Sida 1 av 1

Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 10:50
av mosalah
Hej alla,

Jag står inför att det underbara att beställa en Tesla inom en snar framtid. Det lutar starkt mot en SR+. Det som får mig att spana mot en LR eller eventuellt andra tillverkare och modeller är hur SR+ står sig och fungerar under svensk vinter. Nu när våren är på frammarsch hade varit intressant att höra en liten utvärdering från er ägare om hur bilen har fungerat under vintern (och/eller tidigare vinter).

Intressanta frågor hade varit t.ex. hur väl fungerar bakhjulsdriften på snö och is? Hur bra är antispinn och antisladd? Hur har ni tänkt med regen vid halka? Räckvidd/förbrukning vid stadskörning/landsväg? Förbrukning när man förvärmer kupén? Även andra synpunkter och lärdomar från vinter med Model 3 tas gärna emot

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 11:01
av bonath
Beror helt på dina egna premisser.
Jag har kört SR+ ett halvår nu.

I början var jag lite skadad av Leaf-planerandet som jag haft i två år.
Nu kör jag bara. Ska vi lite längre försöker jag ladda upp till 100% innan vi åker.

Det man måste tänka på är att det tar 15-20 minuter om man behöver ladda på Suc efter vägen.
När man vant sig vid detta är det ingen "big deal".
Nya Suc kommer hela tiden.

Så...
Behöver du fyrhjulsdrift?
Kör du ofta långt?
Behöver du släpa runt på extra batterivikt?
Är du beroende av sub-wofer?
Har du för mycket pengar?
Vill du accelerera liiiiite snabbare?
(jag kör mest i chill-mode)

Då är valet enkelt!!!

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 11:18
av Zalman3
bonath skrev:
Beror helt på dina egna premisser.
Jag har kört SR+ ett halvår nu.

I början var jag lite skadad av Leaf-planerandet som jag haft i två år.
Nu kör jag bara. Ska vi lite längre försöker jag ladda upp till 100% innan vi åker.

Det man måste tänka på är att det tar 15-20 minuter om man behöver ladda på Suc efter vägen.
När man vant sig vid detta är det ingen "big deal".
Nya Suc kommer hela tiden.

Så...
Behöver du fyrhjulsdrift?
Kör du ofta långt?
Behöver du släpa runt på extra batterivikt?
Är du beroende av sub-wofer?
Har du för mycket pengar?
Vill du accelerera liiiiite snabbare?
(jag kör mest i chill-mode)

Då är valet enkelt!!!
Vad har du för räckvidd?

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 11:39
av bonath
Ja, räckvidden är verkligen olika beroende på olika faktorer.
Slår alltid in destinationen och kör efter den "beräknade" ankomstprocenten.
Stämmer oftast perfekt. Skiljer sig dock helt från vad den räckvidd som står under laddningsfliken...

Denna bild är nog tre veckor gammal.
Brukar vara 365-375 vid 100%.
Ladd.jpeg

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 12:51
av Pontus
Har ju inte haft en SR+ men väl en bakhjulsdriven model 3.
Bakhjulsdriften fungerar bättre än på en någon annan icke elbil och här i Stockholm har jag inte haft några problem. Dock fastnade jag i djup snö, 10cm blöt snö, en gång och fick bli puttad, där kanske men bara kanske hade en AWD klarat sig. Antispinn och antisladd är väldigt bra, på E4 när det var halt fick jag sladd men autopiloten styrde upp bilen och in i filen igen så dessa hjälpmedel fungerar bra. Då kör jag med dubbfria däck.
Regen har än så länge inte orsakat några sladdar eller problem, är givetvis lite låg i början när det är kallt. Vid förvärmning går det mest 2-3 kWh om den är inkopplad till 220V 10A.

