Sida 1 av 1

Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 13:42
av Spyder
Någon här som vet av någon som säljer en laddlösning där ett typ 2 uttag som man kan sätta ute, alternativt i väggen, och dra kabel in till laddbox inne och där ha en typ 2 handske?
Min tanke är att kunna använda denna lösning så att när bilen är i garaget bara ha en vanlig laddkabel från boxen till bilen, men att när man ska ladda ute koppla in den andra handsken i laddboxen och aktivera uttaget ute och sedan flytta ut laddkabeln (har en lös med Teslaknapp som fungerar bra) och koppla in bilen den vägen.
Vad tror ni, skulle detta fungera?

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 14:39
av Svenssons
Spyder skrev:
Någon här som vet av någon som säljer en laddlösning där ett typ 2 uttag som man kan sätta ute, alternativt i väggen, och dra kabel in till laddbox inne och där ha en typ 2 handske?
Min tanke är att kunna använda denna lösning så att när bilen är i garaget bara ha en vanlig laddkabel från boxen till bilen, men att när man ska ladda ute koppla in den andra handsken i laddboxen och aktivera uttaget ute och sedan flytta ut laddkabeln (har en lös med Teslaknapp som fungerar bra) och koppla in bilen den vägen.
Vad tror ni, skulle detta fungera?
Typ 2-kablar är gjorda för att inte förlängas. Bästa lösningen kanske är att ha en laddbox med dubbla kablar/uttag. Den ena har du inne och den andra ser du till att ha ute. Ett annat alternativ är att ha två laddboxar.

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 15:01
av Spyder
Vi kanske pratar en meter eller så, är det så känsligt?
Tycker en lösning för detta borde tas fram då jag tror det är ganska vanligt för de som har garage, att vilja ladda bilen både ute och inne.

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 15:07
av Svenssons
Spyder skrev:
Vi kanske pratar en meter eller så, är det så känsligt?
Tycker en lösning för detta borde tas fram då jag tror det är ganska vanligt för de som har garage, att vilja ladda bilen både ute och inne.
Spelar ingen roll om det är en decimeter eller tio meter. Det är själva skarvningen som man vill undvika. Finns det skarvning så finns det risk för ljusbågar förutom ökad risk med slitning av själva skarven.

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 15:53
av Kolbackx
En lucka genom garaget där du kan dra in/ut kabeln för att slippa dubbla laddboxar?

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 16:27
av bonath
Kolbackx skrev:
En lucka genom garaget där du kan dra in/ut kabeln för att slippa dubbla laddboxar?

Så har jag löst det. Långa kabeln på WC, funkar kanon... 8-)

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 19:01
av Daven
https://evchargeplus.com/sv/shop/forlan ... -3-fas-5m/

Dock är den bara 1 fas men borde finna 3 fas.
Jag vet dock inte om det funkar men antar att det?

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 10 aug 2020 19:44
av taliz
Varför inte helt enkelt använda den korta kabeln inne, och köpa en ny lång som du drar ut?
Sen byter du bara kabel i laddboxen beroende på var du laddar.
Slipper du krångla med förlängning och att flytta kablar.

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 11 aug 2020 07:19
av Spyder
Daven skrev:
https://evchargeplus.com/sv/shop/forlan ... -3-fas-5m/

Dock är den bara 1 fas men borde finna 3 fas.
Jag vet dock inte om det funkar men antar att det?
Tack för länken

Det där var ju väldigt nära hur jag tänkte mig att det skulle kunna se ut, förutom 3fas då.

Re: Typ 2 uttag ute

Postat: 01 nov 2020 14:40
av martinot
taliz skrev:
Varför inte helt enkelt använda den korta kabeln inne, och köpa en ny lång som du drar ut?
Sen byter du bara kabel i laddboxen beroende på var du laddar.
Slipper du krångla med förlängning och att flytta kablar.
Tror detta är den smartaste och billigaste lösningen.

Alternativt köpa en till box att sätta ute (och låta NV betala hälften av kostnaden).