Sida 1 av 2
Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 13 okt 2020 12:38
av HenkeG
Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 13 okt 2020 14:42
av maccis
Min fyller på med jämna mellanrum, men det där tror jag kan bero på laddstolpe också.
Vissa stolpar måste jag koppla loss från för att få igång laddningen igen.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 13 okt 2020 14:56
av HenkeG
Ok, tack för svar! Min är inkopplad hemma genom Tesla Wall Connector.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 13 okt 2020 15:10
av MarkusL
HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 06:52
av HenkeG
Tack! Intressant, det hade jag inte koll på!
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 07:07
av Gustafsson
HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Finns säkert ett gränsvärde för hur mycket laddningen kan sjunka innan strömmen ”slås på” igen och laddar batteriet till inställt värde. Minladdar alltid 44 mil på 90% numera men kan sjunka till ca 43. Lägre har jag inte sett att den sjunker, så någonstans där är min gissning.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 09:33
av kenjon
MarkusL skrev:HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 09:35
av MarkusL
kenjon skrev:MarkusL skrev:HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om man sätter på klimatanläggningen UTAN att samtidigt ladda så går batterförvärmningen också igång.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 09:38
av fth
kenjon skrev:MarkusL skrev:HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
/fth
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 09:40
av kenjon
OK, bara om det behövs, men inte manuellt då, eller?
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 09:48
av fth
kenjon skrev:OK, bara om det behövs, men inte manuellt då, eller?
Nej, det finns inget sätt att manuellt slå på batterivärmning, varken på väg till SuC eller hemma, bilen slår på det själv vid behov.
Det enda undantaget är väl att slå på "Ludicrous/bring it on" om man har P?
/fth
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 09:55
av MarkusL
fth skrev:kenjon skrev:MarkusL skrev:HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 10:03
av fth
MarkusL skrev:fth skrev:kenjon skrev:MarkusL skrev:HenkeG skrev:Hej! Ny Teslaägare sedan ett par veckor. Jag har en fundering kring hur mycket batteriet får sjunka innan den inkopplade laddaren sätter igång igen.
Exempel: Jag sätter laddaren på 80%. Den laddar upp till det och stannar... Sedan dagen efter har den sjunkit utan att fylla upp till 80% igen trots att laddaren varit inkopplad hela tiden.
Vänliga hälsningar,
Henrik
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.
Nej ingen separat värmare, men Model 3 använder ju motorn/statorn som batterivärmare, menar du att symbolen inte visas alls när Model 3 förvärmer batteriet?
Det låter väldigt märkligt, varför skulle inte det visas i appen? Konstigt beslut av Tesla i så fall.
/fth
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 19:27
av wector
fth skrev:MarkusL skrev:fth skrev:kenjon skrev:MarkusL skrev:
Laddningen har kanske inte sjunkit utan batteritemperaturen har gått ner och då visas färre %. Går det ner mycket får du t.o.m. en blå markering som visar hur mycket av betteriet som inte kan användas. Sätter du på flrvärmining utan att ladda så får du tillbaka flera %.
Kan man sätta på förvärmning utan att navigera till en SuC? Det visste jag inte....
Om du slår på värmen i bilen innan avfärd så kommer batteriet att värmas om det behövs, det visas då en symbol för batterivärmning i appen:
heat.jpg
/fth
Ingen sådansymbol på 3an då den inte har separat batterivärmare.
Nej ingen separat värmare, men Model 3 använder ju motorn/statorn som batterivärmare, menar du att symbolen inte visas alls när Model 3 förvärmer batteriet?
Det låter väldigt märkligt, varför skulle inte det visas i appen? Konstigt beslut av Tesla i så fall.
/fth
Exakt. Den visas inte i 3an.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 14 okt 2020 20:11
av Bjelke
3:an är ju en budgetbil så...

;P
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 21:35
av Arn
Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 21:38
av ChristerSjo
Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Har ställt om till % istället då räckvidden enligt "displayen" alltid är överskattad.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 22:22
av Legato
Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.
Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 22:40
av ChristerSjo
Legato skrev:Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.
Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 22:55
av Legato
ChristerSjo skrev:Legato skrev:Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.
Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.
Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:05
av ChristerSjo
Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.
Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.
Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet

) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på.
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:10
av Legato
ChristerSjo skrev:Legato skrev:ChristerSjo skrev:Legato skrev:Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Om du verkligen tappar 10 mil, dvs 15 kWh på ett dygn så är det uppenbarligen fel på din bil.
Den km-siffra du ser är en ren omräkning från kWh tillgängligt i ditt batteri.
jag tolkar det som att han kört 8 mil och tappat 10 mil. Inte att han tappar 10 mil utan anledning. Men om ha tappar 10 mil utan anledning då håller jag med om att något är fel.
Aha ok, du har nog rätt i att det var så hen menade.
Dock är ju ändå något fel om han verkligen inte kör Sentry och ingen "annan energitjuv", dvs inga tredjepartsappar eller liknande. Model 3 har ju extremt lite Vampire Drain i grunden, avsevärt mindre än S & X.
Det vore mer oroväckande om "hen" (hatar det ordet

) ställer om till % istället och % minskar mer än 1% vilken den brukar göra t.ex. pga av att det är kyligt ute. Teslas milangivelse gav jag upp tidigt i mitt användande att lite på.
Det gör ingen skillnad i detta avseende att ha % eller km. Båda är direkt kopplade till BMSens uppskattning av tillgängligt antal kWh.
20 km motsvarar ca 4%, dvs väldigt mycket mer än 1%...
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:20
av Arn
Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket
Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:26
av ChristerSjo
Arn skrev:Ofta försvinner 10 mils räckvidd per dygn trots att jag kört 8 mil på låg förbrukning om ca 150wh. Har ingen sentry eller annan energitjuv på. Trådlös laddare till mobilen men den ska väl inte dra något om ingwn mobil placeras där?
Misstänker att när batteriet laddas och värms så visar displayen längre räckvidd än bilen egentligen har
Du har inga appar eller webtjänster som ligger och pollar bilen så den aldrig får sova?
Re: Hålla inställd laddningsnivå
Postat: 15 okt 2020 23:27
av Legato
Arn skrev:Ja precis, kör 8 mil och 10 mil försvinner trots låg förbrukning 150wh enl färddatorn dvs 2 mil för mycket
Ska testa byta till % och hoppas den inte tappar ner än 1% per dygn. I nuläget tappar den ofta 15km från kl 17 när hag parkerar bilen hemma till kl 07 då jag åker iväg. Tänkt att det kan bero på temperaturväxlingar över dygnet, håller tummarna fenomenet försvinner om jag byter till procent
Som jag skrev nyss så gör det ingen som helst skillnad om du byter till %.
Om du har en LR så är varje % ganska exakt 5 km. Tappar du 15 km så kommer du också tappa 3%.
Förstår dock inte riktigt när du pratar om temperaturväxlingar. Om din bil påverkas av det så står den väl ute? Står den ute så antar jag att du förvärmer den och då försvinner givetvis mycket energi...