Vill du ha en bil med stora stereon och längre räckvidd än de andra model 3 versionerna så kan du få min 9 månader nya för 525 :) dvs ca 50 tkr mindre än motsvarande SR+

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 14:17
av LarsL
Bakhjulsdriften funkar bra. Antispinn på en elbil är ju väldigt snabb så den fångar uppdaterad mesta. Har ju inte varit några större mängder snö i vinter så svårt att säga om det skulle blivit problem med sista biten in på gården, men inga problem hittills.
Bor man i södra Sverige och tror på milda vintrar så ska man nog försöka hitta vinterdäck som är bra i runt nollan och på våt asfalt (inte Hakka R3).

Min genomsnittliga förbrukning har varit 187 Wh/km under vintern. Jag hoppas den sjunker lite nu till sommaren då vi förhoppningsvis kan göra lite långresor. De resor vi gjort hittills så har vi kört ca 1,5 till 2 och sedan stannat för lunch då har bilen varit färdig innan oss med nära 100% och vi har i princip kommit frampå det. Grund tipset är att ladda när du äter och ät när du laddar. De gånger det blivit vänta tid eller tråkigt runt laddning så är det alltid när vi försökt ladda först för att sedan ladda eller tvärtom.

Baksätesvärme ingår ju inte i SR+, men går att köpa till för 3500kr i appen senare. Jag åker med ungarna ofta på morgonen och då är det skönt att kunna värma deras säten.

Glöm inte att gå in via en referallänk så att du får 1500 km fri Supercharging, de finns under våra namn =>
(Välj någon som inte fått så många och som du tycker hjälp dig)

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 14:22
av LarsL
Pontus skrev:
Vill du ha en bil med stora stereon och längre räckvidd än de andra model 3 versionerna så kan du få min 9 månader nya för 525 :) dvs ca 50 tkr mindre än motsvarande SR+
Jasså ger du också 60 000kr i bonus? ;)
Billigaste SR+ kostar idag 559 080kr efter bonus blir det 499 080kr.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 17:33
av R1883RM4n
hur väl fungerar bakhjulsdriften på snö och is? Hur bra är antispinn och antisladd?

Det fungerar bra om man gillar ett stabil och snällt uppträdande utan överraskningar. Den snabba antispinnantisladden gör att en normalförare inte kommer uppleva bilen som bakhjulsdriven. Synd tycker jag personligen.....

Hur har ni tänkt med regen vid halka?

Aldrig varit några problem om man bortser från en incident på svartis med ”dynotest” igång. :-)

Räckvidd/förbrukning vid stadskörning/landsväg?

El tankad hemma inklusive kupevärmning, selektiv-sentry, förvärmning och förluster) över vintern: 2.4kwh/mil.

Förbrukat enligt bilen över vintern: 1.9kwh/mil vilket ger en range på 26 mil i snitt.

Buskörd: sällan under 20 mils räckvidd.

Ecodriving++-test vid 2-5 grader och torr väg, aldrig över 90km/h och sällan under 70km/h: 42 mils räckvidd. Bättre än WLTP. :-)

Förbrukning när man förvärmer kupén?
Det blir ju väldigt individuellt men för oss har det rört sig om 150kwh extra i månanden för förvärmd och isfri bil, laddförluster och selektiv Sentry. Ca 30% mer räknat per mil enligt ovan.

Även andra synpunkter och lärdomar från vinter med Model 3 tas gärna emot

Det blir väldigt kallt om fötterna om man på vintern vill slå WLTP. ;-)

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 18:07
av mastodontfilmsmats
Fråga: Om man potentiellt bor på en plats utan garage (lägenhet med parkeringsplats eller carport och bara en 10A el 16A säkring att tillgå) i översta smällkalla norrland där det riskerar att bli askallt ibland, typ -35, och man ändå måste peta iväg till jobbet ett par mil bort. Hur funkar det med batteribiten då? Tar det skada? Tar det lång tid att få effekt? Eller drar bilen helt enkelt bara mer?

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 19:17
av LarsL
Bilen kommer att dra energi från batteriet för att värma upp bilen på morgonen. Jag har inget garage och har ställt ner laddningen till 10A och det funkar. Men jag har blivit av med några procent på morgonen i förvärmning.

