finnas alternativ för oss konsumenter och då kommer minutprissättning kunna fungera helt fint.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 10:52
av bylund
Som jag ser det (och det har varit uppe tidigare, men jag kan inte se att det är bemött) så är det som stör mig med minutpris att priset inte är så särskilt mycket mer förutsägbart på likströmsladdning än vad en hybridmodell är. Laddströmmen går ner efter ett tag, och det är många chademostationer som inte ens toppar över 40 kW under bra förhållanden.
Om man inte har satt sig in i det hela noga, som det verkar var det som exemplen går ut på, så tänker man aha, 50 kW*3kr/min*60 min, då får jag 50 kWh för 180 kr på en timme. Det är ju oftast dock långt ifrån sanningen. I normalfallet så toppar man kanske på 43 kW, och sedan går det neråt på ett oförutsägbart sätt i alla fall, och det är oklart om det är egen eller leverantörens utrustning som är den begränsande faktorn.
Jag är för en prissättning som avskräcker okynnesladdning då laddmöjligheterna är begränsade, men också en prissättning som missgynnar dålig utrustning hos leverantörerna som inte orkar ge full kräm, och jag är inte övertygad att ren minuttaxa är Lösningen.
Re: Betalning per minut är framtiden, inte kWh!
Postat: 09 aug 2015 11:18
av lator
Herr X skrev:chpaulin skrev:Tar vi tidsbaserade modellen så finns det inget incitament att erbjuda 50kW över 11 (om det saknas konkurrens iaf). Får man istället betala en kombinationstaxa med tid och kWh så får de snabbare ut Teslorna på vägen samtidigt som de får betalt för mödan att ha en kraftigare laddstolpe. Visst är det en krångligare modell men man kanske kan använda sig av målpris/fasttaxa.
Det är ett helt hypotetiskt argument eftersom det självklart kommer bli konkurrens - om det finns en marknad så kommer flera aktörer vilja komma åt pengarna, det är lika säkert som att solen går upp i morgon. Om det är goda marginaler i att sälja elbilsladdning så kan man antingen konkurrera med lägre pris eller högre effekt (eller både och), konsumenterna kommer premiera de som levererar goda tjänster.
lator skrev:Om man tänker sig att det inte bara är en laddplats utan också en parkeringsplats så kan man tänka sig att differentiera taxan i både plats och tid/kWh. Ett förslag är att lägga en initial kostnad för platsen och därefter ta betalt för tiden eller kWh. Den löpande debiteringen kan dessutom vara av stigande art för att förhindra onödig parkering på laddplatser av fullladdade elbilar.
Jag bemötte detta redan i mitt initiala inlägg - problemet med en hybridlösning är att det blir väldigt svårt att jämföra priser mellan olika leverantörer. Teleoperatörerna har idag olika paket med olika minutpris, starttaxa, fastpris, datapris etc. för att du som konsument ska kunna hitta ett paket som i så stor grad som möjligt matchar din användning. Men jag är säker på att samtliga konsumenter känner att detta snarare gör prissättningen väldigt rörig och gör det svårt att jämföra de olika leverantörerna. Jag vill betydligt hellre att jag lätt ska kunna jämföra olika leverantörers prissättning, än att prissättningen ska vara 100% rättvis för alla konsumenter i alla situationer.
Jag fattade heller inte det där med sommar/vinter? Om hybridbilar blir dyra att köra på ström så är det ju knappast elbilsladdar-leverantörernas ansvar att få dessa att inte köra på bensin, det är politikerna som måste stimulera köp av den typen av bilar som i minst grad förstör den gemensamma miljön.
Jag har inte framhållit någon hybridlösning med avgifter för både kWh och tid. Antingen eller men med en parkeringsavgift som motverkar att man låter bilen stå i onödan på en snabbladdplats. Exempelvis en startavgift för platsen på 20 kr och därefter 1 kr per kWh eller 1 kr per minut. Efter 45 min tillkommer en parkeringstaxa som är betydligt högre än på övriga platser. Detta gäller på platser vid tex köpcenter. Om det gäller en vägkrog så finns inte problemet med parkerade, ej laddande bilar på samma sätt. Folk vill där bara få ladda för att komma vidare. Ett problem med detta är ju givetvis att köpcenter oftast inte har p-avgift så en avgift högre än övriga platser kan vara väldigt låg...

men för att få folk att flytta sin (relativt) fulladdade bil så kan det krävas någon form av extra avgift efter en rimlig laddtid som brukar vara 45 min. Om laddsladden låses i bilen tills man har betalat sin avgift så borde det fungera, eller hur?
Detta med sommar och vinter är ju en svårare fråga. Vem ska ta smällen för att bilarna (speciellt leaf) laddar så långsamt när det är kyligt ute? Elbolagen som debiterar per kWh och får färre kunder om det är upptaget länge. Ägaren som laddar på minuttaxa och får betala hutlösa pengar för några få mils färd... Bilfabrikanterna som får tillämpa prissättning på sina bilar utifrån laddhastighet? Kommunala/statliga bidrag till långsamtladdande bilar (ett sorts socialbidrag till de som inte har råd att köpa snabbladdande bilar).
Vem ska ta kostnaden för att vi behöver en övergång till renare trafik? Vi hänger ju alla trots allt ihop. Vi har ett jordklot och en atmosfär som vi ska dela på. Notan lär ju hamna på skattsedeln oavsett hur vi gör och som vanligt så är det en viss grupp som skjuter till mest dit...