Sida 1 av 1

Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 10:24
av Frippanecci
Eftersom det är ett för stort projekt att byta ut maskinerna i båten, så kan man ju ändå fortsätta köpa elprylar..

Någon som kikat närmare på Taiga Orca?

Såg på Blocket att man kan förbeställa en.

https://taigamotors.ca/watercraft/

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 10:32
av erkap
Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 10:38
av Frippanecci
erkap skrev:
Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
Roligt, hoppas kunna få möjlighet att testa vattenskotern till våren.

Är lite rädd för hur jag ska hantera barnen dock, toppnoteringen för sommaren var 90liter soppa på en dag (Spark) - så dom lär gnälla om dom måste vänta på laddning efter 2h körning.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 11:09
av Xmag
Då kan de passa på att plugga på prover för förarbevis för vattenskoter. Skämt åsido förbrukningen varierar grymt mellan maskiner och körsätt så räckvidden måste provas praktiskt. Jag skulle älska att ha en eldriven vattenskoter eftersom det just nu är det enda jag har som går på bensin (om man bortser från en gräsklippare på landet). Jag ogillar både kladdet med bensin vid tankning som bullret och röken när man glider fram lugnt i tex djurgårdsbrunnskanalen. En vettig elskoter vore guld!

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 11:39
av Frippanecci
Xmag skrev:
Då kan de passa på att plugga på prover för förarbevis för vattenskoter. Skämt åsido förbrukningen varierar grymt mellan maskiner och körsätt så räckvidden måste provas praktiskt. Jag skulle älska att ha en eldriven vattenskoter eftersom det just nu är det enda jag har som går på bensin (om man bortser från en gräsklippare på landet). Jag ogillar både kladdet med bensin vid tankning som bullret och röken när man glider fram lugnt i tex djurgårdsbrunnskanalen. En vettig elskoter vore guld!

Absolut, hoppas det kommer krav på förarbevis - även om jag gärna ser en 12 års gräns på det.
- livsfarligt att man kan framför ett fordon som gör 100km/h i värsta fall, utan utbildning.

Och hur snyggt hade det inte varit att köra in skotern i garaget på båten, och kopplat upp den mot en miniladdbox (givetvis med samma appkontroll som Teslan). :)

Drömmer ju om en 50 fotare med +100M räckvidd i 25 knop, 3-fas laddning i varje gästhamn..

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 11:50
av Frippanecci
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 12:06
av jbark
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 12:12
av Frippanecci
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 12:14
av bjornnilsson
jbark skrev:
Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Wow..! Vilken grej!

http://ecarexpo.se/svenska-candela-tesla-pa-sjon/

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 12:20
av fth
Elbåtar har diskuterats i en tidigare tråd, jag skrev där om ett intressant konverteringsprojekt, Scott är fortfarande aktiv inom elmotorer för båtar:

viewtopic.php?f=27&t=2867&p=357748&hili ... er#p357748

/fth

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 12:59
av NEO
Jag måste ha en elektrisk vattenskoter performance.

Reserverat en :D

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 15:43
av jbark
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 15:50
av Frippanecci
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong. :oops:

Av en massa olika skäl förstås - så ingen tar illa upp.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 15:52
av jbark
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong. :oops:
Alla hobbys kostar, vissa mer andra mindre. De är så du får se på det. :)

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 15:55
av fth
A boat is a hole in the water you throw money into.
:D
/fth

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 15:58
av Frippanecci
fth skrev:
A boat is a hole in the water you throw money into.
:D
/fth
Ja, bara man tittar på en Penta så rinner det iväg pengar.

Men samtidigt så är det mer värt med +50 dagar ute skärgården än några veckor All Inclusive.
Dessutom billigare med 4 barn..

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 10 dec 2020 16:01
av fth
Frippanecci skrev:
fth skrev:
A boat is a hole in the water you throw money into.
:D
/fth
Ja, bara man tittar på en Penta så rinner det iväg pengar.