Har du bilen inkopplad så kommer batteriet intets skada av att stå kallt. Inte ens om du lämnar den länge. Bilen kommer värma och ladda batteriet efter behov.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 19:34
av LasseTM
Jag kan ge min syn på min SR+ efter denna vinter, hämtade ut den i december.
Bakhjulsdriften är ruggigt bra, nästan för bra.
Du kan provocera bilen så du känner att den driver bak men vid normal körning märker du inte av det, vilket nästan är synd.
På min BMW F11 kunde man halvt stänga av antispinn vilket gav dig utrymme att drifa runt 25-30 grader innan den gick in vilket var roligt samt att det var jäkligt lätt att få fina ställ.

Räckvidden lider ju på vintern men det jag tycker är jobbigast är om det är nysnö eller mycket motvind, då känner man att räckvidden minskar rejält.
Skulle räkna med ca 20 mils räckvidd på vintern om man ligger i 115 på farthållare om man vill ha lite marginal kvar.

Är det - grader ute såkan ju bilen låsa inne batterikapacitet som släpps igen när batteriet blir varmare men det bästa är ju alltid att ställa in tid för avfärd.
Då försöker bilen värma upp batteriet och kupén lagom till den angivna tiden och då blir ju inte kylan lika stort problem. Men det förutsätter ju att du har bilen inkopplad, dock kommer ju inte 1x16A räcka på långa vägar att värma upp batteriet men det kommer ju att hjälpa.

Annars fantastisk bil som man verkligen njuter av att köra, drar mer än våra Zoe på vintern men jag kör den även lite hårdare.

Största nackdelen jag kommer på är att sentry drar rätt mycket kräm, jag vill ha sentry påslaget men det drar ju ett par % om dagen så frågan är om det inte bara är billigare att skaffa en självrisksförsäkring istället.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 05 apr 2020 19:47
av LarsL
LasseTM skrev:
Största nackdelen jag kommer på är att sentry drar rätt mycket kräm, jag vill ha sentry påslaget men det drar ju ett par % om dagen så frågan är om det inte bara är billigare att skaffa en självrisksförsäkring istället.
Jo, men det ger ju inte tillfredsställelsen att sätta dit någon som är ute och sabbar.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 06 apr 2020 06:39
av tobiaslej
Som andra sagt, bakhjulsdriften är en helt annan nivå på än en fossilbil. Reagerar blixtsnabbt och korrigerar. Bra tycker jag, föredrar säkerher före att drifta på icas parkering...

Räckvidd är lite mer problem med tycker jag på vintern. Lite väl nära gränsen mellan super chargers på en del sträckor. Det finns en annan faktor än själva räckvidden och det är att laddtiden ökar ganska rejält när man måste ladda nästintill fullt.

Men ska man inte göra långresor mer än kanske bara någon eller ett par ggr per år, då skulle jag valt en sr+ igen. Annars long range.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 06 apr 2020 06:57
av Pontus
LarsL skrev:
Pontus skrev:
Vill du ha en bil med stora stereon och längre räckvidd än de andra model 3 versionerna så kan du få min 9 månader nya för 525 :) dvs ca 50 tkr mindre än motsvarande SR+
Jasså ger du också 60 000kr i bonus? ;)
Billigaste SR+ kostar idag 559 080kr efter bonus blir det 499 080kr.
Sorry, gick lite snabbt. Men en svart SR+ men vinterdäck kostar typ 575 innan bonusen så det stämmer att den blir lite billigare efter bonusen.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 06 apr 2020 09:28
av mosalah
Stort tack för alla svar. Låter som SR+ är modellen för mig. Bor i Sundsvall och vädret kan vara rätt nyckfullt under vintern, låter som bilen kan hantera det mesta. Och nu med Supercharger i Hudiksvall så är det inga problem att ta sig söderut oavsett väder eller vind med en SR+.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 06 apr 2020 13:45
av HerrNilsson
mosalah skrev:
Hej alla,

Jag står inför att det underbara att beställa en Tesla inom en snar framtid. Det lutar starkt mot en SR+.

