Välja ny elbil 2020, under 500-tusen
Postat: 04 jul 2020 23:21
Så, vilken ny elbil väljer du för leverans i år, om Tesla inte är ett alternativ?
Fråga på ett Teslaforum vilken nästa elbil man ska köpa verkar ju dumt..[JM] skrev:Nu ska jag vara trist, tråkig å sabba lite men eftersom vi alla har helt olika behov och användningsområden för våra bilar så blir ju svaren därefter.
Vad villl du ha ut av undersökningen?
Ett råd om vilken bil du ska köpa eller är det bara på skoj?
Jag svarar inget av alternativen eftersom ingen av bilarna duger för mitt behov...
Alla utom LEAF.Eliard skrev:Vilka av dessa har AC 3 fas laddning om man får fråga ..isf är det någon av dom jag skulle välja
Jag börjar utröna ett mönster här vad gällande en viss envis asiatisk tillverkare som ett tag sålde flest elbilar i världen...BEV[e-Rage] skrev:Alla utom LEAF.Eliard skrev:Vilka av dessa har AC 3 fas laddning om man får fråga ..isf är det någon av dom jag skulle välja
Det är stora skillnader på lanseras och börja leveras. Om den verkligen ska börja levereras i Europa i år så kan den diskuteras men just nu är den nog inte relevant i denna tråden.Zalman3 skrev:Nissan Ariya lanseras 15 juli, och den har 3-fas laddning.
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
2 och 4wd
aktiv batterikylning
pris från 42.000 euro
vigge50 skrev:Det är stora skillnader på lanseras och börja leveras. Om den verkligen ska börja levereras i Europa i år så kan den diskuteras men just nu är den nog inte relevant i denna tråden.Zalman3 skrev:Nissan Ariya lanseras 15 juli, och den har 3-fas laddning.
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
2 och 4wd
aktiv batterikylning
pris från 42.000 euro
Men visst, blir väl inga volymleveranser innan 2021.Beställningsdatum: Q1 2021
Utgivningsdatum: Q3 2021
Läste nu i den andra tråden du skapat att leveranserna ska börja Q3 2021. Har du också börjat med det nu, köp inte elbil nu för om ett år kommer något bättre...Zalman3 skrev:Nissan Ariya lanseras 15 juli, och den har 3-fas laddning.
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
2 och 4wd
aktiv batterikylning
pris från 42.000 euro
Läser du vad du citerar? Leveranserna börjar 2021, volymerna lär komma 2022. Så två år senare än vad denna tråden frågar efter.Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Det är stora skillnader på lanseras och börja leveras. Om den verkligen ska börja levereras i Europa i år så kan den diskuteras men just nu är den nog inte relevant i denna tråden.Zalman3 skrev:Nissan Ariya lanseras 15 juli, och den har 3-fas laddning.
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
2 och 4wd
aktiv batterikylning
pris från 42.000 euro
Ludego pratar om Q3.
Men visst, blir väl inga volymleveranser innan 2021.Beställningsdatum: Q1 2021
Utgivningsdatum: Q3 2021
vigge50 skrev:Läser du vad du citerar? Leveranserna börjar 2021, volymerna lär komma 2022. Så två år senare än vad denna tråden frågar efter.Zalman3 skrev:vigge50 skrev:Det är stora skillnader på lanseras och börja leveras. Om den verkligen ska börja levereras i Europa i år så kan den diskuteras men just nu är den nog inte relevant i denna tråden.Zalman3 skrev:Nissan Ariya lanseras 15 juli, och den har 3-fas laddning.
500km WLTP
150kW CCS laddning
11kW AC laddning
2 och 4wd
aktiv batterikylning
pris från 42.000 euro
Ludego pratar om Q3.
Men visst, blir väl inga volymleveranser innan 2021.Beställningsdatum: Q1 2021
Utgivningsdatum: Q3 2021
kikat skrev:Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.
Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
Nu var väl frågeställningen nya bilar men för att gå off-topic, ja begagnad är i3 riktigt prisvärd för de priser det går att få en sån för idag. Har redan en sån begagnad, självklart utan REX, mest för jag inte kunde låta bli när de inte kostar mer. En underskattad bil, även av mig själv innan jag fick upp ögonen för den. Planerar att behålla den länge och att den är byggd i kolfiber och plast samt har vätskekylt batteri bådar ju gott för det.Verdi skrev:kikat skrev:Mina absoluta krav för en elbil är:
-Vätskekylt batteri = Mindre batteridegradering.
-3-fas laddning = Tar orimligt lång tid att ladda annars.
-CCS DC-snabbladdning = Utan detta blir bilen bara en citybil med onödigt stort batteri.
-APP för att starta klimatanläggning.
Skulle gärna även vilja se att bilen är utvecklad som en elbil inte bara är en fossilare med batteri i. T.ex. ingen eller minimal kardantunnel, förvaringsfack under motorhuven och gärna någon sorts av nytänkande i interiören. De enda som passar mina kriterier skulle då vara BMW i3 och VW ID3 men de är ju alldeles för dyra mot vad man får så jag väljer ingen!
För övrigt: Att någon betalar 500k för en e-Niro när man kan få en exakt likadan bil för halva priset fast med mindre batteri, en bensinmotor och möjlighet till dragkrok går över mitt förstånd.
Begagnad i3?
Har själv i3 och Model S. Bilar som konstruerades för snart 10 år sen men enligt mig fortfarande de absolut bästa för just våra behov. Nästan lite tråkigt att ha haft samma kombo i över 3 år och ändå inte riktigt se några fördelar med att byta bort nån av dem. Eller vad borde jag ha istället?
Varför blev det inte en Opel Corsa-e?BEV[e-Rage] skrev:Hoppsan, vi råkade provköra det alternativ som enbart 1 person har röstat på... e-208.
Det är väl knappast den bästa elbilen och löjligt dyr jämfört med fossilvarianterna, men vi blev ändå såpass förtjusta att vi beställde en.
Jag lär dock återkomma med en massa klagomål och banna mig själv för att välja franskt, om några månader.