Men samtidigt så är det mer värt med +50 dagar ute skärgården än några veckor All Inclusive.
Dessutom billigare med 4 barn..
Det finns dock många trevliga soldrivna katamaraner nu, jag dreglar själv över Silent Yachts:
https://www.silent-yachts.com/

och i gamla tråden (se inlägg ovan) finns som sagt exempel på konverteringar av iaf mindre båtar med framgång, 30kWh -> 25 distans.

/fth

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 12 dec 2020 21:17
av Pertan
erkap skrev:
Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
Vart håller snöskoteruthyraren nånstans?

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 13 dec 2020 09:29
av erkap
Pertan skrev:
erkap skrev:
Har kikat lite på Taigas snöskotrar och tänkt provköra till vintern hos en snöskoteruthyrare som beställt dessa.
Vart håller snöskoteruthyraren nånstans?
Jag pratade med More Activities i Stöten. Dock var det fortfarande oklart i våras vart dessa snöskotrar skulle stå då de har olika anläggningar, bland annat även Åre. Bäst är nog att ringa och dubbelkolla. Tänker att COVID kan ha ställt till det med första årets leveranser.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 15 dec 2020 17:54
av tor
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
jbark skrev:
Frippanecci skrev:
Spårar ur på min egen tråd...


Skulle det funka att riva ur två Penta D12or och ersätta med batterier från tex några skrotade X/S?

Hur beräknar man vilken mängd batterier som behövs?

Utrymmet finns ju - och att koppla elmotorer på båtens axlar är väl lättare än mot drev, tänker primärt på vridet?

Ps. Snälla Elon, lär dig svenska - logga in på TCS - sponsra ett konverteringsprojekt av en Fairline.
Jag tänker att man kan räkna lite grovt såhär 2kwh per mil för en elbil, motsvarande fosilare drar 0.5 l/mil. Dvs 1 l drivnedel motsvarar ca 4 kwh. Säg då att din båt drar 1l/ distans så krävs det 100 kwh för 25 distans. Antar att din båt drar lite mer än 1l/distans.

Två lämpliga elmotorer samt frekvensomriktare går nog att hitta men sen skall du ju ha ett styrsystem till dem vilket kan bli komplicerat om de inte skall driva exakt lika mycket hela tiden.

Enklast är nog att kika på candela båtarna.
Aj fan.. så med lite tur så skulle det krävas 600kwh för att komma till Utö.... då skulle ju deras eltariff om 90kr/dygn iaf vara prisvärd. :lol:

Candelas båtar är fina, men blir svårt för mig med 4 barn och +50 övernattningar per år.
600 kwh låter dyrt. Vill du skippa fosilmotor och ha plats är nog segelbåt med elmotor det vettigaste. 100 kwh i en segelbåt så har man ju fin räckvidd och bra förutsättningar för att gå in i naturhamnar. :D
Vettigt är tyvärr svårt för mig, älskar min båt så mycket - tänkte mest det kan vara roligt att slippa tanka 3-5 kubik varje säsong. :oops:

Av en massa olika skäl förstås - så ingen tar illa upp.
Det går ju i princip inte att elkonvertera en sådan båt. Blir på tok för mycket batterier. Om du nu skulle trycka in det kommer det ju inte gå att ladda på rimlig tid.

D12 är ju desutom rätt rejäla motorer som väger 1,4 ton styck om jag minns rätt.

Bättre att tanka typ HVO100. Kanske utöka tankarna och sedan beställa en tankbil ihop med några andra båtägare? Det finns dock ett fåtal sjömackar med HVO100 men det är ovanligt och extremt dyrt. Det ger ju även fördelen med inget osande och att dieselbaktrier inte trivs. Nackdel är 10% förlorad kraft, något högre förbrukning och högre kostnad. Men garanterat billigare än elkonvertering.

Re: Taiga Orca - elektrisk vattenskoter.

Postat: 15 dec 2020 19:19
av holden
Vattenskoteråkare bekräftar årligen varje fördom man har kan jag intyga som boende i skärgården, eldrivna vattenskotrar gör ju inte dårarna mindre farliga eftersom det förbannade ljudet nuvarande maskiner har åtminstone förvarnar när begåvningsreserven är på väg.