Intressanta frågor hade varit t.ex. hur väl fungerar bakhjulsdriften på snö och is? Hur bra är antispinn och antisladd? Hur har ni tänkt med regen vid halka? Räckvidd/förbrukning vid stadskörning/landsväg? Förbrukning när man förvärmer kupén? Även andra synpunkter och lärdomar från vinter med Model 3 tas gärna emot
Mkt nöjd med min som vinterbil. Hämtade ut den i början av september -19. Ligger på 160-180Wh/km under vintern med mkt motorväg och mkt stad, väldigt lite landsväg.
Känns trygg trots bakhjulsdrift. När baken kommer så har man hela tiden kontroll. När det är riktigt halt så sätter jag på chill mode och sätter regen på low.

Har min parkerad ute på uppfart så kör silikonstift eller motsvarande på dörrlisterna. Har det varit blött och ska frysa på så kör jag flytande isskrapa (de-icer) längst ner på rutorna samt innanför handtagen, alternativt att man torkar torrt med microfiber innanför handtagen. Se också till att hålla torrt efter biltvätt där huven ligger an mot gummirundlarna annars kan det frysa och man får inte upp huven.
Har hård isskrapa, borste, de-icer och microfiberduk alltid liggande i bakluckan under vintern och allt har gått smärtfritt.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 06 apr 2020 14:04
av LasseTM
HerrNilsson skrev:
mosalah skrev:
Hej alla,

Jag står inför att det underbara att beställa en Tesla inom en snar framtid. Det lutar starkt mot en SR+.

Intressanta frågor hade varit t.ex. hur väl fungerar bakhjulsdriften på snö och is? Hur bra är antispinn och antisladd? Hur har ni tänkt med regen vid halka? Räckvidd/förbrukning vid stadskörning/landsväg? Förbrukning när man förvärmer kupén? Även andra synpunkter och lärdomar från vinter med Model 3 tas gärna emot
Mkt nöjd med min som vinterbil. Hämtade ut den i början av september -19. Ligger på 160-180Wh/km under vintern med mkt motorväg och mkt stad, väldigt lite landsväg.
Känns trygg trots bakhjulsdrift. När baken kommer så har man hela tiden kontroll. När det är riktigt halt så sätter jag på chill mode och sätter regen på low.

Har min parkerad ute på uppfart så kör silikonstift eller motsvarande på dörrlisterna. Har det varit blött och ska frysa på så kör jag flytande isskrapa (de-icer) längst ner på rutorna samt innanför handtagen, alternativt att man torkar torrt med microfiber innanför handtagen. Se också till att hålla torrt efter biltvätt där huven ligger an mot gummirundlarna annars kan det frysa och man får inte upp huven.
Har hård isskrapa, borste, de-icer och microfiberduk alltid liggande i bakluckan under vintern och allt har gått smärtfritt.
Ett tips kan vara att spruta in låsspray i handtagen istället, håll upp handtaget med ena handen och spruta på "pinnen" och fjädern med den andra handen.

Jag hade bara gjort detta på förardörren i vinter och inte passagerardörren och jag har aldrig haft problem att kliva in i bilen men frugan har haft lite problem två gånger på passagerarsidan så det verkar funka.

Ett annat tips på vintern är att ställa luftutblåsen så dom blåser på ratten så har man alltid en varm ratt när man kliver in i bilen.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 08 apr 2020 14:04
av s-o
Bakhjulsdriften funkar lite väl bra. Jag är besviken på att jag inte får sladda. Kör man en bakhjulsdriven amerikanare med 300+ hästkrafter och enormt vridmoment så ska man väl för fasen få åka lite brett på vintern! :)

Skämt å sido, de (två) gånger jag har fastnat i vinter var det för att jag försökte köra i låg fart genom packat snödrev, och då hängde bilens underrede helt enkelt upp sig på snön så att hjulen inte nådde marken. Fyrhjulsdrift hade inte räddat mig där, men möjligtvis luftfjädring/möjlighet att öka markfrigången ...

Jag har varken garage eller carport, men med en gnutta glycerin på listerna till rutorna har det gått bra ändå. Det här är en bra vinterbil. Det enda som fått mig att muttra ”förbannade kalifornienbil” har varit att jag blivit tvungen att skrapa rent strålkastarglasen på morgonen, eftersom ledlyktorna inte blir varma nog för att smälta bort isbarken. 35W led är betydligt kallare än 130W halogen :)

Räckvidd och kyla? Kör man bara korta sträckor när det är runt -30° får man lätt intrycket att räckvidden är löjligt låg. De första milen drar den en hel del när allt ska värmas upp och komma igång. Efter några mil börjar förbrukningen krypa nedåt, och i teorin skulle jag nog kunna köra de 30 milen ned till Sundsvall utan att stanna för att ladda även på vintern. Bara för att vara säker brukar jag stanna till i Örnsköldsvik och ge den några minuter på laddaren där. Sommartid startar jag med 80% laddning och kommer fram rätt komfortabelt utan uppehåll.

Laddning? Blir det riktigt kallt så räcker enfasladdaren bara nästan. De 10A som är allt jag vågar trycka genom jobbets vanliga ”två hål i väggen”-kontakt ger inte så mycket över dagen i -30°, så det är skönt att kunna koppla in den där riktiga kabeln och ge bilen några extra kilowatt.

Re: Model 3 SR+ utvärdering efter vinter

Postat: 28 apr 2020 19:01
av mastodontfilmsmats
s-o skrev:
Laddning? Blir det riktigt kallt så räcker enfasladdaren bara nästan. De 10A som är allt jag vågar trycka genom jobbets vanliga ”två hål i väggen”-kontakt ger inte så mycket över dagen i -30°, så det är skönt att kunna koppla in den där riktiga kabeln och ge bilen några extra kilowatt.
Kör du med 11kW hemma då? 16A 3-fas? Tesla wall connector?

Skönt med folk som är lite i samma sits som en själv - norrlandsklädd, garagelös etc..
Sjukt sugen, men har fan inte råd. Eller egentligen har jag absolut råd, men har som princip låtit bli att köpa grejer på avbetalning (sedan 2002 då pengarna tröt och jag fortsatt hade ett mindre billån men på annuitetslån (eller vad det heter)).
Nu har pengarna man sparat trillat ner en del på grund av världsekonomin, dock inte så mycket som befarat än så det gör inte så mycket. Men ett lån måste till om jag ska köpa en SR+, jag fixar inte att casha upp 600k ;)

Gammsurblötbilfan vägrade starta förra veckan, första gången nånsin (nåja, i år), och när vi väl fick igång bilen så skulle den prompt varva maxvarv.. Röck kablarna till den i en halvtimme, startade sedan om den med samma resultat. Gjorde det igen, och sedan dess funkar den som vanligt igen. Känns tryggt :shock: .
Den underliggande paniken att bil*** inte startar nästa gång gör att jag vill köpa Tesla idag egentligen.. men tyvärr ligger 100k+ upp mot Kona/E-Niro/Ioniq/Zoe att man drar öronen åt sig lite. Å andra sidan är leveranstiderna (som tidgare nämnts) klart bättre till på Tesla.

Försöker kalkylera oerhört snällt för att få med min andra hälft på tåget (elbilsköpet), men det tar ändå nästan 15 år för att totalkostnaden ska bli samma som att till exempel idag köpa en ny Focus med minsta ICe-motorn med vettig utrustning inkl service + soppa + försäkring + reparationer + skatt...
Räknar jag dock in andrahandsvärde så går det naturligtvis snabbare att få in degen igen..

Edit: och jag räknar i mina kalkyler helt utan lån...